Træning af det øverste af brystmusklen


Mette_Musen
 Share

Recommended Posts

Prøv at lægge dig på en flad bænk med en lille håndvægt i den ene hånd, og mærk på din brystmuskel med den anden hånd mens du skubber vægten op i strakt arm på forskellige måder.

Derefter kan du prøve at hæve sædet lidt. Almindelig skrå brystøvelser er normalt i hul 2, hvilket svarer til underkanten af 30 grader. MEn man kan jo hæve bænken helt op til siddende, hvor det (mest) er skuldrene, der bruges.

Personligt ser jeg ingen grund til, at en pige træner almindelig flad bænk, hvis hun går efter udseende. Bænkpress skal være tung (=hård at gennemføre) for at give noget.

Men det afhænger af, hvordan brysterne sidder i forhold til musklerne, og af om musklerne overhovedet lader sig mærke, hvad der er "smart" at træne.

(På dette punkt er jeg uenig med bl.a. TJ)

m&m: har du forøvrigt været til et arrangement (koncert eller lignende), hvor du har klappet med armene over hovedet? Det giver i hvert fald resultater for brystmsuklerne også.

Link to comment
Share on other sites

MEn man kan jo hæve bænken helt op til siddende, hvor det (mest) er skuldrene, der bruges.
Det vil sige, jo mere vertikalt jeg sidder, jo højere op rykkes stresset, og jo mere pres på skuldrene kommer der??
Personligt ser jeg ingen grund til, at en pige træner almindelig flad bænk, hvis hun går efter udseende. .

Hvorfor ikke? Ved alm. bænkpress trænes hele brystmusklen jo....

Bænkpress skal være tung (=hård at gennemføre) for at give noget.
Jaa...?? Jeg tager 5-8 gent. så det er hårdt.
m&m: har du forøvrigt været til et arrangement (koncert eller lignende), hvor du har klappet med armene over hovedet? Det giver i hvert fald resultater for brystmsuklerne også.

Men så træner du jo også skuldrene, og det er jeg egentlig ikke interesseret i.

Link to comment
Share on other sites

at klappe over hovedet: det giver stort set kun til brystmusklerne og så lidt forside skulder.

Men skuldrene bliver brugt mere jo længere du sidder op.

Hvis du ikke vil træne for meget skulder, så er flyers vist bedre end pres øvelser. Det er dog klart sværere at styre flyers.

Hvis du ikke vil træne skuldre, så skal du ikke træne bænk med smalt fat.

Men se lige de andre med deres skulderproblemer.

M.h.t. tungt: prøv en Hatfields i bp og vurder, om du træner hårdt nu bagefter. Jeg troede, at 5-8 reps automatisk var tungt, bare man tog vægt på. Det er det bare ikke.

Hvis din ide er bare at få hele brystet til at vokse udad med lidt tendens til at musklen er tungest nedad, så er bp godt, ellers skal der trænes mere nuanceret.

Link to comment
Share on other sites

M.h.t. tungt: prøv en Hatfields i bp og vurder, om du træner hårdt nu bagefter. Jeg troede, at 5-8 reps automatisk var tungt, bare man tog vægt på. Det er det bare ikke.
Måske, måske ikke. Men jeg "tør" faktisk ikke tage mere vægt på -på nuværende tidspunkt, da jeg risikere ikke at få stangen op igen.
Hvis din ide er bare at få hele brystet til at vokse udad med lidt tendens til at musklen er tungest nedad, så er bp godt, ellers skal der trænes mere nuanceret.

Der er ikke rigtigt sket noget endnu, jeg ville bare først og fremmest

forsøge at træne den "øverste" brystmuskel.

Ellers tak for svarende!! :D

Link to comment
Share on other sites

Det er smartest at eksperimentere lidt med lav vægt og mærke efter, hvor musklen bevæger sig.

Så vidt jeg ved, er vinklen ved flyers bedre end ved pres, hvis du ikke vil træne skuldre.

Når man bruger håndvægte istedet for stang, så træner man typisk mere lige, og med stang er det kun muligt at træne at træne pres, hvorimod håndvægtene kan drejes.

Efter min mening bør man dog ikke træne flyers med for høj bænk, og jeg træner som regel enten bænkpres eller dumbbell pres til skrå øvelser, men jeg er også i stigende grad blevet interesseret i at træne skuldrene med.

Forøvrigt har centret sandsynligvis også et cable cross system, hvor man jo kan træne flade flyers med lidt bedre stil, end håndvægtene plejer at give.

Link to comment
Share on other sites

Ja du må gerne svaje i ryggen i bænkpres, hvis du ser på styrkeløftere så prøver de at få størst muligt svaj i ryggen. Tildels fordi den skrå vinkel giver en bedre aktivering af brystmusklen, men også for at afkorte afstanden. Du behøver ikke at have lænden på bænken, men ballerne skal holdes på.

Hvis du gerne vil træne det øverste af brystet med håndvægte, så ville det være fint at lave nogle incline dumbell presses. Link

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share