Halvmaraton


Emmakm
 Share

Recommended Posts

Hej, er det dumt at sætte sig for at løbe 21,1 km i det fri, når man er vant til 10 km ad gangen på løbebånd?

Jeg kunne godt tænke mig at løbe halvmaraton-distance i det fri, men er meeeget utålmodig med at træne op til det. Konditionen er OK, teknikken er løssluppen og selvlært. Er der stor sandsynlighed for, at det vil resultere i skader? Vil sandsynligvis afprøve de 21,1 km på løbebånd først.

Link to comment
Share on other sites

Nej det ikke dumt at sætte det som mål, men det kan være dumt hvis du ikke sætter tid nok af til træningen. Et løbebånd og asfalt er ikke det samme, så først skal du konvertere dine 10k til 10 på asfalt så du undgår skader, og så kan du gå i gang med at træne op til en HM. Hvor hurtigt du kan gøre de to ting afhænger meget af din krop, alder, restitution, og ugentlige km du løber nu, men 12 uger er ikke usandsynligt. Måske kan det gøres lidt hurtigere, måske lidt langsommere. Find evt et 5km-HM på 12 uger program og følg det, og lyt så samtidig til din krop. Det har ikke meget med teknik at gøre at løbe en HM, mere med langsomt at vænne kroppen til at løbe den distance, så man undgår at gå for hurtigt frem, da det er det som giver skader.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kan løbe 10 kilometer, så er der ikke ret langt til at kunne gennemføre en halvmarathon. Så jeg er enig med Schroinx i, at det gælder om at komme ud på landevejene og få løbet rigtigt. Det er noget helt andet (og meget, meget bedre, imho). Da jeg løb min første halve havde jeg kun løbet 10 og 11 kilometer som det længste forinden samt én enkelt på 14. Hvis grundformen er på plads og man ikke er fuldstændig smadret efter at have løbet 10 kilometer på landevej (både kredsløb og muskulært i ben og ryg) så er man allerede rigtig godt på vej.

Held og lykke. Som Schroinx skriver; tålmodighed er en dyd. Lyt til kroppen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share