Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Det der triathlon er altså en underlig størrelse. Either you love it or you hate it! Eller det er i hvert fald sådan det lader til at fungere for mig.....

Kan I regne ud hvor det bærer hen?? :cool:

Kort fortalt, så er jeg back in the game og klar til at tage tri udfordringen op igen i sæsonen 2014. En kæreste med hang til tri var tilsyneladende det eneste der skulle til, så nu er jeg her igen. Stadigvæk cykelrytter af hjerte men altid klar på en ny udfordring, også selvom den rummer svømning og løb!

Sæsonen 2014 kommer derfor til at tage en lidt anden drejning end hidtil planlagt, men jeg er omstillingsparat og allerede godt igang med at gå all in på det nye projekt.

Sæsonplanlægningen er derfor også godt igang - ja faktisk er den meget tæt på at være komplet.

Min sæson starter for alvor i Barcelona fra d. 5/4-12/4, hvor der står træningslejr på programmet. Jeg samarbejder lidt med en coach som bor dernede, så kæresten og jeg smutter derned en uges tid, for at få lagt en god base tidligt i sæsonen med kyndig velledning fra coach Thomas.

Nå ja, så kommer ugen i Barcelona uden tvivl også til at fungere som forberedelse til sæsonens første stævne - nemlig 70.3 Challenge Barcelona d. 18 maj.

Eftersigende skulle det være et rigtig fint løb med godt med bakker - noget der alt andet lige må passe mig ganske glimrende!

Derefter bliver der et lille "tri break" i perioden frem mod La Marmotte, hvor fokus bliver rettet mod landevejen, og formen skal toppes så jeg er knivskarp og klar til at køre en sub 8 timers tid d. 5 juli.

Break er måske så meget sagt, for både svømning samt løb skal selvfølgelig vedligeholdes. Det overordnede fokus bliver dog cykling, for det betyder utrolig meget for mig at få sat en skarp tid til La Marmotte.

Sæsonens næste mål, som dog kun er et delmål, bliver Silkeborg Triatlon d. 31 aug. Et stævne som jeg også kørte tilbage i 2011, og som efterlod et ganske glimrende indtryk. I hvert fald tilpas godt til at jeg har valgt at bruge stævnet til at tune tri formen frem mod sæsonens helt store og afsluttende mål.

Egentlig ville det være oplagt at lade sæsonen kulminere ved Ironman Copenhagen medio aug som 90% af alle andre danske Ironman triatleter, og det har da bestemt også strejfet mine tanker. Sagen er bare den at det ikke harmonerer optimalt med mine La Marmotte planer, og listen til at gå på kompromis med enten det ene eller andet stævne eksisterer ikke. Valget er derfor faldet på Ironman Mallorca d. 27 sep :cooldance:

Ruten til IM Mallorca er endnu ikke offentliggjort, men mon ikke at det bliver en bjergrig satan i stil med ruten på 70.3 racet? Det tror jeg... Og det gør mig bestemt ikke noget, for når alt kommer til alt er jeg mere bjergrytter end jeg er tempokonge..... LOL!

Det var en mindre opdatering fra min side. En opdatering skrevet i håbet om at mine opdateringer nu bliver mere hyppige. Derfor ryger der også lige lidt træningsupdates fra indeværende uge med i denne omgang, og så må vi ellers se hvad de kommende dage/uger/måneder bringer :wink:

Mandag

15 min coretræning

Spinning - 90 min @ 79% af max

Tirsdag

Morgensvømning - 2200 m med fokus på teknik

Intervalløb - 11,5 km inkl. 3 x 10 min laktattræning (4:45 min/km)

Link to comment
Share on other sites

Tak:-)

Ja, en bjergrig affære må bestemt være til min fordel. De små eksplosive knolde er ikke noget for mig, men bjerge - JA TAK!

Fartmaskinen forventes at være færdig medio januar. Det føles som en evighed lige nu, men tiden flyver og reelt set har jeg ikke behov for en tt´er i min træning pt.

Link to comment
Share on other sites

IRONMAN Mallorca bliver 2x70.3 Ruten = 1600-1700HM.

Og velkommen tilbage, tænk der ikke skulle mere til end lidt skub fra en tri-kæreste. Hvis I gerne vil have licens og noget mega fedt tøj, så sig lige til... Vi har satellit-medlemskaber i tri-club.dk. Just saying.

Link to comment
Share on other sites

IRONMAN Mallorca bliver 2x70.3 Ruten = 1600-1700HM.

Og velkommen tilbage, tænk der ikke skulle mere til end lidt skub fra en tri-kæreste. Hvis I gerne vil have licens og noget mega fedt tøj, så sig lige til... Vi har satellit-medlemskaber i tri-club.dk. Just saying.

You know me - it´s all or nothing!

Fedt! Det passer mig sjovt nok ganske glimrende med en god portion højdemeter :4thumbup:

Vi får brug for tri licens, og jeg må indrømme at Vejle Tri Klub ikke er voldsom interessant, da fællestræninger alligevel er en by i Rusland! Samtidigt ligner deres klubtøj en dårlig joke, så hvorfor ikke vælge tri-club.dk. Smid gerne lidt mere info, eller lad os evt. ringes ved og sniksnakke lidt om det.

Onsdags træning

Igår var en af de dage, hvor træningen meget vel kunne være blevet droppet, hvis det ikke lige var fordi at sigtekornet netop er rettet mod nye mål og motivationen dermed helt i top.

Og hvorfor så det? Tjo, ovenpå et ædegilde af dimensioner til en børnefødselsdag på Bones, var "forholdene" til træning ikke just optimale....

Well well, op på cyklen og ikke så meget pjat - træningen skulle i hus!

Cykling - 1 time 02 min

10 min opvarmning

20/40 x 5

3 min rul

5 x 20 sek stomps m. 60 sek rul imellem

12 x 1 min all out m. 60 sek rul imellem

3 min rul

2 x 3 min m. 50 RPM i gul zone (100% af FTP)

5 min afrul

Kvalitetstræning på en dag hvor forholdene ikke var optimale. Det rykker!

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 28/11-13

Rolig luntetur med søster med masser af snik snak undervejs, og mindst ligeså meget overskud.

Efterfølgende en god portion styrke iform af div. ben/stabilitets øvelser med kropsvægt à la etbens squat, step ups på box og lign. Derudover også lidt core, lidt øvelse i at stå på hænder og andet gøjl. Nu sushi og mere hygge - good times :4thumbup:

Løb - 8,6 km @ 5:24 min/km

Edited by homermark
Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 29/11-13

Det er altid lækkert at starte dagen med lidt morgentræning. Følelsen er ikke nødvendigvis den fedeste lige når vækkeuret ringer og kroppen samtidigt ikke rigtigt vil lystre, men når det først er overstået er jeg altid sprængfyldt med energi og i godt humør. Dejligt!

Spinning - 50 min @ 78% af HR

Derefter et bad, ned på tanken og nyde en god kop latte mens bilen blev vasket og derefter ind på kontoret til det helt store fredags morgenbord. Not bad;-)

Link to comment
Share on other sites

You know me - it´s all or nothing!

Fedt! Det passer mig sjovt nok ganske glimrende med en god portion højdemeter :4thumbup:

Vi får brug for tri licens, og jeg må indrømme at Vejle Tri Klub ikke er voldsom interessant, da fællestræninger alligevel er en by i Rusland! Samtidigt ligner deres klubtøj en dårlig joke, så hvorfor ikke vælge tri-club.dk. Smid gerne lidt mere info, eller lad os evt. ringes ved og sniksnakke lidt om det.

Onsdags træning

Igår var en af de dage, hvor træningen meget vel kunne være blevet droppet, hvis det ikke lige var fordi at sigtekornet netop er rettet mod nye mål og motivationen dermed helt i top.

Og hvorfor så det? Tjo, ovenpå et ædegilde af dimensioner til en børnefødselsdag på Bones, var "forholdene" til træning ikke just optimale....

Well well, op på cyklen og ikke så meget pjat - træningen skulle i hus!

Cykling - 1 time 02 min

10 min opvarmning

20/40 x 5

3 min rul

5 x 20 sek stomps m. 60 sek rul imellem

12 x 1 min all out m. 60 sek rul imellem

3 min rul

2 x 3 min m. 50 RPM i gul zone (100% af FTP)

5 min afrul

Kvalitetstræning på en dag hvor forholdene ikke var optimale. Det rykker!

Ordforklaring udbedes:

FTP og stomps? :smile:

Og fedt at se, du er "tilbage"!

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Ordforklaring udbedes:

FTP og stomps?

FTP = Functional threshold power

Et begreb der bruges i forbindelse med watt træning. Din FTP værdi er kort fortalt 95% af de watt du maksimalt kan yde over 20 min. Når man træner med watt sætter din FTP standarderne for dine watt zoner. Lidt nørdet, men genialt i forhold til effektiv træning:-)

Stomps = Korte accelerationer (20 sek) hvor man starter i et meget tungt gear og med benene mere eller mindre i ro og så ellers øger tempoet. En form for styrketræning på cykel kan man vel kalde det;-)

Og fedt at se, du er "tilbage"!

Tak :-) Jeg læste på Facebook at du søgte tri cykel. Er du også på vej tilbage i gamet igen?

Link to comment
Share on other sites

Tak for uddybning.

Ja, næste sæson bliver min "comeback season", som de kalder det i triklubben.

Mht. cykelkøb, tilbød en af mine kammerater at bygge en cykel for mig - så får jeg lidt mere for pengene.

Rammen er vi sikre på, det ender ud med en Argon:

http://bikewar.files.wordpress.com/2013/05/argon-18-e80.jpg

Jeg får den mellem jul og nytår, og glæder mig som et lille barn!

Link to comment
Share on other sites

Ja, næste sæson bliver min "comeback season", som de kalder det i triklubben.

Mht. cykelkøb, tilbød en af mine kammerater at bygge en cykel for mig - så får jeg lidt mere for pengene.

Rammen er vi sikre på, det ender ud med en Argon

Cool! Både at du er tilbage i gamet og at du har bestilt cykel. Den skal nok blive både lækker og hurtig :wink::wink:

Ringer lige på søndag. Tror vi kan lave en deal.

Cool :thumb:

Fredag d. 29/11-13 - aften

Jeg hoppede i vandet omkring spisetid til en omgang distance svømning. Jeg svømmede i Tørring, hvor vandet viste sig at være mere uroligt end Kattegat i stiv kuling. Herligt!

Det kombineret med en lettere udbrændt krop gjorde det til en hård omgang at komme igennem, og bedre blev det da heller ikke af at jeg fik krampe i hele højre underben efter 2000 m svømning.

Alligevel fik jeg gennemført flg. program:

300 m opvarmning

8x50 m teknik

Pyramide - 100+200+400+450+300+250+200+100 (fra 450 og ned med fingerspids padler)

Udsvøm

= 3050 m og ømme køller :sleepy:

Link to comment
Share on other sites

FTP = Functional threshold power

Et begreb der bruges i forbindelse med watt træning. Din FTP værdi er kort fortalt 95% af de watt du maksimalt kan yde over 20 min. Når man træner med watt sætter din FTP standarderne for dine watt zoner. Lidt nørdet, men genialt i forhold til effektiv træning:-)

Lige for at uddybe. FTP er det antal watt man maximalt kan holde i en time. Med andre ord svarer det til AT eller syregrænsen. Den mest korrekte måde at teste sin FTP på er dermed at køre all-out i en time, men det er de færreste der rent faktisk magter at gøre det. Derfor kører man en 20 minutters test, og de 95% af den værdi er et nogenlunde estimat på hvad ens FTP værdi er :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Lige for at uddybe. FTP er det antal watt man maximalt kan holde i en time. Med andre ord svarer det til AT eller syregrænsen. Den mest korrekte måde at teste sin FTP på er dermed at køre all-out i en time, men det er de færreste der rent faktisk magter at gøre det. Derfor kører man en 20 minutters test, og de 95% af den værdi er et nogenlunde estimat på hvad ens FTP værdi er :bigsmile:

Hvis FTP = AT, så vil den korrekte måde faktisk være at finde den vha en laktattest. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 30/11-13

I et herligt efterårsvejr fandt jeg raceren frem til en fin tur med masser af intensitet. Det er ikke meget jeg har fået kørt udenfor på det seneste, for jeg må indrømme, at jeg er kommet ind i en stime hvor det bare føles mere komfortabelt og let at vælge hometraineren - især i hverdagene hvor alternativet er mørke veje. Når muligheden byder sig i weekenderne, så er jeg dog ikke sen til at gribe den, så selvom det både var gråt og koldt da jeg vågnede, fik jeg iført mig det varme tøj og kom afsted.

Når der går lidt tid mellem de udendørs træninger, så er det ofte en lidt urolig fornemmelse at komme ud og køre. Cyklen føles livlig og uhåndterbar, så de første kilometer går altid med at finde rytmen. Igår fandt jeg den dog relativt hurtigt, også satte således gang i følgende menu:

10 km opvarmning

5 x 30 sek spurt

FTP intervaller @ 9+8+7+6+5+4+3+2+1 min varighed.
Ml. de første 4 intervaller kørte jeg 90 rul, hvorefter pausen blev reduceret til 60 sek og sidenhen 30 sek. En sej omgang, men uden tvivl en genial gang træning;-)

Cykling - 72 km @ 28,7 km/t

Jeg var lidt småkold, da jeg kom retur fra cykelturen, så det blev til et laaaaangt bad i brandvarmt vand før jeg satte kursen mod Aarhus til lidt svømmetræning. Min overkrop var pænt smadret efter fredagens distance pyramide, så jeg var lidt skeptisk omkring endnu en tur i vandet, men når der nu er mulighed for svømmeundervisning, så er det bare med at gribe den;-)

Mit fokus i svømningen ligger pt. på rotationen i skuldrene samt den afsluttende del af mit tag under vandet. Det meste af tiden gik derfor med en blanding af teknikøvelser samt sammensat crawl for at prøve at finde fornemmelsen af de nye tiltag.

Svømning - 2800 m

Idag er min højre skulder noget kvæstet, så der går nok lige et par dagen inden jeg hopper i vandet igen. Der er ligesom ikke nogen grund til at tricke en skade på dette tidspunkt af sæsonen.

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 1/12-13

I en stiv kuling der nær havde blæst min spinkle krop af vejen, fik jeg løbet en fin tur idag.

Jeg er ikke så vild med at løbe i modvind. Dels er det hårdt, og derudover har jeg svært ved at holde sammen på min løbeteknik, når vinden tvinger min overkrop fremover. Det blev derfor en lidt blandet omgang. Lidt trægt på udturen og flyvende på hjemturen;-)

Løb - 11,68 km inkl. 2 x 20 min intervaller @ 5:05-5:10 min/km

Link to comment
Share on other sites

Tak for det:-)

Hvordan går det med dit eget tri eventyr?

Jeg skal køre 1/2 IM Aalborg og IM CPH den kommende sæson. Det går som det skal her i vintersæsonen - der bliver opgraderet på grej-fronten og trænet fornuftigt, omend ikke så meget somjeg gerne ville grundet diverse ting, men det er ok.

Hvilken TT-fartdjævel skal du have dig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal køre 1/2 IM Aalborg og IM CPH den kommende sæson. Det går som det skal her i vintersæsonen - der bliver opgraderet på grej-fronten og trænet fornuftigt, omend ikke så meget somjeg gerne ville grundet diverse ting, men det er ok.

Hvilken TT-fartdjævel skal du have dig?

Det lyder godt og er meget i tråd med det sted hvor jeg pt. befinder mig:-)

Jeg har bestilt en Colnago K-Zero med Di2 Dura Ace 11 speed og Zipp Firecrest 808 hjul. Jeg håber at den er klar i starten af januar:-)

kzero1_zpsef431ddc.jpg

Edited by homermark
Link to comment
Share on other sites

Jeg har netop smidt di2 på min, ultegra, fordi jeg nu en gang er studerende ;-) Det skifter så smooth - nu forstår jeg de folk, der siger, at de aldrig skal tilbage til mekanisk. Og Zipp's firecrest hjul er en drøm udover det sædvanlige.

Hmmmm, jeg er ikke helt enig. Jeg synes meget det kommer an på hvad cyklen skal bruges til. Jeg har fx. tidligere kørt Dura Ace DI2 på raceren, men her var jeg ikke ubetinget begejstret. Pt. kører jeg SRAM Red på raceren, hvilket styrer for hårdt.

På TT´eren har DI2 dog den fordel at du kan skifte på bremsegrebene, og det er udelukkende derfor jeg har valgt gruppen. Jeg skal jo som bekendt køre IM Mallorca, hvilket er et bjergrigt løb, og jeg kommer derfor formodentligt til at stå en del op i pedalerne. Jeg ser det derfor som en fordel med skiftere på bremserne;-)

Synes dog klart at SRAM laver pænere grupper sammenlignet med Shimano - hvad end vi så snakker mekanisk eller DI2.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share