Kalorier i lakridsthe


MissM
 Share

Recommended Posts

Halløj :bigsmile:

Jeg er blevet ufattelig glad for at drikke lakridsthe og spekulerere i den forbindelse over om der er betydelige mængder kalorier heri. Overvejelsen bygger på at denne the er meget sød i smagen og udelukkende består af revet lakridsrod. Den søde smag må jo komme fra kulhydrat.... Nogen bud på dette? Det duer jo ikke at jeg går og hælder flere litter sukkervand ned, når nu jeg gerne vil tabe mig :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Efter hvad jeg lige kan google mig til, er der ca. 5 % sukkerarter i lakridsrod. Størstedelen af den søde smag kommer fra stoffet glycyrrhizin, der ikke feder. Nu ved jeg ikke hvor meget lakridsrod der går til en kop the, men 5 % er vidst ikke noget der betyder noget.

(http://www.herbsarespecial.com.au/free-herb-information/licorice.html)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør godt sige at det er meget begrænset hvad der er af kalorier i the.

Dernæst må du jo tænke på at selv hvis der var en ikke ubetydelig mængde kalorier i, så er det selv med en del kopper om dagen stadig en beskeden mængde the du kommer igennem. 10 thebreve pickwick fik jeg vejet til 25g, altså 2,5g stykket og det inkl. papirpakningen. Der er altså i størrelsesordenen 1g the pr brev, så selv hvis det skulle være rent sukker, hvilket det jo åbenlyst ikke er, så ville det max være 4kcal pr kop.

Dette (dog uofficielle) link siger sjovt nok 2 kcal pr kop for en specifik lakrids-the.

Et mere relevant spørgsmål:

Bruger du sukker eller honning i theen? :smile:

Lang historie kort:

Du skal ikke bekymre dig om hvor mange kalorier der er i din the.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar :4thumbup: kan godt se pointen om de ubetydelige mængder, når man tager højde for vægten af et thebrev. Jeg bruger godt nok revet lakridsrod (købes således og er beregnet til formålet) og putter selv en stor mængde i et thebrev.

Og nej jeg bruger ikke sukker :tongue: endda heller ikke sødemiddel - hvilket ellers er hvad jeg ville bruge, da denne the er sød nok i sig selv.

Altså altså..... jeg slupre hermed bare vidre af min the.

Hmmmm....... en anden lille tanke. Der er vel ingen koffein i denne the, når det "bare" er udtræk af lakridsrod??

Kan i øvrigt virkelig anbefale denne the til slikmunde :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar :4thumbup: kan godt se pointen om de ubetydelige mængder, når man tager højde for vægten af et thebrev. Jeg bruger godt nok revet lakridsrod (købes således og er beregnet til formålet) og putter selv en stor mængde i et thebrev.

Og nej jeg bruger ikke sukker :tongue: endda heller ikke sødemiddel - hvilket ellers er hvad jeg ville bruge, da denne the er sød nok i sig selv.

Altså altså..... jeg slupre hermed bare vidre af min the.

Hmmmm....... en anden lille tanke. Der er vel ingen koffein i denne the, når det "bare" er udtræk af lakridsrod??

Kan i øvrigt virkelig anbefale denne the til slikmunde :innocent:

+1

Det smager ulovligt godt :4mewantfood: Matas plejer at havde en rimelig stor pose til billige penge

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share