5 km på under 18 min


alexjensen
 Share

Recommended Posts

Hej motion-online

Jeg er en 16-årig knægt der er blevet bidt af triathlon, og har kørt en 1/4 i Silkeborg 2013.

Men jeg kan se at der er oprettet ungdomslandshold indenfor triathlon, hvor de har udsendt nogle specifikke krav, og jeg er faktisk ret tæt på dem.

Kravet hedder at man skal svømme 800 m på under 10.05 min, og løbe 5 km (på bane) på under 18.04 min.

I svømningen har jeg gjort det på 8.58 min, og i løb har jeg løbet det på 19.26 (skov).

Så er der nogle herinde der har nogle forslag til hvordan jeg kan skøre godt 1,5 min af min 5 km tid?

Ugentligt træner jeg 10-11 gange, hvoraf 7 er svømning (2 timer svømning - 1 time coretræning) 1 er stabilitetstræning (skulder) og 1 løbetræning (7-10 km).

Skal lige siges at jeg er langdistance svømmer, så er vant til at skulle præstere i længere perioder.

Så hvis i kan komme med nogle inputs til hvordan jeg kan sænke tiden vil det være super :-)

Link to comment
Share on other sites

Interval træning på løb er løsningen, selv om jeg er sikker på at du ved vedholdende træning nok skal blive stærkere, at du ikke engang "behøver" den specifikken træning.( Har selv løbet under 18 ved såkaldt almindelig løbetræning)
Hvis du ikke allerede er i en klub, så burde du melde dig ind, da der stort set i alle tri-klubber er kompente trænere der kan vejlede og hjælpe dig med dine mål (målsætninger)
Styrketræning( tungt squat kunne også være et suplemant 5x5)

Her er et link dine ben vil syntes om :4trumpet:

http://www.teamdanmark.dk/Eksperter/Fysisk-traening/Video-sider/Video-triatlon.aspx

Held og lykke med projektet

Edited by Biggunshow
Link to comment
Share on other sites

afhængig af hvor travlt du har så øge din løbemængde stille og roligt

Supplere med 2 ture mere per uge som en start. 3 km per stk. stille og roligt tempo.

Øge mængden med 10% hver uge

Altså uge 2: 10+3+3 = 16 X 1,1 = 17,6 km o

Uge 3: 19,3

etc.

vent med interval træning.

Har du travlt så skal du igang med intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Rune! Du er helt fin, din træningsmængde taget i betragtning og øget træning kan sikkert skrælde tiden ned. Svømmere bør i øvrigt altid være en smule forsigtige i forhold til hård løbetræning, da jeres svømmebaggrund har givet jer en generelt god kredsløbsfunktion. men intet har gjort for at hærde jeres ligamenter i forhold til løb. Sagt lidt simpelt kan man sige at svømmere har bløde ankler og knæ i forhold til løbere. Den salgs skal bygges forsigtigt op.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share