Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet


Svedbaronen
 Share

Recommended Posts

Nå ja, billetten til La Marmotte er endelig kommet i hus. Fedt.

Interessen for at gøre et cykelindkøb over vinteren begynder så småt at tage fart. Jeg ligger lidt i tankerne om en cykel til max 30.000. Jeg kigger pt. på Trek Madone, S-works Venge/Tarmac, BMC Impec og Pinarello Dogma. En potentielt krav er, at den gerne skal have Shimano Di2-gearing, ramme af en forholdvist acceptabel vægt under de 7 kg.

Jeg kigger ikke nødvendigvis på en decideret bjergcykel, og heller ej landevej - men gerne en kombination. Og ja, her kommer så det store spørgsmål; nyt eller brugt? Jeg er klar over, at hvis jeg skal have en BMC Impec eller en Pinarello Dogma i hus, så bliver det uomtvisteligt en brugt cykel?

Nogen idéer?

Stilmæssigt, så er jeg meget til det sorte look, eller en hvid ramme med helt sorte hjul.

post-6142-0-58720900-1415563289_thumb.jp

Edited by Svedbaronen
Link to comment
Share on other sites

Hej Baron

Jeg skal ikke gøre mig klog på de lækre cykler, du allerede har vist. Der skal du muligvis have fat i Kermit, for jeg følger sgu' ikke rigtig med længere. Men jeg fik dog en mail den anden dag med noget, der lignede et godt tilbud til 19.999 kr. (så er der penge til et lækkert hjulsæt). Så den vil jeg da lige give videre:

Scott Foil

Link to comment
Share on other sites

Hej Baron

Jeg skal ikke gøre mig klog på de lækre cykler, du allerede har vist. Der skal du muligvis have fat i Kermit, for jeg følger sgu' ikke rigtig med længere. Men jeg fik dog en mail den anden dag med noget, der lignede et godt tilbud til 19.999 kr. (så er der penge til et lækkert hjulsæt). Så den vil jeg da lige give videre:

Scott Foil

Tak, Henrik :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil lave en cykel til 7 kg eller derunder, og er på et budget, så ville jeg holde mig fra Pinarello. Pinarello er generelt ret tunge i det, så for at få cyklen under 7 kg skal der købes nogle meget lette hjul(dyrt). Det nemmeste til en let cykel er efterhånden en Specialized S-Works eller Cannondale Supersix.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil lave en cykel til 7 kg eller derunder, og er på et budget, så ville jeg holde mig fra Pinarello. Pinarello er generelt ret tunge i det, så for at få cyklen under 7 kg skal der købes nogle meget lette hjul(dyrt). Det nemmeste til en let cykel er efterhånden en Specialized S-Works eller Cannondale Supersix.

Tak, Kermit. Har du kendskab til modellerne indenfor S-works? Jeg er ret vild med Venge, men er også bevidst om, at vi taler om en Aero-cykel versus fx Tarmac.

Link to comment
Share on other sites

Som du selv er inde på er Venge en aero cykel, hvor Tarmac er deres klassiske cykel. Roubaix er så lavet som en "komfort" racer.

Tarmac er den mest alsidige af de 3, og den findes i en række varianter - Comp, Expert, Pro og S-Works. S-works er toppen af poppen hvor der er fokus på lav vægt, Pro er en anelse tungere, men til gengæld også stivere de rigtige steder. Comp og Expert kører med et helt andet carbonvæv.

Link to comment
Share on other sites

Mandag den 10/11 // Styrke


Arbejde trak til igen, men træningen blev gennemført - og jeg fulgte programmet nogenlunde da benene var OK friske.


  1. Kort opvarmning på kondicykel // RPM: 90-100
  2. Squat i smith-stativ (helt i bund og fokus på teknik): Opvarmning - 10*60 kg – 10*62,5 kg – 10*65 kg – 10*67,5 kg
  3. Benspark: 6*40 kg - 10*55 kg – 10*60 kg – 10*65 kg – 10*70 kg (!!!)
  4. Læg i benpresmaskine: 10*100 kg – 10*110 kg – 10*110 kg – 10*120 kg
  5. Bencurl: 10*40 kg – 10*50 kg – 10*50 kg – 10*52,5 kg – 10*55 kg
  6. Mave: 4 sæt af 15 gentagelser (ny øvelse for hvert sæt)
  7. Biceps: 2 sæt 21's. Første sæt med 15 kg og det resterende sæt med 20 kg
  8. Chins: 2 sæt af 10 reps, BW
  9. Lidt afrul på kondicykel // RPM: 80-90
  10. Strækøvelser

OK træning der tog ca. en time..


Link to comment
Share on other sites

Mandag den 11/11 // Cykling

Programmet sagde 60 km, men da jeg havde en del arbejde, og måtte tilbage på pinden, blev det blot til 45 min spinning. Dog fik jeg kørt intervaller som programmet afspejlede.

Tid: 45 min

Intervaller: 2*8 min Z4, RPM: +100. Fungerede godt, og lå mellem 200-220 watt.

Link to comment
Share on other sites

Status er pt. at jeg stadig døjer med motivationen. Det sagt, så bliver træningen passet, men jeg korter den ned, således at jeg kan overskue at komme igennem mine træningspas, men holdet starig et vist niveau således at jeg får den essentielle del af træning med.

Et positivt element er dog, at vægten faktisk er faldet lidt og ligger omkring 76,5 om morgenen - ca. et halvt kg. under hvor jeg lagt de seneste 6 uger. Kan jeg blive her over juletiden, vil jeg være meget tilfreds, men det kræver noget fokus på kosten og ikke mindst træning, specielt når der kommer en masse julefrokoster.

Torsdag den 13/11 // Styrke

  1. 10 opvarmning på kondicykel // RPM: 90-100
  2. 10 min på kondicykel: 2 min RPM: 60 (tungt tråd) // 4 min RPM: 80 // 2 min RPM: 60 (tungt tråd) // 2 min RPM: 80
  3. Squat: (helt i bund og fokus på teknik): Opvarmning - 8*60 kg – 10*60 kg – 10*60 kg
  4. Benspark: 6*40 kg - 10*55 kg – 10*57,5 kg – 10*57,5 kg – 10*60 kg
  5. Læg i benpresmaskine: 10*90 kg – 10*100 kg – 10*110 kg – 10*120 kg
  6. Bencurl: 6*40 kg – 10*50 kg – 10*50 kg – 10*52,5 kg – 10*55 kg
  7. Mave: 3 sæt blandet landhandel

Fredag den 14/11 // Cykling

45 min spinning hvor der skulle køres korte intervaller.

Tid: 45 min

Opvarmning: 10 min med et RPM omkring 100-115

3 min med et watt-output på +240

Intervaller: 4*30 sek med et watt output imellem 550-770

Faktisk en super intens træning med god energi og høj puls..

Link to comment
Share on other sites

Lørdag den 15/11 // Cykling

50 min spinning hvor der skulle køres 2*10 min intervaller.

Tid: 50 min

Intervaller: 2*10 min af Z4. Første sæt gik fint og lå med et watt output på mellem 210 og 230. Næste sæt gik langt bedre og kørte mig også helt ud. Lå i den første halvdel mellem 220 og 240 watt. De sidste 5 min reducerede jeg RPM og begyndte et tungere tråd. Her lå det lidt og vekslede da jeg måtte op og stå i sadlen flere gange for at holde et ordentligt tråd, men watt-måleren lå kosistent mellem 230 og 310 watt. Fed oplevelse.

Søndag den 16/11 // Cykling

Egentlig skulle jeg have have været ude at køre, men da vejret har været absolut røv, valgte jeg at blive indenfor. Dernæst var jeg trykket af tømmermænd, så jeg valgte at tilkoble mig en times spinning, hvilket egentlig var helt OK. Blev i hvert fald kørt helt ud.

Link to comment
Share on other sites

Mandag den 17/11 // Styrketræning til squash til flækket øjenbryn

Ja, meningen var egentlig et mindre styrktræningspas, men da en kammerat spurgte om jeg havde lyst til at spille squash tænkte jeg, at dette kunne være et fint afbræk fra programmet. Men, men men - allerede i slutningen af første sæt løb min makker ind i mit sving og jeg formåede helt fint af flække øjenbrynet på ham. Og så var den træning ligesom overstået.

Onsdag den 19/11 - Cykling

En super presset dag, hvorfor det blot blev til en lille times spinning. Here goes;

Tid: 50 min.

Intervaller: 2*8 min af Z4. Første interval gik i et watt.outputt på ca. 200-230 og det sidste fra 210 til ca. 230. Grundlæggende fine sæt.

Torsdag den 20/11 // Styrke

Ja, der blev kørt styrke. Here goes;

  1. 10 min opvarmning på kondicykel // RPM: 90-100
  2. Squat (helt i bund og fokus på teknik): Opvarmning - 10*60 kg – 10*60 kg – 10*62,5 kg – 10*62,5 kg
  3. Benspark: 6*40 kg - 10*55 kg – 10*60 kg – 10*62,5 kg – 10*65 kg
  4. Læg i benpresmaskine: 10*100 kg – 10*110 kg – 10*120 kg – 10*120 kg
  5. Ryghævninger: 20*kropgsvægt - BUM!!
  6. Triceps press down: 10*20 kg - 10*25 kg - 10*20 kg
  7. Bencurl: 10*40 kg – 10*50 kg – 10*50 kg – 10*50 kg – 10*50 kg
  8. Mave: 4 sæt af 15 gentagelser (ny øvelse for hvert sæt)
  9. Strækøvelser

Fredag den 21/11 - Cykling

Op kl 05.50 og så til 50 min spinning. Jeg er pt. i Jylland og dette er qua arbejde mv. mit eneste alternativ. En fin træning og eller en god måde at starte dagen på. Overvejer her i de senere eftermiddagstimer at vende tilbage til centeret senere i aften og træne lidt overkrop.



Og trods en demotiverende træningsfase er kropsformen stadig fin. Morgenvægten har været helt nede på 75,6 kg, men nu må vi se om jeg kan holde den. Ellers står benene sgu egentlig ret godt, hvilket kan ses fra et aftenshot fra i går - læg gerne mærke til blodårer på teardrop og nedre del af maven :4flex:

post-6142-0-95139900-1416583243.png

Edited by Svedbaronen
Link to comment
Share on other sites

Solide skinker :clap: jeg kan ikke sige mig fri for at være en kende misundelig.

Tak, Gregers!

Status:

Kan ikke lige overskue at opdatere for de sidste to træningspas fra sidste uge, men fredag aften røg jeg igen i fitten for at træne lidt overkrop. Og lørdag igen, for at træne lidt ben og rulle lidt på motionscyklen. Det var fino og trods alt en okay uge taget i betragtning af, at arbejde virkelig var en presbold set fra det tidsmæssige perspektiv.

Mandag den 24/11 - Cykling

Lang arbejdsdag, men fik trænet på en dejlig spinningscykel.

Tid: 52 min.

Intervaller: 2*10 min af Z4, men 20 min pause i mellem hvert sæt. Første sæt gik med et watt-output på mellem 220 og 280 og andet sæt mellem 230 og 260. Faktisk ret fint idet jeg ikke plejer at ligge så højt.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag den 25/11 // Styrke


Damn jeg var smadret i dag, men fik trænet og det var grundlæggende en rigtig fin træning lige efter programmet.


  1. 10 min opvarmning på kondicykel // RPM: 90-100
  2. Squat (helt i bund og fokus på teknik): Opvarmning - 10*60 kg – 10*65 kg – 10*67,5 kg – 10*70 kg
  3. Bencurl: 6*35 kg – 10*50 kg – 10*52,5 kg – 10*55 kg – 10*57,5 kg
  4. Mave: 4 sæt af 15 gentagelser (ny øvelse for hvert sæt)
  5. Benspark: 6*40 kg - 10*55 kg – 10*60 kg – 10*62,5 kg – 10*65 kg
  6. Læghævninger, en fod af gangen: 10*kropsvægt – 10*kropsvægt – 10*kropsvægt – 10*kropsvægt
  7. 10 min afrul på kondicykel // RPM: 90-100
  8. Strækøvelser
Link to comment
Share on other sites

Onsdag den 26/11 // Cykling

Tæt arbejdsprogram, men der blev cyklet, dog på en spinningscykel. Benene var noget præget efter gårsdagens træning, så de 2*15 min intervaller blev til 1*15 min + 1*10 min, hvilket viste sig at være fint.
Tid: 52 min

1. interval: 1*15 min Z4: watt-output på mellem 230 til 260.

15 min rul

2. interval: 1*10 min Z4: watt-outputt på mellem 220 og 250.

Sveden haglede af mig. Ret tilfreds idet jeg aldrig har lagt så højt, og tilmed over så lang tid. Dertil skal det siges, at jeg stadig ikke helt tror på wattmåleren, idet den vurderer distancen som et relativt lavere snit end hvor jeg ville ligge på en rigtig cykel.

Torsdag den 27/11 // Styrke

Damn jeg var smadret i dag. Ringe søvn tre dage i træk. Træning for fjerde dag i træk. 600 km kørsel, 4 intensive møder og op ved en femtiden. Derfor skalerede jeg også stærkt ned på mængden af træningen i dag.

  1. 10 min opvarmning på kondicykel // RPM: 90-100
  2. 10 min: 2 min; RPM 60 // 4 min; RPM 80 // 2 min; RPM 60 // 4 min; RPM 80
  3. Bencurl: 6*35 kg – 10*50 kg – 10*50 kg – 10*50 kg – 10*50 kg
  4. Mave: 4 sæt af 15 gentagelser (ny øvelse for hvert sæt)
  5. Benspark: 6*40 kg - 10*55 kg – 10*57,5 kg – 10*60 kg – 10*65 kg
  6. Læg i maskine: 10*70 kg – 10*70 kg – 10*70 kg
  7. Baglårsspark: 10*42,5 kg - 10*42,5 kg
  8. Chins: 8*kropsvægt - 8*kropsvægt
  9. Strækøvelser

Over and out!


I morgen tager jeg ud og kigger på cykel i Fabin Sport - nu begynder det at blive seriøst vedrørende det køb :-)

Link to comment
Share on other sites

Fredag den 28/11 // Cykling

Der blev cyklet en smule i dag på en spinningscykel. Faktisk gik det overraskende godt set i perspektivet af, at det var min femte dag i træningstøjet i træk.
Det blev til ca. små 40 min i sadlen hvor jeg sad og gloede et homeland-afsnit på min iPhone. Trods det, lå jeg med et snit på ca. 200 watt igennem hele processen. Ikke dårligt må jeg sige :-)

Og så er cykelindkøb nu ved at blive seriøst. Var ude forbi Fabin Sport i Roskilde i dag, og har forelsket mig i en S-Works Venge med de fedeste roval-hjul. Billeder kommer snarligt! :-)

Link to comment
Share on other sites

Venge'en er en lækker cykel, så længe man ikke får den i en stor størrelse, for så ser den virkelig ikke særlig lækker ud:
IMG_1918_small.jpg

Kronrøret bliver sygt højt.

Når det så er sagt, så vil jeg nu stadig mene at en Tarmac er et bedre bud til det du skal bruge cyklen til(La Marmotte). Men det er jo op til dig selv. Hvis du bedre kan lide Venge'en så gå efter den.

Link to comment
Share on other sites

Jeps.

Fantastisk:

CavengeFullBike.jpg

Forfærdelig:

photo_zps006678b1.jpg

Tak, Kermit!

Jeg er ikke uenig med dig overhovedet. Jo større des mindre pæn bliver den. Men vil du sige, at den bliver grim i en størrelse 56? - det er størrelsen på den ramme, som jeg selv postede og størrelsen, som jeg formentlig passer med en højde på ca. 179-180 cm.

Vedrørende Venge versus Tarmac (hvilket også er en fantastisk flot cykel) så har jeg nu læst en del om forskellighederne på diverse sites. Der er ingen tvivl om, at begge cykler sagtens kan tage mig igennem La Marmotte, og forhåbentlig på under 7 timer såfremt at træningen spiller hele vejen hen imod løbsdatoen.

Men Vengen har sine fordele når vi taler om aero-delen, og 90 % af tiden på den cykel - ja måske mere - foregår jo i Danmark hvor sådan en ramme vil have sine markante fordele. La Marmotte er blot små 7 timer i sadlen set i forhold til mange tusind timers træning på relativ flad vej. Selvfølgelig bliver der træningslejre og træningsture i bjergrige landskaber, men alligevel..

Forhandleren jeg talte med hos Fabin, berettede ligeledes at forskellen ikke er markant og at begge cykler sagtens kan køre op ad. Det sagt, så skal man jo heller ikke undervurdere mængden af nedkørsel og flad kørsel La Marmotte tilbyder, hvor igen, Vengen har en fordel.

Du kan eventuelt læse de kommentarer, som denne tråd indeholder og give mig dine tanker?;

http://www.feltet.dk/forum/read.php?21,400114,400133

Sidst men ikke mindst, så er overvejer jeg købet idet at det selvfølgelig kommer med et fantastisk tilbud. Hjulene er Roval Rapide 60mm, gearing bliver formentlig mekanisk ultegra, krank, ramme og alt andet er S-works. Prisen ligger et godt stykke under 40.000, hvilket antageligt lyder som en god pris set ift. hvad der tilbydes. Som notits, kan jeg da skrive, at hjulene alene koster 18.000..

Ser frem til at høre hvad du synes - det er kommentarer, som jeg oprigtigt vil vægte meget højt! :-)

Link to comment
Share on other sites

Lørdag den 29/11 // Cykling

En times spinning i fitten. Ikke det store at berette. Træneren gjorde det faktisk super godt, og vi kørte nogle ret interessante intervaller hvor vi konstant skulle holde samme kadance i tre forskellige niveauer. Fint med en spinningstime når de alene timer på cyklen ofte kan blive lidt kedelige..

Benene var lidt smadret fra de foregående træningspas, men nuvel, det gik :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share