Køb af Mountainbike


Peter Bangsgaard
 Share

Recommended Posts

Mit link

Hvad med at se på nogle af alle de nye modeller fra Merida 2012 - jeg er selv blevet forelsket i denne har og har man en gang prøvet en 29" er man solgt.

Se den har

De har alt hvad er er værd at købe i DK og så kan du vist presse dem yderlig hvis du gør dig umage.

Hej

Jeg er os helt ny i gamet så har fulgt med herinde. Mit budget er en 7-8 tusind og er blevet ret forelsket i denne her merida.

Hva har folk af erfaringer med denne og især med 29" ?

Mit forbrug er til noget kondtion og simpel udfordring og nogle gode ture i naturen. Vil denne også være god til asfalt/grusstier osv eller skal jeg så mere over i en canyon som jeg kan se mange af jer linker til ??

Håber på lidt vejledning

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer!

Jeg vil ligeledes gerne tilslutte mig gruppen af rookies, som skal ud og prøve kræfter med MTB sporten.

Jeg har, som så mange andre, læst en masse indlæg og et stort tak til KåreS for hans fyldestgørende beskrivelse af, hvad man skal være obs på ifb. med et MTB køb.

Jeg var i går nede hos cykelhandleren for at kigge og han foreslog at jeg skulle købe en CUBE Analog Disc 2012 (5.499,-). Er der nogle som har erfaringer med denne model og vil det være en god start cykel? Han talte mig bed fra en CUBE Acid da han ikke mente, at det var nødvendigt at bruge flere penge på den første cykel da delene på Analog'en skulle være gode? - Dog kan jeg se at den ikke alle steder lever op til KåreS' kriterier.

Alternativt kunne jeg kigge mod Canyon da jeg kan se de har kontor i Randers og jeg selv bor i Århus...

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer!

Jeg vil ligeledes gerne tilslutte mig gruppen af rookies, som skal ud og prøve kræfter med MTB sporten.

Jeg har, som så mange andre, læst en masse indlæg og et stort tak til KåreS for hans fyldestgørende beskrivelse af, hvad man skal være obs på ifb. med et MTB køb.

Jeg var i går nede hos cykelhandleren for at kigge og han foreslog at jeg skulle købe en CUBE Analog Disc 2012 (5.499,-). Er der nogle som har erfaringer med denne model og vil det være en god start cykel? Han talte mig bed fra en CUBE Acid da han ikke mente, at det var nødvendigt at bruge flere penge på den første cykel da delene på Analog'en skulle være gode? - Dog kan jeg se at den ikke alle steder lever op til KåreS' kriterier.

Alternativt kunne jeg kigge mod Canyon da jeg kan se de har kontor i Randers og jeg selv bor i Århus...

Som du selv er inde på, så er Cube Analog ikke fyldt med gode dele. Alene vægten på 13,5 kilo fortæller at der er indgået nogle kompromisser undervejs. Så du skal afgøre med dig selv, om du kan leve med at du formentlig "vokser" fra cyklen i løbet af et års tid, i hvert fald hvis du kører regelmæssigt og bevæger dig ud på nogle udfordrende stier, bakker mv.!. Med hensyn til cykelhandlerens påstand om at delene på en Analog er gode, så siger det mere om cykelhandleren end om cyklen smile.gif

Hvis du kigger på Canyon, så er der med dit budget mulighed for at købe Yellowstone 4.0. Den har gennemgående niveauet bedre dele end Cube Analog. Til gengæld kan du ikke prøve den af (medmindre de har en stående i demolokalerne) hvilket er en klar ulempe, når du skal købe din første MTB

Link to comment
Share on other sites

Som du selv er inde på, så er Cube Analog ikke fyldt med gode dele. Alene vægten på 13,5 kilo fortæller at der er indgået nogle kompromisser undervejs. Så du skal afgøre med dig selv, om du kan leve med at du formentlig "vokser" fra cyklen i løbet af et års tid, i hvert fald hvis du kører regelmæssigt og bevæger dig ud på nogle udfordrende stier, bakker mv.!. Med hensyn til cykelhandlerens påstand om at delene på en Analog er gode, så siger det mere om cykelhandleren end om cyklen smile.gif

Hvis du kigger på Canyon, så er der med dit budget mulighed for at købe Yellowstone 4.0. Den har gennemgående niveauet bedre dele end Cube Analog. Til gengæld kan du ikke prøve den af (medmindre de har en stående i demolokalerne) hvilket er en klar ulempe, når du skal købe din første MTB

Ja, det er sq svært, hvad man skal gå efter - specielt når man jo ikke kender sit egentlige behov.

Er i hvert fald sikker på, at jeg ikke skal have en cykel som jeg selv skal gå at skrue på før jeg får opbygget et kendskab til det, hvilke jo kan give problemer ift. Canyon. Men tror nu jeg tager og giver dem et kald i Randers og ser, hvilke forhold man køber cyklen under ift. service og reklamation.

Er der ellers et bud på en MTB i 6.000kr. klassen +/- som vil være et suverænt køb her i 2012? Har brug for lidt valgmuligheder, som ikke er defineret af cykelhandleren...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er sq svært, hvad man skal gå efter - specielt når man jo ikke kender sit egentlige behov.

Er i hvert fald sikker på, at jeg ikke skal have en cykel som jeg selv skal gå at skrue på før jeg får opbygget et kendskab til det, hvilke jo kan give problemer ift. Canyon. Men tror nu jeg tager og giver dem et kald i Randers og ser, hvilke forhold man køber cyklen under ift. service og reklamation.

Hvis du har en smule teknisk forståelse, så kan du også vedligeholde en MTB. Det er ikke så svært!

Lagt de fleste problemer, som opstår med MTB'ere (og andre cykler) skyldes at ejerne ikke sørger for løbende at rengøre, indstille og efterspænde cyklen.

Er der ellers et bud på en MTB i 6.000kr. klassen +/- som vil være et suverænt køb her i 2012? Har brug for lidt valgmuligheder, som ikke er defineret af cykelhandleren...

Jeg har ikke lige tid til at kigge omkring. Men find selv nogle bud og post dem her i tråden, så kan du være ret sikker på at få en tilbagemelding smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en smule teknisk forståelse, så kan du også vedligeholde en MTB. Det er ikke så svært!

Lagt de fleste problemer, som opstår med MTB'ere (og andre cykler) skyldes at ejerne ikke sørger for løbende at rengøre, indstille og efterspænde cyklen.

Jeg har ikke lige tid til at kigge omkring. Men find selv nogle bud og post dem her i tråden, så kan du være ret sikker på at få en tilbagemelding smile.gif

Fedt - tak for hjælpen indtil videre!

Jeg ser om jeg kan finde nogle valgmuligheder. Tror jeg vil ligge turen forbi bikebuster her i Aarhus og tage en snak med dem også.

Den tekniske snilde burde kunne findes frem og om ikke andet så kan man jo betale sig fra justeringer mm.

Link to comment
Share on other sites

Håber det er okay at jeg også lige hopper på banen i din tråd.

Jeg er også selv helt nye i gamet, men har sat et budget på 7-9.000,-

Den skal os bruges til terræn, skov osv, men os bare gode ture på asfalt, grus osv.

Jeg har selv undersøgt de sidste par uger og har indsnævret feltet til disse tre.

Jeg var ude og testkøre denne i dag og fik super god betjening og han anbefalede mig denne cannondale til mine behov.

Syns at den kørte rigtig fint og de store hjul er bare lækre. Syns dog gearne var lidt sløve og hakkende i gear´ne, men er det bare sådan i den prisklasse eller??

http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Hardtail+Mountainbikes+-+29er/Cannondale/Cannondale+-+Trail+SL+29er+2+-+2012+mountainbike.html

De andre to her, regner jeg med at få prøvkørt henover weekenden.

http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Hardtail+Mountainbikes+-+29er/Focus/Focus+-+2012+-+Black+Forest+2.0+-+29+tommer+-+Mountainbike.html

http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Hardtail+Mountainbikes+-+29er/Specialized/Specialized+-+Carve+Comp+29er+-+2012+Mountainbike.html

Men hvilke har i gode erfaringer med og er der en som skiller sig ud på udstyr osv, som i ville vælge frem for en af de andre??

Link to comment
Share on other sites

Håber det er okay at jeg også lige hopper på banen i din tråd.

Jeg er også selv helt nye i gamet, men har sat et budget på 7-9.000,-

Den skal os bruges til terræn, skov osv, men os bare gode ture på asfalt, grus osv.

Jeg har selv undersøgt de sidste par uger og har indsnævret feltet til disse tre.

Jeg var ude og testkøre denne i dag og fik super god betjening og han anbefalede mig denne cannondale til mine behov.

Syns at den kørte rigtig fint og de store hjul er bare lækre. Syns dog gearne var lidt sløve og hakkende i gear´ne, men er det bare sådan i den prisklasse eller??

http://www.heino-cyk...untainbike.html

De andre to her, regner jeg med at få prøvkørt henover weekenden.

http://www.heino-cyk...untainbike.html

http://www.heino-cyk...untainbike.html

Men hvilke har i gode erfaringer med og er der en som skiller sig ud på udstyr osv, som i ville vælge frem for en af de andre??

Specialized og Cannondale er kendt for gode rammer, men om de cykler du linker til har bedre rammer en Focus'en, kan jeg ikke umiddelbart sige.

Jeg er ikke imponeret over at Specialized Carve og Cannondale Trail begge er monteret med Alivio-kranksæt - se om du kan forhandle dig til en god pris på en opgradering. Forgaflen på Carven er ikke i samme klasse som Rockshox Recon-gaflerne på de to andre.

Find ud af hvad de vejer - det fortæller meget tit en historie om cyklens samlede kvalitet. Lavere vægt er som regel et godt fingerpeg om, at der ikke er taget nogle billige/tunge genveje i hjulsæt eller andre steder.

Når du har prøvet dem alle tre af, har du sikkert en ret god fornemmelse af, hvilken der passer din krop bedst.

Mht. til de hakkende gear på den første prøvetur, så drejer det sig om nogle gear, der ikke var indstillet ordentligt af cykelhandleren. Desuden er Sram lidt mere kontant i følelsen end Shimano.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dit gode svar.

Jeg lytter meget efter, og det som sælger også nævnte da jeg prøvede cannondalen var nemlig kranksættet.

Imellem tiden er jeg faldet over denne:

http://www.webike.dk/products/rockhopper+comp+29er+int+ltd+blkgold-(9112-49).aspx

Men så vidt jeg kan læse mig til så er det da en ældre model ik? Burde prisen så ikk være til at forhandle på?

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dit gode svar.

Jeg lytter meget efter, og det som sælger også nævnte da jeg prøvede cannondalen var nemlig kranksættet.

Imellem tiden er jeg faldet over denne:

http://www.webike.dk...-(9112-49).aspx

Men så vidt jeg kan læse mig til så er det da en ældre model ik? Burde prisen så ikk være til at forhandle på?

Jeg kender ikke Specialized så godt at jeg kan sige om det er en ældre model. Men noget kunne tyde på det. - i så fald bør du kunne forhandle om prisen, ja.

Vær opmærksom på kranksættet (igen). I info'en om cyklen står der "Shimano-smedet kranksæt" - den slags ukonkrete formuleringer dækker rigtig ofte over at der er monteret dele, der ikke lever op til cyklens pris.

Tilføjelse: Hvor vigtigt er det for dig at cyklen er en twenty-niner?

Jeg spørger fordi priserne på 29'erne som regel ligger et niveau over 26'erne, så du kan formentlig spare en del penge ved at gå ned i 26 tommer hjul.

Edit: Rettelse

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kigget lidt hos diverse cykelhandlere og er kommet frem til, at jeg nok gerne vil købe den første hos en cykelhandler i området så jeg kan komme ned og få en opstremmer mm. Jeg har fundet to CUBE til en pris som jeg syntes passer godt til mit budget, så valget står nu mellem følgende:

CUBE Attention - 5.799kr.: http://www.webike.dk/products/attention++black+'n'+white-(103000).aspx

Cube Acid - 6.499kr.: http://www.webike.dk/products/acid++white+'n'+red-(104001).aspx

Er der nogle som kan sige noget om disse to muligheder? Umiddelbart virker det til at forskellen er vægt, forgaffel og bagskifter.

Attention: 13,1 kg; Shimano Deore XT RD-M780; RockShox XC 28

ACID: 12,8 kg; Shimano SLX RD-M666; RockShox Recon TK Air.

Cykelhandleren mente, at attention udgaver var det bedste køb ift., at det er min første cykel. Og sagde desuden, at lige godt, hvilke jeg valgte så ville jeg opgradere, hvis jeg blev bidt af sporten, til en cykel med luft i forgaflen i stedet for fjedre - er dette korrekt? Og så vidt jeg kan se på ACID så har den en forgaffel med luft...

Edited by Algren
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kigget lidt hos diverse cykelhandlere og er kommet frem til, at jeg nok gerne vil købe den første hos en cykelhandler i området så jeg kan komme ned og få en opstremmer mm. Jeg har fundet to CUBE til en pris som jeg syntes passer godt til mit budget, så valget står nu mellem følgende:

CUBE Attention - 5.999kr.: http://www.cykler.dk...-attention.aspx

Cube Acid - 6.499kr.: http://www.cykler.dk...-cube-acid.aspx

Er der nogle som kan sige noget om disse muligheder?

Cykelhandleren mente, at attention udgaver var det bedste køb ift., at det er min første cykel. Og sagde desuden, at lige godt, hvilke jeg valgte så ville jeg opgradere, hvis jeg blev bidt af sporten, til en cykel med luft i forgaflen i stedet for fjedre - er dette korrekt?

Jeg vil anbefale dig at købe Acid'en, når prisforskellen ikke er større.

Det er meget individuelt hvor meget opgraderingsvirus, der går i blodet på forskellige mennesker. Det gælder også MTB-ryttere. Nogle når knapt nok at få cyklen hjem, før de begynder at opgradere, andre skifter først dele eller cyklen ud, når de ikke længere fungerer ordentligt.

Den første cykel bør dog som minimum ikke have decideret svage led - det har Attention efter min mening.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal købe en mountainbike med et budget på ca. 8-9000. Kan det betale sig, at købe fully suspension? Feks. http://www.bike-disc...-comp-2011.html

Der bliver indgået nogle kompromisser, når fabrikken skal lave en fully i den prisklasse. Der er flere (dyre) komponenter på sådan en cykel i forhold til en mtb, hvor der kun er affjedring foran (hardtail). Så alt i alt får du ringere komponenter og højere vægt på en fully end på en hardtail i samme prisklasse.

Du må så selv afgøre om du mener at det kan "betale" sig. Jeg ville til enhver tid vælge en hardtail i den prisklasse, fordi man får væsentlig mere cykel for pengene. Men hvis du for eksempel har problemer med din ryg kan der være rigtig god mening i at købe en fully. Du bør så overveje at investere nogle flere penge i projektet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej cykelfolk :bigsmile:

Har besluttet at min ca 10 år gamle Trek er ved at være pensionsmoden og skal ud og finde en ny cykel i københavn, hvilke butikker kan I anbefale? Det er ikke til kørsel i skoven, bruger den som hverdags cykel, men har også gennem tiden taget nogle længere motionsture.

Jeg aner klejne om cykler selv, da jeg købte min nuværende havde jeg en kæreste der havde været elitecykelrytter, sådan en har jeg så ikke nu, så skal finde en butik med kompetent rådgivning :wink:

Så bud på hvor jeg finder Treks afløser med et budget på 6-8000 modtages med kyshånd!

Link to comment
Share on other sites

Hej cykelfolk :bigsmile:

Har besluttet at min ca 10 år gamle Trek er ved at være pensionsmoden og skal ud og finde en ny cykel i københavn, hvilke butikker kan I anbefale? Det er ikke til kørsel i skoven, bruger den som hverdags cykel, men har også gennem tiden taget nogle længere motionsture.

Jeg aner klejne om cykler selv, da jeg købte min nuværende havde jeg en kæreste der havde været elitecykelrytter, sådan en har jeg så ikke nu, så skal finde en butik med kompetent rådgivning :wink:

Så bud på hvor jeg finder Treks afløser med et budget på 6-8000 modtages med kyshånd!

Hvor kører du, når du kører motionsture?

Er det ren landevej, eller vil du også gerne kunne bruge den til andet?

Link to comment
Share on other sites

Nu har du stillet dit spørgsmål i tråden "køb af mountainbike", men når du aldrig bruger cyklen i skoven eller lignende bør du overveje om det overhovedet er en mountainbike, du har brug for. Måske er noget i stil med nedenstående en bedre løsning:

http://rask-cykler.d...ape-0-2011.aspx (pris er ikke tjekket og kan måske/sikkert findes bedre andre steder)

Ovenstående cykel er (hovedsageligt) udstyret med Shimanos Deore LX-serie - det er en god og solid gear-serie, der oprindeligt blev udviklet til mountainbikes, men i dag bruges på hybrid/sportscykler.

Edit: Tilføjelse

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Kåre, I know, men ellers var der kun køb af racer tråden :wink: og selvom jeg ikke har brugt den jeg har i skoven har jeg været glad for den og vil gerne finde noget lign.

Tak for linket, kiggede lidt rudt derinde, hvordan lyder denne her ellers? Altså mht til gear osv? Mig vil de jo kunne bilde alt ind i en butik :blush:

Men kan jo kun sige jeg har været ovenud tilfreds med den Trek jeg har, den har været flad 3 gange på 10 år,, fået lidt vintertjek og skidtet kæde nogle gange men har ellers aldrig "fejlet" noget.

Link to comment
Share on other sites

Hopsan - du er en kvinde :laugh:

Sorry!

Trek'en som du linker til, er sikkert en udmærket cykel, men jeg synes at både kranksæt og bagskifter er i den absolut lave ende, kvalitetsmæssigt. Bagskifteren koster ikke ret meget at opgradere, (400-600 kr) men det er lidt en anden snak med kranksættet.

Trek'en har rullebremser, hvilket nogle synes fungerer godt og andre synes er noget møg. Så før du beslutter dig for en cykel med rullebremser, skal du køre en tur på cyklen og prøve dem af. Det positive ved rullebremser er, at de ikke kræver vedligeholdelse.. men det gør fælgbremser stort set heller ikke.

Har du kørt med udvendige gear på din gamle cykel?

Link to comment
Share on other sites

Hopsan - du er en kvinde :laugh:

Sorry!

Har du kørt med udvendige gear på din gamle cykel?

Worry not, min nuværende er også herremodel :biggrin:

Har endelig fundet denne side (på tysk godtnok) med data om min nuværende cykel, vil bare gerne finde noget a la den, enten mountain eller city model... gjorde det det nemmere? Jeg kan jo stort set kun svare på hvad farve den har :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share