Træningsprogram til fitnesscenteret - maksimalt vægttab


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Som altid har jeg stor respekt for den tid du ligger i at lave artikler og træningsprogrammer til hr. og fru. Danmark.

Jeg vil heller ikke starte den store diskussion, omkring styrke eller kredsløb først. Det undre mig dog, at du har en 4 år gammel artikel til at ligge i vægttabsartiklerne, der konkludere at styrke før kredsløb er bedst iht. fedtforbrænding.

Styrketræning før konditionstræning øger fedtforbrændingen

Jeg er udemærket god klart over, at de andre grupper sikkert har forbrændt mere glykogen, og at netto kalorieforbruget sikkert i gennemsnit er det samme. Men der bliver stadig skrevet følgende konklusion:

Konklusionen af dette studie samt i relation til det tidligere omtalte studie af Goto et al. (2005) er, at såfremt størst muskelmasse og mindst fedtmasse tilstræbes, kan der være fordele ved at lade styrketræning gå forud for konditionstræning.

Er der nogen speciel grund til, at du har valgt kredsløb først i dette tilfælde?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man laver træning A og derefter træning B, så vil man have højere relativ fedtforbrænding ved træning B end hvis man kun havde lavet B alene. Dette gælder uanset om A eller B er styrketræning eller konditionstræning.

Så selv om man godt kan argumentere for at det ene skal eller det andet skal laves først, så tror jeg at forskellen i praksis er forsvindende lille.

Jeg tillægger det derimod større betydning om træningen er tilrettelagt, så den har et godt flow og føles rigtig. Er den det, så yder man formodentlig mere og det vil betyde mere end de andre teoretiske forskelle. I dette program synes jeg at det passer bedst med de 3 x 15 minutter kredsløb først, fordi det egner sig bedre til opvarmning end styrketræning og da styrketræningen skal laves som cirkeltræning, hvor der er mulighed for en akkumulerende puls-effekt, så giver det mening at lave dette efter kredsløbstræningen.

Link to comment
Share on other sites

Det er skam helt forståeligt, og jeg er slet ikke uenig. Jeg syntes blot det er modsigende, at der er en artikel som konkludere man skal starte med styrke, og derefter et program som gør det modsatte.

Men som sagt er jeg helt enig i, at fokus bør ligge andre steder end på de små forskelle diverse studier kommer frem til.

Så må man bare håbe hr. og fru. Danmark ikke finder frem til den anden artikel og dermed bliver helt forvirrede :laugh:

Link to comment
Share on other sites

 Share