Vægttab


simsenomis@yahoo.dk
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg vejer over 92 kg og jeg er 174 cm høj.

Jeg vil godt tabe mig, men jeg synes det har været meget svært for mig. Fordi jeg har ikke dyrket særlig meget motion. Nogen gange er det fordi jeg tror det ikke kan betale sig med al det motion.

Men jeg tror jeg er forkert på den. At et vægttab er en kombination af den rette kost og motion.

Jeg er gået i gang med at træne igen, hvilket er godt, men jeg ved faktisk ikke hvor mange minutter jeg skal op på før man kan tænke at det vil være godt for et vægttab.

Jeg har nogen gange læst på nettet at man skal op på mindst 45 minutter. Det har jeg så også rettet min træning efter.

Og så havde jeg også tænkt at lave den regel at jeg spiser til jeg er mæt, men ikke overmæt.

Den vægt jeg gerne vil ned på er ca. 75 kg.

hilsen Simone

Link to comment
Share on other sites

Jeg er gået i gang med at træne igen, hvilket er godt, men jeg ved faktisk ikke hvor mange minutter jeg skal op på før man kan tænke at det vil være godt for et vægttab.

Jeg har nogen gange læst på nettet at man skal op på mindst 45 minutter. Det har jeg så også rettet min træning efter.

Og så havde jeg også tænkt at lave den regel at jeg spiser til jeg er mæt, men ikke overmæt.

Det lyder kedeligt og svært at definere, men vælg den sport, der gør dig glad! 10 minutters intensiv sjip efterfulgt af en halv times zumbahold er bedre end at du trækker dig igennem 4 timer på løbebåndet. Måske ikke for konditionen, men for motivationen! Jeg er af den erfaring, at "korte" og høje pulspas bidrager mere til forbrændingen og overskud i hverdagen, men at en times styrketræning eller andet medfører større udholdenhed.

Hvis du går i et fitnesscenter, forhør dig om de har "crossfit". Det er funktionel træning, hvor du, inden for et fastsat tidsrum, skal nå et vis antal øvelser et vis antal gange (du klør bare på, og hvis du ikke når det, kører man bare videre, selvom tiden er gået, hvis du altså vil). Det er en super viljekickstarter, fordi det foregår på hold med andre, du dyster med dig selv, "konkurrenterne" og den planlagte "workout". Selve workouten er forholdsvis kort (oftest 5-35 min), og kan derfor fungere som supplement i en travl hverdag. Altså, mindre tid = højere intensitet. Om det gør noget ved vægttabet, det kan jeg ikke sige, men at melde sig til på diverse hold (zumba, styrke, funktionel, TRX, løb, kampsportsaerobic, etc.) betyder noget for kampgejsten, og dén er med til at holde dig i gang!

Held og lykke!

PS det er svært at tabe sig med motion alene. Forsøg at omlægge din kost; udskift alt til sundere alternativer (uden at øge portionerne). Vent et par måneder. Hjælper det ikke, kan du skære lidt ned på kalorieindtaget, omrokere dine måltider, så du får flere, mindre måltider, eller i sidste ende søge diætist.

Edited by Emmakm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tror at Emmakm er inde på noget af det rigtige med at vælge en sport der gør en glad.

Men hvilken?

Måske det er noget med at prøve nogle forskellige ting og så lige pludselig "klapper fælden".

Der er altid en eller flere ting man egner sig til og hvis man finder ud af at man er god til noget, så hjælper det osse på motivationen.

Har man aldrig dyrket noget før man har været glad for så kan det godt være lidt svært at komme i gang kan jeg forestille mig.

Det der holder mig i gang er at jeg dyrker noget jeg er glad for og hver gang jeg skal træne så glæder jeg mig og kan ikke komme hurtigt nok derhen.

Og er man først kommet godt i gang med en eller anden idræt så gir det osse mulighed for lidt friere tøjler mht. kosten, så man ikke skal overveje hver eneste mundfuld. For helt ærligt, er det ikke meget rart at proppe sig en gang imellem med de ting man godt kan li?

Måske du kan rotte dig sammen med en eller flere andre så det er lettere at holde dampen oppe.

Men om det skal være marathon løb eller svømning eller spydkast eller noget helt andet, det er kun dig selv der kan finde ud af det.

Bare du gør det af lyst og det ikke er en sur pligt, for så løber det gerne ud i sandet.

Jeg kender til utallige eksempler på folk (mænd) der gerne vil have store muskler, men vægttræning siger dem ikke noget. Og så falder de fra efter kort tid.

God fornøjelse!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For det første så skal du være meget opmærksom på at starte langsomt ud. Der er to ting, der specielt kan stjæle din motivation. Det ene er meget lange træningsdage, hvor du ikke føler du får en døjt ud af det og det andet er skader.

Jeg kan kun tale for mig selv - men der ligger for mange skader på "Crossfit" kontoen i diverse centre. Uden tvivl - det er en fantastisk idrætsgren og et genialt koncept - men når du står som ny deltager, der er væsentligt ude af form (no offense), så drukner du i mængden og får ikke den rette "opmærksomhed" til at sikre, at du får den korrekte teknik og den rette vægt. Specielt når man får stukket et par vægte i hånden, og instruktøren skal rette sin opmærksomhed mod de andre 20 deltagere også.

Og så er din kost altoverskyggende - der er meget stor forskel på hvad du kan spise dig mæt i. Du kan fx bestemt ikke spise dig mæt i knor lasagne, men du kan sagtens spise dig overmæt i en brandlækker omgang krebsehalesalat, ja faktisk helt til du slet ikke kan spise mere overhovedet. Desuden er din mængde af mikronæringsstoffer meget større end i en gang knor lasagne (hvilket er meget meget sparsomt på korrek næringsindtag).

Jeg faldt for nylig over denne super fede hjemmeside - herinde kan du læse alt hvad du har behov for. Helt gratis! Giv det et kig.

www.wholebodychallenge.dk

De har desuden et super interessant cirkeltræningskoncept også - det tager kun 20 minutter, og du kan lave det uden hjælpemidler og hvor som helst.

Held og lykke med det!

Hej

Jeg vejer over 92 kg og jeg er 174 cm høj.

Jeg vil godt tabe mig, men jeg synes det har været meget svært for mig. Fordi jeg har ikke dyrket særlig meget motion. Nogen gange er det fordi jeg tror det ikke kan betale sig med al det motion.

Men jeg tror jeg er forkert på den. At et vægttab er en kombination af den rette kost og motion.

Jeg er gået i gang med at træne igen, hvilket er godt, men jeg ved faktisk ikke hvor mange minutter jeg skal op på før man kan tænke at det vil være godt for et vægttab.

Jeg har nogen gange læst på nettet at man skal op på mindst 45 minutter. Det har jeg så også rettet min træning efter.

Og så havde jeg også tænkt at lave den regel at jeg spiser til jeg er mæt, men ikke overmæt.

Den vægt jeg gerne vil ned på er ca. 75 kg.

hilsen Simone

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share