Nemt hjemmebagt brød


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Selvom at kulhydrater er blevet roden til alt ondt de her dage, vil jeg alligevel tillade mig at slå et slag for et godt lyst brød som er super nemt at lave. Jeg har fundet en opskrift på rugbrød som er nem, men lyst brød har det med hurtigt at blive kedeligt, ikke hæve nok, skorpen er kedelig og det er i det hele taget svært at opnå den kvalitet som rigtig gode håndværksbrød har, som fx dem fra Brød & co og lignende steder, og skal man købe den slags brød koster de hurtigt 40-45-50 kr. Skal man lave dem selv skal der røremaskine og en masse arbejde til. Det her er nemt og giver et super godt resultat første gang:

http://politiken.dk/bruger/articlelimit/?articleType=1&articleId=1310446

Mel, gær, vand og salt. Ingen hokus pokus eller andre sjove ting. Ingen tilsætningsstoffer. 2kg af coops økohvede koster vist en tyver på tilbud, så et brød ender i 5-10 kr.

Resultatet er på linie med Emmerys eller bedre.

Man kan tilsætte lidt surdej for smagens skyld, eller undlade gæren og hæve det kun på surdej. Melet kan også skiftes ud med andre typer, så længe at man har fokus på hævevenen og ikke forsøger sig med mel der kun har dårlig hæveevne. det kan evt blandes halvt og halvt med hvede. Det kan også tilsættes kerner og frø mm efter behag, så masser af mulighed for at variere det og gøre det grovere.

Nu jeg er ved det, så er her også opskriften på et nemt hjemmebagt rugbrød.

http://www.frkuldbjerg.dk/2011/03/klassisk-rugbrd-med-surdej.html

Begge dele har den fordel at der er meget lidt arbejde, det er lavet fra bunden, og giver et resultat der er langt over indsatsen. Det er altid fedt i et køkken. Så jeg tænkte at jeg lige vil dele.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share