Slettet


 Share

Recommended Posts

Fordi alm. bænk og alm. dødløft ikke er nødvendige for at lave et fint program. Dips og chins er heller ikke nødvendige og formentlig heller ikke det rigtige til en pige der ikke kan lave en rep. Elastikker er for fjollet og besværligt. Desuden kan splitsquat og alm. squat sagtens udføres i samme pas.

Du argumenterer ikke hvorfor de ikke er nødvendige.

Jeg vil sige at DL og bænk er mere effektive øvelser, der vil gøre at hun får en hurtigere progression og resultater. Dips og chins er gode compund overkropsøvelser, og der hvor jeg træner bruger mange elastikker, så jeg har svært ved at se at det er et argument mod en øvelse. Skal vi så også droppe vægtstangsøvelser, fordi at de er besværlige?

http://www.t-nation.com/training/10-mistakes-women-make-in-the-gym

http://www.getbig.dk/fundament-traening-for-begyndere

TJ har dem også med.

Ang bulgarsk split squat og squat, så går begge i quads og gm er synergist ifølge exrx. Så det er en dubletøvelse i stor grad og spild af tid at lave begge i samme pas.

Link to comment
Share on other sites

Schroinx: Du lider af en seriøs omgang mol-dogme, hvor HST, 5 compound øvelser og et had til isolationsøvelser er det eneste rigtige. Hvis du lægger mærke til det, så har jeg faktisk ikke engang fjernet nogle compoundøvelser, men istedet erstattet det med variationer heraf. Jeg har valgt nogle øvelser som er en smule mere kvindeorienteret end dem du nævner, uden at gå på kompromis med kvaliteten af øvelser. Og så har jeg bl.a. valgt stivbenet dødløft eller RDL (alt efter hvad man foretrækker) fordi den er mere bagkædeorienteret end alm. dødløft.

Ang bulgarsk split squat og squat, så går begge i quads og gm er synergist ifølge exrx. Så det er en dubletøvelse i stor grad og spild af tid at lave begge i samme pas.

Hvis dette er argumentet, hvad er så dit argument for at lave dips og bænkpres i samme pas, de træner jo det samme? Træningsprogrammet er blevet lavet med mere fokus på underkrop fremfor overkrop.

OP skal have et nogenlunde let og ligetil program der passer til hendes mål og hendes træningserfaring. Istedet for squat, dødløft, bænk, dips, military og pullups med 5x5 i alle øvelser. Vi kan ikke komme udenom det, men der er forskel på mænd og kvinder når det kommer til træning. I hvert fald i starten, det ændrer sig måske senere hen når man bliver bidt af the iron bug.

Link to comment
Share on other sites

En 5 km er målet at løbe på under 20 min.

Men vil samtidig gerne løfte tungt i squat.. Derfor squat 3 gange om ugen..

Wendler har jeg kun prøver 1 cycle.. hvilket jeg syne var rigtig cool.. MEN, synes virkelig at 1 gang squat om ugen føltes som meget lidt for en "begynder" Jeg lavede dog et slags 2 split med wendler så på dødløft dage squattede jeg også

Wendler er et temmelig dårligt valg til dit mål.

Lidt input til selve tråden: for langt de fleste piger (og slappe drenge) findes der én presseøvelse der er alle andre overlegen. Det er en perfekt udført armbøjning. Sådan en kan jeg måske lave tusind af og derfor er den ikke så fantastisk, men indtil man kan lave 10-20 stensikre reps, så er det den bedste presseøvelser for styrke, muskelmasse og kropskontrol

Link to comment
Share on other sites

Schroinx: Du lider af en seriøs omgang mol-dogme, hvor HST, 5 compound øvelser og et had til isolationsøvelser er det eneste rigtige. Hvis du lægger mærke til det, så har jeg faktisk ikke engang fjernet nogle compoundøvelser, men istedet erstattet det med variationer heraf. Jeg har valgt nogle øvelser som er en smule mere kvindeorienteret end dem du nævner, uden at gå på kompromis med kvaliteten af øvelser. Og så har jeg bl.a. valgt stivbenet dødløft eller RDL (alt efter hvad man foretrækker) fordi den er mere bagkædeorienteret end alm. dødløft.

Hvis dette er argumentet, hvad er så dit argument for at lave dips og bænkpres i samme pas, de træner jo det samme? Træningsprogrammet er blevet lavet med mere fokus på underkrop fremfor overkrop.

OP skal have et nogenlunde let og ligetil program der passer til hendes mål og hendes træningserfaring. Istedet for squat, dødløft, bænk, dips, military og pullups med 5x5 i alle øvelser. Vi kan ikke komme udenom det, men der er forskel på mænd og kvinder når det kommer til træning. I hvert fald i starten, det ændrer sig måske senere hen når man bliver bidt af the iron bug.

Jeg synes dit program forslag er super. Jeg har brugt 80% af det igår til en pige der har bedt mig om hjælp. Jeg synes ideen med stivbenet dødløft er super i kombination med squat. Super basalt egentlig, men det giver rigtig god mening. Jeg brugte i øvrigt box squat fordi jeg synes det er mere overskueligt at sætte nye igang med

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dit program forslag er super. Jeg har brugt 80% af det igår til en pige der har bedt mig om hjælp. Jeg synes ideen med stivbenet dødløft er super i kombination med squat. Super basalt egentlig, men det giver rigtig god mening. Jeg brugte i øvrigt box squat fordi jeg synes det er mere overskueligt at sætte nye igang med

Ja, boxsquats er super som en slags støttehjulsøvelse inden "rigtig" squat indføres. Som det allerførste ville jeg måske endda begynde med gobletsquat, hvis person ikke er super motorisk.

Link to comment
Share on other sites

Ja, boxsquats er super som en slags støttehjulsøvelse inden "rigtig" squat indføres. Som det allerførste ville jeg måske endda begynde med gobletsquat, hvis person ikke er super motorisk.

Hende her er tidligere gymnast, så det var rimelig perfekt udførsel med det samme. Nok den mest lærenemme hvad det angår jeg har "haft"

Link to comment
Share on other sites

Hip thrusts er lort der er blevet populariseret på T-Nation

Det eneste der er godt ved hipthrusts er at man kan se hvem man nemt kan sælge noget til. Nej tak.

BSS og squat (foran evt) med pause suser lige i numzen. Specielt hvis man laver specifik aktivering først.

Der synes jeg nok er lige bastant nok. Har du prøvet den?

Link to comment
Share on other sites

Var Hipthrust som den blev beskrevet på t nation ikke for at træne baller uden at nødvendigvis træne quads og hamstrings, for at få den der eftertragtede bubble ass? Jeg tænker øvelsen sagtens kan retfærdiggøres, hvis en person er på ret højt niveau og har veludviklede hammys og mindre god udviklet numse og derfor ønsker den der tydelige seperation mellem hammys og glutes?

Link to comment
Share on other sites

Var Hipthrust som den blev beskrevet på t nation ikke for at træne baller uden at nødvendigvis træne quads og hamstrings, for at få den der eftertragtede bubble ass? Jeg tænker øvelsen sagtens kan retfærdiggøres, hvis en person er på ret højt niveau og har veludviklede hammys og mindre god udviklet numse og derfor ønsker den der tydelige seperation mellem hammys og glutes?

Blablablabla. Helt ærligt - hvor mange personer er det? 3 i Danmark?

Hip thrusts blev solgt som den evige kilde til atletisk ydeevne gennem stærke glutes. Tilfældigvis er der bare aldrig nogen der er blevet hverken store eller flotstærke af hip thrusts. Der er højest nogen der har fået blå mærker på hofterne.

Link to comment
Share on other sites

Blablablabla. Helt ærligt - hvor mange personer er det? 3 i Danmark?

Hip thrusts blev solgt som den evige kilde til atletisk ydeevne gennem stærke glutes. Tilfældigvis er der bare aldrig nogen der er blevet hverken store eller flotstærke af hip thrusts. Der er højest nogen der har fået blå mærker på hofterne.

Igen så er jeg uenig. Jeg synes ikke hip thrust er specielt knyttet til T-nation (og godt det samme, for det er jo åbenbart ikke comme il faut at tro på noget, der står derinde) men det er ét af de steder, hvor deres "opfinder" Bret Contreras, har fået taletid :)

Der er mange kvinder, der rapporterer (og fotodokumenteter) gode fremskridt på Glute-fronten, efter at have implementeret hip thrust. Bevares, hos nogle er det ikke det eneste parameter, der er ændret på. Nogen er først begyndt at træne seriøst samtidig med, at de har opstartet hip thrusting. Andre har dog lagt den oveni et allerede seriøst program og har set vækst. Man kan se de forskellige historier inde på hans hjemmeside, hvor jeg personligt finder megen spændende læsning :)

http://bretcontreras.com

BC har foretaget electromyagrafiske målinger (EMG) af muskelaktiviteten ved diverse øvelser og fundet, at hip thrust stimuleret glutes maksimus bedst. Med de forbehold man nu bør tage overfor EMG-studier (alle studier), er det interessant læsning

http://www.t-nation.com/testosterone-magazine-623#inside-the-muscles

Her er studier af andre muskelgrupper også :)

http://www.t-nation.com/testosterone-magazine-627

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_shoulders_and_trap_exercises&cr=

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_back_and_biceps_exercises&cr=

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_chest_and_triceps_exercises&cr=

Link to comment
Share on other sites

Hip thrusts kan muuuuligvis retfærdiggøres i et højere split, men jeg kan simpelthen ikke i min vildeste fantasi se det smarte i at have dem med i et fullbody-program.

Jeg kender mange kvinder der squatter 100+ og alle har flotte numser. Ingen af dem laver hip thrusts.

Der er så utroligt mange øvelser der vil være bedre for TS. Jeg kan vel komme på de første 10-15 stykker. Husk vi snakker begynder og fullbody. Fokus må være på at lære de basale løft og træningsøkonomi - ikke EMG-studier (der for øvrigt er noget bras - hvem husker ikke at chinups iflg EMG er den bedste maveøvelse).

Link to comment
Share on other sites

Schroinx: Du lider af en seriøs omgang mol-dogme, hvor HST, 5 compound øvelser og et had til isolationsøvelser er det eneste rigtige. Hvis du lægger mærke til det, så har jeg faktisk ikke engang fjernet nogle compoundøvelser, men istedet erstattet det med variationer heraf. Jeg har valgt nogle øvelser som er en smule mere kvindeorienteret end dem du nævner, uden at gå på kompromis med kvaliteten af øvelser. Og så har jeg bl.a. valgt stivbenet dødløft eller RDL (alt efter hvad man foretrækker) fordi den er mere bagkædeorienteret end alm. dødløft.

Hvis dette er argumentet, hvad er så dit argument for at lave dips og bænkpres i samme pas, de træner jo det samme? Træningsprogrammet er blevet lavet med mere fokus på underkrop fremfor overkrop.

OP skal have et nogenlunde let og ligetil program der passer til hendes mål og hendes træningserfaring. Istedet for squat, dødløft, bænk, dips, military og pullups med 5x5 i alle øvelser. Vi kan ikke komme udenom det, men der er forskel på mænd og kvinder når det kommer til træning. I hvert fald i starten, det ændrer sig måske senere hen når man bliver bidt af the iron bug.

Så det du siger er at kvinder lærer anderledes end fyre, og at de derfor skal have nogle lidt nemmere motoriske øvelser i starten?

De skal også have letterer øvelser, eg dit forslag om skrå pres i forhold til bænk?

Hvad er en "kvindeorienteret" øvelse?

Er der forskel på mænds og kvinders fysiologi og motoriske indlæring?

Hvad er det for en forskel du snakker om på kvinder og mænd?

Link to comment
Share on other sites

Interesse og intimidation. Der er en hel del psykologi indblandet i træning, når man skal introducere begyndere til et program. Her er mænd og kvinder meget forskellige. Jeg må også minde om at det bedste program ikke nødvendigvis er det mest teoretisk optimeret program. Det bedste program er det program der motiverer og får folk til at vedholde deres træning. Og så er det altså ligemeget at man har læst 3 artikler på t-nation om man absolut skal have dødløft med i et hvert program.

Link to comment
Share on other sites

Interesse og intimidation. Der er en hel del psykologi indblandet i træning, når man skal introducere begyndere til et program. Her er mænd og kvinder meget forskellige. Jeg må også minde om at det bedste program ikke nødvendigvis er det mest teoretisk optimeret program. Det bedste program er det program der motiverer og får folk til at vedholde deres træning. Og så er det altså ligemeget at man har læst 3 artikler på t-nation om man absolut skal have dødløft med i et hvert program.

Nu skriver Rebekka direkte at hun gerne vil være stærk i sin første post og jeg har ikke set at hun skriver noget om at hun er bange for vægtstangen, og man bliver hurtigst stærk af basisøvelserne i 5x5 eller 4x6, så hvorfor ikke give hende det råd?

Link to comment
Share on other sites

Hun skriver faktisk:

Forresten, mit mål er ikke at blive stor eller noget, bare sådan fit og stærk :)

Schronix det tror jeg måske ikke skal ses, som stærk med dine øjne?

Tror nærmere vi er ude i 10-20 perfekte strækkere ( ikke noget pigestrækkere) og en 4-6 chin ups og dips stærk agtig. Men det kan kun Rebekka selv svare på.

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Hun skriver faktisk:

Schronix det tror jeg måske ikke skal ses, som stærk med dine øjne?

Tror nærmere vi er ude i 10-20 perfekte strækkere ( ikke noget pigestrækkere) og en 4-6 chin ups og dips stærk agtig. Men det kan kun Rebekka selv svare på.

Nu vejer jeg 100 kg og er 190, så det håber jeg ikke ;-)

Men hvis hun ikke laver dips og chins som en del af sit program, kommer hun aldrig til at kunne lave 4-6 af dem.

Link to comment
Share on other sites

I har begge valide pointer.

Min erfaring er præcis den samme som Salt. En ting er et program der teoretisk er "optimalt" jævnfør styrke fremgang og eventuelt muskel vækst. Men hvis "eleven" mister motivationen fordi det er for kompliceret, eller belastende i forhold til dennes stade, og derfor "giver op" efter en måned, så er det jo ikke optimalt.

Som Salt er inde på, er det jo en super væsentlig faktor, at programmet er et man kan overskue både mentalt og motorisk. For nogle kan det være fint at sætte dem til at squatte fra dag 1, og for andre vil det være noget de aldrig lærer.

Jeg har som jeg skrev i et par posts tilbage, lige lavet et program til en "ny", som består af bla Box squat, stivbenet dødløft, flade db pres, og rows varianter. Det er som sådan på et rimelig advanceret plan, men alligevel med et forsøg på at nedtone den største kompleksitet for forhåbentlig at skabe success oplevelse fra dag 1.

Link to comment
Share on other sites

Er det forskelligt mellem kvinder og mænd og deres motoriske læring?

Er det nemmere at lære stivbenet dl en alm dl? Skrå pres kontra bænk?

Og kan belastningen i bænk ikke bare skrues ned til et passende niveau i stedet for at lave en suboptimal øvelse som skrå pres?

Nu træner jeg sammen med CF tøserne som har travlt med at lære squat og dl og hvor det skal være hårdt og det er noget andet end FW.

Link to comment
Share on other sites

Er det forskelligt mellem kvinder og mænd og deres motoriske læring?

Er det nemmere at lære stivbenet dl en alm dl? Skrå pres kontra bænk?

Og kan belastningen i bænk ikke bare skrues ned til et passende niveau i stedet for at lave en suboptimal øvelse som skrå pres?

Nu træner jeg sammen med CF tøserne som har travlt med at lære squat og dl og hvor det skal være hårdt og det er noget andet end FW.

Der er nogen der påstår at mennesker er forskellige. Meeeeen jeg ved bedre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share