For lavt stofskifte (Myxødem) og problemer med løbetræning


Fnuggie
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Jeg har et - efterhånden - stort problem i forhold til løbetræning.

Jeg har Myxødem (for lavt stofskifte) og får medicin for det.

Jeg er 45 år, kvinde og løbetrænede i 13 måneder - indtil for 2 år siden. Jeg holdt op, fordi mine ben syrede til fra start til slut af hver eneste løbetræning (5 km eller 30 min). Jeg kunne mærke, at konditionen sagtens kunne følge med, men ikke benene. Min læge spurgte til søvn, og da jeg dengang, grundet studie, kun sov 3-4 timer hver nat, fik jeg besked på at komme igen, når jeg sov "normalt". Det var der dengang lange udsigter til, så jeg stoppede med at løbe.

Nu er jeg begyndt at løbe igen, og der var ingen problemer under opstartsfasen (iforms 5 km løbeprogram). Nu, efter at jeg har nået de 5 km (for nogle måneder siden), er det præcis på samme måde som dengang (og nu sover jeg "normalt" igen). Dvs mine ben syrer til inden for det første minut, og umiddelbart efter får jeg følelsen af at have beton i mine sko og bukser. Jeg tænker efterhånden KUN på hvornår dagens rute er stoppet igen. Jeg har af samme årsag fået en personlig løbetræner på dinform.dk, og han har henvist mig hertil. Alt er prøvet, og min gode træner har sat mig væsentligt ned i distance og nu med maaange intervaller. Jeg kan sagtens mærke, at konditionen kan følge med, men bare ikke de "betonben". Min løbeglæde kan efterhånden igen ligge på et meget lille sted, men jeg vil ikke give op. Af forskellige, logistiske årsager, er løb bare den motionsform, der passer allerbedst til mig.

Det skal siges, at jeg cykler 7 km hver dag til og fra arbejde (14 km ialt), og har gjort det i 1 år, men beton-følelsen er der også, når jeg cykler op ad selv en lille bakke - eller bare går op ad trappen... En følelse, fuldstændig som om jeg aldrig havde trænet noget som helst.

Min læge mener ikke, at det har noget med Myxødem at gøre, men hun er vist ikke så kyndig indenfor motion.

Nogen bud - eller bud på fagpersoner, der kunne tænkes at vide besked?

På forhånd tak

Løbetrætte hilsner

Jeanette

Link to comment
Share on other sites

Hej Jeanette

Det lyder som et problem der genere dig ret kraftigt. I så fald vil jeg faktisk fraråde online-rådgivning, da det hurtigt kan blive utrolig frusterende fra dig. Du kan sikkert nemt få en masse gode råd med på vejen, men ingen her kender andet til din situation, end det du lige skriver her, hvilket slet ikke er nok til at kunne give et kompetent svar.

Et standard "teoretisk svar" ville være anaerobe intervaller for at styrke din AT (anaerobe tærskel), som din træner sikkert har haft dig til det sidste stykke tid lyder det til. Det vil normalsvis bestå af hurtige intervaller på mellem 100 og 500m af gangen. Men det er langt fra sikkert det hjælper på din situation.

Jeg tror helt sikkert Myxødem kan påvirke din fysiske træning, men så længe du får (den rigtige)medicin imod det, burde det umiddelbart ikke være årsagen.

Personligt vil jeg råde dig til at få en kompetent træner. Det lyder desværre til din nuværende træner ikke kan hjælpe dig.

Som sagt kan der være mange årsager til du "syre til". Kort fortalt får du fornemmelsen af at syre til, når du ikke kan forbrænde nok energi med den ilt der er til rådighed, og din krop begynder derfor at spalte ATP-molekyler (uden ilt) med ophobning af laktat til følge. Hvorfor du ikke har nok energi/ilt til rådighed kan så være vanskeligt at svare på. Måske har du masse af ilt til rådighed, men du har et flaskehals problem et sted i krebs-cyklussen (energiomsætning med ilt).

Andre årsager kan være, hvis du spiser utrolig kulhydrat-fattigt, og kroppen er derfor tvunget til næsten udelukkende at forbrænde fedt, hvilket føles en del hårdere. Måske har dine muskler meget små glykogendepoter, igen med overvejende fedtforbrænding til følge. Måske er problemet simpelthen at du vejer forholdsvis meget, hvilket vil forårsage en ret hurtig fornemmelse af syre, da du har en stor kropsvægt at slæbe rundt med.

Du kan evt. prøve at oprette en ny tråd i generelt kaldet "personlig træner", hvor du lige skriver i hvilket område du bor, kort genfortæller dit problem, og måske max. pris. Du kan også prøve at skrive en besked til "Athlete X", som tilbød personligt rådgivning engang. Jeg ved dog ikke, om han stadig er aktiv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej med jer,

ligesom Jeanette, har jeg samme symptom på "betonben" efter 5 km så er det nærmest umuligt at løbe længere,

jeg har løbet altid og det er yderst belastende og det begrænser mig i min daglig dag - nægter dog at give op!

Ved en times Zumba er der ingen problemer.

Kvinde - 39 år. Mit TSH tal er for højt og jeg skal til nærmere undersøgelser for myxødem.

Mvh. Dorte

Link to comment
Share on other sites

Hej…

Jeg lider også af for lavt stofgifte og tager medicin for det, spiser 150 mikrogram eltroxin om dagen. (Fordelt på 3 piller). Jeg dyrker ingen konditionstræning, hvorfor det kan være lidt svært at sammenligne. Men min styrketræning går rigtig godt, og jeg mener at jeg respondere mindst lige så godt på træningen som gennemsnitsdanskeren. Føler heller ikke nogen større ømhed efter træningen.

Det er selvfølgelig lidt svært at sammenligne, da vi ikke dyrker den samme form for motion, men måske problemet slet ikke har noget med det lave stofgifte at gøre.

PS. Hvilken medicin tager du og hvor stor er dosis?

PPS. Jeg tror i hvert fald det er vigtigt at du efter træningen får både kulhydrat og proteiner, fx kakaomælk, da kulhydrat og protein generelt mindsker ømheden.

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

Symptomer som blytunge ben lyder som mangelfuld restitution. Det kan skyldes for lidt glycogen eller manglende systemisk restitution, i stil med det der hedder "kronisk træthedssyndrom" eller binyretræthed. Den salgs diagnoser er dog besværlige og langt fra alle tror på deres eksistens. Personligt vil jeg hælde til manglende energidepoter, hvilket giver mening hvis man spiser for lidt og/eller meget kulhydrat fattigt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tak for lynhurtig respons fra jer :smile:

og ikke mindst linket til netdoktor.

Jeg bliver lidt modløs når jeg læser hvor svært det kan være komme videre i systemet,

men også lidt glad ... der mange andre der også sidder tilbage med mærkværdige fornemmelser.

De første undersøgelser har jeg tilgode endnu og for derfor ikke nogen form for medicin.

Og aner heller ikke hvad jeg fejler, men lægen antydede at de kunne være for lavt stofskifte.

Jeg har henvendte mig til lægen før jul, pga. stikkende, brændende og smertende muskler,

et forhøjet TSH (9,5) samt kuldegysninger.

Jeg får mellem 500-1000 stik/smæld i løbet af dagen, (i fingerne, håndfladen, håndleddet, arme, ben, fod, ankel, tæer, ja you name it ...)

og hvis jeg har været fysisk aktiv kan antallet være meget højere - nogen gør mere ondt andre og det har stået på siden i sommers

dog ikke i så kraftig grad som nu.

Det mest irriterende er at mit højre underben - ankel og lægmuskel - bliver stift, som om jeg løber

med en skistøvle. Det begrænser mig total :cry3:

"Stivheden" er kommet stille og roligt sammen med ovenstående symptomer. Derfor hælder

jeg lidt til at der en sammenhæng med det der sker i min krop lige nu.

Mvh. Dorte

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak for lynhurtig respons fra jer :smile:

og ikke mindst linket til netdoktor.

Jeg bliver lidt modløs når jeg læser hvor svært det kan være komme videre i systemet,

men også lidt glad ... der mange andre der også sidder tilbage med mærkværdige fornemmelser.

De første undersøgelser har jeg tilgode endnu og for derfor ikke nogen form for medicin.

Og aner heller ikke hvad jeg fejler, men lægen antydede at de kunne være for lavt stofskifte.

Jeg har henvendte mig til lægen før jul, pga. stikkende, brændende og smertende muskler,

et forhøjet TSH (9,5) samt kuldegysninger.

Jeg får mellem 500-1000 stik/smæld i løbet af dagen, (i fingerne, håndfladen, håndleddet, arme, ben, fod, ankel, tæer, ja you name it ...)

og hvis jeg har været fysisk aktiv kan antallet være meget højere - nogen gør mere ondt andre og det har stået på siden i sommers

dog ikke i så kraftig grad som nu.

Det mest irriterende er at mit højre underben - ankel og lægmuskel - bliver stift, som om jeg løber

med en skistøvle. Det begrænser mig total :cry3:

"Stivheden" er kommet stille og roligt sammen med ovenstående symptomer. Derfor hælder

jeg lidt til at der en sammenhæng med det der sker i min krop lige nu.

Mvh. Dorte

Har du været ved lægen siden du skrev dette indlæg? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har du været ved lægen siden du skrev dette indlæg? :smile:

Hej igen,

ja jeg har været forbi lægen for en uges tid siden,

fik eltroxin (50 mg), dog er han meget usikker på om det stofskiftet det er galt med ...

meget betryggende at tage en medicin uden at ane hvorfor man tager det.

Skal have taget nye blodprøver på onsdag, så håber jeg at der kan læses mere ud af dem.

Symptomerne er de samme - og det irriterer mig grænseløst :blush: at være sat lidt ud på sidesporet ...

Dorte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share