Kan kroppen være trænet til 1 specifik ting?


Bayliss
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Jeg håber jeg poster i det rigtige forum. Hvis ikke, må en moderator meget gerne flytte mit indlæg :-)

Jeg har et spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe med.

Jeg er en relativt stor dreng (103 kg., 180 cm.), og har siden jeg var 4-5 år gammel, spillet fodbold.. I nogle uger mere end andre, men i snit vil jeg tro, at jeg gennem hele mit liv, har spillet/trænet, en 3-6 timer bold om ugen (året rundt)..

Fodbold er vel en "interval-sport", hvor man oftest arbejder i intervaller..

Når jeg, som nu, er ude at løbe et par gange om ugen, kan jeg bare slet ikke løbe i samme tempo overhovedet. Jeg kan max løbe 1 km, og så bliver jeg nødt til at stoppe op og gå lidt. Jeg får ondt i lunger, ben (læg og baglår bliver tunge), og lænden. Hvis jeg så til gengæld løber 200 meter i på 80-90% af mit max, og holder pause i 10-30 sek, og gentager, er jeg slet ikke ligeså ødelagt, efter bare 1 km.

Mit spørgsmål lyder: Kan jeg, uden at have spillet på eliteniveau overhovedet, have "formet" mine muskler, til næsten kun at kunne arbejde i intervaller, eller er det bare oppe i skallen på mig, at jeg på en eller anden måde blokerer?

I øjeblikket er jeg ikke i god form overhovedet, men ovenstående princip, uanset om jeg er i dårlig, medium eller fremragende form.

På forhånd tak for svaret :-)

Link to comment
Share on other sites

Delvist. Man bliver god til det man træner. Der er så nogle genetiske forudsætninger der gør, at Usain Bolt aldrig kommer til at lave en supertid i et marathonløb.

Har du kun løbet fodboldintervaller, er det ikke sært at du er presset når du vil løbe langt med 103 kg i skoene. Dog er intervaltræning godt for alle, så omstillingen burde være overkommelig.

Nu er det svært at omsætte procenter mellem sportsgrene og især hvordan de opfattes men 200 meter på 80%, lyder lidt for hyggeligt i min cykelverden.

Når vi kører de lede 30 sekunders intervaller, så er det all-out fra start til slut.

95% af maxpuls holder vi i op til 5 min og 85% i over 20 min.

Igen - det kan næppe omsættes direkte, men jeg gætter på at fodbolden måske har været lidt for meget i komfortzonen. Hvilket også kan være det HELT rigtige, hvis fokus er på det sociale.

Trods alle disse ord, tror jeg nu mest at det er vægten der hæmmer; 103 kg er bare meget at bære på, i løb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share