Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Jamen det gik. Følte mig ikke helt på toppen da jeg satte mig på cyklen, men benene blev stille og roligt bedre som tiden gik. Da jeg så skulle igang med selve testen kunne jeg godt mærke at jeg ikke helt følte den, specielt ikke efter 5 minutter hvor alting bare gjorde ondt, og jeg stadig ikke helt lå på de 300 watt. Jeg havde indlagt at jeg hvert 5. minut lige skulle op og stå i 30 sekunder. Ikke mindst for at få lidt blod til underlivet. Og den taktik fungerede egentlig ret godt. Så jeg endte faktisk med at ramme de 300 watt efter 20 minutter, hvilket var ret lækkert. 

Så 300 watt i 20 minutter, og meget gennemblødt. Satser på at de 285 watt holder nogenlunde som FTP. Men nu har jeg i hvert fald et konkret tal at gå ud fra, og så tror jeg at jeg tager en test igen når vi nærmer os februar for at se om der er sket lidt udvikling. 

Rent humørmæssigt har det været nogle ret vilde uger, for jeg er ansat et sted hvor man ikke vil sende medarbejderne hjem. For hver udmelding der har været de sidste par uger, er der kommet en melding ud dagen efter om at man stadig mener at man har et godt beredskab derude. Senest kom meldingen i dag at man ikke ændrer på noget FØR d. 28. december. Så fra d. 28. december til 15. januar skal vi arbejde forskudt, hvilket ikke giver mening i mit hoved. Jeg er ikke nervøs for corona, men jeg vil egentlig gerne gøre en indsats op mod jul der sikrer at jeg isolerer mig så meget som muligt inden jul. Derefter har jeg intet problem med at gå tilbage til en ganske normal arbejdsdag. Men det har man valgt ikke at gøre. Jeg varetager endda en funktion hvor jeg snildt kunne arbejde hjemmefra, men det vil man ikke fra ledelsens side. Det har jeg godt kunne mærke har påvirket mit humør og ikke mindst overskud, for jeg synes faktisk ikke det er en særlig fed holdning at have til sine medarbejdere. 

Oh well, først mål på december 2020 planen er hermed klaret. 

Link to comment
Share on other sites

Det er altid lækkert at knokle i 20 minutter på den måde, specielt når det slet ikke er noget man er god til i udgangspunktet. 

Skrev med Alistair i mandags for at høre om der var nyt med tidsplan og sådan, og det var der desværre ikke. Han har dog stadig som målsætning at have den klar og afsendt inden nytår, så der er stadig lidt tid at løbe på.

Link to comment
Share on other sites

Haha, håber sgu ikke der skal nyt job til :D 

Men der er nyt derovre fra, for han er i fuld gang med lakering. Så noget tyder på at den bliver klar i den kommende uge. 

Og der er også nyt fra træningslokalet, for fredag nåede jeg decembers andet mål - 5x5 a 85 kg i bænkpres. Det gik faktisk over al forventning, og følte egentlig at jeg havde ok flow i den. 

I dag har den stået på styrketræning, og derefter en times fuld gas på cyklen. Et smut til Farum og retur på en ellers ret så grå dag. Lidt hævn fra i går hvor jeg var ude, kørte til Bregnerød og fik en punktering. Den slange jeg smed i fik jeg selvfølgelig lige klemt lidt da dækket skulle på, og så måtte jeg ringe til konen og få hende til at hente. Jeg nåede at blive pænt kølig mens jeg ventede, men fik da taget en masse billeder af mig selv til Insta :D Har fået nogle Cosmic Elite hjul til vinterraceren, men de "nyere" hjul der egentlig er lavet til tubeless, er jo fuldstændig håbløse at få almindelig dæk og slange i, specielt når der også skal være plads til dækindlæg, og dækket i forvejen er ret forstærker i karkassen. 

Link to comment
Share on other sites

Lidt træning blev det også til i går. Endte med at køre i halvanden times tid. 10 minutters opvarmning, 3x1 min kadence over 110 rpm med 1 minuts hvile mellem hvert, derefter 5 minutters hvile og så 60 minutters sweet spot på 250 watt, inden den stod på 10 minutters afrulning. Effektivt og hårdt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alle mål for december blev indfriet, med den sidste 3 pullups d. 30. december. Men det blev klaret på legepladsen. Samtidig fik jeg sat nogle nye mål op for januar som frit fra hukommelsen er:

- Køre et Zwift løb

- Køre 100 km på Zwift

- Køre 2,5 time på landevejen

- Bænke 5x5 a 87,5 kg

- Have en perfekt uge (cykling hver dag)

Allerede lørdag hakkede jeg den første af, da jeg kørte 100 km på Zwift. Ellers har træningen egentlig fungeret ganske udemærket de seneste par uger. Mine ben er dog også godt mærkede af at jeg efterhånden får akkumuleret en del træning henover en uge. Tror jeg pt. ligger omkring de 10 timer fordelt på cykling og styrketræning.

Og så skal jeg senere i dag ud og hente en ramme hos DHL :) 

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Første officielle uge i januar og to mål for januar er blevet hakket yderligere af. Fredag lykkedes det endelig at bænke de 5x5 a 87,5 kg. Det er bare en virkelig fed fornemmelse når man tager det 4. sæt og man ved at 5. sæt også kan lade sig gøre. 

I går hakkede jeg så min 2,5 times kørsel udenfor af. Det var dog en spændende tur på nogle veje hvor der tydeligt var glat. Efter en 40 minutters kørsel eller sådan noget stod jeg af cyklen og lukkede lidt luft ud så jeg nok kun har kørt på 4-5 bar, bare for at have lidt mere sikkerhed. Et smut op til Hillerød, ind mod Karlebo, og så ud til Strandvejen, inden af afstikker og vildfaren på DTU der efterhånden er én stor byggeplads. Kom hjem efter 2 timer og 35 minutter, hvilket var godkendt. Men min krop var godt smadret. Jeg bryder mig virkelig ikke om glatte veje, så en stor del af turen foregik med en lidt for spændt krop, med en kørestil der var langt mere siddende og i tungere kadence end normalt for ikke at spinne baghjulet. Det mest spændende sted var uden tvivl broen ved AB hvor baghjulet bare stod i alle retninger. Det var lige sketchy nok, men vejret var alt for lækkert. 

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag kunne jeg hakke endnu et mål af da jeg fik kørt årets første Zwift race. Jeg er stadig ikke særlig god til det, men begynder i det mindste nu at kigge lidt nærmere på de ting man skal gøre for at køre et godt løb. F.eks. det med at starterne altid er fuld gas. Så man skal åbenbart lige holde sig pænt oppe i wattene i starten af et løb hvis man gerne vil være med i den forreste gruppe. 

Samtidig er jeg godt på vej til at krydse listens sidste mål af - nemlig en perfekt uge. Der er indtil videre blevet cyklet mandag, tirsdag og onsdag i denne uge, og jeg forventer at kunne holde den stime de sidste 4 dage. 

Link to comment
Share on other sites

Endnu en uge er i bogen, og det sidste mål for januar opnået. Måske jeg skal have lidt flere målsætninger på for februar :D

I går havde jeg en tur på Zwift, og tog endnu et løb. Nu er jeg så småt ved at forstå hvordan man skal køre dem, i hvert fald mere end jeg havde i starten, og endte da også med en 8. plads ud af 41-42 startende i B klassen. Det er jeg egentlig ret godt tilfreds med, og i modsætning til sidste gang var jeg ikke fuldstændig smadret bagefter. Så efter lidt restitution fik jeg alligevel hamret et 10 minutters SS interval af. I alt 2 timer på hjemmetræneren. 

I dag lander der forhåbentlig et sæt Etap skiftegreb herhjemme, og så kan jeg for alvor komme igang med at bygge den nye cykel op. Finanserne er for tiden ikke til at købe alle stumperne, så der skal flyttes lidt over fra den nuværende. Men det vigtigste for mig var egentlig også at få et sæt ekstra skiftegreb, så de kan sidde helt rigtigt på den gamle, når der engang er penge til forskifter og bagskifter :) 

Link to comment
Share on other sites

Uge 3 er done, og det blev til små 11,5 times træning, så det er svært at være utilfreds over det. Jeg har virkelig kæmpet med min bænkpres i de sidste par uger, hvor jeg skulle gå fra 87,5 op til 90 kg. Det kan virke latterligt at 2,5 kg gør en forskel, men det er som nat og dag. Så det påvirkede også motivationen i en sådan grad at jeg har valgt at bakke lidt af, og gå tilbage til 85 kg, og så bygge stille og roligt op derfra igen. 

Grebene er også kommet til cyklen, og jeg har et ønske om at jeg får den nogenlunde færdig i denne uge. Om ikke andet så jeg kan begynde at bruge den på hjemmetræneren og lige vænne mig til den, og lave lidt småjusteringer.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag er efterhånden blevet den dag hvor jeg deltager i et cykelløb på Zwift, og det er den samme rute hver uge, og det er sgu ret hyggeligt. Så kender man ruten, ved hvornår man kan slappe lidt af, og hvornår man skal træde lidt til for ikke at blive sat tilbage af gruppen. I går var en led omgang. Der blev kørt et markant højere konstant tempo, så langt færre små ryk, men mere steady, og det passer mig faktisk ret dårligt. Jeg har ikke noget imod et konstant tempo, men det skal bare ikke være for højt, for så bliver jeg udfordret. 

Anyways, jeg lå i store dele af løbet og hamrede frem og tilbage mellem 86 og 90% af min max puls, hvilket er noget uvant for mig, så da vi nåede bakken til sidst, var der ikke så voldsomt meget at give af. Det lykkedes dog at komme ind på en 5. plads i B klassen, og det er jeg virkelig tilfreds med. Derudover var der kun én anden dansker foran mig, så det hjælper også på humøret. Men sjovt det er det sgu - specielt når det er overstået :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sidste uge blev en nullert, sådan nogenlunde i hvert fald. Havde egentlig tænkt mig at tage hverdagene fri fra træning, og tirsdag aften kom der kriller i halsen og ubehag de næste par dage. Fordelen ved at arbejde hjemmefra for tiden var at jeg kunne være syg i 2 dage, og selvom jeg ikke var 100% rask fredag, så kunne jeg alligevel lige arbejde lidt uden at skulle tænke på at smitte andre. 

Så det eneste træning der kom ind i sidste uge var lidt over en times kørsel i dybfryseren lørdag. Men heldigvis er cyklen blevet færdig :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Fedt Kermit! Normalt er jeg ikke så meget til en indfarvet frempind, men her synes jeg også det understreger at du har fået din egen lakering på og så ved man også at du er typen der har brug for en stor fed frempind når du trykker din spurt af :)
Flot vægt også. Det er sikkert ret åbenlyst, men hvad er det for en wattmåler du har siddende?

Link to comment
Share on other sites

Der er kommet gang i træningen efter et mindre sygdomsforløb, og det har sgu været lækkert. I går havde jeg faktisk debut på den nye cykel på Zwift, og må sige at positionen har jeg ramt ret godt fra den gamle cykel :D Det der egentlig bare skulle have været en stille tilbagegang til Zwift og træning, blev til en Tour de Zwift groupride med 286 watt i snit :D 292 i NP og ca. 45 minutter langt. Velkommen tilbage, og det sjove af det hele var at det blev kørt med doms i benene fra onsdagens styrketræning, så alt i alt en rigtig fin indsats. 

Januars mål blev i øvrigt nået, faktisk allerede i midten af januar. Februars mål ser nogenlunde således ud:

Køre en FTP test
Bænkpresse 5x5 a 87,5 kg
3 timers tur udenfor
PR på Ventoux i Zwift
Køre et andet Zwift løb end DBR's

Jeg havde døjet en del med ondt i mit ene håndled, og havde min bænkpres mistænkt for at være synderen. Så jeg fik justeret mit greb lidt efter at have set nogle videoer, og det har umiddelbart afhjulpet problemet ret meget, hvilket jeg er super lykkelig for. I starten måtte jeg lige ned i vægt og vænne mig til grebet, men er allerede nu tilbage ved styrken.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag stod den på lidt cykling, og fordi jeg gerne ville træne lidt længere, droppede jeg tanken om at cykle udenfor i kulden, men hoppe på hjemmetræneren i stedet for. Jeg blev lokket af at køre et Sufferday løb på 70 km og 700 højdemetre. Er du sunshine en omgang! Følte jeg hang ok på, men blev alligevel ikke særlig godt placeret i min kategori. Men sjovt det var det - jeg var i hvert fald rigtig godt smadret efterfølgende. 

Men første mål for februar kunne dermed blive hakket af. 

Link to comment
Share on other sites

Blev grebet af stemningen i dag og deltog i et criterium på Zwift. 15 km eller noget i den dur, fuld gas. Er du sunshine den nev! 20 minutter og 54 sekunders med så meget smæk på at min FTP også lige blev højere. Bare for at understrege det hele var min gennemsnitspuls på 169 slag/min. Til sammenligning var den ved min seneste FTP test i snit kun på 165. Wattmæssigt var jeg på 302 watt for hele løbet, og ramte 304 watt for 20 minutter - da jeg var 2-300 meter fra målstregen slappede jeg ret meget af, for jeg havde INTET at spurte med :D Men sjovt det var det helt bestemt, og endte på en 6. plads da jeg med nød og næppe kunne holde mig til frontgruppen. Men sjovt, det var det - specielt da det var overstået :D 

Efterfølgende havde jeg lige en 15 minutters rolig kørsel, og så tog jeg en Tour de Zwift etape der selvfølgelig var opad et bjerg :D men det lykkedes også og i alt endte jeg med 2 timer og 20 minutter på hjemmetræneren. Utrolig så meget sjovere det er at køre på en hjemmetræner end da jeg for 13 år siden sad i en cykelkælder og kiggede ud i luften i en time :D 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share