Holde min hastighed


Recommended Posts

Håndbold er vel mere ned bare at løbe? Hvilken plads spiller du?

Uanset hvad er en solid styrke vel også en god idé ... Det er noget tid siden jeg spillede håndbold, men kan da huske at man bliver rykket godt og grundigt rundt inde på stregen - og så nytter det da ikke at man vælter i modvind...

Link to comment
Share on other sites

Intervallet længde, intensitet og pauserne styrer hvorvidt man bliver hurtigere, langsommere eller mere udholden.

10 * 15m maks spurt med 2 min pause = hurtighed

5 * 3 min løb, ved 3 km tempo (hastigheden man løber 3 km med i gennemsnit) med 3 min pause = udholdenhed i en fodbold kontekst (at man kan holde den samme intensitet ved gentag høj intensivt arbejde).

Lange turer = ikke specifikt nok, og man risikere at blive langsommere.

Dette er nogle gode råd du bør holde dig til.

Boldspil handler meget om at kunne lave mange sprint gentagelse og være hurtigt på de første par meter (acceleration). Så træn gerne 10-30m spurter med 2min + pause. Gerne sammen med en for at få "konkurrence" elementet over træningen, dette skulle gøre dig hurtigere.

Som udholdenhedstræning kan du selvfølgelig holde dig selvfølgelig holder dig til nogle 2-4min intervaller, men du kan også prøve nogle 15/15 sekunder interval, altså 15sek i højt tempo med 15 sek pause. Dette kan sættes sammen til 2-3x10x15/15 sek. SP 3min. altså 2-3 sæt af 10 gentagelser.

Kort-kort intervaltræning:

De typiske kort-kort intervaller kendes også som 15-15 træning. 15 sek maksimal indsats efterfulgt af 15 sek pause udført i 10-15 min. Som med de korte intervaller vil puls og iltoptagelse ikke antage maksimale værdier i de første arbejdsperioder, men igen bevirker de korte pauser, at man efterhånden opnår maksimale værdier. Pausen er altså igen meget vigtig at overholde for at få den ønskede effekt af

træningen. Den korte pause bevirker at iltoptagelsen også er høj i pauserne og den samlede intensitet, inklusiv pauserne, vil derfor være høj. 15-15 træning har stor udbredelse indenfor boldspil. Dette skyldes dels, at denne form ligner

arbejdsformen i boldspil, hvor der konstant veksles mellem høj og lav intensitet.

Samtidig vil denne træningsform også træne den anaerobe kapacitet og sprintevnen, da der skal arbejdes med maksimal indsats i arbejdsperioderne. Selvom 15-15 er den mest udbredte form kan man også her variere. Skal det være sprintevnen der skal være i højsædet, kan man træne 10-20 eller omvendt kan man optimere den anaerobe kapacitet ved at træne 20-10. Her kan man igen opbygge træningen i blokke af 3-5 min med en længere pause mellem blokkene. http://www.marathonsport.dk/viden-om-loeb/artikler/traeningsteori/intervaltraening

Løb gerne en "udholdenhedstræning" og en "hurtighedstræning" om ugen. Hvis du har for meget overskud kan du evt. løbe en "udholdenheds træning" til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kommer lige med et par spørgsmål:

Dine løbeturer, ligger de om morgen og så styrketræning om aften, eller løber du inden du påbegynder din styrketræning? Det har nemlig en betydning for effekten af din træning.

Hvad ligger præcis til grund for, at du gerne vil træne triceps/bryst/skulder 3 gange i løbet af en uge og kun 2 gange biceps/ryg/ben?

Dine løbeturer, er det samme tempo hele vejen eller intavelløb?

Derudover synes jeg, at det ligner du for nogen lange dage tirsdag og torsdag.

Din styrketræning. forgår det i maskiner, frivægt eller egen krop?

Sidste spørgsmål: kan være jeg har overset det, hvor gammel er du og hvor længe har du trænet?

Link to comment
Share on other sites

Mine løbeture ligger inden håndbold.

Jeg vil helst træne triceps, skulder, bryst 3 gange fordi det ligger på de dage hvor jeg spiller håndbold!

Det er forskelligt. Det kommer an på hvordan jeg synes benene er.

Jeg får nogle rigtig lange dage tirsdag/torsdag. Det er korrekt.

Jeg træner mest med frie vægte. Der hvor jeg kan undgå det gør jeg.

Jeg har trænet herhjemme fra April til ca oktober eller november, der er jeg startet i center.

Jeg er 15 år, vejer 70 kg og er 179 høj!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share