Protein-indtag ved vægt-træning+cardio


Spock
 Share

Recommended Posts

Jeg har et spørgsmål omkring indtagelse af protein efter træning.

Oftest består min træning af 1 times vægttræning, efterfulgt af cardio, typisk 1 spinning-time.

Jeg indtager proteinpulver efter træningen.

Nu er spørgsmålet: bør jeg indtage det efter vægttræningen, altså inden spinningen, eller skal jeg vente til jeg er færdig med al fysisk aktivitet??

Hvis det er vigtigt med indtagelse af protein efter vægttræning, bør det vel indtages inden jeg går ind og spinner en time? Eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Anders der

Dog kan man sige at det nok næppe spiller den helt store trille - din krop har langt vigtigere ting at tage sig til end forsøge at fordøje den mad du måtte indtage, - så den bliver sikkert "syltet" til kroppen er klar til at gøre noget ved det - dvs. til du er færdig med at træne.

Dog er det naturligvis aldrig sort eller hvidt. Fordøjningen af maven stopper jo ikke fuldstændig, - men bliver blot langsom.

En anden ting er du godt kan have problemer med at lave kardio med sækken fuld (fordi kroppen så har problemer med at prioritere - og måske netop prioritere maden, - så din kardio træning bliver dårligere).

Prøv dig frem - har du ingen problemer med at indtage protein imellem de to træningsformer så gør det. Har du problemer så lad vær.

Måske kunne løsningen være at lave styrketræning om morgenen og kardio om aftenen. Der er en artikel her et sted (vidst nok på selve MOl - og altså ikke i forummet) der siger noget med at der helst skal gå (såvidt jeg husker) 6 timer imellem styrketræning og kardio.

Link to comment
Share on other sites

He, ja, er godt klar ovar at jeg burde dele det op.

Men det har jeg svært ved at overskue tidsmæssigt, da det bliver til ca. 2 timers træning hver dag.

Som DaDane skriver, har jeg netop haft problemer hvis jeg fylder maven op inden cardio.

På den anden side er jeg jo interesseret i at fylde protein på maskinen så hurtigt som muligt efter vægttræningen, så det er lidt et problem hvor jeg åbenbart skal vælge hvad det er jeg vil med træningen...

Det med at lave cardio om morgen er vist lettere sagt end gjort.... :teachingfinger:

Link to comment
Share on other sites

Det med at der skal gå 8 timer imellem cardio og vægttræning, er det ikke primært hvis man ønsker at dyrke vægttræning efter cardio?

Jeg træner helt bevidst vægttræning før jeg kaster mig ud i en gang cardio.

Vil det ødelægge effekten af vægttræningen?

Jeg har forsøgt mig med cardio om morgenen engang imellem, men jeg synes jeg ikke var helt restitueret til vægttræningen om eftermiddagen. Hmm. Åh, det er sgu svært dette her.. :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Som DaDane skriver, har jeg netop haft problemer hvis jeg fylder maven op inden cardio.

På den anden side er jeg jo interesseret i at fylde protein på maskinen så hurtigt som muligt efter vægttræningen, så det er lidt et problem hvor jeg åbenbart skal vælge hvad det er jeg vil med træningen...

Indtag noget langsomtoptageligt protein 1/2 - 1 time foer din traening. F.eks. koed eller Kasein protein.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke kan dele træningen op, så vil jeg anbefale, at du drikker en proteinshake med hurtigt optageligt protein (evt. med kulhydrater) mellem styrketræningen og cardioen og endnu en efter cardioen.

Efter styrketræningen er dine muskler allerede nedbrudt og har behov for protein (og kulhydrat). Hvis de ikke får det tilført vil cardioen "tære" yderligere på din muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Nap en wheyprotein shake inden træning på en 40 grams penge (1) - når du så er færdig med din cardiosession napper du endnu en proteinshake. En god ide såfremt du ikke er ude efter vægttab, er at suplere med kulhydrater undervejs (2) i dit drikkevand i begge sessioner og bagefter cardioen. Er du interesseret i vægttab, så vil det i dit tilfælde være hensigtsmæssigt at inkludere dem i styrketræningsdrikkeriet, men udelade dem i cardiodrikkeriet.. og derudover vente en halv times tid med dem efterfølgende.. evt. til dit første rigtige måltid indenfor en time efterfølgende.

1.

Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise

Kevin D. Tipton1,2, Blake B. Rasmussen1,2, Sharon L. Miller1,2, Steven E. Wolf1, Sharla K. Owens-Stovall1, Bart E. Petrini1, and Robert R. Wolfe

Am J Physiol Endocrinol Metab 281: E197-E206, 2001

2.

Influence of weight training exercise and modification of hormonal response on skeletal muscle growth.

Tarpenning KM, Wiswell RA, Hawkins SA, Marcell TJ.

J Sci Med Sport 2001 Dec;4(4):431-46

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de yderst fyldestgørende svar.

Jeg er ikke ude efter fedt/vægttab, men forøgelse af styrken og muskeltilvækst.

I modsætning til (åbenbart efter hvad jeg kan læse herinde) så dyrker jeg cardioen for at forbedre min kondition, og fordi jeg elsker at træne cardio - det er da for fedt!! Det er da den fedeste fornemmelse når hjertet truer med at banke sig igennem brystkassen.

Først da føler man virkelig at man får trænet, hehe... (uha, nu falder der snart brænde ned, hehe).

Det er altså ikke for at tabe mig/forbrænde fedt jeg cykler/løber/ror. :rolleyes:

Man kan nærmest blive afhængig af den slags ting... så pas på derude :bigsmile:

Men jeg er nu blevet meget klogere mht energi-indtag i forbindelse med træningen, så jeg siger mange tusinde tak.

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share