Lugt af amoniak?


el flexer
 Share

Recommended Posts

Ville høre om der var nogen, som har været ude for, ved hård fysisk træning og under/efterfølgende at lugte af amoniak..

2 grunde jeg har hørt om er, bakterie i blodet eller problemer med nyrene?

Ville sætte stor pris på hvis der var nogen som havde været ude for det samme eller måske havde en løsning på problemet..

Link to comment
Share on other sites

Følgende er taget fra Jerk W Langers hjemmeside (Han var læge for Robinson ekspeditionen):

"De lugter…

Fødemanglen får kroppen til at danne en masse såkaldte ketonstoffer, ligesom muskelnedbrydningen frigiver aminosyrer til blodet. Det er med til at give deltagerne en forfærdelig dårlig ånde og kropslugt efter ca. to uger på øen.

Faktisk hævder Thomas Mygind, at deltagerne i visse vindretninger kan lugtes på hele 100 meters afstand. En anden vigtig årsag er naturligvis mangel på sæbe og varme brusebade. Selv mærker personerne ikke hinandens lugt - ligesom hvidløgsspisere." :)

Link to comment
Share on other sites

Acetone lugten og ammoniak lugten skyldes 2 forskellige ting - jeg har ikke den fulde forklaring på nogen af delene, men ved dog:

- at ammoniak lugten skyldes, at kroppen skiller sig af med nitrogen fra protein som er blevet brugt som energikilde - nitrogenet omdannes til ammoniak (? - er der en biokemiker tilstede? )og udskilles via sved-apparatet.

Jeg har selv "problemet" og har forsøgt flere gange at få opklaret hvorfra proteinet kommer - altså skyldes det, at man indtager for meget protein og at det dermed bliver brugt som energikilde, eller skyldes det , at kroppen tager på egne proteindepoter (musklerne) - muligvis p.gr. af hård træning. Det er stadig uopklaret for mig?!?! Sidst nævnte mulighed er jo lidt kedeligt, hvis det er svaret :( .

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nemt at blive klog på:

http://www.guardian.co.uk/notesandqueries/...,-18820,00.html

http://www.ultrunr.com/ammonia.html

Ud fra ovenstående at dømme, skyldes det at muskler bruges som brændstof - IKKE GODT !! :(

Jeg selv indtager >200 g protein pr. dag, og vejer ~110 kg - det burde være nok protein.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Det tyder mere og mere på, at det kommer fra muscle-breakdown:

http://www.sundhed.dk/servlet/amquestionan...&amid=14&cx=177

The sweat is made almost completely of water, with tiny amounts of other chemicals like ammonia, urea (say: you-ree-uh), salts, and sugar. (Urea is what's left when your body breaks down protein.)

http://www.elitefitness.com/forum/archive/...003/03/3/220905

/Bellini

Edited by Bellini
Link to comment
Share on other sites

det er bare, for mig, en underlig konklussion, da jeg selv mest har oplevet fænomenet, når jeg har været i kcal-overskud og har fået mere end rigeligt protein. Jeg cutter for tiden, og får både for lidt protein og er i kcal-underskud, men lugter overhovedet ikke af acetone :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Vejer 85 kg, og indtager 160-180g prot om dagen.. Kan ikke se at det er underskud af protein, der gør at lugten kommer frem.. må dog indrømme at det var efter jeg har tømt mit glas med prolab-Optima Bolan.. Omkring ½ vejs igennem begyndte lugten..

De indeholder.

L-Methionine 1500 mg

Creatine 1100 mg

Squalene 50 mcg

Edited by el flexer
Link to comment
Share on other sites

BaskeT: Nej lige præcis - det er det som er problemet. Hvad er rigtigt?!? Jeg vil dog mene, at det står 2-1 til at det muskelmasse som nedbrydes - ifl. hvad jeg har fundet og læst. Spørgsmålet er så, hvordan man stopper den proces.

Acetone lugter som neglelakfjerner - det kender du da :w00t:

Ammoniak lugter som salmiakspiritus.

/Bellini

Edited by Bellini
Link to comment
Share on other sites

læste lige et af linkene igen:

"If you smell ammonia during a workout then you need to get some high gi carbs and protein in you quick as your body is burning your muscle instead of fat.

If you smell it when you pee that is because of the extra protein intake however. If you are sweating ammonia in high enough concentrations to smell then that is bad."

Den holder jeg på indtil videre...

Link to comment
Share on other sites

Mit løbe tøj lugter kraftigt af ammoniak når jeg løber 20+ i et hårdt tempo. Det er primært omkring den nedre del af ryggen / øverste del af røven ( altså ved nyrerne).

Jeg får det kun når jeg presser den HELT UD :4whip: ... Selvom jeg løber en hår 10km så kommer det ikke...

:devil:

Link to comment
Share on other sites

Muscle breakedown - med det kunne der forståes proteindegradation, vil sige at peptid/proteinkæderne som er dannet af aminosyre (aminogrupper), i kroppen bliver nedbrudt.

En af bestandelene i disse aminogrupper er NH2- og da vi har med syrer at gøre (aminosyre) er det nærlæggende at tro vi har med frigivelse af [H+]-ioner at gøre, i et større eller mindre omfang.

Man kunne herfter forestille sig at de frie [H+]-ioner bandt sig til NH2- ionerne og dannede.......... NH3 som er ammoniak.

denne proces ville selfølgelig ske på samme tid som hav af andre processer og ikke som et isoleret tilfælde.

Dette er rent spekulativt og bygger kun på formodninger - kald det kvalifiseret gæt om i vil.

Link to comment
Share on other sites

Den er der næsten :)

Når du træner intenst vil kroppen have et større energikrav. Dette krav kan f.eks gøre at du begynder at nedbryde aminosyrer (om det er i muskler er vidst lidt konkroversielt). Aminosyrerne mister deres amino-gruppe i processen og den findes som NH4+ i blodet. Når du lugter af amoniak er det derfor. En enkelt løsning må være at spise flere kulhydrater inden træning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest PlayboY

LoL.. Har altid troet at det var mig der var sindsyg.. Synes bare aldrig det er kroppen der lugter af ammoniak, det er altid i næseborene.. Føles det som om.. Hehe holdkæft hvor har folk kigget underligt på mig mange gange når jeg pludselig under fysisk aktivitet har ytret "Satan der lugter af ammoniak" :lol:

Hehe.. Men det synes kun at komme under tvungen cardio.. Dvs idræt i skolen eller noget.. Dyrker aldrig normalt cardio, da jeg ikke har behov for at mindske min fedtprocent yderligere. Men de 2 timer hvor vi bliver pisket af vores idrætslærer på gym i de sidste timer hvor man somregl ligger på et lavt kalorie niveau, kan jeg nogengange godt få ammoniak i næsen.. Dog aldrig under vægttræning, da jeg altid spiser mange kulhydrater inden.. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

BUMP.

Der er vel ikke kommet noget nyt omkring ammoniak duft ? jeg har kørt lowcarb nogle uger, og løbende er det faktisk blevet voldsomt under cardio - og idag toppede den - det var en ren kemibombe der rendte rundt.

Urinen lugtede dog også - så det er måske bare nok fordi at proteinerne er med som brændselskilde (hvilket giver god mening på en lowcarb :) ).

Men det er jo knap så fedt hvis der brændes muskler ?

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share