BMR


Mariadl
 Share

Recommended Posts

BMR er et tal der skal angive ens energibehov, uden fysisk aktivitet. Formler til at udregne BMR er mange og ingen er 100% præcise.

En nyere formel af Mifflin et al siger:

For kvinder:

BMR(Kcal/dag)=vægt(kg)x10 + Højde(cm)x6,25 - Alder(år)x5 -161.

Lav fysisk aktivitet giver normalt en total forbrænding på ca 1,4 X BMR.

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

BMR er et tal der skal angive ens energibehov, uden fysisk aktivitet. Formler til at udregne BMR er mange og ingen er 100% præcise.

En nyere formel af Mifflin et al siger:

For kvinder:

BMR(Kcal/dag)=vægt(kg)x10 + Højde(cm)x6,25 - Alder(år)x5 -161.

Lav fysisk aktivitet giver normalt en total forbrænding på ca 1,4 X BMR.

Mvh Andreas

Er det ikke det svar du søger??

Link to comment
Share on other sites

Men man skal også dele den op når man regner det , men kan kun få den til at blive det tal så hvordan gør du ?

Det går formentlig galt, fordi du, for at følge de matematiske regler, skal gange og dividere før du lægger til og trækker fra.

Ovenstående formel ser derfor i virkeligheden sådan ud:

(vægt(kg)x10) + (Højde(cm)x6,25) - (Alder(år)x5) -161.

hvilket, når man indsætter mine data (85 kg, 186 cm høj, 28 år), giver følgende:

(85 x 10) + (186 x 6,26) - (28 x 5) - 161

Man skal derefter starte med at regne det ud, der står inde i parenteserne, hvorefter regnestykket ser sådan ud:

850 + 1164,36 - 140 - 161 = 1713,36 (Hvilket så iøvrigt viser, at jeg også selv havde regnet forkert i mit første indlæg... :-))

Håber det gav mening, og ikke blev alt for skolelærer-agtig :-)

Link to comment
Share on other sites

Jo det gav meget mere mening , fik et tal der lød : 1585,25. Men det der så er mit spørgsmål er at jeg indtager kun ca mellem 600-800 kcal om dagen og arbejder i en vuggestue hvor man går meget så det undre mig at min vægt står stille , det burde den ikke vel ?

Link to comment
Share on other sites

Jo det gav meget mere mening , fik et tal der lød : 1585,25. Men det der så er mit spørgsmål er at jeg indtager kun ca mellem 600-800 kcal om dagen og arbejder i en vuggestue hvor man går meget så det undre mig at min vægt står stille , det burde den ikke vel ?

600-800 kcal lyder godt nok af MEGET lidt, sikker på at det passer??

Link to comment
Share on other sites

Ja ved det er alt for lidt men det passer ?

De fleste der kommer med sådanne udtalelser har en hullet hukommelse. Ud fra dit BMR kan jeg se at du ikke er anoreksi tynd og derfor formodentlig ikke sulter. Skaf dig en køkkenvægt og vej alt hvad du spiser og drikker i løbet af en dag, hver ting for sig. En præcis beregning og præcis vejning vil sikkert give et tal omkring de 2000kcal.

Hvis du ikke er meget for matematik kan blot poste dit daglige madindtag herinde, så vil undertegnede eller en anden hjælpsom sjæl med glæde gøre regnestykket for dig.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Gør nu bare vejearbejdet, så vil jeg forholde mig til det. Folk der spiser 6-800 kcal om dagen bliver normalt pillede som KZ-fanger, mod slutten af krigen. Alternativt kan de være så små at deres BMR ligger i dette område, men det er ikke muligt for mennesker af normal størrelse uden muskelsvind/lammelser over det meste af kroppen.

Længere tids sult kan dog sænke BMR noget, måske 20-30%, men stadig ikke nok til at forklare dit tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

Ja ved det er alt for lidt men det passer ?

Som andreash skrev, virker det meget usandsynligt du har fået det hele med.

Du kan evt. taste alt du spiser og drikker ind i www.madlog.dk, så kan du få en 100% præcis beregning af dit kalorie indtag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share