Fiskeolie 30-45 gram per dag?!?


DoItNow
 Share

Recommended Posts

Hvis du læste efter, så skriver jeg også, at man må tage det for hvad det er.

Men du har ret T-Nation er ikke en videnskabelig reference, men de fleste artikler de poster har da en temmelig udbygget litteraturliste, med mange referencer til videnskaben. Så man kunne jo i givet fald starte der, hvis man vil vide mere.

Vh. TBB

Ja, men der er jo ikke en reference til fiskeolie-postulatet i t-nation artiklen. Og som jeg læser dine indlæg, anbefalede du at man fulgte det råd på T-Nation omkring fiskeolien. Det synes jeg er lidt ugebladsagtigt, selvom jeg ikke er i tvivl om det var i god mening.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, det var ubrugeligt - rent postulat uden reference.

Jeg har heller aldrig før hørt at kroppen selekterer på den måde, men ny forskning dukker konstant op.

Var pointen ikke, at kroppen ikke selekterer fedt?

Hvis det er fordi du gerne vil arbejde med emnet kan du prøve, at søge på emnet. Den artikel jeg henviste til, er jo meget opsummerende, så det er da meget sandsynligt, at den kommer fra en kildetekst jeg ikke har læst.

Du kunne også prøve at maile til ham, der har skrevet artiklen.

Hvis du ikke finder noget der, kan du måske finde den videnskabelige artikel på Princeton artikel base, da det sikkert er amerikansk forskning. Du kan komme til Princeton gennem REX.

Held og lykke, du må jo gerne skrive hvis du finder noget :smile:

Torben F.

Jeg ser ikke hvorfor T-Nation er mere >>ugebladsagtigt<< end MO's GB's artikler, som der tit bliver refereret til, som var det den hellige gral.

Vh. TBB

Link to comment
Share on other sites

Men uanset hvad, kan jeg undre mig at to dårlige ting (jeg ved dog ikke om hvilke mol artikler der skulle være dårlige) åbenbart ophæver hinanden. Og at TBB tilsyneladende er tilfreds med viden på ugebladsniveau.

Jeg forstår ikke rigtigt hvad du skriver i starten???

Men min pointe er ikke, at mol's artikler er dårlige, men blot at alt andet ikke er på >>Ugebladsniveau<<.

Jeg synes ikke, at det Dan John skriver, er dårligere eller mindre underbygget, end det TJ skriver.

Mvh. TBB

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst det på T-nation, så du må tage det for hvad det er:

"5. Don't take your fish oil on an empty stomach first thing in the morning. EPA and DHA are "magical" but they're also fats. This means they can be burned as energy. So don't take them at a time when your body is dying for fuel — it's just a waste."

Det er fra denne artikel: http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1351653

Vh. TBB

Det er en værre gang vrøvl .... det tager nu engang kroppen fra en time til mere at absorbere fedtet, få det i omløb og derefter ud til de arbejden cellerne så disse kan få gavn af det!! Og det forudsat at det ikke bliver stoppet op i leveren til andre formål!!

Inden dette er sket vil du som regel have indtaget et måltid med kulhydrater som derved rent faktisk kan udnyttes som energi før fiskeolien - dettte forudsætter den normale situation med morgencardio på tom mave efter lige at være stået op og så et måltid 60-90 minutter herefter!

Link to comment
Share on other sites

Var pointen ikke, at kroppen ikke selekterer fedt?

Hvis det er fordi du gerne vil arbejde med emnet kan du prøve, at søge på emnet. Den artikel jeg henviste til, er jo meget opsummerende, så det er da meget sandsynligt, at den kommer fra en kildetekst jeg ikke har læst.

Du kunne også prøve at maile til ham, der har skrevet artiklen.

Hvis du ikke finder noget der, kan du måske finde den videnskabelige artikel på Princeton artikel base, da det sikkert er amerikansk forskning. Du kan komme til Princeton gennem REX.

Held og lykke, du må jo gerne skrive hvis du finder noget :smile:

Torben F.

Jeg ser ikke hvorfor T-Nation er mere >>ugebladsagtigt<< end MO's GB's artikler, som der tit bliver refereret til, som var det den hellige gral.

Vh. TBB

Normalt vil kroppen fordele fedt til forbrænding, udskftning af fedt i celler og fedtvæv m.m.. Man kan stille mange teorier op som umiddelbart virker ligetil, men ofte holder de ikke - hvorfor dokumentation er påkrævet.

Jeg kender langt de vitigste artikler og forskningresultater på fiskeolie. Forskning finder man i øvrigt typisk via Pubmed (Medline - i praksis næsten ens). Af og til dukker der dog forskning op man ikke har fået læst - kunne være dit statement var et sådan.

Hvis jeg skulle lede efter alt hvad folk påstår så kunne jeg ikke bestille andet - det er selvfølgelig altid manden som kommer med påstanden, som er pålagt at finde ordentlig dokumentation. Der er dog ikke noget i vejen med at fremføre sin påstand med kilde, man bør så bare være klar over hvor stærk ens dokumentaion er - i dette tílfælde er den så ikke i nærheden af at være troværdig, men ligner så meget andet pseudovidenskab.

De fleste kender selvfølgelig kun dokumentationen fra yderst tvilsomme websites, selv-etablerede eksperter og nyhedsmedier - disse kilder er ofte dårligere end slet ikke at have fundet noget.

Men finder du noget ordentligt så må du jo gerne skrive, held og lykke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette site er netop det modsatte af T-nation. På T-nation er alt sandt indtil det modsatte er bevist. På Mol er alting usandt indtil det modsatte er bevist.

Jeg husker blandt andet tilbage på et meget omtalt forsøg der blev publiceret for for nogle år siden og viste at indtag af en proteinholdig drik umiddelbart efter vægttræning hjalp til hurtigere opbygning af muskelfibre end hvis man undelod at indtage denne drik.

Det blev nærmest slået op som den helt store sensation, på trods af at det var noget alle der trænede og bare havde den mindste styr på hvad de lavede vidste i forvejen, og på trods af at der ( sandsynligvis ) forlå masser af tidligere forsøg der havde vist det samme.

Endnu mere latterligt blev det så da alle begyndte at drikke kakaomælk fordi det var det forsøgspersonerne havde fået.

Min pointe: At tit og ofte må viden antages at være etableret i et eller andet omfang i den virkelige verden før nogen forsøger at efterprøve den klinisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så 3/4 af udsendelsen på DR 2 men synes ikke umiddelbart den var noget værd - kan ikke sige jeg var overrasket.

Nej, den var ikke så meget værd.

Jeg ville dog godt have hørt ham eksperten ha' givet en kommentar til hvorfor hørfrøolie ikke var en fødevare, men kun kunne bruges til træbeskyttelse eller hvad det nu var nøjagtig han sagde. Fiskeolie oxiderer også meget hurtigt, hvis det var det han hentydede til - det drejer sig da bare om at få et kvalitetsprodukt - man kan ikke ligefrem sige at der er et sikkerhedsproblem med hørfrøolie (eneste jeg mener at have set er muligvis en øget forekomst af prostatakræft, hvis jeg ikke husker helt forkert), men der er en hel del gode studier, som indikerer hjertebeskyttende effekt selv om dokumentationen ikke er helt så god som fra fisk eller fiskeolie

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lidt ny på området med at se udsendelser online. Nogen der ved om udsendelsen i sidste uge på DR2 vedr. Omega3 kan ses på hjemmesiden et eller andet sted. Har søgt, men synes ikke lige jeg kan finde det? :blush:

Det er vist kun de programmer som DR selv har produceret, som du kan se på deres hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville dog godt have hørt ham eksperten ha' givet en kommentar til hvorfor hørfrøolie ikke var en fødevare, men kun kunne bruges til træbeskyttelse eller hvad det nu var nøjagtig han sagde.

Ja den studsede jeg også lidt over! :bigsmile:

Virkede som om han havde en kæphest at pleje og ikke som en udtalelse grundet i solid forskning.

Link to comment
Share on other sites

Nej, den var ikke så meget værd.

Jeg ville dog godt have hørt ham eksperten ha' givet en kommentar til hvorfor hørfrøolie ikke var en fødevare, men kun kunne bruges til træbeskyttelse eller hvad det nu var nøjagtig han sagde. Fiskeolie oxiderer også meget hurtigt, hvis det var det han hentydede til - det drejer sig da bare om at få et kvalitetsprodukt - man kan ikke ligefrem sige at der er et sikkerhedsproblem med hørfrøolie (eneste jeg mener at have set er muligvis en øget forekomst af prostatakræft, hvis jeg ikke husker helt forkert), men der er en hel del gode studier, som indikerer hjertebeskyttende effekt selv om dokumentationen ikke er helt så god som fra fisk eller fiskeolie

Det var sjovt - lige præcis den kommentar med hørfrøolie ude på båden irriterede også mig - så har jeg måske lært lidt på mol - trods alt :smile:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hørfrøolie er brugt i rigtig mange studier grundet dets høje indhold af omega-3 fedtsyren ALA og jeg har ikke hørt om at det skulle være sundhedsskadeligt på nogen måder, tværtimod. Problemeter jo bare at konverteringen til EPA & DHA ikke er særlig effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg tager 4 kapsler om dagen (dem fra Netto), er der så en risiko forbundet med det? Der står man bør tage 2-3 kapsler om dagen, og at dagsdosis ikke bør overskrides.

Nu er sagen den, at jeg er meget undervægtig og spiser meget sjældent fisk. Jeg lider af skizofreni, og det har vist sig, at fiskeolien har en yderst positiv effekt på mine psykoser. Så derfor er det jeg spørger tilråds - om man evt. kan gå hen og blive "resistent" overfor omega3, når man tager den hver dag over længere tid.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg tager 4 kapsler om dagen (dem fra Netto), er der så en risiko forbundet med det? Der står man bør tage 2-3 kapsler om dagen, og at dagsdosis ikke bør overskrides.

Nu er sagen den, at jeg er meget undervægtig og spiser meget sjældent fisk. Jeg lider af skizofreni, og det har vist sig, at fiskeolien har en yderst positiv effekt på mine psykoser. Så derfor er det jeg spørger tilråds - om man evt. kan gå hen og blive "resistent" overfor omega3, når man tager den hver dag over længere tid.

Du behøver ikke være bekymret for at tage hverken 4, 5 eller 6 kapsler om dagen. Og nej du kan ikke blive resistent overfor virkningen. Men fedt at høre det hjælper dig. Der er meget langt fra 3 kapsler til 30 gram, som der bliver snakket om her i tråden. Så hvis det var mig ville jeg prøve mig lidt frem med hvilken dosis der har bedst effekt på din sygdom.

Link to comment
Share on other sites

Er det måske ved at være tid til en "Fiskeolie FAQ"? Jeg synes, det lader til, at være et meget populært kosttilskud og jeg overvejer også selv at begynde at tage det :4mewantfood: . Men det kunne være rigtigt rart, hvis der er en som har lidt mere forstand på det end mig, ville samle nogle vigtige punkter i en FAQ - tilsvarende til kreatin FAQ'en.

Link to comment
Share on other sites

Den bedste artikel jeg endnu har set om fiskeolie er denne HER

Jeg synes også at artiklen er rigtigt god :4thumbup: .

Nedenstående citater er hentet fra artiklen og jeg har et par spørgsmål:

"Experiments suggest that omega-3 fatty acids may reduce platelet derived growth factor (PDGF), decrease platelet aggregation, inhibit the expression of vascular adhesion molecules, and stimulate relaxation of endothelial cells in the walls of blood vessels."

Det her forstår jeg ikke ret meget af så det ville være rart at få det forklaret :blink: !?

"Bleeding : Intake of 3 grams per day or greater of omega-3 fatty acids may increase the risk of bleeding, although there is little evidence of significant bleeding risk at lower doses (245; 246; 247). Very large intakes of fish oil/omega-3 fatty acids ("Eskimo" amounts) may increase the risk of hemorrhagic (bleeding) stroke (92). High doses have also been associated with nosebleed and blood in the urine (147). Fish oils appear to decrease platelet aggregation and prolong bleeding time, increase fibrinolysis (breaking down of blood clots), and may reduce von Willebrand factor."

Blødning bliver nævnt i artiklen som en bivirkning, men hvor udbredt er den - er det 1 ud af 100 eller 1 ud af 1000 eller noget helt andet?

Edited by treasure
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share