Powerlifting for mig? 70kg...


Morten Gimm Kongsfelt
 Share

Recommended Posts

Kære MOL'ere!

Mand
27 år
70kg (lille lort)
174cm

Dyrker ikke rigtigt noget cardio/sport, men går/vandrer en del.
Samlet træningserfaring: ca. 1½ år.

MÅL: Blive stærkere, mere udholden og gerne tage et par kilo muskelmasse på. Øget fedtprocent er selvfølgeligt aldrig sjovt, men noget jeg kan være villig til i en kortere periode - så må jeg jo cutte til foråret :)

FORHISTORIE: Jeg stiftede for første gang bekendtskab med træning i Fitness World for omkring 5 år siden, blev ret hooked på det og kørte i et lille års tid, Arnolds 5x5 program, 2-3 gange om ugen. Min PR i de tre store løft lød dengang på omkring 65/90/125.

Så brækkede jeg højre hånd og holdte en laaaang pause med al styrketræning. For et års tid siden startede jeg så op igen i Fitness World. Fremgangen var rimelig hurtig og jeg havde sat mig et mål om at dødløfte (1RM) 145kg, hvilket jeg nåede i februar. Og så stoppede jeg med at træne...

Fuldstændigt.

Jeg har lært af det, at jeg har brug for at sætte mig selv delmål i min træning for at holde mig igang. Jeg kan egentligt godt lide at træne med frivægte - men dybest set er jeg vildt doven.

Jeg har også læst rigtigt rigtigt meget om træning (mest broscience fra T-Nation dog...).

For et par uger siden blev jeg "inviteret" til en træning med en bekendt i KSK (Københavns Styrke Klub) - og det var jo en HELT ANDEN OPLEVELSE end Fitness World! Så der overvejer jeg kraftigt at starte :)

OPSUMMERING: Giver powerlifting (som træningsform) mening for mig? Altså træning centreret omkring de tre store løft, når jeg ikke som sådan har til hensigt at konkurrere, men blot vil blive lidt større? Bør jeg bare kaste mig ind i det og suge viden/erfaring til mig eller skal jeg have forbehold?

På forhånd, kæmpe tak :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for thumbs up med "skiftet"! :)

Jeg har altid været pisseirriteret over FW-mentaliteten. Folk der kommer over og spørger, hvad man laver, når man laver farmers/suitcase-walks, lunges, front squats - og den klassiske; at man larmer (suk!) fordi man dødløfter...

Men de rigtige jernhuler er jo et meget skræmmende (indsæt sarkasme) sted for en lille splejs som mig :)

Valget af KSK (Grøndalscentret, Nordvest) beror på, at det ligger tæt på hvor jeg bor og studerer. Og min erfaring viser, at det er det vigtigste for, at jeg kan få en stabil træning.

Glæder mig til at komme igang... Kan være, at man skal prøve kræfter med det der blog ting her på siden...

Link to comment
Share on other sites

Bedre at vælge center ud fra logistik og om de har vægtstænger. Jeg træner i et crossfit center, og det er nu også fint nok. Man må godt svede som en mand og ingen kigger hvis at man træner i bar overkrop og det drypper på gulvet. Skærer man ansigt og stønner lidt når man dødløfter, er der heller ikke nogen der løfter et øjenbryn. De gør måske hvis at man ikke gør, fordi de så ved at man feder den i stedet for at svede den. Så kom du bare afsted.

At du ikke vejer så meget kan du jo ikke gøre for. Du er sikkert en flink fyr alligevel, og så har du lidt fordele i chins ;-)

Og en logbog kan være meget god.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Det ku være så fedt at træne bar overkrop!! Hvorfor er der ikke en skid i nærheden af mig?!

Når man sveder som jeg gør, så er det super. Kommer man til at svede lidt på udstyret eller gulvet i FW, kigger de andre mærkeligt på en. Jeg var også en af de få der havde et håndklæde med, og det var ikke til badet.

Er der ikke en crossfit klub i nærheden? Man behøver jo ikke træne på deres hold.

Link to comment
Share on other sites

Gad vide om det er Jeres eller min FW der stikker ud.

Vi både grynter og brøler højlydt når der er behov for det. Sveden driver. Der er endda spor af kridt nær crossfit-området.

Men OK, vi slipper ikke vægtene og lader dem falde frit efter sidste rep.

Kalk er også en god ting.

Man behøver nu ikke slippe vægtene. Så mister man jo halvdelen af øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Når man sveder som jeg gør, så er det super. Kommer man til at svede lidt på udstyret eller gulvet i FW, kigger de andre mærkeligt på en. Jeg var også en af de få der havde et håndklæde med, og det var ikke til badet.

Er der ikke en crossfit klub i nærheden? Man behøver jo ikke træne på deres hold.

Der er rein gar nichts i sønderjylland!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share