Forum: Diskussion af kreatin FAQ - Forum

Hop til indhold

Close Open
Close Open

NB

Det er ikke tilladt at henvise til forhandlere af kosttilskud eller omtale specifikke kosttilskud ved produktnavn.
  • (5 Sider)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sidst »
  • Du kan ikke starte et nyt emne
  • Du kan ikke besvare dette emne

Diskussion af kreatin FAQ

#1 Brugeren er offline   MaxPower 

• aka Max Pause. Mobilitet, mobilitet, mobilitet.
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Se galleri
  • Gruppe: .Tek
  • Indmeldt: 27-november 02
  • Køn:Mand
  • Sted:Frederiksberg

Indsendt 28. november 2006 - 15:12

Kreatin FAQ'en kan findes her

Kommentarer, forslag til rettelser, stavefejl, sproglige fejl, nye afsnit/spørgsmål osv. skrives i denne tråd.

Dette indlæg er blevet redigeret af MaxPower: 28. november 2006 - 16:58

The Limits Of The Human Body Are Yet To Be Discovered... So Get Out There And Start Training... NOW

Det er ærgeligt når interessante diskussioner bliver totalt smadret af fakta.
0

#2 Brugeren er offline   Dines 

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gruppe: Medlemmer
  • Indmeldt: 08-maj 01
  • Sted:Vesterbro

Indsendt 28. november 2006 - 16:49

Damn det var en god idé med den FAQ :4thumbup:
“You are what you eat” is a true statement. And it wouldn't surprise me to find out that some of you have eaten a fat bastard or two in your time. Are you a lean serving of protein or a saggy nasty sausage? - Citat Alwyn Cosgrove
0

#3 Brugeren er offline   MaxPower 

• PipPipPipPipPipPipPip
  • Se galleri

Indsendt 28. november 2006 - 16:58

Vis PostDines, på 28. Nov 2006, 16:49, sagde:

Damn det var en god idé med den FAQ :4thumbup:

krævede også kun 100+ spørgsmål om kreatin, før jeg fik taget mig sammen :laugh:
The Limits Of The Human Body Are Yet To Be Discovered... So Get Out There And Start Training... NOW

0

#4 Brugeren er offline   MBC 

• Medlem
  • PipPip
  • Indmeldt: 13-januar 05

Indsendt 28. november 2006 - 17:06

Hey... er det ikke 0,03 g. pr. kg kropsvægt i stedet for 0,3 ?
0

#5 Brugeren er offline   MBC 

• Medlem
  • PipPip
  • Indmeldt: 13-januar 05

Indsendt 28. november 2006 - 17:07

hov, det var vidst mig der kiggede forkert :blush:
0

#6 Brugeren er offline   Sortiarius 

• Stud. Med.
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se galleri
  • Indmeldt: 18-juli 05
  • Sted:Århus

Indsendt 28. november 2006 - 18:54

God ide - god opsummering af svar - det er dog ikke alle der taber den ophobede væske (man nogle gange ser i forbindelse med kreatin) igen.
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant
Træningslog nedtaget på ubestemt tid
Succisa Virescit!
0

#7 Brugeren er offline   MaxPower 

• PipPipPipPipPipPipPip
  • Se galleri

Indsendt 28. november 2006 - 19:07

Vis PostSortiarius, på 28. Nov 2006, 18:54, sagde:

God ide - god opsummering af svar - det er dog ikke alle der taber den ophobede væske (man nogle gange ser i forbindelse med kreatin) igen.

tak

kan du uddybe det med væsken? ved man hvorfor, og hvor tit er det tilfældet?

0

#8 Brugeren er offline   Sortiarius 

• Stud. Med.
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se galleri

Indsendt 28. november 2006 - 20:40

Vis PostMaxPower, på 28. Nov 2006, 19:07, sagde:

tak

kan du uddybe det med væsken? ved man hvorfor, og hvor tit er det tilfældet?

Nu er det jo et interessant spørgsmål du stiller - som der selv ligges op til i FAQ'en er der kun lavet ganske få lang-tids undersøgelser med oral kreatin supplement.

Som nævnt sker der hos responders en intracellulær væskeophobning - det skyldes at kreatin i cellen fungerer som en osmolyt, og såfremt at kreatin-supplementet ellers når frem til de rigtige steder i kroppen (hovedsaglig lever og muskler), vil en øget osmolær koncentration intracellulært give en øget intracellulærfase. Fortsættes kreatin supplementeringen vil den forhøjede intracellulære vandfase persistere. En stor del af de mennesker der supplmenterer sig selv med kreatin responderer ikke ret kraftigt (fysiologisk set burde kreatin overhovedet ikke virke fordi det ikke burde overleve turen gennem maven), og derfor ses ofte kun en øget intracellulærfase under loading-perioden (hvor der indtages ekstremt store mængder kreatin), efter normalt indtag forsvinder en del af væsken igen (fordi den intracellulære fosfo-kreatin mængde falder) - men hos en del andre (jeg selv inkluderet) vil selv moderat kreatin supplementering (uden loading fase) medføre øget vand retention intracellulært, og her forsvinder denne selvfølgelig ikke efter lidt tid (medmindre jeg da stopper med at indtage kreatin) idet jeg jo fortsætter med at levere bolus-doser af kreatin til cellen.

Jeg ved ikke hvor mange der responderer lige så kraftig på kreatin som jeg, men kender 3-4 stykker der bruger kreatin supplementering (og har brugt det +œår) og de har alle fået markant hævet udseende rundt omkring på kroppen hvor det ikke er særlig flatterende (nakke, hoved, overarm), det var bl.a. derfor jeg selv stoppede med brugen.

Idet det er så uhyre sjældent at finde langtidsundersøgelser med oral kreatin supplementering (og idet disse ofte fokuserer på nyre/lever-status) har jeg ikke lige kunne finde en undersøgelse på pubmed.com hvor det står sort på hvidt at væskeophopningen ved kreatinsupplementering persisterer gennem x tid - men i og for sig er det logisk idet det stimulus der fremkalder væskeretentionen initialt jo ikke forsvinder så længe supplmenteringen fortsætter. Grunden til nogle kilder beskriver at retentionen forsvinder er angiveligt at den mest markante ophopning selvsagt sker under loadingfasen (hvorfor ophopningen selvfølgelig også bliver mindre efter loading fasen).

Hvis du er lodret uenig fandt jeg dog et par undersøgelser hvor forsøgspersonerne blev adspurgt om væskeretention subjektivt efter et par måneder - men det kan jo ikke bruges til ret meget idet et par måneder vel næppe er lang tid, og idet objektive mål på intracellulærfasen må være at fortrække.

Dette indlæg er blevet redigeret af Sortiarius: 28. november 2006 - 20:42

Succisa Virescit!
0

#9 Brugeren er offline   Dines 

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • Indmeldt: 08-maj 01
  • Sted:Vesterbro

Indsendt 28. november 2006 - 21:00

Kreatin ser også ud til at virke i hjernen:

Neurosci Res. 2002 Apr;42(4):279-85. Links
Effects of creatine on mental fatigue and cerebral hemoglobin oxygenation.Watanabe A, Kato N, Kato T.
Department of Neuropsychiatry, Faculty of Medicine, University of Tokyo, 7-3-1 Hongo, Bunkyo, 113-8655, Tokyo, Japan.

While the role of creatine in preventing muscle (peripheral) fatigue for high performance athletes is well understood, its biochemical role in prevention of mental (central) fatigue is not. Creatine is abundant in muscles and the brain and after phosphorylation used as an energy source for adenosine triphosphate synthesis. Using double-blind placebo-controlled paradigm, we demonstrated that dietary supplement of creatine (8 g/day for 5 days) reduces mental fatigue when subjects repeatedly perform a simple mathematical calculation. After taking the creatine supplement, task-evoked increase of cerebral oxygenated hemoglobin in the brains of subjects measured by near infrared spectroscopy was significantly reduced, which is compatible with increased oxygen utilization in the brain.

PMID: 11985880 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Ann Neurol. 2000 Nov;48(5):723-9. Links
Dietary supplement creatine protects against traumatic brain injury.Sullivan PG, Geiger JD, Mattson MP, Scheff SW.
Sanders-Brown Center on Aging, University of Kentucky, Lexington 40536-0230, USA.

Creatine, one of the most common food supplements used by individuals at almost every level of athleticism, promote gains in performance, strength, and fat-free mass. Recent experimental findings have demonstrated that creatine affords significant neuroprotection against ischemic and oxidative insults. The present experiments investigated the possible effect of creatine dietary supplementation on brain tissue damage after experimental traumatic brain injury. Results demonstrate that chronic administration of creatine ameliorated the extent of cortical damage by as much as 36% in mice and 50% in rats. Protection seems to be related to creatine-induced maintenance of mitochondrial bioenergetics. Mitochondrial membrane potential was significantly increased, intramitochondrial levels of reactive oxygen species and calcium were significantly decreased, and adenosine triphosphate levels were maintained. Induction of mitochondrial permeability transition was significantly inhibited in animals fed creatine. This food supplement may provide clues to the mechanisms responsible for neuronal loss after traumatic brain injury and may find use as a neuroprotective agent against acute and delayed neurodegenerative processes.

PMID: 11079535 [PubMed - indexed for MEDLINE]
“You are what you eat” is a true statement. And it wouldn't surprise me to find out that some of you have eaten a fat bastard or two in your time. Are you a lean serving of protein or a saggy nasty sausage? - Citat Alwyn Cosgrove
0

#10 Brugeren er offline   BLACKICE 

• Den som er vældig stærk bør også være vældig rar
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Gruppe: Tek
  • Indmeldt: 22-marts 01
  • Sted:Storkøbenhavn

Indsendt 30. november 2006 - 13:54

En lille detalje.

Der nævnes ikke noget om hvor lang en periode man bør tage kreatin i.

Jeg mener at effekten er ret godt dokumenteret, så det burde være muligt at nævne lidt om at man med mellemrum bør holde pause.

Du nævner pausen, men ikke hvor tit. Jeg mener at have læst lidt om det

Ellers super lækkert
Dødløft : 240kg
Squat : 185kg
Bænkpres : 160kg (170 m. trøje)
Resultater opnået med 3 ugentlige trænings pas.
0

#11 Brugeren er offline   MaxPower 

• PipPipPipPipPipPipPip
  • Se galleri

Indsendt 30. november 2006 - 15:09

sortis -> jep, det står naturligvis også i den store kreatin-artikel, og jeg har taget hovedpointerne ud og plantet i deres eget spørgsmål i FAQ'en.

0

#12 Brugeren er offline   Sortiarius 

• Stud. Med.
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se galleri

Indsendt 30. november 2006 - 15:28

Okay, jeg tror vi har misforstået hinanden - læste lige FAQ'en igennem igen - oprindeligt læste jeg den somom at hævelsen var midlertidig mens man tager kreatin men kan ved nærmere læsning godt se at du faktisk skriver at den er midlertidig som i den forsvinder når man ikke længere supplementerer sig med kreatin. Hvis jeg lige havde læst lidt bedre kunne jeg faktisk have undgået at komponere end forholdsvis lang post :smile:
Succisa Virescit!
0

#13 Brugeren er offline   MaxPower 

• PipPipPipPipPipPipPip
  • Se galleri

Indsendt 30. november 2006 - 15:35

Vis PostSortiarius, på 30. Nov 2006, 15:28, sagde:

Okay, jeg tror vi har misforstået hinanden - læste lige FAQ'en igennem igen - oprindeligt læste jeg den somom at hævelsen var midlertidig mens man tager kreatin men kan ved nærmere læsning godt se at du faktisk skriver at den er midlertidig som i den forsvinder når man ikke længere supplementerer sig med kreatin. Hvis jeg lige havde læst lidt bedre kunne jeg faktisk have undgået at komponere end forholdsvis lang post :smile:

Sjovt nok er det en ting jeg faktisk er lidt usikker på, fordi jeg mener bestemt MZ på et tidspunkt skrev netop at den øgede væskeretention var midlertidig imens man tog kreatin.
Dette kan jeg dog kun få til at hænge sammen med at væskeindholdet i musklerne skulle falde, hvis kreatinkoncentrationen også gør det, hvilket som beskrevet først begynder at ske efter 2-3 mdr.

Ang den subjektive vurdering af væskeretention, så kunne jeg nemt tro at resultatet er tæt på ubrugeligt. Med mindre det er gjort meget nøje, så vil opfattelsen af væskeophobning indledningsvis være meget tydeligt imens det sker så at sige, imens opfattelsen kan være noget anderledes, hvis man har vænnet sig til det mere væskede udseende i et par mdr.

0

#14 Brugeren er offline   Sortiarius 

• Stud. Med.
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se galleri

Indsendt 30. november 2006 - 17:05

Vis PostMaxPower, på 30. Nov 2006, 15:35, sagde:

Sjovt nok er det en ting jeg faktisk er lidt usikker på, fordi jeg mener bestemt MZ på et tidspunkt skrev netop at den øgede væskeretention var midlertidig imens man tog kreatin.
Dette kan jeg dog kun få til at hænge sammen med at væskeindholdet i musklerne skulle falde, hvis kreatinkoncentrationen også gør det, hvilket som beskrevet først begynder at ske efter 2-3 mdr.
Ang den subjektive vurdering af væskeretention, så kunne jeg nemt tro at resultatet er tæt på ubrugeligt. Med mindre det er gjort meget nøje, så vil opfattelsen af væskeophobning indledningsvis være meget tydeligt imens det sker så at sige, imens opfattelsen kan være noget anderledes, hvis man har vænnet sig til det mere væskede udseende i et par mdr.

Så vil jeg meget gerne høre Morten Z's argumentation for det skulle være tilfældet - ideen med kreatin supplementering, selv over lang sigt, må vel antages at være en forhøjet intracellulær koncentration af CrP.
Succisa Virescit!
0

#15 Brugeren er offline   Morten Z 

• Administrator
  • Gruppe: Admins
  • Indmeldt: 01-januar 01
  • Sted:København

Indsendt 30. november 2006 - 21:58

Snakker I ikke forbi hinanden her?
Der er en øget intracellulær vædskeophobning, der eksisterer sålænge man supplementerer med kreatin på en måde så ens intracellulære kreatinniveauer øges ud over det normale. Det er vi vel alle enige om - oder was?

Hvis man fortsætter med et konstant indtag af kreatin vil effekterne gradvist blive mindre, hvilket nok primært skyldes en nedregulering af transportører.
If you got nothing to say - say nothing.
0

Del dette emne:

• (5 Sider)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sidst »
  • Du kan ikke starte et nyt emne
  • Du kan ikke besvare dette emne

1 Bruger(e) læser dette emne
0 medlemmer, 1 gæster, 0 anonyme brugere

Nyeste emner

Statusopdateringer

salt's foto

salt  Jeg ved efterhånden ikke hvad der er værst, Robinson eller Paradise Hotel.

I dag, 21:26

Vis kommentarer (1)

Stinelykke's foto

Stinelykke  Har lige vundet et par løbesko

I dag, 12:11

Vis kommentarer (1)

Dr. Durden's foto

Dr. Durden  Nu skal jeg til gymnastics!

I går, 17:07

Scorpio's foto

Scorpio  En ting er, at TV2 ikke magter at stave de islandske fodboldlandsholdsspilleres navne, der indeholder bogstavet ð korrekt. Men at oversætte det til et o i stedet for et d er sgu da bare mærkeligt...

sep 7. 2010 20:54

MadsSWIM's foto

MadsSWIM  Er að selja nýbakaðar og ljúffengar flatkökur frá kökugerð HP á Selfossi, þetta er fjáröflun fyrir sundhópinn hennar Örtu. Flatkökurnar eru seldar 10 heilar saman í pakka og kostar pakkinn aðeins kr. 750. Magnið er sambærilegt við 4 – 5 pakka útúr búð (fer eftir framleiðendum). Flatkökurnar koma nýbakaðar heim að dyrum fimmtudaginn 9.september

sep 6. 2010 14:26 via Facebook

Vis kommentarer (8)

Fatty McButterpants's foto

Fatty McButterpants  73 km overstået i dejlig sol og hygge i Langesø;)

sep 6. 2010 08:03

Vis kommentarer (6)

cookie_sq's foto
pesaol's foto

pesaol  Takker for alle de søde hilsener her på min 25 års dag

sep 3. 2010 12:57 via Facebook

Johnas J's foto

Johnas J  Har netop taget frøer på fødderne

sep 2. 2010 20:57 via Facebook

Prehn's foto

Prehn  tjr <-- så drik noget kaffe

sep 2. 2010 12:40