Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Mandag d. 17/2-14

Idag var starten på et nyt kapitel i mit liv, nemlig opstart på nyt job. Ikke overraskende var jeg spændt og havde derfor også svært ved at sove i nat - bedre blev det ikke af den røvfuld uro der huserede i kroppen efter en hård omgang træning.

En dag med masser af nye indtryk efterlod mig med et fyldt hoved, da arbejdsdagen var ved at være omme. Det fik mig til at overveje at kvitte træningen, selvom jeg havde lovet mig selv en let rulletur for at få løsnet lidt op i bentøjet. Jeg endte heldigvis med at holde mig til planen, og hoppede således direkte i cykeltøjet da jeg kom hjem fra job. Det viste sig at være en god beslutning!

Træningen var såmen stille og rolig, hvilket også var planen. Den helt store gevinst var at jeg fik ro på hovedet igen, fik renset ud og stod af med en følelse af at være lettere :smile:

Cykling - 1 time 6 min @ 135 watt i avg.

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 17/2-14

Idag var starten på et nyt kapitel i mit liv, nemlig opstart på nyt job. Ikke overraskende var jeg spændt og havde derfor også svært ved at sove i nat - bedre blev det ikke af den røvfuld uro der huserede i kroppen efter en hård omgang træning.

En dag med masser af nye indtryk efterlod mig med et fyldt hoved, da arbejdsdagen var ved at være omme. Det fik mig til at overveje at kvitte træningen, selvom jeg havde lovet mig selv en let rulletur for at få løsnet lidt op i bentøjet. Jeg endte heldigvis med at holde mig til planen, og hoppede således direkte i cykeltøjet da jeg kom hjem fra job. Det viste sig at være en god beslutning!

Træningen var såmen stille og rolig, hvilket også var planen. Den helt store gevinst var at jeg fik ro på hovedet igen, fik renset ud og stod af med en følelse af at være lettere :smile:

Cykling - 1 time 6 min @ 135 watt i avg.

Jeg undervurderer alt for ofte den effekt det kan have at køre en lille trilletur når man er fuldstændig bombet. Der er bare et eller andet ved det der får løsnet op i hele kroppen, og ikke mindst hovedet. God beslutning, og tillykke med det nye job!

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 18/2-14

Starten på ugen har været relativ stille rent træningsmæssigt, og det forsatte således også idag hvor det blev til en af de efterhånden sjældne spinningtimer. Lårbasserne virkede lidt ømme, men der var god respons på pulsen igen. Alt i alt en godkendt time.

Cykling - 50 min @ 82% af HR

Som de trofaste læsere er bekendt med, så indgik jeg et coaching samarbejde med Out of Bubblegum tilbage i oktober. I månederne hvor tri forsat havde mit fulde fokus fungerede det super fint, og coach Thomas´s metoder var helt klart været med til at rykke min form på alle fronter.

Nu er tri-sporten droppet og fokus er i stedet på cykling, hvilket selvfølgelig har krævet en anden form for træningsprogram, da der nu kun er en disciplin at tilgodese. Mine forventninger til de nye programmer var derfor også en øget mængde og fokus, ikke kun på de hardcore interval sessions, men også på udvikling af endurance i form af længere intervaller i de lavere zoner. Desværre ville OOB det anderledes.

Deres filosofi er baseret på korte men intensive træningspas, hvilket betød at mine seneste programmer har bestået af et sted ml. 5-6 timer i sadlen pr. uge. Både Michael og jeg har prøvet at tage dialogen op med dem, men de fastholder at det er konceptet de ønsker at træne deres atleter efter. Fair nok, men den filosofi holder bare ikke hele vejen i min verden. Jeg anerkender fuldt ud den effekt programmerne har haft på min form vinteren over, men når det så er sagt, så mener jeg at der skal langt mere til i det lange løb.

Foråret nærmer sig, og det er netop nu at der så småt skal tilføjes lidt mængde. Selvfølgelig ikke som 100% erstatning for de hidsige intervaller, men et eller andet sted skal det foregå i en kombination og afbalancering med hinanden.

Vi har derfor valgt at stoppe vores samarbejde med OOB, da vores grundholdninger til cykeltræningen er for forskellige. Vi kunne måske have fundet et kompromis med dem, men et eller andet sted har jeg ikke lyst til at smide penge efter en coach, som vil trække i den modsatte retning af hvad jeg vil. Heller ikke selvom selve setuppet og kommunikationen ved OOB har været absolut godkendt.

Bruddet med OOB har fået os til at kigge i andre retninger, og vi havde således et telefonmøde med Rune fra AimHigh idag. En god halvtimes snak på telefonen gav os et meget positivt indtryk af deres metoder, og vi har derfor valgt at prøve det af.

AimHigh er i langt højere grad vant til at samarbejde med cykelryttere, og har desuden også en noget anden indgangsvinkel til træning end OOB har. Vi er derfor også meget spændte på at modtage det første oplæg til et fremtidigt samarbejde fra dem :smile:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Alligevel en underlig holdning at have til atleter at de kun skal træne 5-6 timer om ugen, specielt hvis de giver udtryk for at de har mulighed for at træne mere. Men de skal da alligevel have kudos for at stå ved deres principper.

Jeg kender Rune ganske godt da han også laver træningsplanerne for licensholdet i Ordrup, og en gang om måneden træner han med os. Faktisk er næste træningspas med ham på lørdag. Han er en ret kompetent træner, om end jeg ofte har anderledes holdninger til træningen end han har. F.eks. går han meget ind for at man i vinterperioden arbejder på det han kalder for Intensiv Grundtræning, som er i den lavere ende af spektret og så alligevel kun med 10 minutters intervaller. Hans udfordring med os er uden tvivl at vi spænder fra B ryttere til H60 ryttere, og alt andet lige er det svært at finde en mellemvej hvor alle kan være med. Jeg synes generelt at vores træninger er ALT for lette, men derfor kan det jo sagtens være hårdt for dem der kører H60.

Jeg glæder mig i hvert fald til at se hvordan jeres træningsprogrammer kommer til at se ud :smile:

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 19/2-14

Mit mentale overskud er pt. ikke så stort efter endt arbejdsdag, men det giver næsten sig selv med alle de nye indtryk jeg mødes med på det nye job. Alligevel prøver jeg at holde fast i træningsrutinerne, for en ting er mental træthed - en anden ting er fysisk.

Således havde jeg også besluttet mig for en omgang intervaller igår. En plan jeg endte med at følge til punkt og prikke, selvom jeg var noget slidt i kanterne undervejs - ikke mindst de sidste 30 min :blink:

Opvarmning:

10 min rul

5 x 30sek rød zone / 30 sek hvid zone

Main:

2 min rød zone

1 min hvid zone

3 min gul zone

1 min hvid zone

x 6 gentagelser

Derefter rullede jeg ca. 5 min, inden jeg sætte en rute igang og kørte de første 60 min op ad Stelvio.
Ikke noget med at grave dybt eller noget, bare konstant pres et sted ml. grøn/blå zone.

Alt i alt en god gang træning, der om ikke andet efterlod mig med en skøn skøn fornemmelse i kroppen da det først var overstået :smile:

Cykling - 2 timer og 5 min @ 146 watt i avg.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 20/2-14

Nogle gange er der ikke noget bedre end en røvfuld tonsetræning! Væk med intervallerne og bare derudad - that´s the shit på en dag hvor der er godt med hul igennem :laugh:

Det var således temaet for gårsdagens træning. Fuld gas mere eller mindre fra start til slut! Når det så er sagt, så var mine forudsætninger for max performance ikke helt i top. Jeg holder nemlig lidt igen med kalorieindtaget for tiden, da der er røget et kilo eller to på hen over de seneste par uger som følge af lidt for meget mad-hygge.

Dagens indtag lå således under 1100 kcal da jeg satte mig i sadlen - ikke underligt at jeg havde brug for et par gels undervejs og alligevel følte mig lidt tom.......

Cykling - 2 timer @ 156 watt i avg (inkl. opvarmning og cooldown)

Overordnet set, så er jeg meget tilfreds! Alt taget i betragtning, så kom jeg relativt let til mine watt, og det er altid en god fornemmelse. Med til historien hører også, at jeg ikke har haft en hviledag siden lørdag, og at der rent faktisk er blevet kørt temmelig godt igennem siden da. Det giver mig en god indikation af at mit bundniveau er på vej op, og at jeg selv når kroppen er træt fungerer ganske okay :smile:

Today = OFF DAY!

Link to comment
Share on other sites

Weekend update

En relativ rolig træningsweekend er overstået og en ny uge står nu for døren. Noget andet der også står for døren er øjensynligt foråret. Man bliver sgu da helt kulret af de lyse morgener og aftner :smile:

Lysten til at træne indendørs er nu også ved at være nedadgående, så det gør ikke noget at udsigterne til lysere dag ikke længere er så lang.

Lørdag morgen stod jeg relativt tidligt op, fik trukket i mtb tøjet og satte kursen mod Vejle for at køre med de andre hoveder derinde. Ca. halvvejs i Vejle åbner himlen sig og regn og hagl vælter ned, så jeg i løbet af få minutter er både kold og gennemblødt. Ikke en optimal start på en 3-4 timers træningstur, så jeg trækker kyllinge-kortet, vender om og tager i stedet en tur på hometraineren :laugh:

Cykling - hometrainer & mtb @ 1 time og 50 min

I går havde vi planlagt en solid tur på hometraineren, og vi var da også godt igang. Svigermor ville det dog anderledes, så da hun pludselig dukkede op uanmeldt sluttede dagens træning brat...... What to say......

Cykling 2 timer og 5 min @ 157 watt i avg.

Jeg har lige fået sat min SRM PC7 op, og i går var således første tur med det nye gear. PC7 er lir, ingen tvivl om det, men rent menu og opsætningsmæssigt minder den mest af alt om et levn fra 90´erne.

Man modtager selvfølgelig den mængde data der er nødvendig, og præcis er den med garanti også, men der er ikke kælet det mindste for brugervenligheden og designet af menuerne.

PC8 skulle eftersigende komme på gaden til maj (den danske importør tror dog at der går noget længere tid), og den skulle indeholde de mest markante updates af en SRM power control so far. No wonder, for med de andre spillere på markedet skal der ske noget asap!
SRM har i øvrigt tilbudt at tilbagekøbe alle PC7 der sælges fra nu af og frem til PC8 udkommer, så man ikke står tilbage med en fornemmelse af at have købt katten i sækken i form af et uddateret produkt. Det synes jeg til gengæld er rigtig god service fra deres side!

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 24/2-14

Blå zone (ca. 80-85% af FTP) var kodeordet for mandagens hometrainer session. Jeg elsker blå zone! Det er tons når det er bedst, og det er nok egentlig det jeg er bedst til.

10 min let opvarmning

5 x 30 sek rød / 30 sek hvid zone

2 min let

Main:

2 x 40 min @ 165-170 watt - pause 5 min

Afrul

Cykling - 2 timer

Tirsdag d. 26/2-14

Skulle undervise i spinning og havde egentlig planer om at tage den lidt med ro. Undervejs blev jeg dog grebet lidt af stemningen, så endte med at køre en pæn hård time.

Spin - 50 min @ 85% af HR

Onsdag d. 27/2-14

MTB og cykeltøj var pakket fra morgenstunden, så da jeg fik fri sprang jeg i sadlen og lod kæresten tage bilen hjem igen.

Jeg mødtes med Carsten, hvorefter vi startede ud med en frisk runde, inden vi mødtes med 8 andre til lidt ekstra spass i skovene ude langs Grejsdalen. Mine ben var faktisk ganske glimrende, og jeg fik åbnet op med nogle solide attacks på stigningerne. Det betød så også at jeg sad på krampegrænsen da jeg cyklede hjemover, men pyt, det var en genial omgang træning hvor jeg fik skubbet lidt til grænserne.

MTB - 2 timer @ 40 km

Idag springer jeg træningen over og får klaret nogle praktiske gøremål derhjemme i stedet.

Fredag starter jeg op på mit AimHigh program med friske ben - klar til at lægge yderligere et niveau på formen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad blev det til med TT cyklen?

Colnago´en blev returneret, da finishen på rammen simpelthen var for ringe.

I stedet er der ankommet en Scott Plasma Premium, som pt. står ved min "pusher" og venter på at blive samlet. Det eneste jeg pt. mangler er styret - alt andet ligger klappet og klart. Styret skulle ankomme omkring d. 8/3, så det varer ikke længe inden jeg har cykel nr. 3 klar i stalden :wootdance:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok, jeg er kommet bagud med logningen -> tid til catch up :smile:

Det har været en virkelig fed træningsuge, så det er med stor tilfredshed at jeg nu har lænet mig tilbage i sofaen.

For første gang i mange måneder har min træning udelukkende foregået udendørs. Er du gal hvor en forskel det gør for motivationen og humøret - især når vejret pludselig skifter til det bedre!

Tirsdag

Så blev det endelig tid til at få den nye Evo på asfalt og sikke en debut!

Jeg stak afsted med både Michael og Carsten direkte efter arbejde, og det blev en tur med stram kæde mere eller mindre hele vejen rundt.

Turen blev krydret med en masse fede spurter og ryk på bakkerne, så pulskurven var noget ujævn.

Cyklen kørte i øvrigt fantastisk og mine ben var gode, så alt i alt den perfekte debut!

Cykling - 57 km @ 33,7 km/t

Onsdag

Jeg skal køre et 76 km mtb løb i Silkeborg på søndag, så der bliver kørt lidt på de bredde dæk for at pudse teknikken lidt af. Med Carsten som følgesvend blev det således til en super fed tur ud omkring Bindeballe Købmandsgård og derefter hjem via single track stierne ude i Grejsdalen. En god og udfordrende tur med en perfekt blanding af teknik og tons :tongue:

MTB - 3 timer @ 72 km

Torsdag

To hårdetræningsdage i streg efterlod mig med noget stegte ben, så jeg tog en rolig tur på lågen og forsøgte at holde pulsen omkring de 70-73% af max så meget som muligt.

Cykling - 73 km @ 28,1 km/t

Lørdag

Afsted med Michael på en tur med et overkommeligt tempo og godt med overskud. Der var praktisk talt ingen vind på første halvdel af turen, så det var en sand fornøjelse at suse afsted derude.

Cykling - 115 km @ 149 watt i avg (31,8 km/t)

Søndag

Som afrunding på en super fed cykeluge, stak vi afsted med Carsten på en god lang tur i et blændende solskin. Jeg havde fået alt for meget tøj på, så jeg svedte som et svin undervejs. Sol på kinderne fik jeg også en del af, så der er forsat godt med blus på dem selvom turen er længe overstået.

Det blev en super fed tur, med en god blanding af tempo, lidt intervaller og så noget hyggekørsel. Det er den perfekte trio vi har, og stemningen er altid høj når vi er afsted sammen!

Cykling - 135 km @ 149 watt (31,3 km/t)

I alt er det blevet til lige godt 15 timers træning i denne uge og en total på 453 km. Det er vist godkendt her medio marts :shades:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Jannie

Jeg overvejer at købe en Power2max wattmåler og skal samtidig også have ny krank (BB30) og klinger.

Jeg vil lige høre din holdning til forskellen mellem en Rotor 3D+ og Rotor 3D F krank. Er det dumt at spare 1000 kr. og kun købe Rotor 3D F modellen, eller er forskellen minimal?

Ift. klinger og kassette overvejer jeg en "Semi Compact" (52-36) med 11-27 kassette til Norseman. Vil du vælge anderledes her?

På forhånd tak

Edited by crawk
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share