Spinning+muskler


Bike-pigen
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen

Jeg er en pige på 22 år. som har været igang med en livstilsændring siden maj 2012. Jeg er startet hos diætist så jeg kan tabe mig på en sund måde.

Derudover har jeg gået til spinning 3 gange om ugen siden maj, samt styrketrænet en lidt.

Her er mit spørgsmål: Præcis hvilke muskler bruger man når man spinner? Jeg kan altid mærke det i mine lægge og lår, men aldrig i bagdelen. Andre jeg spinner med klager tit over deres muskler i bagdelen gør ondt efter spinning. Kan det være fordi jeg ikke spænder når man f.eks. står på og cykler eller er det belastningen der er for lav?

Mit mål med træningen er at tabe mig, men også få en tonet krop, kan mærke det er på vej, men vil rigtig gerne optimere mine spinning timer.

Håber der er nogle som kan hjælpe.

:)

Link to comment
Share on other sites

Hej Bike-pige

Du burde mærke en tydelig brug af baglår og balle, hvis du vel at mærke sørger for det korrekte cirkulære tråd.

Når du cykler skal dit tråd være cirkulært med belastning hele vejen rundt. Rigtig mange tramper bare ned med højre og derefter ned med venstre. Der skal du i stedet indøve en teknik der mere hedder frem/ned og derefter tilbage/op. Det er lidt svært at beskrive på skrift, men tag fat i din instruktør og bed ham om at demonstrere det.

Til start er det nemmest at træne teknikken siddende i en tung enkelttakt. Forsøg f.eks. kun at trække med først den ene fod og derefter den anden uden overhovedet at træde ned med nogen af fødderne. Så burde du mærke en aktivering af baglår og balle. Det tager lidt tid, men når teknikken sidder der kan du overføre det til stående kørsel også. Ikke sådan at forstå at du KUN skal trække når du spinner - men du skal BÅDE træde og trække, og selvfølgelig skal der noget belastning på for at give syre i baglår og baller. Det er jo nogen store muskelgrupper som vi bruger en del i forvejen.

Håber dette hjalp dig!

Link to comment
Share on other sites

Du får nok ikke andet end tonet ben af spinning. Overkroppen vil endda nok blive mindre tonet da kroppen vil tære på den muskelmasse der ikke bliver brugt når du smider kilo.

Så hvis du du vil tabe dig og samtidig have en tonet krop over det hele, så skal det nok være styrketræning 3 gange i ugen istedet for spinning.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bike-pige

Du burde mærke en tydelig brug af baglår og balle, hvis du vel at mærke sørger for det korrekte cirkulære tråd.

Når du cykler skal dit tråd være cirkulært med belastning hele vejen rundt. Rigtig mange tramper bare ned med højre og derefter ned med venstre. Der skal du i stedet indøve en teknik der mere hedder frem/ned og derefter tilbage/op. Det er lidt svært at beskrive på skrift, men tag fat i din instruktør og bed ham om at demonstrere det.

Til start er det nemmest at træne teknikken siddende i en tung enkelttakt. Forsøg f.eks. kun at trække med først den ene fod og derefter den anden uden overhovedet at træde ned med nogen af fødderne. Så burde du mærke en aktivering af baglår og balle. Det tager lidt tid, men når teknikken sidder der kan du overføre det til stående kørsel også. Ikke sådan at forstå at du KUN skal trække når du spinner - men du skal BÅDE træde og trække, og selvfølgelig skal der noget belastning på for at give syre i baglår og baller. Det er jo nogen store muskelgrupper som vi bruger en del i forvejen.

Håber dette hjalp dig!

Hej :) Tak for svar! Jeg prøvede her til imorgen at gøre som du sagde, det med at trække og træde. det hjalp en hel del. Tak for hjælpen :)
Link to comment
Share on other sites

Du får nok ikke andet end tonet ben af spinning. Overkroppen vil endda nok blive mindre tonet da kroppen vil tære på den muskelmasse der ikke bliver brugt når du smider kilo.

Så hvis du du vil tabe dig og samtidig have en tonet krop over det hele, så skal det nok være styrketræning 3 gange i ugen istedet for spinning.

Styrketræning istedet for spinning? vil man tabe sig af det med den rette kost naturligvis? mit problem er dog jeg synes det er så kedeligt at styrke træne, da jeg træner alene.

Kunne jeg ikke spinning og så styrketræne en dag om ugen eller er det for lidt?

Tak for hjælpen :)

Link to comment
Share on other sites

De primære cykelmuskler er forside lår og baglår/bagdel dernæst. Lægge og forsiden på hofterne kan også bidrage. Det du mærker mest er ikke nødvendigvis det der arbejder mest, blot det der udsættes for mest relativt stres.

Ohh okay, det forklare en del for mig. jeg synes bare det er svært at kontrollere hvilke muskler der arbejder hvornår, måske jeg skulle lave musklerne gøre det de selv vil :)
Link to comment
Share on other sites

For vægt tab, er styrketrænet (fullbody) efterfulgt af Cardio optimalt.

Så styrketræne før dine spinningstimer så skulle du se en god effekt.

Tak for svar! Jeg har nemlig tit tænkt over i hvilken rækkefølge jeg skulle træne.

Det vil også være nemmere at give den max gas til spinning hvis styrke var "overstået".

Tak :)

Link to comment
Share on other sites

Hey :)

Er enig med meget af det der står i tråden - det du spørger om, er

Præcis hvilke muskler bruger man når man spinner? Jeg kan altid mærke det i mine lægge og lår, men aldrig i bagdelen. Andre jeg spinner med klager tit over deres muskler i bagdelen gør ondt efter spinning. Kan det være fordi jeg ikke spænder når man f.eks. står på og cykler eller er det belastningen der er for lav?

Du bruger en meget stor del af kroppen, mere eller mindre - dine ben mest, forsiden af lårene mere end bagsiden. Jeg antager at du har styret siddende relativt højt oppe og at din overkrop er tættere på lodret end vandret. Hvis du kigger dig omkring i spinninglokalet, tror jeg du vil lægge mærke til, at de andre du spinner med (dem der klager over øm røv) læner sig mere ind over cyklen og derved får en mindre vinkel mellem ben og overkrop.

Ville jeg sige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share