Spondylolistese


spondy
 Share

Recommended Posts

Hej folkens

Jeg er blevet anbefalet at få hjælp herinde. For 2 måneder siden begyndte jeg at bruge tung squat og dødløft. Efterhånden begyndte min lænd at gøre ondt. Har undersøgt teknikken (blandt andet spurgt folk fra centeret), men intet hjalp. Så jeg gik en tur til kiropraktoren igår. Der blev mærket efter og taget røntgenbilleder. Det viste sig så jeg har en tilstand der kaldes spondylolistese. Jeg fik så at vide ikke at udføre disse tunge øvelser mere. Det er jeg lidt ked af det er meget grundlæggende øvelser som giver gode gains. :crybaby:

Info

Nogen som har erfaringer med denne tilstand og træning? Råd?

Takker

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra, at din kiropraktor har afkræftet arkolyse (det brud på 5. lændehvirvels bue, der som oftest følger med spondylolistese gr knogletræthed) - men derfor kan du godt alligevel træne op efter Sportnetdoc's program for arkolyse [klik på Skader - Ryg - Brud på hvirvelbuen]. De øvelser går ud på at styrke muskulaturen rundt om den hvirvel, der skrider og er nødvendig basistræning for at undgå udvikling af tilstanden.

Som tung øvelse er der siddende benpres, hvor du læsser al vægten fra fodpladen af via bagsiden af bækkenet. Start forsigtigt, den må ikke gøre ondt over lænden under eller bagefter :wink:

Seated leg press.

Princippet er at undgå tung vægtoverføring fra bækkenet til rygsøjle - det gør både squat og dødløft desværre.

Der findes også varianter af benpresmaskiner, hvor vægtbelastningen er på skuldrene - de duer ikke.

Fy-eksemplel: Lying leg press.

Held og lykke :smile:

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra, at din kiropraktor har afkræftet arkolyse (det brud på 5. lændehvirvels bue, der som oftest følger med spondylolistese gr knogletræthed)

Takf for svaret og hjælpen... Havde håbet på man alligevel kunne udføre disse øvelse på en eller anden måde. Men dropper dem så bare :(

Nej, min kiropraktor nævnte intet om arkolyse. Hun viste mig røntgen fotoerne og forklarede hvad det var. Det var Spondylolistese (L5, grad 1). Så det var ikke alvorligt, men skulle alligvel passe på.

Så for ben kan jeg kun udøve leg presses og leg extensions. Ville lunges være noget problem?

Og et andet spørgsmål. Når jeg udfører seated cable rows kan jeg mærke let smerte i øvre lændregion. Så vidt jeg ved skulle jeg kun være forsigtig med pres ovenfra.

Er der flere øvelse end squat og dødlødt jeg ikke må udøve?

Link to comment
Share on other sites

Er rettet :smile:

Lunges overfører også vægt via L5-S1.

Gad vide om du kunne lave dem og squat, hvor vægten hang i et bælte til weighted dips omkring hofterne (i dit sted ville jeg være lidt forsigtig med den slags forsøg :tongue: ). Det er dog begrænset hvor mange skiver der kan hænge der, så det er vist ligemeget :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er rettet :smile:

Lunges overfører også vægt via L5-S1.

Gad vide om du kunne lave dem og squat, hvor vægten hang i et bælte til weighted dips omkring hofterne (i dit sted ville jeg være lidt forsigtig med den slags forsøg :tongue: ). Det er dog begrænset hvor mange skiver der kan hænge der, så det er vist ligemeget :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ej, det kan vist være ligemeget :blink::wink:

Men sådan noget som skulder pres osv... bliver vægten også overført via L5 der?

Link to comment
Share on other sites

Alt hvad du holder i hænderne mens du står op overføres til benene gennem ryg og bækken. Skulderpres er dog ikke så tung en vægt - her kan du aflaste presset på arcus (den dims der brækker af) ved at kippe bækkenet så du udretter svajet i ryggen - det kræver vist nogen der kan vise det i praksis, da det er risikofyldt at gøre det forkert. Hvad med at gå til en sportsinteresseret fys? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share