Lændeskade - Forslag til behandlere?


Thorhauge
 Share

Recommended Posts

En af mine gode venner har problemer med sin ryg og han er ved at være desperat. Tænkte MOL måske kender nogen eller ved noget.

Han har beskrevet problemet således:

'Jeg fik ondt første gang for ca. 4 år siden efter at have spillet badminton. Jeg kunne knapt nok bevæge lænden og tog stærke piller(Diclon) i et par uger.

Ca. et år senere fik jeg problemer igen. Denne gang løste jeg det med osteopati kombineret med ikke at sidde ned i to uger (på opfordring fra osteopaten).

Jeg har siden da jævnligt været øm og/eller haft ondt i større eller mindre omfang og har været nødt til at springe mange crossfit-øvelser over. Bl.a. er øvelser som kettlebell swings, burpees og situps slemme.

For tre måneder siden brød det op igen for alvor under en lav-intens tur på romaskine.

Jeg er blevet røntgenfotograferet og har fået taget en MR uden at få nogen klare svar.

Smerterne sidder hovedsageligt i lænderyggen, som oftest i venstre side. De rykker sig dog, så de i perioder er i midten og af og til i højre side.

Smerterne opstår på forskellige måder:

1: Hvis jeg sidder dårligt i længere tid, tager ømheden langsomt til.

2: Ved moderat kardio-træning som fx. crosstrainer tager smerterne forholdsvis hurtigt til og tvinger mig til at stoppe efter ca. en halv time. Jeg er herefter øm i i hvert fald nogle timer og kan af og til også mærke det dagen efter. Ømheden føles "unaturlig" forstået på den måde, at det ikke virker som almindelig muskel-ømhed.

3: Hvis jeg vægtløfter og spænder kernen - eller endnu værre også har bevægelse i lænden som ved squats - mærker jeg omgående smerter/ømhed.

I øvrigt: Jeg sidder ned i 16 timer om dagen, men har en god stol og en god arbejdsstilling, så det har efter min egen mening ikke nævneværdig indflydelse. Jeg har det til gengæld temmelig dårligt generelt og tager løbende 2-3 forskellige slags anti-depressiva - så jeg regenererer og restituerer givetvis noget dårligere end en rask.

Jeg ligger inde med både mine røntgen- og MR-billeder på CD.'

Her er også en liste over tidligere og nuværende behandlere:

Kåre Nielsen, Osteopat

Jesper Bergstrøm, Osteopat

Birger Lund, Reumatolog

Niels Kriegbaum, Reumatolog

Jesper Brandis, Body SDS (nuværende behandler)

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt: Jeg sidder ned i 16 timer om dagen, men har en god stol og en god arbejdsstilling, så det har efter min egen mening ikke nævneværdig indflydelse. Jeg har det til gengæld temmelig dårligt generelt og tager løbende 2-3 forskellige slags anti-depressiva - så jeg regenererer og restituerer givetvis noget dårligere end en rask.

Hvis man sidder ned 16 timer om dagen, så HAR det nævneværdig indflydelse på kroppen. Så kan stol og arbejdsstilling være nok så gode!

Men om det er den direkte årsag til problemerne, kan jeg naturligvis ikke sige.

Fame Boy's råd lyder fornuftigt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share