Smerte i hofte- og håndled


Emmakm
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er en pige på 15 år, der en gang imellem tager "styrkehold" i fitnesscentret. I løbet af de sidste måneder har jeg øget belastningen. Jeg er samtidigt begyndt at få ondt i mine håndled, som er hypermobile. De vender næsten vrangen ud af, og vægten lægger sig i dem. Ifølge instruktørerne er min teknik rigtig. Jeg vil ikke skrue ned for vægten, for jeg kan kun akkurat mærke at jeg syrer til (i nogle af øvelserne). Vægten er altså ikke fysisk hård, jeg vil gerne have mere på, men jeg tror ikke mine håndled vil klare det.

- Hvorfor mærker jeg det i mine håndled, og ikke fx ben? Kan det have noget at gøre med en vis hypermobilitet? Hvad kan jeg gøre - findes der noget støtte? OBS, træner selvfølgelig med vægtstænger.

Jeg oplever desuden tit at mit venstre hofteled "klikker" og som følge af en hurtig bevægelse (fx pludseligt løb eller et spark med modsatte ben) "gnaver"; nærmest som rustne tandhjul, der slider hinanden. Det begrænser min gang, øvelser - især lunches - og min bevægelighed i al almindelighed i op til tre uger. Jeg vil gerne høre alt I ved om noget lignende. Tak på forhånd. Hilsen Emma.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det der lyder småalvorligt og jeg ville straks gå til lægen og få en henvisning til en fysioterapeut. Eller gå direkte til fys.

Husk: som udgangspunkt ved dine instruktører INTET om fysiologi og de er IKKE i stand til at vurdere, hvordan din krop tackler belastningen.

Jeg ville tage det seriøst og straks søge en person, som har faglig ekspertise indenfor fysiologi/anatomi.

Måske gør jeg det farligere end det er - but better safe than sorry!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det der lyder småalvorligt og jeg ville straks gå til lægen og få en henvisning til en fysioterapeut. Eller gå direkte til fys.

Husk: som udgangspunkt ved dine instruktører INTET om fysiologi og de er IKKE i stand til at vurdere, hvordan din krop tackler belastningen.

Jeg ville tage det seriøst og straks søge en person, som har faglig ekspertise indenfor fysiologi/anatomi.

Måske gør jeg det farligere end det er - but better safe than sorry!

Fysioterapeutforløb har ikke hjulpet. Jeg er ikke i tvivl om at fitnessworlds "1-dages-kursus" ikke rækker længere end til burpees og planken, men fitnessdk reklamerer med deres uddannede, personlige instruktører - jeg håber da på, jeg er blevet rigtigt informeret. :)

Jeg kan se, hvad du mener, og jeg vil derfor overveje dit råd. Måske var der andre, der havde oplevet det samme, og det kunne spare mig for en tur hos lægen. ;)

Tak for svaret!

Link to comment
Share on other sites

Enig med Morten. Personlige trænere kommer hurtigt til kort, hvis du ikke er normal.

Hende her skriver noget. Du bør nok læse noget om det på nettet.

http://www.dgi.dk/nyheder/træning_af_hypermobile_voksne_[a6269].aspx

Er et styrkehold et af de der aerobics hold hvor i træner med en lille vægtstang? Du kunne måske overveje at begynde at styrketræne uden for hold og det kan styrke din muskulatur, samtidig med at man ikke får så mange ryk i ledbånd mm, fordi det foregår roligt og med kontrol over vægten. Du kunne også komme lidt før og træne dine underarme. Du mærker det først der enten fordi du er hypermobilitet, eller fordi at håndleddet er et ret svagt lille led i forhold til fx dine ben. Sagen er nok at lige nu kan du ikke tåle at have mere vægt på. Din krop sætter nogle begrænsninger så lyt til den. Du er nød til at arbejde med den på dens præmisser.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Enig med Morten. Personlige trænere kommer hurtigt til kort, hvis du ikke er normal.

Hende her skriver noget. Du bør nok læse noget om det på nettet.

http://www.dgi.dk/nyheder/træning_af_hypermobile_voksne_[a6269].aspx

Er et styrkehold et af de der aerobics hold hvor i træner med en lille vægtstang? Du kunne måske overveje at begynde at styrketræne uden for hold og det kan styrke din muskulatur, samtidig med at man ikke får så mange ryk i ledbånd mm, fordi det foregår roligt og med kontrol over vægten. Du kunne også komme lidt før og træne dine underarme. Du mærker det først der enten fordi du er hypermobilitet, eller fordi at håndleddet er et ret svagt lille led i forhold til fx dine ben. Sagen er nok at lige nu kan du ikke tåle at have mere vægt på. Din krop sætter nogle begrænsninger så lyt til den. Du er nød til at arbejde med den på dens præmisser.

Ja, det er det vel. Men min vægt lægger oftest på dobbelt eller tredobbelt så meget som resten af holdets. Det er vel fordi, jeg ikke tør træne uden for en instruktørs rækkevide. Jeg kan heller ikke mærke, om jeg får noget ud af maskiner og vægte. På samme tid søger jeg ud over holdene, hvor (ældre eller gravide) kvinder sætter gennemsnittet.

God idé med underarmene. Det vil jeg prøve. Tænker du i simple øvelser som biceps curl, eller mere avancerede?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg havde lige glemt dig.

Biceps og triceps sidder overarmen og styrer bla armens bøjning i albuen, men ikke håndleddet, som styres af musklerne i underarmen.

Her er et par øvelser. De to første de primære øvelser. Om du laver dem som set her eller med håndvægte eller kabeltræk betyder mindre. Prøv at finde en vægt du kun lige kan lave 3x12 gentagelser med, og efter de første par uger kommer du så mere vægt på og så arbejder du dig op til at kunne lave 3x12 med den nye vægt og når du kan det, og så mere vægt på og så fremdeles. Her i starten er det vigtig at du lærer teknikken i øvelserne og hold tilbage med vægten. Senere er kan du skifte over mod 4x8/4x6 gentagelser med højere vægt.

Hvor meget vægt du kan tage er ikke interessant. Det som er vigtigt her er at du udfører øvelsen korrekt, så du kun aktiverer musklerne i underarmen, da det er dem vi er ude efter at styrke. Lyt til håndleddene, med hvad de kan klare og pas på med ikke at overtræne.

2-3 gange om ugen.

http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/palms-down-wrist-curl-over-a-bench

http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/palms-up-barbell-wrist-curl-over-a-bench

Sekundære øvelser.

http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/dumbbell-lying-pronation

http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/dumbbell-lying-supination

Og prøv evt at søge på styrketræning og hypermobilitet. Evt på engelsk. Der må være nogle flere erfaringer derude med det.

Du kan også overveje at droppe holdtræning og begynde på alm styrketræning. Dødløft, squat etc vil styrke både greb og hele din krop, herunder led og sener, samt supporterende muskulatur, men uden hurtige pludselige bevægelser. Vægten er altid under kontrol og pulen lavere, så man kan noget mere end holdtræning og det er mere effektivt til at afhjælpe en del problemer med svage led, sener og muskulatur. Med hyper mobilitet tror jeg at det kan være en stor fordel at gå den vej, da det ikke er så udmattende og ikke er pludselige ryk og bevægelser, så det bør du seriøst overveje. Og så dyrke cardio ved siden af.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share