Urolig mave


Flexipecs
 Share

Recommended Posts

Et temmelig uinteressant emne; men ikke desto mindre en pestilens! :angry:

Jeg har igennem de seneste par måneder mere eller mindre konstant holdt mig på en rimelig striks kostplan. Ikke at jeg har skemalagt alt hvad jeg spiser; men jeg er omhyggelig med HVAD jeg spiser.

Jeg får dagligt en 4-5 måltider og derudover en snack eller to, som regel i form af en shake blendet med andet godt.

Men sideløbende med min nye koststil, har jeg fået det problem, at jeg dagligt må på lokum 4-6 gange. :blink: Derudover er det altid med sådan en urolig mave, fyldt med tonsvis af luft.

Jeg er af natur et sol- og varmedyr (måske er der en portion reptil i mig!?), så sådan en dag som idag, er skabt til at jeg kan ligge ude og dase.. Men så kommer den fucked up mave, og tvinger mig hjem før tid! :angry:

Min kost består typisk af kylling eller oksekød, ris (for det meste - og mange af dem), pasta, kartofler og grøntsager.

Jeg er ikke sikker; men jeg ku ha en formodning om, at det kunne være risene, som er skurken - men jeg er langt fra sikker, og har ikke droppet dem, da de er sådan en nem tilgængelig kilde til kulhydrater.

Er der nogen der er/har været udsat for det samme?

Nogle fif, tricks eller råd?

Flexi bukker og nejer (hvis man er til DEN slags)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spiser mange grønsager, kan det være en del af grunden. Grønsager har en tendens til at give luft i maven og en aktiv ditto. I værste fald har du en irriteret tyktarm og det er der nomalt ikke meget at gøre ved, men søg evt. læge.

De midler mod mavebesvær, der findes som håndkøb (Matas, apotek og helsekost) er for det meste noget crap. De er dyre og hjælper intet (jeg har selv prøvet 4-5 forskellige) og selv min læge og en apoteker, jeg rådførte mig med, sagde: "lev med det, eller skift kost".

PS: Cutter du? Hvis ja, er ris, pasta og kartofler nok ikke lige sagen: Masser af kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Hej Rønne..

Grøntsager er ikke det jeg får mest af- omkring en 300-500 gram om dagen.

Men det lyder meget rigtigt, at min tarm er irriteret.. Og muligvis er der intet at gøre ved det :cry:

Fx. kan jeg slet ikke fordøje majs, selvom jeg elsker de små gule sataner!

Jeg cutter ikke, så jeg er ikke tilbageholdende med carbs. Men hvis det nu skulle være dem der var årsagen, måtte jeg finde et alternativ.

Uanset hvad så tjekker jeg lige med min læge når hans ferie er forbi, hvis det ikke er blevet bedre.

Tak ;)

Edited by Flexipecs
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan også få det sådan af for meget ris.

For tiden spiser jeg næsten kun grønsager, salat

og kød, og næsten ingen ris, paste og kartofler.

Iøvrigt kan for meget protein også give urolig mave.

Og hvis man spiser for hurtigt og tygger maden for lidt.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder præcis som en god gang laktose allergi. :cry:

Jeg fik det på samme måde efter længere tids overdrevent mælkeindtag, 1-2 liter dagligt, nu kan jeg ikke drikke et glas mælk uden at få tyndskid udover det hele, oppustedhed og småprutten hører med til det.. Så prøv at cutte mælk og youghurt fra din diæt. Du vil se effekten med det samme, hvis det er det der er galt ( Det tror jeg det er )

Vend lige tilbage med et svar hvis det hjælper...

Link to comment
Share on other sites

Gode bud; men det er nu ikke laktosen.

Det er meget begrænset hvad jeg får af mælk dagligt - det er kun i forbindelse med shakes, og maven slår ikke kolbøtter der.

Og selvom yoghurt og mælk er sådan nogle dejlige nemme kilder til casein, har jeg og min hud (specielt i forhold til yoghurt) ikke godt af det. :(

Thomas> Var der ikke noget med, at du en overgang havde nogle maveproblemer?

Link to comment
Share on other sites

Hvoraf udleder du at han ikke har tynd mave?

Det udleder jeg som sådan heller ikke. Så vidt jeg ved har han bare ikke nævnt det i hans indlæg, så man kan heller ikke udlede det modsatte. Altså at han har ;)

Jeg har en anden teori, jeg lige vil kaste ud. Jeg har læst et sted, at hvis man spiser inkongruente ting, som behandles forskelligt/har forskellig behandlingstid i tarmen, så skabes der grobund for gasser og uro i peristaltikken. Altså hvis man fx. spiste en masse hvidt brød og en stor bøf sammen (jeg ved så ikke, hvorfor man skulle kombinere de to ting). I teorien skulle problemet så ikke så meget være den ene eller anden ting, men kombinationen, som ikke er så god.

Måske er det bare hörensagen, men måske ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

JacobS> Fordi der i de fleste yoghurter er sukker i, og sukker kan ha påvirkning på hormonproduktionen, som får min hud til at blomstre. Derfor holder Flexi fra søde sager, som han ellers elsker! :(

Austina> Didn't know that! :)

Mdk> Se dét var en interessant teori! Idag har jeg fx. spist to gode bøffer og en del ris til, og min mave har været blæst lige siden!

Link to comment
Share on other sites

Hvoraf udleder du at han ikke har tynd mave?

Det udleder jeg som sådan heller ikke. Så vidt jeg ved har han bare ikke nævnt det i hans indlæg, så man kan heller ikke udlede det modsatte. Altså at han har ;)

Jeg har en anden teori, jeg lige vil kaste ud. Jeg har læst et sted, at hvis man spiser inkongruente ting, som behandles forskelligt/har forskellig behandlingstid i tarmen, så skabes der grobund for gasser og uro i peristaltikken. Altså hvis man fx. spiste en masse hvidt brød og en stor bøf sammen (jeg ved så ikke, hvorfor man skulle kombinere de to ting). I teorien skulle problemet så ikke så meget være den ene eller anden ting, men kombinationen, som ikke er så god.

Måske er det bare hörensagen, men måske ikke.

I den boldgade kan nævnes: ris og mælk = risengrød = tungt fordøjeligt

Hvis man efter at have spist chiliconcarne med bønner får problemer med maven er det ikke sikkert det er bønnerne skaber problemer - men kombination af kød og bønner.

Flødebolle+citronvand=mavepine

Austina> Didn't know that!

Hvert enkelt majskorn skal der tygges hul på, så går det nemmere. Har ihvertfald ikke problemer med de majstortillas der ryger indenbords ;) ;)

Det bedste middel mod mavegener IMO at spise varieret.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

I den boldgade kan nævnes: ris og mælk = risengrød = tungt fordøjeligt

Hvis man efter at have spist chiliconcarne med bønner får problemer med maven er det ikke bønnerne der skaber problemer - men kombination af kød og bønner.

Kunne ris og kød (steak) også teoretisk falde i denne kategori?

Hvert enkelt majskorn skal der tygges hul på, så går det nemmere. Har ihvertfald ikke problemer med de majstortillas der ryger indenbords

Sweet! ;) For majs er simpelhen for lækkert...

Link to comment
Share on other sites

Kunne ris og kød (steak) også teoretisk falde i denne kategori?

Næ, ikke hvis dit indtag af ris er modereret. Nogen gange er det proportionerne den er gal med ;) Ris bliver dog sværere at fordøje, hvis de er "tørre". Ris der genvarmes er også tungere at fordøje.

Ved ikke om du fortærer brune ris? Jeg har selv været meget glad for brune ris. Jeg varierer nu mellem riskornsorterne. Det andet blev for "tungt" - og spiser iøvrigt heller ikke ris hver dag mere.

Brug krydderier i din madlavning, det gavner fordøjelsen.

Grøntsager er vigtige for din Tarmflora - som det hedder. En velfungerende mave kan tage tid at bygge op

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share