Lille menisk skade


Seb M
 Share

Recommended Posts

Hej.

Min kæreste fik trådt ned i et hul og vredet så meget i knæet, at der enten er kommet en lille revne eller røget en lille flig af hendes ene menisk.

Hun er lidt på kanten, fordi hun har været igennem en grim omgang med fejloperation på Køge og efterfølgende næsten 10 år med nedsat funktion i knæet. Til sidst var bæret fuldt, da der ingen fremskridt skete og hun mere og mere blev klar over, at de havde sat det helt forkert sammen. Hun kom ind på Parkens Privathospital og fik det ordnet.

Det var et meget lille indgreb på Parkens Privathospital, i stor kontrast til, hvad hun oplevede på Køge og effektiviteten var i skærende kontrast til Køge. Så hun er ret nervøs for at de vil "sprætte det hele op" igen, snarere end at lave et lille indgreb. Det skal lige siges, at hun nok kommer til Frederiksberg Sygehus.

Så er der nogen der ved, hvordan sådan en operation normalt foregår? Så jeg forhåbentlig kan berolige hende lidt :smile:

Mvh Seb M

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Min kæreste fik trådt ned i et hul og vredet så meget i knæet, at der enten er kommet en lille revne eller røget en lille flig af hendes ene menisk.

Hun er lidt på kanten, fordi hun har været igennem en grim omgang med fejloperation på Køge og efterfølgende næsten 10 år med nedsat funktion i knæet. Til sidst var bæret fuldt, da der ingen fremskridt skete og hun mere og mere blev klar over, at de havde sat det helt forkert sammen. Hun kom ind på Parkens Privathospital og fik det ordnet.

Det var et meget lille indgreb på Parkens Privathospital, i stor kontrast til, hvad hun oplevede på Køge og effektiviteten var i skærende kontrast til Køge. Så hun er ret nervøs for at de vil "sprætte det hele op" igen, snarere end at lave et lille indgreb. Det skal lige siges, at hun nok kommer til Frederiksberg Sygehus.

Så er der nogen der ved, hvordan sådan en operation normalt foregår? Så jeg forhåbentlig kan berolige hende lidt :smile:

Mvh Seb M

Normalt ordnes meniskenlæsioner med en såkaldt kikkertoperation (artroskopi) hvor der laves tre små huller til kikkertudstyret i knæet, kikkerten består udover et kamera også af mindre redsskaber der enten kan fjerne de læderede områder af menisken eller forsøge at hæfte den sammen igen. Indgrebet er meget småt og udføres dagligt i dagskirurgiske stuer på landets sygehuse. Selve leddet åbnes ikke og da der som sagt kun laves tre små huller er der så godt som ingen ardannelse. Risici er ligeledes meget begrænsede - og som regel udskrives man samme dag som indgrebet laves.

Der er desværre ikke nogen garanti for succes - har selv fået lavet 3 artroskopier i mit knæ (har problemer med både højre og venstre) angående læderede meninskener og har måttet konstatere at jeg er færdig med decideret sportsudøvelse. Men selve indgrebet bør hun ikke være nervøs for.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne udfra din tekst ikke helt forstå, om hun allerede var blevet opereret på Parkens Privathospital eller det er noget hun skal?

Sortiarius´s kommentar kan jeg kun bakke op om. (håber dog ikke jeg bliver lige så indskrænket i udfoldelsen af sport). Jeg er nemlig for mindre en 2 mdr. selv blevet opereret for en meniskskade på Parkens Privathospital af Uffe Jørgensen. Og jeg kan kun berolige jer med, at de/han virkelige er professionelle. Jeg var også ret nervøs for det, men det var ingen overhovedet ikke slemt. Et meget lille og smertefrit indgreb. Så det skal hun ikke frygte. Det sted er bare noget andet end det offentlige lort. De sendte nemlig også bare mig hjem og sagde det bare skulle gå i sig selv. Hvilket så har vist sig, at det kunne have medført brusk- og korsbåndsskade, hvis jeg havde fuldt deres råd.

Bottomline: Don´t worry - I er i gode hænder... :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene!! De bliver givet videre med det samme :smile:

Hun havde for år tilbage en ret grim skade, som ikke blev lavet ordentligt og den efterfølgende "genoptræningen" fik ødelagt det endnu mere, bla. fordi fysioterapeuten ikke havde helt styr på det. Så hun havde bøvl med det i mange år, indtil hun kom ind til Uffe Jørgensen, som fiksede det på et kvarter eller noget i den stil. Hun kom på krykker og kunne mere eller mindre gå ubesværet gå derfra.

Det var en ret stor operation på Køge og hun var bange for, at det var sådan man gjorde på det offentlige, men det er afkræftet nu!

Hun er btw ikke den eneste der er blevet fejlopereret i knæet på Køge. Alle jeg kender eller har hørt om med knæskader der er blevet sent til Køge, er blevet fejlopereret. Det er faktisk mange... men man skal jo nok have et større overblik, før man kan drage egentlige konklusioner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Normalt ordnes meniskenlæsioner med en såkaldt kikkertoperation (artroskopi) hvor der laves tre små huller til kikkertudstyret i knæet, kikkerten består udover et kamera også af mindre redsskaber der enten kan fjerne de læderede områder af menisken eller forsøge at hæfte den sammen igen. Indgrebet er meget småt og udføres dagligt i dagskirurgiske stuer på landets sygehuse. Selve leddet åbnes ikke og da der som sagt kun laves tre små huller er der så godt som ingen ardannelse. Risici er ligeledes meget begrænsede - og som regel udskrives man samme dag som indgrebet laves.

Der er desværre ikke nogen garanti for succes - har selv fået lavet 3 artroskopier i mit knæ (har problemer med både højre og venstre) angående læderede meninskener og har måttet konstatere at jeg er færdig med decideret sportsudøvelse. Men selve indgrebet bør hun ikke være nervøs for.

Der laves for det meste kun 2 portaler, ikke 3 (hvor har du det fra??).

Portalerne giver stadig små cicatricer; hvis disse sutureres vil de være tydeligere.

Ved enhver artroskopi (og andet indgreb) i knæet er der risiko for postoperative komplikationer. Multiple indgreb i samme knæ medfører forhøjet risiko for postop. komp., da knæet ofte vil være mere skrøbeligt med forhøjet inflammationsrisiko.

Risikoen for postoperativ arvævsdannelse inde i knæet er forhøjet. Det er derfor ganske "normalt" at mange patienter med 2 eller flere knæskader efterfølgende må re-artroskoperes flere gange pga fornyet arvævsdannelse, enten som ren postoperativ komplikation eller grundet forhøjet skaderisiko selv ved almindelig anvendelse og funktion af knæet. Ligeledes er kronisk effusion og inflammation velkendt.

Menisklæsioner kan være komplicerede og kan medføre postoperative komplikationer, men størstedelen er ikke.

Parkens Privathospital (dr.med. Uffe Jørgensen) er en af landets absolut dygtigste og mest erfarne knækirurger og kan klart anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Der laves for det meste kun 2 portaler, ikke 3 (hvor har du det fra??).

Til at starte med fra mine egne (meget begrænsede og anonyme) ar, men har også været inde til en del artroskopier (med både 2 og 3 huller) efterhånden. De ganske få gange jeg har fået lov til at være med til at lave portalerne har der også været tre.

Portalerne giver stadig små cicatricer; hvis disse sutureres vil de være tydeligere.

Ved enhver artroskopi (og andet indgreb) i knæet er der risiko for postoperative komplikationer. Multiple indgreb i samme knæ medfører forhøjet risiko for postop. komp., da knæet ofte vil være mere skrøbeligt med forhøjet inflammationsrisiko.

Risikoen for postoperativ arvævsdannelse inde i knæet er forhøjet. Det er derfor ganske "normalt" at mange patienter med 2 eller flere knæskader efterfølgende må re-artroskoperes flere gange pga fornyet arvævsdannelse, enten som ren postoperativ komplikation eller grundet forhøjet skaderisiko selv ved almindelig anvendelse og funktion af knæet. Ligeledes er kronisk effusion og inflammation velkendt.

Teknisk set har du ret men synes du tegner et fuldstændig forkert billede af hvad der opleves i praksis for den gennemsnitlige patient. De ar man får svarer til den ene sutur man får for hvert hul kan praktisk taget ikke ses. Selvfølgelig ses der fibrosering ved gentagne artroskopier og selvfølgelig er der risiko for inflammation men igen er det vel undtagelsen snarere end reglen.

Selvfølgelig skal en patient have relevante bivirkninger ved en behandling at vide, men med sådan en beskrivelse af et så relativt ufarligt indgreb som en meninskenartroskopi tror jeg man tegner et unødvendigt skræmmebillede af indgrebet. Der er meget langt fra de artroskopier man laver idag og så til de operationer der var for meniskenlæsioner m.m. for 20år siden.

Så er jeg for øvrigt enig i at selve indgrebet er kompliceret i forhold til den subjektive succesrate man ser efterfølgende (er selv et levende eksempel herpå), men for mig at se er det lidt to forskellige ting.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Til at starte med fra mine egne (meget begrænsede og anonyme) ar, men har også været inde til en del artroskopier (med både 2 og 3 huller) efterhånden. De ganske få gange jeg har fået lov til at være med til at lave portalerne har der også været tre.

Det må jeg jo bøje mig for. De patienter, jeg har set, har alle kun haft 2 portaler.

Teknisk set har du ret men synes du tegner et fuldstændig forkert billede af hvad der opleves i praksis for den gennemsnitlige patient. De ar man får svarer til den ene sutur man får for hvert hul kan praktisk taget ikke ses. Selvfølgelig ses der fibrosering ved gentagne artroskopier og selvfølgelig er der risiko for inflammation men igen er det vel undtagelsen snarere end reglen.

Hvis du antager at den gennemsnitlige patient gennemgår én artroskopi i et i øvrigt sundt knæ, så vil cicatricerne være utydelige efter kort tid - også hvis de sutureres. Gentagne artroskopier, hvor operatøren anvender samme portaler, vil altså medføre blivende cicatricer, omend relativt små.

Det er rigtigt at en del patienter uden problemer gennemgår artroskopi ved ukomplicerede skader uden postoperative komplikationer, men allerede efter første artroskopi er skadesrisikoen forhøjet. Alle indgreb i knæet er traumatiske. Risikoen for inflammation, effusion og nye skader vil altid være forhøjet for patienter, der tidligere har været skadet/artroskoperet. Og det udgør en ret stor del af patientgruppen. Så det er ikke helt korrekt, at praksis er som du beskriver.

Men måske du kan fremskaffe statistiske data for den procentvise fordeling? Ellers kan jeg da spørge Uffe næste gang jeg skal derop.

Selvfølgelig skal en patient have relevante bivirkninger ved en behandling at vide, men med sådan en beskrivelse af et så relativt ufarligt indgreb som en meninskenartroskopi tror jeg man tegner et unødvendigt skræmmebillede af indgrebet. Der er meget langt fra de artroskopier man laver idag og så til de operationer der var for meniskenlæsioner m.m. for 20år siden.

Jeg snakker om de artroskopier, der udføres i dag og de seneste 5 år. Ikke hvad der skete for 20 år siden.

Artroskopier er relativt simple indgreb, og jeg har ikke betegnet disse som farlige overhovedet. Men hvis du læste anamnesen, som tydeligt beskriver gentagne indgreb og forhøjet skadesrisiko for patienten, så er det netop relevant at anføre den meget betydelige risiko for postoperative komplikationer og forhøjede skadesrisiko, som patienten jo netop har oplevet.

Derudover afhænger risici og komplikationer jo altid af hvilke (evt. forudgående) skader/indgreb, patienten har pådraget sig. En artroskopi, hvor der f.eks. udføres resektioner, debridement og lign. forøger risikoen for at patienten indenfor en kortere årrække må re-artroskoperes. Det kan næppe betegnes som en undtagelse eller skræmmebillede, slet ikke for denne case.

Så er jeg for øvrigt enig i at selve indgrebet er kompliceret i forhold til den subjektive succesrate man ser efterfølgende (er selv et levende eksempel herpå), men for mig at se er det lidt to forskellige ting.

Knæet er i det hele taget et kompliceret led, hvilket også ses af den objektive succesrate for en stor patientgruppe ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share