Syre/base-balancen - pseudovidenskabeligt sludder?


Morten D
 Share

Recommended Posts

Efter at have haft et anfald af urinsyregigt er min interesse for at kigge kosten nærmere efter i sømmene steget drastisk.

Fra et utal af tvivlsomme kilder kan jeg læse om at påvirke kroppens syre/base-balance gennem kosten - dvs. ved at indtage en overvægt af basefremmende fødevarer (angiveligt afgjort af mineralsammensætningen) skal man kunne lave en lille forskubning af den overordnede balance, og dermed undgå en række følge-lidelser (som f.eks. gigtrelaterede, eksemrelaterede mm.).

Intuitivt giver det for mig ret god mening, men det bekymrer mig unægteligt, at jeg ikke kan finde nogle lødige kilder til f.eks. hvilke fødevarer, der er er basefremmende, og hvilke, der er syrefremmende.

Input modtages med kyshånd.

Link to comment
Share on other sites

Syre/base-balance kost er pseudovidenskabeligt sludder.

Jo hvis du drikker virkelig meget cola eller/og lever af protein så kan du komme i problemer, men hvis du spiser sundt/rimelig normalt, kan kroppen sagtens regulere syre/base-balancen.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Syre/base-balance kost er pseudovidenskabeligt sludder.

Jo hvis du drikker virkelig meget cola eller/og lever af protein så kan du komme i problemer, men hvis du spiser sundt/rimelig normalt, kan kroppen sagtens regulere syre/base-balancen.

Men hvis man med meget syredannende kost kan skabe ubalance, hvorfor er det så ikke plausibelt, at man med en overvejende basedannende kost kan påvirke og/eller hjælpe til et lille basisk overskud?

Link to comment
Share on other sites

Men hvis man med meget syredannende kost kan skabe ubalance, hvorfor er det så ikke plausibelt, at man med en overvejende basedannende kost kan påvirke og/eller hjælpe til et lille basisk overskud?

Okey, jeg var upræcis med min formulering:

Det er korrekt at ubalance i syre-base balancen kan forårsage knogleskørhed eller pludselig død.

Lad mig give dig et par eksempler på hvad du skal gøre for at opnå ubalance i syre-base balancen:

  • drikke +5-6 liter cola hverdag, så mængden af fosforsyre medføre knogleskørhed.
  • leve af en kost bestående af tørret kød og intet andet. Vil medføre relativt pludselig død

Problemet med syre-base teorien er at kroppen er utrolig god til at kompensere for syre-base i vores system, noget man ikke var klar over da man opfandt teorien i 1930erne. Selv ved indtag af ekstraordinært store mængder af cola kan systemet modvirke dette, du vil højest sandsynligt dø af sukkersyge før din syre-base balance bliver forskubbet.

Så du kan sende syre-base kosten samme vej som detox kure --> skraldespanden.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Okey, jeg var upræcis med min formulering:

Det er korrekt at ubalance i syre-base balancen kan forårsage knogleskørhed eller pludselig død.

Lad mig give dig et par eksempler på hvad du skal gøre for at opnå ubalance i syre-base balancen:

  • drikke +5-6 liter cola hverdag, så mængden af fosforsyre medføre knogleskørhed.
  • leve af en kost bestående af tørret kød og intet andet. Vil medføre relativt pludselig død

Problemet med syre-base teorien er at kroppen er utrolig god til at kompensere for syre-base i vores system, noget man ikke var klar over da man opfandt teorien i 1930erne. Selv ved indtag af ekstraordinært store mængder af cola kan systemet modvirke dette, du vil højest sandsynligt dø af sukkersyge før din syre-base balance bliver forskubbet.

Så du kan sende syre-base kosten samme vej som detox kure --> skraldespanden.

Jeg går ikke ud fra, at der er tale om et on/off-system, hvor man med 3,9 liter cola holder balancen, men med 4,0 liter går det galt. Med andre ord må der da være nogle "omkostninger" for kroppen ved at skulle kompensere for et for højt syreniveau?

Jeg forsøger ikke at forsvare kvaksalverne bag syre/base-kostplaner eller detox-kure, men jeg tænker, at der måske er lidt for meget "konventionel visdom" på det etablerede felt ift. kroppens varetagelse af balancen? Findes der f.eks. studier, der påviser tærskelværdier for indtag af cola/tørret kød/what not?

Opfølgende spørgsmål: om man tror på virkningen af en overvejende basedannende kost eller ej, findes der så troværdige kiilder til, hvilke fødevarer der er basedannende og hvilke der er syredannende?

Alle de hokus-pokus-sites jeg har fundet har hver deres idé om, hvad der er godt og skidt, selvom der er en del overlap.

Link to comment
Share on other sites

Okey sidste forsøg:

Du kan IKKE forskubbe din syre-base balance ved mindre du spiser en fuldkommen vanvittig kost der højst sandsynligt vil slå dig ihjel før din syre-base balance bliver mærkbart påvirket. Kroppen er designet til at modvirke svingninger i syre-base balancen.

NB!

Nyresyge kan have problemer med syre-base balancen, men det primært fordi det er nyren der regulere syre-base. Dog skal nyrefunktionen være under 50% før det begynder at påvirke reguleringen.

Jeg går ikke ud fra, at der er tale om et on/off-system, hvor man med 3,9 liter cola holder balancen, men med 4,0 liter går det galt. Med andre ord må der da være nogle "omkostninger" for kroppen ved at skulle kompensere for et for højt syreniveau?

Du skal op på omkring 5 liter cola i dagligt indtag før du nedbryder dine knogler hurtigere end du genopbygger dem. Altså skal du indtage 5 liter cola i uger hvis ikke måneder før du begynder at få knogleskørhed.

Jeg forsøger ikke at forsvare kvaksalverne bag syre/base-kostplaner eller detox-kure, men jeg tænker, at der måske er lidt for meget "konventionel visdom" på det etablerede felt ift. kroppens varetagelse af balancen?

Du kan vælge at se stort på sundhedsvidenskaben, men stil dig selv dette sprøgsmål: hvordan kan det være at du har så store problemer med at finde en troværdig kilde til syre-base kost? Måske fordi det er humbug? Omvendt kan du med sikkerhed google dig frem til en eller flere troværdige kilder der beskriver hvorfor syre-base kost er humbug.

Findes der f.eks. studier, der påviser tærskelværdier for indtag af cola/tørret kød/what not?

Så vidt jeg ved, er der ikke lavet studier af grænseværdier, men det mest fordi det ville være uetisk og møg farligt. Men vi har medicinske data fra forskellige patienter der igennem længere tid har forædt sig i tørret kød eller drukket store mængder cola der viser tegn på forskud syre-base balance, men de patienter hvad så også en vognladning af andre problemer så som sukkersyge, akut/svær hypertension, nyresvigt, psykiske sygdom og en række svære sygdomstilfælde.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Tak, der var megen nyttig information i særligt link 2. Som f.eks. at kaffe, c-vitamin og mejeriprodukter har en gavnlig effekt på at forebygge i hvert fald urinsygegigt, og at kød og raffineret sukker er skidt.

Dog synes der ikke at være nogen god forståelse af årsagssammenhænge, mere noget trial/error ift. nogle semi-arbitrære fødevarer. Eller skal jeg bare dybere ned i PubMed?

Link to comment
Share on other sites

Du kan vælge at se stort på sundhedsvidenskaben, men stil dig selv dette sprøgsmål: hvordan kan det være at du har så store problemer med at finde en troværdig kilde til syre-base kost? Måske fordi det er humbug? Omvendt kan du med sikkerhed google dig frem til en eller flere troværdige kilder der beskriver hvorfor syre-base kost er humbug.

Jeg er ikke ude på at forsvare diverse healere, holistiske behandlere og andet rakkerpak - jeg bruger faktisk en del krudt på det modsatte i andre sammenhænge. :smile:

Jeg forsøger egentlig mest at spørge til, om den etablerede sundhedsvidenskab i afstandtagen til hokus-pokus-folket har negligeret at undersøge området tilpas grundigt? Selvom kroppen kan regulere syre/base-balancen ved selv ekstreme påvirkninger (op til 5 liter cola f.eks.), så er det jo ikke automatisk givet, at det er uden konsekvenser at skulle kompensere for et mindre indtag, f.eks. 2 liter/dag?

Bare for at være helt klar i min kommunikation: jeg sætter stor pris på dine input, mr defecto. Jeg forsøger bare at forholde mig kritisk og danne et bedre fundament for min egen kostomlægning, end det jeg kan læse på diverse bogus-sites.

P.S. Kroppen er ikke "designet" til noget som helst. Den har udviklet sig ift. livsvilkår. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Selvom kroppen kan regulere syre/base-balancen ved selv ekstreme påvirkninger (op til 5 liter cola f.eks.), så er det jo ikke automatisk givet, at det er uden konsekvenser at skulle kompensere for et mindre indtag, f.eks. 2 liter/dag?

På stående fod har jeg ikke en videnskabelig undersøgelse der viser effekten af indtagelse af 2 liter cola’s pr dag på knogler. Men jeg kender til et amerikansk forsøg med at lade kostreguleret nyrepatienter drikke en liter cola om dagen over en måned, afkalket af knoglerne var så lille at den var indenfor den statiske usikkerhed.

Udsvinget var så ubetydeligt at de amerikanske forskere ikke mente at cola/sodavand burde kost reguleres hos nyrepatienter(altså den gruppe af mennesker der har sværest ved at regulere syre-base balancen), DOG havde light produkter en langt mere negativ effekt på nyrepatienters knogler hvilket også betyder at man nu fraråder nyrepatienter at drikke light produkter.

P.S. Kroppen er ikke "designet" til noget som helst. Den har udviklet sig ift. livsvilkår. :tongue:

Du har selvfølgelig fuldkommen ret, kroppen har udviklet sig til at kunne regulere vores syre-base balance :)

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Men jeg kender til et amerikansk forsøg med at lade kostreguleret nyrepatienter drikke en liter cola om dagen over en måned, afkalket af knoglerne var så lille at den var indenfor den statiske usikkerhed. Udsvinget var så ubetydeligt at de amerikanske forskere ikke mente at cola/sodavand burde kost reguleres hos nyrepatienter(altså den gruppe af mennesker der har sværest ved at regulere syre-base balancen), DOG havde light produkter en langt mere negativ effekt på nyrepatienters knogler hvilket også betyder at man nu fraråder nyrepatienter at drikke light produkter.

Interessant!

Det rejser naturligt spørgsmålet, om andre patologiske tilstande end nedsat nyrefunktion går én ekstra sårbar overfor de samme fødevarer... Og om selvsamme fødevarer kan være medvirkende årsag til f.eks. nedsat nyrefunktion ved tilpas langvarigt indtag...

Link to comment
Share on other sites

Tak, der var megen nyttig information i særligt link 2. Som f.eks. at kaffe, c-vitamin og mejeriprodukter har en gavnlig effekt på at forebygge i hvert fald urinsygegigt, og at kød og raffineret sukker er skidt.

Dog synes der ikke at være nogen god forståelse af årsagssammenhænge, mere noget trial/error ift. nogle semi-arbitrære fødevarer. Eller skal jeg bare dybere ned i PubMed?

Det er jo ALTID mega svært at påvise kausalitet. Hvis du har erfaring med pubmed søgninger og videnskabelig litteratur kan du forsøge at kombinere søgeord som "gout" "dietary" "nutrition" mv. Tvivler på der kommer noget super brugbart. Om det skyldes mangel på sammenhæng eller mangel på videnskabelig interesse skal jeg ikke kunne svare på.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke tvivl om at syre-base en én vigtig faktor ved den mad vi indtager - og hvis man har fucket med sin balance kan det tage tid at rette det op. Med podagra er der nu nogle andre sammenhænge. Jeg har senest fået det udløst af hurtigt vægttab dvs. som det her på sitet anbefales, ca et halvt kilo om ugen. Det er noget netdoktor nævner. Det andet er at molybdæn tilsyneladende kan hjælpe, men det er dog en spekulation omkring at årsagerne til podagra er nogle andre end normalt antaget. Læs her: http://radiodoktoren.../urinsyregigt-2

Jeg har taget molybdænen og tror jeg har glæde af det.

En stor del af gigtsygdomme er genetisk disposition og da er jeg desværre iblandt. Google HLA-B27 hvis du vil vide mere.

Basica er et produkt der kan afhjælpe syre/base-balancen når man er kommet ud af balance. Ikke noget man har brug for hvis man spiser balanceret i forvejen. Jeg har det dog på hylden til nødsituationer

Edited by esha9751
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke tvivl om at syre-base en én vigtig faktor ved den mad vi indtager - og hvis man har fucket med sin balance kan det tage tid at rette det op. Med podagra er der nu nogle andre sammenhænge. Jeg har senest fået det udløst af hurtigt vægttab dvs. som det her på sitet anbefales, ca et halvt kilo om ugen. Det er noget netdoktor nævner. Det andet er at molybdæn tilsyneladende kan hjælpe, men det er dog en spekulation omkring at årsagerne til podagra er nogle andre end normalt antaget. Læs her: http://radiodoktoren.../urinsyregigt-2

Jeg har taget molybdænen og tror jeg har glæde af det.

En stor del af gigtsygdomme er genetisk disposition og da er jeg desværre iblandt. Google HLA-B27 hvis du vil vide mere.

Basica er et produkt der kan afhjælpe syre/base-balancen når man er kommet ud af balance. Ikke noget man har brug for hvis man spiser balanceret i forvejen. Jeg har det dog på hylden til nødsituationer

Mange tak for input.

Jeg har kun haft ét Podegra-angreb, og jeg satser stærkt på ikke at få flere. Men da jeg i forvejen lever sundere end de fleste, så må jeg jo optimere på detaljerne. :smile:

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal synes om den gode radiodoktor. Han fraråder f.eks. kaffe, selvom studier viser en gavnlig effekt ift. urinsyregigt...

Link to comment
Share on other sites

Der er for lidt fokus på de negative konsekvenser af kaffe-indtag og koffein i almindelighed. Et af de velestimerede forskningsblade beskrev at dele af hjernen ved lang tids indtag "døde" af koffeinindtag - kan dog pt ikke finde dokumentationen, så historien virker sikkert lidt tynd uden dokumentation... Og hvad skal men med kaffe og koffein hvis ens naturlige energiniveau er godt...?!

"Caffeine is an addictive substance that often depletes energy and makes people more tired. Admittedly, it is one of the biggest sources of phytonutrients in American diet. However, neither this fact nor its impact on certain disease states makes it a reasonable treatment. There are better ways to heal—ways that will allow you to optimize your energy levels AND reduce your risk of disease. These methods are built into the framework of functional medicine and my practice.

" (http://drhyman.com/blog/conditions/answers-to-questions-from-my-recent-twitter-party/)

Nåh, rant over, men du kan jo prøve molybdænen hvis du har lyst. Hvis du søger bliver det solgt i DK af stor helse-forhandler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share