Fald i iltoptagelse og pulsfrekvens - følges linært ad?


Larsk
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er igang med at skrive en opgave omkring effekter ved brug af kompressionsstrømper. Jeg leder efter noget litteratur for at blive lidt klogere på hvordan iltoptagelse og pulvfrekvens følges ad linært. Jeg kan godt finde litteratur der viser at de stiger lineært men altså ikke ved det modsatte?

Altså, ved et fald i pulsfrekvensen, på baggrund af en øget slagvolumen, er antagelsen, at iltoptagelsen dermed vil falde. Det som jeg her er interesseret i er baggrunden, og noget mere teori omkring det.

Har søgt i teoribøger, men her kan jeg kun finde at pulsfrekvens og iltoptagelse følges ad, primært ved stigende arbejdsintensitet. Er der nogen som kan hjælpe med noget litteratur, artikler mv. ?

På forhånd tak :-)

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hej,

SNIP>

Altså, ved et fald i pulsfrekvensen, på baggrund af en øget slagvolumen, er antagelsen, at iltoptagelsen dermed vil falde. Det som jeg her er interesseret i er baggrunden, og noget mere teori omkring det.

SNIP<

Lars

Hvorfor skulle iltoptagelsen falde ved lavere puls som følge af øget slagvolumen?

Lavere puls som følge af øget volumen = bedre form/VO2max

Altså lavere puls ved samme ydre belastning/samme iltbehov

Edited by Søren Michael
Link to comment
Share on other sites

Puls og iltoptagelse følges kun ad på et givent tidspunkt og i en given aktivitet. Sammenhæng er ikke perfekt lineær men ofte tæt på. Er det du mener at mennesker med stor slagvolumen bruger mindre ilt end dem med lille slagvolumen eller? Det lyder en anelse forvirrende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share