Peter på nye eventyr... i Danmark


pesaol
 Share

Recommended Posts

  • 2 years later...

Yes I´m back i gode gamle Danmark.

Har jo været fraværende de sidste 2 år grundet arbejde i Norge. Returnerede i slutningen af juni for at starte på nyt job starten af juli. Har indtil videre fået et vikariat for 1 år, så må vi se hvad fremtiden bringer.

Har også fået lysten til at logge igen. Ikke fordi jeg har et eller andet vildt stort og spændende projekt, men mere at det er givende at dele sine tanker omkring træning herinde. Stillet op i punktform hedder er mine mål nogenlunde sådan her:

1. Få bugt med skavanker og skader og komme ind i rytme med stabil og progressiv træning.

2. Løbe et marathon igen i 2015.

3. Generelt bedre og bedre kondition.

4. Få gang i styrketræning igen, med særlig fokus på ryggen.

5. Komme ned i vægt så jeg rammer de 70 kg. +/-

6. Etablere mig på arbejdsmarkedet i DK.

Okay, det sidste punkt har vist ikke så meget med træning at gøre... Vender tilbage med uddybende omkring nuværende tilstand samt mine oplevelser i Norge på godt og ondt.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning...

blev en tur på små 50 min. løb i ok tempo, ikke for hurtigt og ikke for langsomt. Og hvad bedre, nu når man er flyttet tilbage til KBH, at tage turen fra Jagtvej og så rundt om søerne - dog ikke alle søerne, så god form er jeg ikke at jeg kan gøre det på 50 min!

Jeg er stadig i en fase hvor jeg bygger formen op, og holder øje med mulige kommende skader. Lige pt. er jeg særlig opmærksom på min Ahillesene da den de sidste par uger har haft tendens til at være noget øm efter træning. Når jeg går gennem de skader som er beskrevet i Gyldendals løbebog kan jeg stort set sætte kryds ud for de fleste - med undtag af achillesenen... Så det må jo også være på tide at jeg får en skade der :shades: Anyway, jeg er hyper opmærksom og hvis jeg er alt for øm i morgen, ja så er det bare at holde pause fra løberiet og dyrke anden træning. Har i øvrigt taget mine forholdsregler og anskaffet mig et par af de her puder man lægger ned under sålen for at hæve hælen en anelse og aflaste.

Apropos puder og sko. Som det er beskrevet tidligere i min log så forsøgte jeg jo at ændre på min løbestil efter marathon i 2011, over mod at lande mere på midtfoden, samt udskiftet de traditionelle løbesko. Det var ikke en ubetinget success. Mener selv at jeg gik forsigtigt frem og fulgte de råd om ændring til nogenlunde punkt og prikke. Alt i alt må jeg nok konstatere at jeg simpelthen ikke er bygget til den form for løb. Når jeg ser tilbage er den periode hvor jeg løb bedst, der hvor jeg løb med indlæg i skoen. Derfor var jeg også efter min ankomst til DK forbi Kaiser Sport og få lavet et par indlæg. Jeg bruger også nogle gode solide gammeldags Asics GT1000 med stødabsorbering og hele molevitten. Misforstå mig ikke, der er utvilsomt mange der har gavn og nytte af at lægge løbestilen om, men jeg er mere og mere i tvivl om at det er en "one size fits all" strategi. Har også undersøgt emnet og snakket med folk der har forstand på den slags, og der er nok en tendens til at man fokuserer på alle mirakel historierne og undlader at nævne at der er mange der får præcis lige så mange skader som før, eller endda flere.

Allerede lige før jeg flyttet til Norge skiftet jeg til mere almindelige løbesko, men stilen var sådan lidt en blanding af hæl og midtfodslanding så det blev lidt noget skvuddermudder. Mht. achillesenen så synes jeg at jeg kan mærke en forskel når jeg lander på hælen og ruller fremover. Virker som om det ikke trækker så meget på senen.

Link to comment
Share on other sites

Træningen i dag blev en bikefit energy time på Jagtvej. Jeg er så heldig at der er åbnet en FW 5 min. gang fra hvor jeg bor, så jeg ikke skal udsættes for unødig motion ved at gå helt til Ndr. Fasanvej. Virker i øvrigt som at FW centre er skudt op som paddehatte i den tid jeg har været i Norge, der må åbenbart være et publikum til det. Når det er så sagt virker det til gengæld som at udbuddet af bikefit timer er omvendt proportional med antallet af nye centre. Synes godt nok ikke der er meget at vælge imellem. "I gamle dage" var der da de fleste centre en 2-4 timer på en dag særligt mandat - torsdag. Der er én time om mandagen på Jagtvej og den lå 17.15. For mig som kommer fra arbejde i Albertslund er det nogen gange lige snert nok mht. tiden. Kan ikke se der er mange ved 19 tiden hvor jeg kunne bruge det. Men det gik i dag og det var da en udmærket klassisk time med noget pop musik og noget makker kørsel til sidst.

De instruktører som jeg kørte med før jeg tog til Norge synes også at være forduftet. Jeg kan heldigvis se at Arne har timer på Jagtvej og har allerede været på en enkelt med ham. Jesper Lindqvist kører så vidt jeg kan se kun på Lyngbyvejen i gentofte og det kan da godt være at jeg tar et par timer derude en lørdag. Min plan er at træne hver dag med en blanding af løb, bike og styrke for at holde forbrændingen oppe. I øvrigt afgik mit gamle garmin pulsur ved døden, men har bestilt et Garmin 310xt som gerne skulle komme med posten de her dage. Specielt ved bike timer synes jeg det er lidt svært at vurdere intensitet uden et pulsur.

Hvordan har min achillesene det så i dag? tjaah egentlig ikke nogen ømhed i senen men det virker som jeg generelt er lidt trykøm omkring hælen og også har tendens til at spænde lidt for meget i lægmusklen. Alt sammen symptomer jeg synes jeg kan genkende fra før. Det kan være et tilvænningsspørgsmål. Det har jeg prævet før og det gik i sig med fornuftig træningsdisposition. Såååå indtil videre har jeg ikke tænkt mig at holde pause fra løbet, men er selføli hyper opmærksom på kroppens signaler.

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt blev en ganske så hektisk mandag. Natten til mandag var bare en af de nætter hvor jeg ikke kunne falde i søvn. Tror jeg sammenlagt fik en små 3 timer. Så en arbejdsdag pakket med samtaler og møder, så haste hjem for at nå biketime. Stå på venteliste og stå og vente på at ens navn blev trukket. Derefter hjem noget hurtigt at spise fra take-away joint. Ud og høre improviseret verdens jazz (med hyggeligt kvindeligt selskab), hvor der også røg et par øl ned...

Sidder så her og burde egentlig være på vej i seng, men samtidig også med en rastløshed i kroppen. Jeg har altid været lidt af en natte ravn og tror jeg vil arbejde på nathold i mit næste liv. Det er bare ikke altid så forenligt med arbejdslivet samt at jeg efterhånden har forstået at vægttab også inkluderer stabil og god søvn.

Link to comment
Share on other sites

Løbetræning tirsdag eftermiddag...

bød på 35 min. rundt omkring i Fælledparken, med indbygget 3x3 min temporyk (1 min roligt imellem). En ok tur uden pauser - hvis man ser bort fra den ene gang trafikloven bød mig at holde pauser - selvom jeg stadig var mærket lidt af de sidste dages manglende søvn.

Jeg har det bedst med at løbe efter en vis struktur, men samtidig svært ved oftest at følge et program slavisk. Jeg er i en fase hvor jeg har en ok grundform og skal bygge op til længere distancer. Samtidig har jeg også stadig lidt for mange kilo at slæbe rundt på og det sætter en vis dæmper på tempoet. Ydermere har jeg det bedst med at træne efter et konkret mål og det hedder som tidligere nævnt marathon 2015. Pt. løber jeg 3 dage om ugen. En dag med lidt kortere distance, til gengæld med nogle temporyk som i dag. Med tempo skal ikke forstås at det er "all-out intervaller" men mere at jeg lige sætter tempoet en anelse op for at presse puls og tempo samt at jeg ikke løber alle ture i samme tempo. De 2 andre løbedage er lange og mellemlange ture i roligt tempo hvor jeg inden for de næste 11-12 uger har som mål at kunne løbe en 90-100 min. i fin stil. Planen bagefter fra omkring primo december er at gå over til 4 dage med løb og fokus på at øge den samlende ugentlige distance. Denne fase tænker jeg vil vare ca. 7-8 uger. Herefter en 15-16 uger med mere specifik marathon træning 4-5 gange om ugen.

Her hedder målet logisk nok Cph marathon, men mit mål er et marathon i 2015 og det behøver ikke partout at være Kbh. Afhænger også af om jeg er nødt til at holde længere pauser hvis der er for mange skavanker. Jeg måtte jo også droppe Berlin i 2012 og har det stadig i baghovedet.

Hvordan har skavankerne det så i dag? Naturlig nok mere ømhed i dag end efter spinning i går, men ikke decideret smerte. Bruger strækøvelser og balanceøvelser for at forebygge og helbrede og ser situationen an.

I morgen står den på styrketræning efter lidt mere end et års pause...

Link to comment
Share on other sites

Virker i øvrigt som at FW centre er skudt op som paddehatte i den tid jeg har været i Norge, der må åbenbart være et publikum til det. Når det er så sagt virker det til gengæld som at udbuddet af bikefit timer er omvendt proportional med antallet af nye centre.

Jeg har sjovt nok også lige kigget efter spinningtimer, da jeg måske vil fylde et par stykker på hen over ugen. Det virker vitterligt som om, at FW har ekspanderet, uden at antallet af instruktører er fulgt med ...

Link to comment
Share on other sites

Lidt om tiden i Norge.

Her skulle der egentlig have været en anden overskrift, da det jo var meningen jeg skulle starte på styrketræning i dag. En laaang da på arbejde med møder der trak ud samt nogle håndværksmæssige sager jeg lige skulle ha orden på i den nye lejlighed gjorde at tiden forsvandt for mig. Derfor, ikke noget styrke i dag, men sparker den til weekenden.

Ellers kan jeg jo fortælle lidt om nogle af mine oplevelser i Norge. Der kan være meget at fortælle men vil lige i dag holde mig til løbetræningen og hvorfor det måske ikke helt fungerede for mig oppe i det nordlige Danmark...

Når jeg læser min log fra sidst kan jeg se at da jeg flyttet derop var jeg i en ganske fin form. Jeg løb ikke så langt, men jeg løb flere gange om ugen og jeg løb en del tempoløb. Desuden havde jeg også tabt mig en del lige inden og de første måneder jeg boede deroppe, så det hjalp på tempoet (og selvtilliden...). Det jeg tror gik galt for mig i første omgang var den klassiske: Jeg øget for hurtigt og glemte at lytte til kroppens signaler. En anden forklaring når jeg ser tilbage er også at jeg pludselig gik fra at være studerende med stor frihed over min egen tid, til at ha 8-16 job med lang transportid. Ofte var jeg mentalt bombet når jeg kom hjem og havde ikke det store overskud til helt at overgive mig til løbetræningen. Derfor blev mange af turene lidt nogle pligtture fordi jeg ligesom skulle ud og bevæge mig. Det er ihvertfald en del af forklaringen.

En anden var selve forholdene deroppe. Der er jo fantastisk natur og skove og fjelde og fjorde lige i nabolaget og det benyttede jeg mig da også rigtig meget af - om sommeren og foråret. Der er smukt i det sydvestlige Norge, men det regner så også ca. 250-300 dage om året samt det lige er en tand mørkere om efteråret og vinteren end hjemme i KBH. Så skal blæsten også nævnes. Når man bor lige ud til Nordsøen er det altså andre vindforhold end gennemsnittet i DK. Der er rigtig mange ture hvor jeg virkelig måtte kæmpe mod naturforholdene. Der er jo også en del flere bakker og det har nok ikke altid været gavnligt for mine knæ, så der var også længere pauser med skader eller hvor jeg måtte trappe ned.

Man mærker også at fokus primært er på bilister. Om vinteren hvis der var isslag eller høj sne kunne man være sikker på at der var ryddet på vejene - for bilerne altså. Al anden trafik kom i anden række. Der var også ofte dårlig belysning på stierne. Løsningen blev nogle gange et løbebånd i fitnesscenter, men folk der har læst med i min tidligere log ved hvordan jeg har det med de maskiner.

For det hele ikke skal lyde for elendigt har jeg også haft fantastiske løbeture. Ture hvor jeg løb op af fjeldet 3-400 m. over havet, langs fjorde og skovsøer og i bagende højfjeldssol. Hvis man har interesse for trail er Norge et must, men jeg er nok typen der har det bedst med "almindelig" løbetræning. Derfor blev mit mønster lidt: god form - øgning i distance - begyndende skader - pauser eller nedtrapning - øge igen - lidt fitness - skader... o.s.v.

Alt i alt er jeg super lykkelig for at løbe i KBH igen. Synes virkelig vi har en god by til at bevæge sig rundt når man tænker over det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjovt nok også lige kigget efter spinningtimer, da jeg måske vil fylde et par stykker på hen over ugen. Det virker vitterligt som om, at FW har ekspanderet, uden at antallet af instruktører er fulgt med ...

Det er også lidt min tanke, eller også er der simpelthen ikke publikum til det. Måske ændrer det sig ila efteråret når der kommer flere vintertrænere. Alle cyklisterne må da trække indendørs på et tidspunkt?

Link to comment
Share on other sites

Lige pt. har jeg 2 forskellige stemmer kørende inde i hovedet - og bare for at berolige: Jeg er ikke blevet psykotisk...

Den ene stemmer siger noget i retning af "ok, du mærker lidt ømhed omkring hælen og achillesenen i starten af løbeturen, men det forsvinder når du har løbet en 5-10 min. Du er godt nok også noget medtaget når du har siddet ned længe, men giv det nu et par dage og se om det ikke går over. Det skal jo løbes væk som de gamle sergenter plejede at sige."

Så er der den anden stemmer som lyder noget i retning af "PETER, du har været skadet så mange gange, du burde snart lære at holde pause og undgå at forværre en begyndende skade endnu mere. Hvis du holder et par ugers pause og strækker ud samt laver dine øvelser og så forsigtigt starter igen er der en god chance for det bare bliver et lille set-back og ikke en flere uger/måneders lang træningspause."

Det er godt nok ikke nemt med de stemmer i hovedet! I øvrigt blev træningen i dag en løbetur i behersket tempo forbi søerne, gennem Østre Anlæg og Kongens have og så hjem via søerne igen.

Link to comment
Share on other sites

Jep som det fremgår ovenfor har jeg lagt løberiet lidt på køl, indtil jeg (forhåbentlig) vil opleve en snarlig bedring. Fik i øvrigt trænet i dag og det var ægte tømmermændstræning. En hyggelig aften der egentlig bare skulle have været et par øl med nogle kammerater udviklet sig til en længere bytur så jeg røg først hjem en gang i nat. Er sgu ved at være "too old for this shit".

Så ikke nogen vild intensiv træning men 60 minutter på en crosstrainer med moderat intensitet. Det er ikke helt uden problemer at bruge den kan jeg mærke da det også aktiverer achillesenen, ikke i samme grad som løb men jeg kunne mærke ømheden bagefter. Satser på nogle bikefit timer i den kommende uge, det skulle helst ikke genere senerne for voldsomt.

I morgen er det styrketræning, nu kan den ikke strækkes længere...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har styrketrænet i dag...

efter ikke at have trænet styrke i henved et års tid. Det holdt lidt hårdt da jeg også i går aftes "kom til" at gå ud og drikke et par øl. En gammel veninde fra Århus var i byen såå.. men det blev dog ikke en helnats forestilling som i fredags.

Jeg har valgt at starte med lidt basis styrketræning så det blev: benpres i maskine, flyers (tror jeg det hedder, den for brystet hvor man ligger med 2 håndvægte og kører dem ud til siden), træk til bryst, rygstrækninger samt til sidste maveøvelser i maskine. Der kommer sikkert nogle flere øvelser til efterhånden men lige nu gælder det bare om at komme i gang igen.

På trods af den miminale vægt har jeg en fornemmelse af at kroppen vågner op til en god gang DOMS i morgen...

Link to comment
Share on other sites

Der bliver skam stadig trænet...

Mandag blev det til en spinning time. Da udvalgtet synes lidt begrænset søgte jeg hvad der var af tilbud i nærområdet. Jeg endte med at deltage i en bikefit max med instruktør Arne på gasværksvej. Bikesalen på Gasværksvej hører til blandt de fugtigste jeg har været i, men det var en fin time med 4 blokke og sædvanlig "Arne musik" (dvs. god rock!). Var lidt øm efter styrketræning, men ikke i en grad så jeg var voldsomt hæmmet.

tirsdag holdt jeg fri. Havde en del praktiske ting jeg skulle ordne i lejligheden. Lidt tiltrængt med en pause...

I dag blev det til en gang styrketræning samt 45 min interval på crosstrainer.

Mht. achillesenen så virker det som om det går fremad. Kan mærke efter jeg er begyndt at genoptage strækøvelser at de dels virker smertestillende, dels modvirker årsager til selve skaden (og dermed forebygge). Jeg kunne skrive en længere smøre om hvad det er for strækøvelser og hvorfor, men det må vente, er for træt nu....

Sov godt MOL.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bliver ved med at løbe ind i skader - bogstavelig talt - kunne det så være en idé at lægge løbestilen om for at fordele belastningen på en ny måde? Jeg tænker, at hvis det er tilbagevendende fænomen, så kunne det jo være, at vejen frem er at prøve noget nyt.

Jeg er egentlig holdt op med at missionere for løb på flad fod/poserunning/natural running ..... (indsæt selv betegnelsen), for det bliver hurtigt lidt helligt. Men alligevel: Måske kunne du overveje at få justeret lidt på teknikken for at få et andet træk i benene?

Hvis du er nysgerrig, og vil ofre en solotime på at få det prøvet af, så kan jeg personligt anbefale Susanne Carugati på Østerbro, men mange af de andre coaches her på siden er sikkert også fremragende: Kursusoversigt

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bliver ved med at løbe ind i skader - bogstavelig talt - kunne det så være en idé at lægge løbestilen om for at fordele belastningen på en ny måde? Jeg tænker, at hvis det er tilbagevendende fænomen, så kunne det jo være, at vejen frem er at prøve noget nyt.

Jeg er egentlig holdt op med at missionere for løb på flad fod/poserunning/natural running ..... (indsæt selv betegnelsen), for det bliver hurtigt lidt helligt. Men alligevel: Måske kunne du overveje at få justeret lidt på teknikken for at få et andet træk i benene?

Hvis du er nysgerrig, og vil ofre en solotime på at få det prøvet af, så kan jeg personligt anbefale Susanne Carugati på Østerbro, men mange af de andre coaches her på siden er sikkert også fremragende: Kursusoversigt

tjoh, jeg har jo tidligere forsøgt mig lidt med det og selvom jeg syntes jeg gik forsigtigt frem og fulgte instruktionen funkede det ikke helt for mig. Jeg har tidligere nævnt at jeg tvivler på "one size fits all". Der er helt sikkert mange der har haft glæde af det, men jeg tvivler på det nødvendigvis er den sikre vej for at undgå skader. Min erfaring er man belaster andre dele af kroppen og dermed bare får andrer typer af skader. Medierne flommer jo over af success historier men har nok en tendens til at udelade alle dem hvor det ikke gik. Det kan selvfølgelig være fordi deres tilgang ikke var helt ok, men igen tror jeg simpelthen bare at der personer som biomekanisk ikke er egnet til midtfods/forfodsløb. Jeg har et kraftig vrik indad pga. mine hoftebøjere (skal nok skrive et længere indlæg om det senere...), og jeg vil aldrig kunne lande helt rent på midten af foden. Må indrømme at jeg heller ikke helt har tålmodigheden til at starte helt fra scratch igen mht. løb. Når jeg ser tilbage at den periode hvor jeg løb bedst og uden skader var den periode jeg løb med indlæg. Dem droppede jeg så efter marathon 2011 og er aldrig helt kommet tilbage. Derfor har jeg erkendt at hvis jeg skal op distance er jeg nødt til at løbe med indlæg. Min situation lige nu handler helt klart om jeg på klassisk vis har overvurderet mig selv. Min kondition er til længere distancer men sener og led er ikke. Jeg blev også "advaret" om at der skulle en længere tilvænningsperiode til når jeg begyndte med indlæg, og den har jeg ikke helt holdt - måske pga. selektiv hørelse!!!

Link to comment
Share on other sites

For at følge lidt op på mit svar til Henrik S. så var jeg faktisk ude og løbe en lille tur her til aften på en 20-25 min. Det gik fint, selvom jeg nok først kan konkludere noget i morgen, når jeg checker hvor øm jeg er i senen. Har checket lidt op på det med akillesene og flere anbefaler - så længe skaden ikke er mere alvorlig - at man ikke holder total pause, men har kortere ture i roligt tempo. Har også læst at det kan anbefales at strække lidt ud på turen, selvom det jo generelt er lidt no go. Efter de første 4-5 min. strak jeg læg og sene lidt ud og det hjalp gevaldigt. Mærker efter her i weekenden hvordan det føles og hvis det er ok vil jeg ta nogle 20-30 min. ture de næste uger.

I går var jeg i øvrigt til en dobbelt bike time på Århusgade. Det er godt nok lang tid siden jeg har kørt dobbel time og må indrømme at jeg hang lidt i styret på det sidste interval i anden time. Udmærket instruktører og træning. Nu håber jeg bare at der kommer lidt mere udvalg af bike timer i FW og forhåbentlig nogen der ligger på et tidspunkt hvor jeg ikke skal stresse af sted efter arbejdet for at nå det.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 40.

Må hellere genoptage min gamle vane med at samle op på træningsugen, det giver mig et overblik og struktur.

Mandag: en bikefit max time med Arne på Gasværksvej. god intensitet.

Tirsdag: Fri grundet IKEA...

Onsdag: 1 gang styrketræning + 45 min. moderat intensitet på crosstrainer.

Torsdag: 2x bikefit energy på Århusgade, 2 forskellige instruktører. God intensitet, men noget hængende i styret på sidste time.

Fredag: en kort rolig løbetur på ca. 20-25 min. for at teste achillesenen.

Lørdag: 1 gang styrketræning + 30 min. interval program på crosstrainer.

Søndag. ca. 30 min. løbetur stille og roligt.

Ikke så meget at sige andet end at jeg ikke mærker det helt vilde efter de korte løbeture. Den kommende uge vil jeg derfor fortsat ta en 2-3 korte løbeture ca. 25-30 min. samt fortsætte med strækøvelser og isbehandling. De øvrige dage bliver delt på 2x styrketræning samt hvad jeg nu kan presse ind i skemaet. Vil forsøge som minimum at komme på 2 biketimer, ellers bliver det crosstrainer.

Link to comment
Share on other sites

Lidt opdatering på træning mandag og i dag tirsdag.

Mandag tog jeg en bike time på Jagtvej med en instruktør, Rasmus, som jeg har kørt med før. Lidt af et snakkehoved nogen gange men ganske fin instruktør. De er i øvrigt gået over til et nyt koncept med deres bike timer. Jeg deltog på en såkaldt "burn" time, som ikke er udholdenhed sådan som jeg lige kunne se, men svarer vel til det de kaldte energy før.

I dag blev det til en lille tur rundt i gader og stræder på lige knap 30 min. Måtte lige strække senen efter 4-5 min. men ellers har jeg faktisk ikke mærket det voldsomme til achillesenen. Den er stadig trykøm, men tager det som et tegn på jeg skal være varsom.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling på uge 41.

For at tage de hårde facts først:

Mandag: Bikefit burn time med instrrukør Rasmus, god time.

Tirsdag: Ca. 30 min, let løb i ok stil.

Onsdag: Ingen træning

Torsdag: Bikefit burn time med instruktør Signe, rigtig god time

Fredag: Se under tirsdag...

Lørdag:1 gang morgenstyrketræning for overkroppen efterfulgt af en virkelig god bikefit burn time med Arne

Søndag: 35 min. løb

Lidt kommentarer til træningen:

Det blev så 3xløb, 3xbikefit (burn) + 1x styrketræning. Ville ha styrketrænet onsdag men nåede det simpelthen ikke. Så kunne man sige: Kunne jeg ikke bare styrketræne torsdag? Jo det kunne jeg sikkert men for et halvautistisk vanemenneske som mig er det ikke sådan bare at ændre på strukturen!

Ellers vil jeg forsøge i den kommende uge at styrketræne 2 gange. Har vel trænet 3-4 gange nu og kan mærke at jeg ikke er så øm mere som jeg var i starten. Lørdag var jeg dog lidt brugt, og generelt har jeg følt mig lidt slidt denne uge, selvom jeg ikke har overtrænet på nogen måde. Det er nok meget godt at jeg tar en enkelt fridag fra træningen om ugen. Så den kommende uge bliver nok med mere fokus på løb og styrke og måske 1-2 biketimer. ved ikke om det er årstiden men er lidt mere plaget af min astma for tiden, med hyppig medicin og generelt lidt tungere vejrtrækning. En lille snue gør det heller ikke bedre.

Lidt om alt det andet...

Status på achillesenen: Tjah, det er stadig ikke helt godt, men langtfra skidt. Jeg kan tydelig mærke at tiden ikke er til at øge flere km på løbesiden så indtil videre holder jeg mig til rolige ture på en 30-40 min. for at holde formen vedlige, og så ellers bruge strækøvelser og is efter træning (altså is på senen, ikke det man spiser...). Noget helt andet er at jeg er noget tynget af min vægt, både i fysisk og i psykisk forstand. Må erkende at siden jeg flyttet hjem er det kørt lidt af med kosten - for at underdrive lidt. Ikke at jeg mæsker mig i usunde sager og fast food, men det er et mønster for mig at spise meget når jeg er stresset. Der har været med flytning hjem, ordne ny lejlighed, starte i nyt job med det samme, forholdsvis lang transporttid samtidig med at jeg nok har været lidt for ambitiøs med træningen. Fx er jeg ofte først sent hjemme fra job for tiden og så haste til træning og når jeg så kommer hjem er jeg drønsulten. Og så er det jeg forfalder til de lette og hurtige løsninger med maden. Det hjælper heller ikke at vi nærmer os vinteren med hvad der følger af craving for søde sager om aftenen. Jeg vil ikke her forpligte mig på et eller andet højt mål mht. kosten, udover at jeg nu forhåbentlig får lidt merer ro på og derfor også mere overskud til at fokusere på den del også. På kort sigt vil jeg gerne af med en 6-8 kg. for at lette løbet og på lidt længere sigt er det en 12-15 kg.

Link to comment
Share on other sites

Ingen træning i dag!!! Vågnede til en mærkelig følelse i venstre knæ som tenderet smerter. Det føles også som mit ben "knækker" når jeg går, at jeg simpelthen lander på en anden måde end det andet ben. Det kan være det er fordi jeg har været så optaget af achillesenen at jeg ikke har lagt mærke til noget, men det føles altså som det er kommet ud af det blå. Sætter min forhåbning til det er noget forbigående og måske har jeg bare ligget forkert eller været i en mærkelig stilling. Det kan selvfølgelig også være at spinning og løb ikke har været så god en cocktail alligevel.

Under alle omstændigheder så ser jeg lige an til i morgen, og skal måske til at finde mit gamle knæbind frem.

Også lidt positivt: Jeg mærker intet til achillesenen i dag :eh: ... det skal bare ikke være let det her med at komme i form :crazy:

Edited by pesaol
Link to comment
Share on other sites

Lidt update om skavanker og knæ og diverse...

Som jeg skrev mandag oplevet jeg ganske akutte smerter i venstre knæ om morgenen og det er som sådan ikke blevet bedre. Igen, det føles altså som om det kom meget pludseligt da min løbetur om søndagen egentlig føles helt fin. Det var dog pause om mandagen. Tirsdag tog jeg en lille tur på ca. 20 min. med knæbind for at se hvad fornemmelsen var. Egentlig mærker jeg ikke den store forskel ved løb men har besluttet at fornuften må ta over her og jeg må udskyde løb ihvertfald for et par uger. Det gør sikkert også at jeg er nødt til at revurdere mit mål om marathon i 2015, men den tid den sorg.

Onsdag tog jeg i fitness og tog 1 time på crosstraineren med moderat intensitet. Det gik ok, tør ikke lige at kaste mig ud i spinning heller med det samme, og crosstrainer er trods alt ikke den værste substitut hvis man vil holde formen vedlige. I dag stod den på styrke samt 45 min. på crosstrainer. Trænet ben i benpres og leg extension, skal lige passe på jeg ikke sætter for meget vægt på kan jeg mærke, men sikkert en god ide at træne benmuskler lidt mere koncentreret.

Jeg har oplevet knæskader før men det her føles alligevel anderledes. Jeg går simpelthen anderledes og laver nogle mærkelige vrid i mine hofter og knæskal. Nysgerrigt var jeg inde og undersøge på nettet og jeg fandt frem til et syndrom som passer perfekt på min nuværende situation:

http://www.senzone.dk/knaeskalspronation.aspx

Hvis man går ned til punktet der hedder "årsagen til skadens opståen" er der flere jeg kan sætte tjek ud for.

  • Enkeltstående slag på knæet (f.eks. styrt under løbetur i skoven): For et par uger siden var jeg så klodset at falde og hamre begge knæskaller ned på trappen ude på arbejdet. Det gjorde naller, men jeg tænkte ikke umiddelbart videre på det udover det gav blå mærker.
  • Gentagne fald på knæet (stregspiller i håndbold): Lige den har jeg så ikke. Udover ovennævnte uheld, kan jeg ikke lige huske flere fald - så klodset er jeg trods alt heller ikke...
  • Arbejde i knæsiddende stilling (f.eks. lægge fliser): Jeg har ikke lagt fliser men ligget en del på knæ (på hårdt underlag) i forbindelse med samling af møbler (fuck Ikea i øvrigt!)
  • Genetisk disponering: Det aner jeg så ikke noget om.
  • Overstrækning af knæ: Ikke helt sikker men det er ikke umuligt at de strækøvelser jeg har lavet de sidste par uger tenderer overstræk.
  • Proneret fodstilling (det at foden falder indad): Jep, i den grad.
  • Instabilitet i hoften.: DItto, det er bl.a. det jeg laver stræk- og balanceøvelser for.
  • Stramhed i lårmuskel.: Og ditto her. Specielt i venstre ben hvor smerterne er størst er mine lår- og hoftemuskler svært stramme og svære at strække ud.
  • Løb nedad bakke.: Ikke umiddelbart meget af det.
  • Overvægt: Ja :blush:
  • Andre sports-, fritids- og arbejdsmæssige aktiviteters indflydelse.: Ikke lige noget jeg kan komme i tanke om.

Så derfor står de næste uger nok på en del crosstrainer og så styrketræning. Kan være jeg tester knæet på en bike time i weekenden, alternativt må jeg undgå at stå for meget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share