Vejrtrækning


MSI
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med min træning den anden dag med fik jeg VILDT ondt i hovedet mens jeg kørte skrå bænk, det dunkede i tiningerne og gjorde at jeg måtte stoppe træningen. Nu er det sådan at jeg stadig hele tiden har lidt ondt i hovedet og når jeg træner og presser mig meget kommer den dunkende smerte tilbage, i størst grad når jeg presser mig selv i lang tid 6-8 reps. :angry3:

Ved ikke rigtig hvad det skyldes, håber der er nogen der kan hjælpe mig for det gør seriøst ondt og ødelægger min træning

Link to comment
Share on other sites

ok, for det første: tag det roligt!

Det er jo langt fra sikkert, at der er noget alvorligt galt :)

Når det så er sagt, så synes jeg dog, at du SKAL undersøges af en læge.

Dine symptomer og historie kunne tyde på en blødning i de hinder, der ligger rundt om hjernen(subarachnoidalblødning).

Det er en alvorlig tilstand, som kræver behandling under indlæggelse hurtigst muligt.

En telefonkonsultation med vagtlægen eller et besøg på en skadestue er bestemt på sin plads.

Tillægsspørgsmål:

Er du øm ved tryk på tindingerne?

Har du feber?

Har du forhøjet blodtryk?

Lider du af nogle sygdomme?

Holder du vejret mens du presser i BP?

Kan du bøje hovedet, så hagen rører ved brystet?

Har du dobbeltsyn?

Skriv evt. direkte til mig: [email protected]

Jeg vil lige pointere, at jeg ikke er læge, men stud.med.

Jeg vil meget gerne høre fra dig igen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Claus, fik nok ikke formuleret mig ordentligt, det skete igår da jeg kørte skrå bænkpres tungt ved 5 rep eller deromkring i mit 3.sæt. Den slemme dunken i tindingerne varede vel 30-60 sek. Resten af dagen havde jeg en let hovedpine som var forsvundet i morges da jeg stod op. Men det gjorde virkelig ondt, prøvede efter 5 min pause med lidt biceps træning nåede et par reps da jeg kunne mærke det begyndte at dunke i hovedet stoppede træningen bagefter..

Tillægsspørgsmål:

Er du øm ved tryk på tindingerne?

Nej var det heller ikke rigtig igår lige efter det var sket.

Har du feber?

Nej har lige tjekket, 37,1

Har du forhøjet blodtryk?

Ved et faktisk ikke, tror det ik, men bestiller tid hos lægen imorgen så jeg kan få det kontrolleret

Lider du af nogle sygdomme?

Nej

Holder du vejret mens du presser i BP?

Nej kun når jeg sænker stangen, puster ud når jeg presser den op.

Kan du bøje hovedet, så hagen rører ved brystet?

Jep ingen problemer

Har du dobbeltsyn?

Nej - hvorfor spørger du om det to gange :D

Morten

Link to comment
Share on other sites

ok, så kan du godt vente med lægen til i morgen :)

Jeg læste det lidt anderledes første gang.

Det du først beskrev, var et typisk tilfælde af subarachnoidalblødning.

-Jeg kan ikke afvise det 100%, men med den "nye" udlægning, er det mindre sandsynligt :)

Godt det ikke var så galt alligevel :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste engang en undersøgelse af hvordan hovedstillingen under øvelserne påvirkede blodtrykket i hovedet helt ekstremt. Man sammenlignede folk som holdt hovedet fremover med folk som holdt nakken strakt under øvelser som f.eks. pulldowns. Blodtrykket var meget større hos dem som ikke holdt nakken strakt. Hvordan er din hovedstilling under øvelserne?

Link to comment
Share on other sites

Interessant. Men nu kan man jo kun holde nakken strakt i øvelser som bænkpres.

En anden ting man skal være opmærksom på er om man laver valsalva manøvren. Hvis man holder vejret igennem hele bevægelsen, så stiger trykket MARKANT. Man skal slippe luften ud på vejen op. Ikke nødvendigvis slippe den på en gang, da man så mister spænding, men evt. presse den ud imellem læberne.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas, kan du uddybe det med vejrtrækningen? Ville jeg kunne undgå min hovedpine, hvis jeg pustede ud i hele den koncentriske fase? Det jeg synes er mærkeligt er at jeg ikke får det når jeg kører alm BP men kun skrå BP, men det kan godt være min vejrtrækning er bedre i alm bæk end i skrå.

Claus> lægen havde ikke tid idag men fik en tid imorgen, tror jeg springer træningen over idag, bare for at være på den sikre side

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share