Vægttræning og korrekt teknik.


Athlete X
 Share

Recommended Posts

Jeg har et spørgsmål, som må have en video til gode, da jeg ikke pt. ligger inde med et kamera.

Jeg har et problem med, at "vælte" bagover, når jeg squatter uden vægt. Umiddelbart vil jeg tro, at det skyldes min hofte og ikke mindst ankel mobilitet. Grunden til at det er aktuelt uden vægt er, at jeg har et projekt kørende, hvor jeg vil lære at lave pistols.

Er der andre, der har dette problem? Hvad gør I/har I gjort?

Jeg laver ankel mobility drills, som i dette klip: http://www.youtube.com/watch?v=feY5JrgSpzE, samt øvelser for hoftebøjerne (The RKC hip stretch, kaldes den i Return of the Kettlebell)

Hvilke andre mobilitets øvelser ville gavne ens dybe squat?

X, Jeg ser frem til de klip du vil lave med mobility drills.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørgsmål, som må have en video til gode, da jeg ikke pt. ligger inde med et kamera.

Jeg har et problem med, at "vælte" bagover, når jeg squatter uden vægt. Umiddelbart vil jeg tro, at det skyldes min hofte og ikke mindst ankel mobilitet. Grunden til at det er aktuelt uden vægt er, at jeg har et projekt kørende, hvor jeg vil lære at lave pistols.

Er der andre, der har dette problem? Hvad gør I/har I gjort?

Jeg laver ankel mobility drills, som i dette klip: http://www.youtube.com/watch?v=feY5JrgSpzE, samt øvelser for hoftebøjerne (The RKC hip stretch, kaldes den i Return of the Kettlebell)

Hvilke andre mobilitets øvelser ville gavne ens dybe squat?

X, Jeg ser frem til de klip du vil lave med mobility drills.

Proev med noget indadrotations-straek...

Link to comment
Share on other sites

Det er ankel mobilitet. Vil vædde med at du krumper ryggen en del i din pistol?

I en squat vil manglende ankelmobilitet enten få folk til at føle de er ved at falde bagover eller også for de en dårlig vane med at prøve at læne overkroppen mere fremad for at holde balance.

Læs Mark riptoes bog. Der er virkelig virkelig god teknik forklaringer.

Problemet ligger i at man skal holde ens center of mass ved midten foden eller lige der omkring for ikke at falde forover eller bagover.

Hvis jeg var dig ville jeg lave nogen ankel mobilitets øvelser efterfulgt at nogen goblin squats, hvor dit fokus ikke er at skyde hoften bagud men at få stræk på achillescenerne. Mange har decideret svært ved at finde ud af sætte stræk på achillescenerne. Hvis det er helt galt med ankel mobilitet er et godt alternativ low bar squat, hvis man har den nødvendig skulder mobilitet til det. Low bar squat som primær øvelse og goblin squat + ankel mobilitet som opvarmning og nedvarmning.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Det er ankel mobilitet. Vil vædde med at du krumper ryggen en del i din pistol?

I en squat vil manglende ankelmobilitet enten få folk til at føle de er ved at falde bagover eller også for de en dårlig vane med at prøve at læne overkroppen med fremad for at holde balance.

Læs Mark riptoes bog. Der er virkelig virkelig god teknik forklaringer.

Det er her, vi er! (tror jeg)

Jeg har lavet ankel-mobilitetsøvelser i flere uger nu, og følger ikke, at jeg kan mærke det mindste. Er der andre drills end dem, som jeg i forvejen laver, jf. tidligere link.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med at holde balance, så det må være mit bækken der "vælter" bagover, grundet tyngdepunktet.

Må? Grunden tyngdepunktet?

Det er stadig lidt uklart men er det posterior pelvic tilt tyder stærkt på at du fortsat er immobil i hofteled, omkringliggende muskler og ligeså med ankelleddet.

Problemet behøver ikke nødvendigvis være stramme hoftebøjere. Og selv hvis det var er der flere stræk end det i videoen, der bør udføres.

Undersøg hvilke muskler, som hæfter på din hofteled, eller vent på at jeg skriver mit indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Det er her, vi er! (tror jeg)

Jeg har lavet ankel-mobilitetsøvelser i flere uger nu, og følger ikke, at jeg kan mærke det mindste. Er der andre drills end dem, som jeg i forvejen laver, jf. tidligere link.

Hvordan er du kommet frem til at det er manglende ankelmobilitet?

Ikke at det ikke er. Men oftest i et squat med posterior tilt er det en kombination af flere ting end fx blot en enkelt stram muskel.

Link to comment
Share on other sites

Må? Grunden tyngdepunktet?

Det er stadig lidt uklart men er det posterior pelvic tilt tyder stærkt på at du fortsat er immobil i hofteled, omkringliggende muskler og ligeså med ankelleddet.

Problemet behøver ikke nødvendigvis være stramme hoftebøjere. Og selv hvis det var er der flere stræk end det i videoen, der bør udføres.

Undersøg hvilke muskler, som hæfter på din hofteled, eller vent på at jeg skriver mit indlæg.

Grunden til, at jeg tror det primært skyldes anklerne er, at mine knæ stortset ikke rykker sig fremad, hvilket medfører at mit tyngdepunkt ligger langt tilbage = at jeg "vælter" bagover. Skyldes dette ligeså meget, at jeg har nogle immobile hofteled?

Link to comment
Share on other sites

Grunden til, at jeg tror det primært skyldes anklerne er, at mine knæ stortset ikke rykker sig fremad, hvilket medfører at mit tyngdepunkt ligger langt tilbage = at jeg "vælter" bagover. Skyldes dette ligeså meget, at jeg har nogle immobile hofteled?

Rykker knæene slet ikke fremad grunden manglende mobilitet lyder det, som et problem.

Udover decideret ankel arbejde vil jeg stærkt anbefale dig at strække dine lægge- ofte.

Link to comment
Share on other sites

@ RuneB:

Goblin squat er ligeledes på programmet, og her er det udelukkende vægten, der gør, at jeg ikke ryger på røven.

nemlig. Det er ideen. Men det er lige fedt hvis du ikke aktivt prøver at få stræk på din achillescener.

det ville være nemmest med en video, så vil jeg hurtigt kunne sig hvad du skulle arbejde på. Jeg vil gerne se en video forfra.

har du øget supination eller pronation når du står normalt? hvor langt kan din knæ komme over tæerne uden din hælløfter sig.

Athlete X. Jeg fik formulere mig lidt for hurtigt.

I forhold til en pistol er den begrænsende faktor, ankel mobiliet eller mobilitet til at lave tilstrækkeligt posterior pelvic tilt (krumme ryggen), når vi snakker om at undgå at falde bagover.

I en squat uden vægt er den begrænsende faktor for at undgå at falde bagover enten ankelmobilitet eller at man ikke åbne hoften tilstrækkeligt op. For at kompenser for det kan man enten:

1. læner sig mere fremad hvis man har god smidighed i baglårene

2. krumme ryggen hvis man har god smidighed i ryggen. at krumme ryggen når man squatter for ikke en til at falde bagover.

ingen af mulighederne er hensigtsmæssig. Det gælder istedet om er at få folk til at blive bedre til at ikke at snyde via disse 2 kompensations muligheder og istedet begynde at få stræk på achillescenerne.

Der kan være mange grund til manglende ankelmobilitet og hvis der ikke sker noget med ens ankel mobilitet selvom man gør som jeg har skrevet tidligere så skal man finde løsningen et andet sted. Eller også så laver man ikke tingende korrekte. F.eks. læner man sig fremad i sigen goblin squat når man er dybest og derved fjerne strække fra achillescenerne, eller man åbner ikke i hoften.

i

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Rykker knæene slet ikke fremad grunden manglende mobilitet lyder det, som et problem.

Udover decideret ankel arbejde vil jeg stærkt anbefale dig at strække dine lægge- ofte.

Når du skriver som du gør så siger min intutionen mig at prøver at komme længere ned ved at udnytte vægten således at du kan læne dig mere fremad. Jeg ville fokuser på at bøj ned i knæene først og holde en så ret ryg som muligt. Acceptere hvor langt ned du kommer, bliv der nede og forsøg ikke at kompenser ved at læne dig fremad på noget tidspunkt.

I forhold til vægt træning kan du sagtens brug et par vægtløfter sko eller noget til at løfte hælene lidt. Ved at få lidt vægt ryggen kan du øge strækket på achillescenerne. Det er bare vigtigt at du ikke ender i dit gamle kompensations mønster med at læne dig fremad. Så fokuser på at bøje ned i knæene istedet. Efterhånd kan du fjerne støtten. f.eks. en halv cm hveranden uge. acceptere at du skal træne på det hverdag i en periode for at det bliver bedre og at en hver kompensation fasthold dit problem

Målet bør for alle være at kunne lav en full overhead squat med en pinde overhovedet uden hjælpe eller krumning af ryggen.

man kan fint skifte til en low bar squat (f.eks. i vægtløfter sko) men det er ikke en særlig hensigtsmæssig funktions begræsning at have ikke at kunne squat. De kan give problemer i alle mulig sports og dagligdags sammenhæng, hvor man istedet er nødtil at bevæge sig uhensigtsmæssigt. Mark Riptoes forklaring er rigtig god til at lære folk at squatte hurtigt hvis de har okay ankelmobiliet. Men det er næsten umuligt at få folks ankelmobilitet normal uden at lære at squat ved at bøje sig ned i knæen først istedet for at skyde numsen tilbage. At skyde numsen tilbage er fint hvis det handler om at løfte tungt, men det er jo en anden side af sagen. Derfor er Dan john video, som jeg har henvist et utal afgang til, herind, meget bedre og alle burde se den.

jeg vil ikke anbefale dig på noget tidspunkt at forsøg at lære en at lave en pistol fordi du højst sandsynligt bare vil strække din lænde ud istedet opbygge styrke og smidighed de rigtigt steder. Mike boyle har et godt alternativ:

langsomt ned, langsomt op = undgå at krumme ryggen

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Rune, vi har snakket forbi hinanden nu.

Jeg taler om squat. Måske det ikke var hvad Lundique spurgte indtil?

Pistols aner jeg ikke en fis om. Har aldrig udført én så det vil jeg sgu ikke kommentere på. bigsmile.gif

ok. det gør vi sku nok, er du med på hvad jeg mener nu?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

når jeg underviser bruger jeg få ques, reaktiv neural muscular fascilation og forklarer det overordnet sammenhæng der er vigtigt for den pågældende at vide. Dvs. jeg forsøger at være så simplificerende og kortfattet som muligt.

her på forummet er jeg nød til at forklarer mig fordi i ikke har en umiddelbare tillid til det jeg skriver. Det er også fint, så bliver jeg testet på min reasonnering.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

når jeg underviser bruger jeg få ques, reaktiv neural muscular fascilation og forklarer det overordnet sammenhæng der er vigtigt for den pågældende at vide. Dvs. jeg forsøger at være så simplificerende og kortfattet som muligt.

her på forummet er jeg nød til at forklarer mig fordi i ikke har en umiddelbare tillid til det jeg skriver. Det er også fint, så bliver jeg testet på min reasonnering.

Ok. Men du må simpelthen lige tage dig selv i nakke, Rune, for det er tæt på umuligt for mig at forstå hvad du mener med alle de stavefejl, forkerte sætningskonstruktioner osv.

Et forum er baseret på skrift og på at kunne artikulere sig således at ens budskab går klart ind hos modtageren.

Eksempel:

man kan fint skifte til en low bar squat (f.eks. i vægtløfter sko) men det er ikke en særlig hensigtsmæssig funktions begræsning at have ikke at kunne squat.

Dine sætninger giver mig lange løg.

Dine sætninger giver mig en følelse af at være ordblind.

De giver ofte ingen mening. Det hele kører rundt inde i hovedet på mig.

Så Rune, stram op! Ellers ender det blot, som det ALTID gør. At du skriver en masse, som ingen kan læse. Således spilder du vores og ikke mindst din egen tid.

Link to comment
Share on other sites

I know.

Jeg havde faktisk lovet mig selv, at jeg ville brug forummet til at blive bedre til at skrive. Det gik så lige i glemmebogen. Hvis jeg skriver noget der ikke giver mening, så brokker du dig bare. No hard feelings.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

@ X:

Knæene ryger fremad, men det er meget begrænset. Ligeså snart jeg sætter mig ned i squatten, er det som om min "knævandring" forsvinder helt. Er det fordi min ankel mobilitet er ringe eller noget helt andet?

@ RuneB:

Havde jeg haft et kamera ved hånden, havde jeg skudt en video, men det har jeg pt. ikke. Må se om jeg kan støve et op et sted.

Jeg har en øget pronation, jo dybere jeg squatter. Når jeg squatter, kommer mine knæ ikke udover tæerne, men jeg kan få dem 4-5 cm udover, hvis jeg laver de ankle drills, som i det youtube-klip, jeg linkede til tidligere.

Den bog du henviser til af Mark Rippetoe, har du et link eller en titel på den bog?

For mig handler det nu og her om, at kunne lave en ass-to-the-grass airsquat, da jeg på det tidspunkt ved, at jeg har en god ankel- og hofte mobilitet. Det er det, som jeg arbejder med for tiden, da mit mål er, at kunne lave pistols.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share