Bodybuilding starte med træning 13 år


Bulldog7500
 Share

Recommended Posts

Det sidste du skriver kan jeg kun være enig i. Man bliver god til det man træner. Det er meget enkelt.

Dog synes synes jeg du ser spøgelser med de 'Moldogme'. Det var måske rigtigt for 5-10år siden. Der fyldte en som ThomasJagd meget på boardet og hans budskab synes jeg faktisk var supergodt. Nemlig at folk. Specielt nybegyndere skulle fokusere på blive stærke og lærer de store basisløft som squat, bænkpres, dødløft, Dips, Militarypress osv. inden man kastede sig over kabel curls dropssæt og kabel pec dec flyers. Som man faktisk ser mange nybegyndere stadig spilder deres tid på rundt om i diverse provins træningscentre.

Og man ikke nødvendigvis skal dødløfte for at få en massiv ryg eller at man sagtens kan lave andre presseøvelser for bryst end bænkpres. Den synes jeg for længst har været uddebateret.

Og nej. Selvfølgelig skal han ikke flytte. Min kommentar var bare til hvor en SL klub skulle være en dårlig løsning i forhold til at komme godt igang med at vægttræne. Der findes jo masser af folk der bare vil smede den og have store guns i styrkeløftklubberne. Så der er altså også mentorer i forhold til kropsbygning sådanne steder.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikke den optimale løsning vi søger? Jeg giver min opskrift til hvordan OP bliver jacked hurtigst muligt og det bliver han ikke ved bare at melde sig ind i en SL-klub. Melder han sig ind i en SL-klub og hyrer en træner som fx. Bigshooter (til at stå for træningsprogram og evt. kost) ved siden af, så er det en anden historie.

Link to comment
Share on other sites

De videoer jeg har set af Coleman squatte, har været med medium high bar, medium stanse og non-lockout. Det slår mig ikke som særligt SL.

Carl Yngvar træner i øvrigt efter VL-templates fordi hans træner har baggrund i VL.

Link to comment
Share on other sites

Jo, da. Fint med personlig træner.

Men seriøst. 13årig der hyrer en personlig træner. Det er IMO overkill.

Men det er netop min pointe. Folk tror at alle styrkeløftere squatter super low bar og sætter sig tilbage og har ingen knævandring overhovedet. WSB style. Styrkeløftere squatter nemlig ofte som Carl Yngvar og har enormt udviklet ben.

Jeg synes det er for dumt hvis det bliver en VL vs SL diskussion.

Jeg har stor respekt for VL. Også at mange af dem er super squattere og har vanvittige ben. Men det samme gælder SL'ere. Og prøv eksempelvis at se Blackice squat efter han er blevet instrukeret af Beerman. Skide flotte squat der giver gode store ben. Og det er med SL tilgangen hvor det gælder om at kunne løfte mest mulig vægt med røven under vandret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke at 13 år er for tidligt at træne, men jeg synes at 13 år er for tidligt at tænke på "bodybuilding".

Enig, til dels.

Som 13årig begynder hormonerne og knalde rundt i kroppen og det andet køn er yderst interessant. Derfor kommer der også en øget forfængelighed og ønsket om at få en veltrænet krop er meget naturligt for mange unge drenge. Bodybuidling i dens hardcore konkurrenceform hvor alt sættes ind for at opnå mest mulig muskelmasse med mindst mulig fedtprocent er vel ikke 'sund' for et ung knejt på 13år.

Men man må også acceptere at drivet for at træne. Specielt for en 13årig ofte har noget at gøre med at få en 'flottere krop'.

Det ser jeg ikke noget galt i. Det hænger sammen med det at man begynder at gå mere op i tøj, hår osv.

Så bodybuilding er vel netop hvad drengen ønsker sig. Selvom jeg godt er klar over at bodybuilding lugter af krudt, oseaner af kosttilskud og en helt speciel livsstil.

Link to comment
Share on other sites

Måske OP kunne smide et billede ind af hvad han mener "Bodybuilding" er inden i andre går i selvsving. :shades:

Nu flytter ens verdensbillede af menneskets fysik, sig jo immervæk en del alt efter hvor længe man har trænet og hvem man træner med.

Så Bulldog7500 kan du ikke lige smide et billede ind af hvad det er for en fysik, du gerne vil have.

Link to comment
Share on other sites

Måske OP kunne smide et billede ind af hvad han mener "Bodybuilding" er inden i andre går i selvsving. :shades:

Nu flytter ens verdensbillede af menneskets fysik, sig jo immervæk en del alt efter hvor længe man har trænet og hvem man træner med.

Så Bulldog7500 kan du ikke lige smide et billede ind af hvad det er for en fysik, du gerne vil have.

brad-pitt-fight-club.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

VL forslaget var mest møntet på skulder function og VL squat. God evner til at holde ryggen ret etc.

enig med Troels i at en masse SL klubber sikkert også kunne hjælpe. SL klubber har generelt bare grimme squats (dog effektive).. der sker bare ret meget med ens squat når man gerne vil løfte tungere.

bare han får noget hjælpe så er det fint til at lære noget træningskultur og teknik i øvelserne. SL, crossfit, VL, personlig træner etc. bare han for noget hjælpe. Jeg synes ikke personlig træner til 13 årig er overkill. Hvis man vil være et stort jern så ændre 10 ugers med en personlig træner alligevel ikke det. En personlig træner der ved hvad han laver kan hjælpe med på det lang løb. Sætte en fornuftig process igang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share