Kombination af cardio og styrke..


crisis
 Share

Recommended Posts

Jeg er lidt forvirret om hvorvidt man kan blande disse to ting..
Når jeg normalt træner, plejer jeg med at starte med cykle ca. 15km, styrke træning og slutte med at cykle 6 km .
Jeg træner næsten alle hverdage, hvor jeg Mandag onsdag træner med kropsvægt (armbøjninger, mavebøjninger osv. ), og Tirsdag og torsdag er ned i fitness centeret.. (oh.. fredag laver jeg faktisk ikke noget...) Mandag og Onsdag er generelt også mere Cardio "heavy" frem for de andre dage.

Mit mål er blive mere lean....Ja, jeg har nok ikke brug for vise et billede...

Mit spørgsmål er så her.. er det den rigtige vej jeg går, eller bør jeg ændre noget??

Link to comment
Share on other sites

Jeg falder over at du træner med kropsvægt en dag, og fitness næste dag. Medmindre at du ikke går særligt meget til den på din kropsvægt dag, burde du nok lade værre. Musklerne har brug for hvile, enten om du træner push ups hårdt, eller om du træner en tung bænkpres.

Men du kan eksempelvis lave en let kropsvægtworkout hver morgen.

Og så skulle du måske gå lidt mere i fitnesscentret. 3-4 gange om ugen. Enten 3 gange fullbody, eller 4 gange 2-split (eller hvad man er til) Bare du får trænet musklen 2-3 gange i ugen.

Det overstående giver dig musklerne til markeringen, men det giver ikke markeringen. Der skal to ting til (efter min mening)

Cardio og kost

Cardio. Jo du skriver at du cykler. Men 21 km er i bund og grund ikke meget, når det kommer til forbrænding forbrædning. Men bliv endelig ved. Det er god opvarmning til styrketræningen.

Jeg vil foreslå du løber. Løb 10 km tre gange i ugen (eller træn dig op til det). Det rykker virkeligt

Kost. Men det ved du sikkert godt. Spis fornuftigt. Og når det kommer til at man skal skrælle fedt af, så spar på kulhydrater, og spis mere protein

Link to comment
Share on other sites

trådstarter skrev

"Jeg er lidt forvirret om hvorvidt man kan blande disse to ting..

Der er som sådan ikke noget i vejen med at træne cardio og styrke i samme pas... Men din tid og dine ressourcer er ikke ubegrænsede... så der er ofte et kompromis i kvalitet ved at træne flere fysiske ting i samme pas.

Når jeg normalt træner, plejer jeg med at starte med cykle ca. 15km, styrke træning og slutte med at cykle 6 km .
Jeg træner næsten alle hverdage, hvor jeg Mandag onsdag træner med kropsvægt (armbøjninger, mavebøjninger osv. ), og Tirsdag og torsdag er ned i fitness centeret.. (oh.. fredag laver jeg faktisk ikke noget...) Mandag og Onsdag er generelt også mere Cardio "heavy" frem for de andre dage.

Mit mål er blive mere lean Der er kosten nok det vigtigste....Ja, jeg har nok ikke brug for vise et billede..."

Et stort problem med rådgivning, om hvad folk kan, når de træner er at der er meget stor forskel på hvilken fysisk form folk har(særligt hvad der er tilvænnet og hvilken arbejdskapacitet de har).

Din kropsvægts dag, bliver formodentlig hurtigt til en mere cardio/udholdenheds orienteret træning. Med mindre du begynder at lave mere avancerede kropsvægtsøvelser.

Men måden det spiller sammen med dine andre træningspas hænger til dels sammen med øvelsesvalg(Blondie Dundee er inde på) men ogsåm volumen og intensitet er ret afgørende for om det kommer til at du. Men som tommelfinger regel, hvis man er kvæstet, meget øm træt og uoplagt, så lad vær at træn eller træn let.

Jeg falder over at du træner med kropsvægt en dag, og fitness næste dag. Medmindre at du ikke går særligt meget til den på din kropsvægt dag, burde du nok lade værre. Musklerne har brug for hvile, enten om du træner push ups hårdt, eller om du træner en tung bænkpres.

Hælder til at når vi ikke ved mere om træningspassene, end vi gør, er det at fraråde træning af samme muskler to dage i streg en smule overdrevet.

Men du kan eksempelvis lave en let kropsvægtworkout hver morgen.

Og så skulle du måske gå lidt mere i fitnesscentret. 3-4 gange om ugen. Enten 3 gange fullbody, eller 4 gange 2-split (eller hvad man er til) Bare du får trænet musklen 2-3 gange i ugen.

Det overstående giver dig musklerne til markeringen, men det giver ikke markeringen. Der skal to ting til (efter min mening)

Cardio og kost. markering er vel et spørgsmål om fedtprocent... den sænkes ved at være i kalorie underskud, kan cardio bidrage ja.. er det nødvendigt nej...

Cardio. Jo du skriver at du cykler. Men 21 km er i bund og grund ikke meget, når det kommer til forbrænding forbrædning. Men bliv endelig ved. Det er god opvarmning til styrketræningen.

Jeg vil foreslå du løber. Løb 10 km tre gange i ugen (eller træn dig op til det). Det rykker virkeligt Løb er en fremragende aktivitet.. Men det er der jo så meget der er... Noget særligt der ligger bag ved at du syntes løb virkelig rykker... Frem for svømning, langrend, spinning, Crosfit, Boskning, brydning håndbold og fodbold ?

Kost. Men det ved du sikkert godt. Spis fornuftigt. Og når det kommer til at man skal skrælle fedt af, så spar på kulhydrater, og spis mere protein Er det mest vigtige ikke kalorieunderskluddet ? hvad man får i forbindelse med ens kalorie underskud er vel af sekundær karakter. Bevares der er en højere termogenese i protein... og noget tyder på folk oplever mere mæthed ved at spise protein, men at protein slanker og kulhydrater er synderen ved overskydende sul på sidebenene er en sandhed med modifikationer.

Edited by don155
Link to comment
Share on other sites

Hej igen..
Tak for svar

Jeg har før været heavy løbere, men har de sidste par år døjet med masse af knæskader, og har derfor ikke kunne løbe særlig meget , => hvilket jeg derfor (anbefalet af læge) skrottet løb og startet på cykling. jeg cykler normalt de 21 km på ialt ca. 35 min..

I nok inde på det rigtige med at Fedtprocent er nok der jeg skal kigge på, den er nok meget høj i mit tilfælde.. Jeg vejer 68 kg, med en højde på ca. 170 , BMI mæssigt er det nok ligger tæt på grænsen.

Kostmæssigt har jeg generelt ikke ændret meget.. Jeg synes generelt at jeg er rimelig fornuftig på det punkt (måske for ensformig) Ofte laver jeg kæmpe portion ris+kylling+ broccolli mix, eller en hurtig tunsalat (Brugsens "ugens salat" + En dåse tun). Risretten bliver ofte også brugt som frokost hvis jeg har rester.
Jeg tror mere mit problem ligger i de portioner jeg spiser.

Målet med at blive lean => er også træne min udholdenhed og blive bedre på det punkt.

ang. give sig 100%... Ja jeg nok noget til et punkt på hvor min krop nok er begyndt at vænne sig til "arbejdskapaciteten" Man + ons plejer normalt ikke fokusere så meget på styrke, men mere cardio. hvorimod de andre dage er jeg mere styrke, men decideret ømhed som jeg havde i starten der har jeg nok ikke så meget mere.
Jeg bruger generelt meget tid på at varme op, måske formeget, og derfor får jeg ofte ikke presset mig helt igennem. Jeg tror jeg læste et eller andet sted at hvis man ikke ønskede at blive stor skulle man tage flere gentagelser med lavere vægt?.. Så jeg har bare antaget det at jeg ikke har DOMS mere det var fint nok..

Derudover laver jeg ikke så mange forskellige øvelser, laver meget af det samme..
Jeg træner umiddelbart Bryst+bi+tri+mave+ (ben+lår via cykling => kan/tør ikke presse dem mere end min egen kropsvægt)+ryg, tirsdag og torsdag plejer at være bryst, bi, tri, mave(lidt..), Man og ons plejer være alt.

Men ja.. kalorieunderskud....

Edited by crisis
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Istedet for alt det træning hvilket kan være fint, ville jeg nok kigge på kosten og prøve at snige fedtet væk over en længere periode. Hvis du gerne vil have lav fedt procent er det kosten du skal kigge på. Man kan sagtens løbe 10km hver dag og stadig tage på i fedt hvis man spiser de forkerte ting.

Jeg er selv gået over til at spise mindre, selvom det er sunde ting, kan man heller ikke spise for store mængder. Det kommer jo også an på dit stofskifte.

Som du selv siger spiser du for store portioner, hvilket jeg selv har gjort osse. Spiste du 300gr grønsager + 150 gr kød 6 gange om dagen skulle du tabe dig med ded motion du dyrker. Fler grønsager og mindre ris ihvertfald.

Link to comment
Share on other sites

Syntes udsagnene om hypertrofi og styrke, vs sæt og rep struktur samt kettklebell.. Er en smule fortegnede/forsimplede.

Udsagn som"Hvis du ikke vil være stor kan du træne med kettlebell" samt "Jeg tror jeg læste et eller andet sted at hvis man ikke ønskede at blive stor skulle man tage flere gentagelser med lavere vægt" er ikke den fulde sandhed.

Der er en del artikler her på siutet om styrke opg hypertrofi, som jeg kan anbefale at læse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share