Hvorfor sover min venstre hånd?


Ripper
 Share

Recommended Posts

Dette spørgsmål har været diskuterret for ikke så forfærdelig lang tid siden.

Det kan være du har fået det der hedder karpal tunnel syndrom, det er dog sjældent man ser det hos unge mænd.

her er lidt info omkring karpal tunnel syndrom:

Bilateral carpaltunnelsyndrom hos en bodybuilder.

Lidt om selve operationen for karpal tunnel syndrom

...her er den tideligere omtalte tråd

Edited by Jast
Link to comment
Share on other sites

Jep, det er den, det er der ingen tvivl om... :(

Er operation tilrådeligt, når jeg spiller guitar?

Det med ingen tvivl -det er først noget der kommer når hånden er blevet åbnet :)

Se at få snakket med din læge eller en neurolog. evt. få en elektromyografi (test for om der er nedsat "sendeevne" i håndledet, igennem nerverne. Testen foretages ved hjælp af at sende små strøm pulser igennem håndledet)

Tilrådeligt.....det afhænger af hvor generet du er. der er en meget lang tilbagevendingsperiode efter sådan en operation, ihvertfal hvis man tænker som løfter. vender lige tilbage med et lidt længere svar iaften.

Link to comment
Share on other sites

hmmm... i forlængelse af denne tråd kom jeg til at tænke på at jeg har et "problem" med at mine hænder (tildels arme) sover , når jeg lige er vågnet.... lige så snart jeg sover med hænderne f.eks. på maven kan jeg være sikker på at de nærmest ikke er til at bevæge før jeg har lagt dem ned langs siden i et antal minutter ....... og når jeg mener de sover så mener jeg altså virkelig sover : jeg har næsten ingen funktion tilbage i hænderne før jeg har stået op i et par minutter ....

...... jeg mener vi disukterede dette for måneder siden og flere havde oplevet samme men er der nogen der ved om det er noget man bør være særlig opmærksom på ?

Link to comment
Share on other sites

Nerve plexet (som samlingen af nerver i armhulen hedder) kan påvirkes flere steder fra...

Det første jeg ville se efter, var det man kalder scalenerporten.. Det er et område i halsen, hvor nerverne passerer imellem scalenerne (muskler)..

Idet stillingen af halsen ændres i liggende, kan det tænkes at nerverne som følge heraf kommer i klemme....

Men - der er utroligt mange muligheder, jeg synes du skulle opsøge din læge og få en henvisning til udredning hos en fysioterapeut..

Link to comment
Share on other sites

Ripper-> Du kan se hvor operationssnittet bliver foretaget på en af de lænker jeg gav tidligere. Min erfaring kommer her :)

Det ledbånd der bliver skåret over danner en hård "knude" i de to ender hvor ledbåndet er blevet skåret over. Disse knuder er en smule ømme, og sammen med selveoperationssåret forhindrer det en i at lave noget der trykker ind i håndfladen. Disse "arknuder" skulle forsvinde efter nogle måneder, hvorefter hånden igen skulle være normal :) Hånden kan være hævet i op til et halv år :o

De fire af fingrene er ikke synderligt påvirket af operationen og kan bruges igen relativet hurtigt (inden for en måned), men tommelfingren er meget påvirket, så den kan ikke bruges til noget der kræver kræfter, i flere måneder.

Men det kræver en lang sygeperiode, også fra guitarspillet. Men hvis du ikke skal bruge tommelfingeren, og ellers ikke løfte alt for tunge guitarer :) så kan du være tilbage for fuld knald på et par måneder :)

Du skal tænke på operationen som en investering, den er ikke billig (tidsmæssig) men den holder forhåbentlig resten af livet :)

men inden du maler fanden på væggen, så tag lige kontakt til din læge ;)

Link to comment
Share on other sites

Se at få snakket med din læge eller en neurolog. evt. få en elektromyografi (test for om der er nedsat "sendeevne" i håndledet, igennem nerverne. Testen foretages ved hjælp af at sende små strøm pulser igennem håndledet)

Hej

Har prøvet det, og det er ikke behageligt!!! :(

- Jeg havde også problemer med at den venstre hånd sov rigeligt meget. Problemet var opstået (ifølge lægen) fordi jeg på daværende tidspunkt kørte meget bil, og sad med armen oppe i "vindueskarmen". På den måde fik jeg trykket nerven i albuen. Jeg fik tilbudt at blive operation, men valgte at se om det gik væk ved at undgå karmen. Det er ca 4 år siden, og der er meget bedre nu, dog kan jeg en gang imellem mærke det.

- Tolle

Edited by Tolle
Link to comment
Share on other sites

Har prøvet det, og det er ikke behageligt!!!  :(

Hehe jeg synes nu ikke det var ubehageligt, nærmere modsat :) Det var nu sjovt at se sine fingre sprælle uden man selv lavede noget :lol:

Men det jo også af hvor kraftige pulser det er blevet brugt.

- Jeg havde også problemer med at den venstre hånd sov rigeligt meget. Problemet var opstået (ifølge lægen) fordi jeg på daværende tidspunkt kørte meget bil, og sad med armen oppe i "vindueskarmen". På den måde fik jeg trykket nerven i albuen. Jeg fik tilbudt at blive operation, men valgte at se om det gik væk ved at undgå karmen.

Det er netop også det de som regl siger til en, at man skal vente og se tiden an da det oftest er en midlertidig irretation der forårsager generne og ikke egentlig KTS. Det er meget sjældent at unge mennesker, mænd i særdeleshed, får karpal tunnel syndrom. Af en eller anden grund ses det oftest hos kvinder som er lidt oppe i alderen.

Link to comment
Share on other sites

Hehe jeg synes nu ikke det var ubehageligt, nærmere modsat :) Det var nu sjovt at se sine fingre sprælle uden man selv lavede noget  :lol:

Men det jo også af hvor kraftige pulser det er blevet brugt.

.....hmmmmmm, min læge var nok bare uddannet nede ved Saddam.... :lol:

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

En sådan undersøgelse er da ingenting. Du skulle se os når vi (i mit tilfælde kommende) læger virkeligt ruller os ud.

Ingen kropsåbning er for lille og intet instrument er for stort :devil2:

Helt ærligt, så skal man i hvert fald ikke lade sig afskrække af smerterne i forbindelse med den undersøgelse. Hvis man kan stille en diagnose på baggrund af den, er det lette ubehag det hele værd. En gang imellem er folk lidt for forkælede...

Link to comment
Share on other sites

Men jeg synes bare ikke det var fedt at få mast 4 tykke nåle ind i armen og få sat strøm til dem.....

Nåle...hvad skal du bruge dem til? Da jeg fik foretaget en elektromyografi fikjeg bare sat nogle elektroder på armen, samt nogle sensore på fingrene. Hvis der havde været nåle indvolveret, så har de ihvertfald ikke gjort større indtryk, eftersom jeg isåfald har glemt dem :D

...eller så har jeg bare fortrængt denne traumatisk oplevelse :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg fik altså sat 2 nåle ca 1 cm ind i albuen og 2 i håndleddet. Så fik jeg en lille løkke om lillefingeren - derefter satte "bødlen" strøm til lortet - og sagde:" Gør det ondt??" :devil:

Det kan da godt være at det ikke er sådan man gør mere, på Århus KH var det altså metoden for 3-4 år siden...

Muligvis er det mig der ikke ved hvad en "rigtig" elektromyografi er, men det kan da vel kun være det samme vi snakker om??? :confused2:

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt tid ved lægen til på mandag i næste uge. Min mor har haft CTS i begge hænder og havde ingen sygedage efter den anden operation, selvom hendes arbejde kræver noget fysisk aktivitet med begge hænder. Den undersøgelse hun fik foretaget for at få det konstateret var med nåle. Jeg kan ikke lide nåle, men strøm er det allerværste. :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Ripper-> hvordan dælen kunne din mor undgår sygeperiode?? hun fik jo skåret håndledet op!! godt nok var min egen operation lidt mere omfattende, men først efter tre uger kunne jeg begynde at bruge min hånd til de mest simple og ikkekrævende manøvre!!

min erfaring med elektromyografien og strømmen er nu meget positiv, jeg syntes faktisk det var ganske undholdende....det var faktisk ligefør jeg spurgte om jeg ikke også kunne få en tur med den anden hånd :lol:

Link to comment
Share on other sites

Aner det ikke! Hun er sygeplejerske og til det job bliver du nødt til at bruge to hænder.

:lol: :lol: :lol: Hvorfor dælen spørge du herinde, din mor er uddannet inden for faget, og så har hun ovenikøbet selv gennemgået det :D

forresten, prøv lige ved lejlighed at spørge hende hvordan hun undgik sygeperiode. Det undre mig godt nok!(og jeg er blevet lidt nysgerrig) man får jo hånden pakket ind i en kæmpe "boksehandske" hvilket gør at den ikke kan bruges, samt den skal holdes over hjertehøjde de første 3-4 dage, for slet ikke at tale om føreligheden i selve hånden, når bandagerne kommer af...

....hov, nu kom jeg ved et uheld til at nærlæse det jeg citerede dig for :D Måske hun bare har fået et papirnusser job i hendes sygeperiode :unsure:

Edited by Jast
Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg blevet henvist til 'nåle-undersøgelsen', som var mit eget valg, "just in case", men min læge var så sikker på diagnosen, at han også henviste mig til operation hos en håndkirurg. Han fortalte at tommelfingermusklen på hånden kunne visne væk og aldrig komme tilbage, så jo før jo bedre.

Jast-> Min mor udførte bare normalt sygeplejerskearbejde lige efter operationen; hun mærkede ikke smerter af nævneværdig grad. Kun håndleddet var forbundet og så længe hun undgik at forbindingen blev våd, var det ikke noget problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Der kan godt gå uger imellem at jeg snakker med hende, desuden slår hun det bare hen og siger jeg er pivet og hypokonder. Hvis du vidste hvad det indebærer at have en sygeplejerske til mor....

Heheh - kender det.

Min mor er også sygeplejerske, gammel skadestue-sygeplejerske, og nu OP sygeplejerske. Der skal nærmest være afrevne lemmer før hun synes det er værd at gøre noget ved.

Engang klagede min far over voldsomme smerter, det tydede på blindtarmen. Det blev værre og værre men min mor skældte bare min far ud og sendte ham i seng med 2 panodil. 1 time efter sprængte blindtarmen på den arme stakkel der på det tidspkt havde hylet og skreget i flere timer :lol:

Til sidst syntes min mor ikke at det var helt så pinligt at sende min far afsted :devil:

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share