Begyndende carpal tunnel syndrom - måske


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Som skrevet i min log her har jeg lidt problemer med følelsesløse fingre under længere cykelture. Det er ikke voldsomt generende men jeg er bekymret for at det måske betyder jeg har begyndende carpal tunnel syndrom. Jeg oplevede det samme sidste sommer hvor det i en periode også kom på andre tidspunkter end når jeg cyklede.

Her er et interessant svar jeg fik fra laush:

Det tyder på det er n. medianus udfra beskrivelsen af tommel, pege og langefingeren. medianus.JPG

hand19.jpg

Den kan give carpal tunnel syndrom som netop er karateriseret ved smerte/føleforstyrrelse i n. medianus innerveringsområde.

Hvis symptomerne er meget hæmmende kan man få en skinne til aflastning. Operation udføres også, men den vej tror jeg ikke du vil gå. En fysioterapeut kan også lave "myofasciel release" som kan behandle carpal tunnel syndrom.

Det kan være rystelserne fra ujævnhederne i underlaget der forplanter sig i håndleddende og irriterer nerven - derfor på cykel og jo længere tid des værre symptomer.

Et par spørgsmål:

Skal jeg til lægen og have en henvisning til en fys for at få lavet sådan en "myofasciel release"?

Kan mine problemer under cykelturen skyldes forkert/dårlig håndstilling? Jeg har horn på styret af cyklen og skifter af og til håndstilling.

Vil det hjælpe med f.eks. cykelhandsker så stødene fra vejen bliver dæmpet?

Har i andre gode forslag til hvad jeg selv kan gøre for at lindre eller behandle problemet og/eller symptomerne? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvad er en "myofasciel release"?

Kan mine problemer under cykelturen skyldes forkert/dårlig håndstilling?
Hvis du holder således at at sener, nerver m.m. der ligger i karpal tunnelen bliver irreteret med det deraf følgende hævelse ->afklemning af nerverne, så kan det muligvis godt tænke sig.

Medmindre dine problemer skyldes en akut hændelse, vil jeg ikke mene at en skinne er vejen frem. Medmindre du vil bære den til noget nær evig tid ;)

Akupunktører skulle angiveligt også kunne lave noget der kan heldbredde karpal tunnel syndrom.

Jeg havde også ligende problemer for nogle år siden. det startede ligesom dig, men at jeg kun registrerede det når jeg cykledede eller kørte motorcykel. Med tiden tog det til (måske tildels pga træningen -dette skal jeg lade være usagt), det blev en daglig gene samt forstyrrede min nattesøvn kraftigt.

Efter fem undersøgelser og næsten lige så mange forskellige diagnoser ( <_< ) mente de at være nået frem til at det var karpal tunnelsyndrom, samt fedt aflejringer på min sener der forårsagede mine gener.

Under operationen operation fik jeg så endnu en diagnose (nu begyndte der med diagnoserne snart at være underholdende :lol: ): jeg havde udposninger (vist nok forårsaget at arvæv) på nerverne i håndfladen og karpaltunnelen. Disse udposninger klemte nerverne i karpal tunnelen og gav mig generne. Jeg fik klippet ledbåndet over karpal tunnelen og de fjernede hvad de kunne af udposningerne (de ikke udstyr til mikrokirugi på den stue jeg blev opereret på) og lappede mig derefter sammen igen.

Jeg har fået noget arvæv igen, men er helt fri for gener :)

Inden operationen kunne jeg i min håndflade samt i håndledet (lige efter karpal tunnelen ind mod armen) se lettere hævelser, i forhold til min anden hånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg led ofte af samme problem som dig, når jeg cyklede langt. (100-200 km)

Det har meget at sige mht handsker og forskellige stillinger på cyklen. Er handskerne for stramme, kan de dog gøre det værre. :(

Har du også problemer med følelsesløshed i hænderne, når du vågner om natten? -Det er sgu ved at irritere mig. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Andy>

faktisk er der kliniske forsøg der viser at MFS virker:

Myofascial manipulative release of carpal tunnel syndrome: documentation with magnetic resonance imaging.

Sucher BM.

Four patients with carpal tunnel syndrome, unresponsive to routine conservative care, underwent treatment with myofascial release manipulation and self-stretching. Magnetic resonance imaging analysis of the cross-sectional area of the carpal tunnel and electrodiagnosis were performed before and after treatment. The patients improved clinically. The nerve conduction studies showed concomitant reduction in distal latencies or increase in motor response amplitudes. Magnetic resonance imaging demonstrated that the anteroposterior and transverse dimensions of the carpal canal significantly increased after treatment. This study demonstrates that the carpal canal is a distensible structure with the potential to yield to a relatively simple, aggressive, nonsurgical treatment for carpal tunnel syndrome.

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg læste flygtigt dit problem igennem er selv cykelmekaniker, og ved at firmaet. www.specialized.com eller På mit arbejde Jupiter fisketorvet har vi en lang/kort fingret handske som har en gelpude for ikke at afklemme /belaste ulnar arterien. det er da et forsøg værd--- hvad er der blevet af Ripper, trænede du ikke sammen med ham på DTU???

Link to comment
Share on other sites

Var en Myofasciel release det eneste man kunne gøre for at afhjælpe problemet ud over operation? :unsure: :(

Er der ingen øvelser eller lignende man selv kan lave?

Vil styrketræning, cykling osv forværre problemet? Endnu er det trods alt ikke så slemt at jeg føler mig decideret hæmmet af det ;)

Link to comment
Share on other sites

Lån evt. en bog om "triggerpunkter" på biblo samt lav strækøvelser for underarmens muskler.

Jeg tror godt du kan forsætte dine aktiviteter, men undgå dem der skaber irritationen så måske du skal undgå de helt lange cykelture, især dem på brosten!

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share