Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Hej kære forum :smile:

Så melder endnu en logbog skribent sig på banen, med den gode intension om at dele træningsoplevelser med jer.

Mit navn er Jannie, jeg er 30 år gammel og motionsfreak ud til fingerspidserne.

De sidste 3-4 år, har mit fokusområde været løb og spinning. Talrige motionsløb er tilbagelagt og næsten lige så mange løbesko er slidt.

Men nu er det slut! Skoene er gemt væk på øverste hylde i klædeskabet, og cyklen er fundet frem.

Hvorfor??? Fordi jeg trængte til nye målsætninger og fordi jeg har fået gjort alt for lidt ved cyklingen de seneste år, hvilket jeg har savnet!

Efter at have opfyldt min sidste målsætning med løbeskoene på - gennemførsel af Berlin Marathon 2010, mente jeg derfor at tiden var inde. Og der skulle ikke gå længe inden et nyt mål dukkede op. La Marmotte 2011 i guldtid for kvinder.

Om det er for ambitiøst må tiden vise, men indtil videre er motivationen i top, og jeg er villig til at give alt for at opnå mit mål.

I bestræbelserne på at nå mit mål, får jeg kyndig vejledning af Jakob Andersen fra www.formtop.dk. Jakob forsyner mig med 12 ugers træningsprogrammer, der opbygger og finpudser formen. Hans ekspertise kombineret med min træningsiver er min direkte vej til guldet :wink:

Nu ligger La Marmotte forholdsvis langt ude i fremtiden, hvilket på alle måder er heldigt. Jeg får nemlig brug for god tid til forberedelse, hvis min målsætning skal indfries.

Træningen er da også allerede så småt påbegyndt, hvilket jeg virkelig nyder i fulde drag. Jeg er pt. i anden træningsuge i mit første 12 ugers program. Fokus er på styrketræning samt vedligeholdelse af konditionen.

Styrketræning er nyt form mig, men uden tvivl tiltrængt. Opstarten har dog været hård, og jeg har oplevet super ømme muskler på en helt anden måde end jeg er vant til. Det føles dog godt, så jeg tror snildt at jeg kan blive forfalden til det.

Min bedste ven kommer de næste mange måneder til at være min kære cykel. Jeg kører på en Wilier Cento1 med Dura Ace elektronic gear, Shimano RS80 C24 hjul og 3T styr og frempind. Jeg skal nok poste et billede, så snart jeg finder ud af hvordan man gør det :blush:

Cyklen, samt alt andet udstyr der hører til cykelsporten, udgør en kæmpe motivationsfaktor for mig. Derfor går en stor del af mine sparepenge også dertil. En lækker cykel, lidt smart og top funktionelt tøj, lirede solbriller..... Kan det blive bedre?

Nå, nok om mig, nok om min cykel. Nu skal det handle om det vigtigste - nemlig træningen.

Foreløbigt har min træningsuge set således ud:

Tirsdag:

45 min morgen spinning

45 min aften spinning

60 min bodypump

Morgentimen blev kørt i et lidt afdæmpet tempo, men det passede mig godt, da jeg følte lidt ubehag ved for høj puls.

Benene føltes dog helt ok.

Efter job, følte jeg mig frisk og havde både lyst og behov for at revancere mig for den lidt tamme morgentime.

Jeg kørte endnu en forholdsvis rolig time, men følelsen var god og eneste grund til den noget lave puls, var den efterfølgende pump time. Pump er nemlig helt nyt for mig, og det giver lynhurtigt en god portion syre i mine spinkle muskler.

Torsdag:

40 min spinning

50 min spinning

To timer, som blev gennemført med høj puls. Benene var gode og jeg arbejdede godt med høj puls.

Efter de to timer var jeg dog noget slidt og tømt, men det skyldes nok mest min lille druktur onsdag aften, hvor jeg muntrede mig i Herning i selvskab med Lady Gaga. Uppss.....

I dag efter job skal jeg på landevejen. Mit program sender mig ud på 45 km med 4 x 30 sek. bakkeintervaller, hvor pulsen skal skydes op på ca. 88-91%. Den øvrige del af turen skal køres med puls på ml. 66-71%.

Det var hermed mit første officielle indlæg i min nye logbog. Jeg vil bestræbe mig på at opdatere løbende.

Jeg håber, at I har lyst til at følge med og også bidrage med lidt indspark undervejs :please:

/Jannie

Hej kære forum :smile:

Så melder endnu en logbog skribent sig på banen, med den gode intension om at dele træningsoplevelser med jer.

Mit navn er Jannie, jeg er 30 år gammel og motionsfreak ud til fingerspidserne.

De sidste 3-4 år, har mit fokusområde været løb og spinning. Talrige motionsløb er tilbagelagt og næsten lige så mange løbesko er slidt.

Men nu er det slut! Skoene er gemt væk på øverste hylde i klædeskabet, og cyklen er fundet frem.

Hvorfor??? Fordi jeg trængte til nye målsætninger og fordi jeg har fået gjort alt for lidt ved cyklingen de seneste år, hvilket jeg har savnet!

Efter at have opfyldt min sidste målsætning med løbeskoene på - gennemførsel af Berlin Marathon 2010, mente jeg derfor at tiden var inde. Og der skulle ikke gå længe inden et nyt mål dukkede op. La Marmotte 2011 i guldtid for kvinder.

Om det er for ambitiøst må tiden vise, men indtil videre er motivationen i top, og jeg er villig til at give alt for at opnå mit mål.

I bestræbelserne på at nå mit mål, får jeg kyndig vejledning af Jakob Andersen fra www.formtop.dk. Jakob forsyner mig med 12 ugers træningsprogrammer, der opbygger og finpudser formen. Hans ekspertise kombineret med min træningsiver er min direkte vej til guldet :wink:

Nu ligger La Marmotte forholdsvis langt ude i fremtiden, hvilket på alle måder er heldigt. Jeg får nemlig brug for god tid til forberedelse, hvis min målsætning skal indfries.

Træningen er da også allerede så småt påbegyndt, hvilket jeg virkelig nyder i fulde drag. Jeg er pt. i anden træningsuge i mit første 12 ugers program. Fokus er på styrketræning samt vedligeholdelse af konditionen.

Styrketræning er nyt form mig, men uden tvivl tiltrængt. Opstarten har dog været hård, og jeg har oplevet super ømme muskler på en helt anden måde end jeg er vant til. Det føles dog godt, så jeg tror snildt at jeg kan blive forfalden til det.

Min bedste ven kommer de næste mange måneder til at være min kære cykel. Jeg kører på en Wilier Cento1 med Dura Ace elektronic gear, Shimano RS80 C24 hjul og 3T styr og frempind. Jeg skal nok poste et billede, så snart jeg finder ud af hvordan man gør det :blush:

Cyklen, samt alt andet udstyr der hører til cykelsporten, udgør en kæmpe motivationsfaktor for mig. Derfor går en stor del af mine sparepenge også dertil. En lækker cykel, lidt smart og top funktionelt tøj, lirede solbriller..... Kan det blive bedre?

Nå, nok om mig, nok om min cykel. Nu skal det handle om det vigtigste - nemlig træningen.

Foreløbigt har min træningsuge set således ud:

Tirsdag:

45 min morgen spinning

45 min aften spinning

60 min bodypump

Morgentimen blev kørt i et lidt afdæmpet tempo, men det passede mig godt, da jeg følte lidt ubehag ved for høj puls.

Benene føltes dog helt ok.

Efter job, følte jeg mig frisk og havde både lyst og behov for at revancere mig for den lidt tamme morgentime.

Jeg kørte endnu en forholdsvis rolig time, men følelsen var god og eneste grund til den noget lave puls, var den efterfølgende pump time. Pump er nemlig helt nyt for mig, og det giver lynhurtigt en god portion syre i mine spinkle muskler.

Torsdag:

40 min spinning

50 min spinning

To timer, som blev gennemført med høj puls. Benene var gode og jeg arbejdede godt med høj puls.

Efter de to timer var jeg dog noget slidt og tømt, men det skyldes nok mest min lille druktur onsdag aften, hvor jeg muntrede mig i Herning i selvskab med Lady Gaga. Uppss.....

I dag efter job skal jeg på landevejen. Mit program sender mig ud på 45 km med 4 x 30 sek. bakkeintervaller, hvor pulsen skal skydes op på ca. 88-91%. Den øvrige del af turen skal køres med puls på ml. 66-71%.

Det var hermed mit første officielle indlæg i min nye logbog. Jeg vil bestræbe mig på at opdatere løbende.

Jeg håber, at I har lyst til at følge med og også bidrage med lidt indspark undervejs :please:

/Jannie

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Så er dagens træningstur overstået. Vejret var elendigt - silende regn og en forholdsvis solid vind. Men andre ord, så ikke lige frem det jeg havde håbet på. Men trænes, det skulle der og det blev der.

Efter sådan en dag som i dag, hvor vejret gør det rigtigt surt, føler jeg virkelig en dejlig tilfredsstillelse over at jeg trods alt kom afsted. Det er alt for let at springe over og blive hjemme, men pt. hvor motivationen er i top, er det slet ikke noget tema for mig.

Den gejst forsætter nok ikke hele vinteren over, så det er med at nyde det så længe som muligt.

Dagens tur bød også på 4 bakkespurter à 30 sekunder. Jeg kørte ud til Jennum bakken og gav så ellers gas.

Intervallerne blev kørt stående og for fuld gas. Det var hårdt med gik ok.

Pulsen nåede på på ca. 92% under de sidste to intervaller.

De samlede stats for dagens træning lyder som følgende:

49 km

Gns: 26,5 km/t

Puls gns: 70%

Farten var ikke just imponerende, men dagens rute var bakket, vejret var skidt og turen blev samtidigt kørt med relativ lav puls.

Uanset hvad, er jeg godt tilfreds med udbyttet, og det er jo hovedsagen.

Pt. sidder jeg og overvejer, om der ikke skal investeres i et par vinterdæk til raceren. Eventuelt i kombination med dækindlæg.

Pt. kører jeg på GP400s med latexslanger, hvilket bare ruller. Men sæsonen taget i betragtning, er det nok fornuftigt nok at skifte.

Ja, det gør jeg sgu :smile:

I morgen er der atter motion på programmet. Jeg underviser i spinning i Lido Fitness i vejle, og det er mig der har lørdagstjansen.

Første time er en basis, mens anden er en forsætter time. Pulsen skal altså nok komme op igen i morgen.

Nå, slut for nu. Vild med dans venter i god og herlig kombination med en Pepsi Max samt lidt bland selv slik. Velfortjent til jeg mene :tongue:

/Jannie

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest - velkommen til. Altid rart med flere cykelryttere herinde :w00t: Men lyder da som noget af en målsætning at have. Tog mig selv i at grine lidt til at starte med, men det er absolut ikke umuligt, og når du bor i Vejle området, er det jo endnu nemmere at få god "bjerg"træning inden Marmotten.

Men jeg glæder mig til at følge projektet, udstyret går du i hvert fald ikke ned på :4thumbup: Dækindlæg begynder at blive aktuelt nu, ikke fordi man punkterer så meget oftere, men bare fordi det er surt når det sker. Jeg har selv kørt med Vredesteins Fortezza Tricomp Quattro(mest sindssyge navn til et dæk!), med dækindlæg i i et par sæsoner, og det synes jeg virker godt. Hvis du skal være helt sikker på ikke at punktere, så skal du bare købe et sæt Schwalbe Durano Plus, men rent følelsesmæssigt er det komplet dødt. Det kan tage modet fra enhver cykelentusiast det dæk.

Og god hygge på sofaen med Pepsi Max(ahem), og bland selv slik(god stil!).

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres velkommen hilsner. Det er rart at der bliver vist lidt interesse, når man er ny "logger" :bigsmile:

Jeg ved at min målsætning er hård, og måske også på grænsen til urealistisk - det kan kun tiden vise. Indstillingen og motivationen fejler dog intet, så det satser jeg på kan løfte mig lidt, når træningen begynder med at bide godt.

Ja, området her omkring Vejle er spækfyldt med bakker. Hvor stor en forskel det kommer til at gøre i min træning, kan jeg ikke helt vurdere, da en 900 meters bakke ikke kan måle sig med et 20 km langt bjerg, men uanset hvad, så kommer de til at blive kørt flittigt.

Som led i mine forberedelser mod La Marmotte, statser jeg på at tilbagelægge minimum 5000 km i perioden fra 1/1-1/7 2011.

Derudover SKAL Grejsdalsløbet gennemføres - naturligvis på den lange distance.

Umiddelbart efter at det er overstået, drager jeg til Norditalien med to gode venner. Formålet er bjergtræning. Vi regner med at indlogere os et sted i nærheden af Bolzano, hvor der findes mange lækre stigninger inden for overkommelig afstand.

Stelvio bliver helt klart en af stigningerne :w00t:

Mht. valg af dæk, så vil det måske være bedre bare at kaste et sæt indlæg i mine nuværende dæk?

Jeg er selvfølgelig interesseret i at beholde så meget af "rullet" som muligt, dog uden at ville risikere alt for mange punkteringer.

Der findes nemlig ikke noget værre, især ikke når fingrene er kolde :sneaky2:

Nå, nu lidt om dagens træning. To spinningtimer er overstået og det gik egentlig over forventning. Jeg vågnede ellers op med en god snotnæse - sikkert et resultat af gårsdagens meget våde cykeltur.

Heldigvis virkede det ikke til at påvirke fysikken nævneværdigt, hvilket jo kun var skønt.

Lørdagens stats:

1 time og 45 min spinning

Pulsgns. 83%

I morgen skal jeg atter ud på jernhesten - endnu en tur på 45 km er på programmet.

Og ikke nok med det, så skal jeg ud og løbet i morgen eftermiddag. Løbeturen er dog ikke helt frivillig :mad:

Min kæreste har arrangeret en firmatur til Vejle Ådalløbet, og der er jeg tvungen deltager. I første omgang var jeg egentlig tilmeldt på halvmarathon distancen, men da mit cykelprogram jo også SKAL overholdes, fik jeg det ændret til 5 km.

Nok for denne gang. Arbejdet kalder. Jeg har weekendvagt på job i dag - en frivillig tjans der betales ganske godt, så det skal passes. Efter et par timers arbejde, regner jeg dog med at lande på sofaen igen. Stængerne skal hviles til i morgen.

/Jannie

Link to comment
Share on other sites

Stelvio bliver helt klart en af stigningerne :w00t:

MEGET misundelig!

Mht. valg af dæk, så vil det måske være bedre bare at kaste et sæt indlæg i mine nuværende dæk?

Jeg er selvfølgelig interesseret i at beholde så meget af "rullet" som muligt, dog uden at ville risikere alt for mange punkteringer.

Ville jeg gøre. Der er heller ikke særlig mange der synes det er sjovt at dyrke sex med 2x kondom, og ja, det føles lidt derhenad.

Af ren og skær nysgerrighed, hvordan ser din styrketræning så ud?? Er selv hoppet på styrketræningsvognen her for et par måneder siden, og jeg er meget spændt på at se hvordan det kommer til at virke til foråret.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Stelvio bliver rigtig nok en super fed oplevelse. Det har altid været en af mine farvoritstigninger, i hvert fald rent tv mæssigt. Nu må vi så se om denne mening holder, når jeg først selv har lidt i over 23 km.

Tak for rådet vedr. dækkene. Det er alt andet lige også billigere med dækindlæg, frem for et sæt helt nye dæk, så den hopper jeg på.

Mit styrketræningsprogram er en kombination af Bodypump og alm. styrketræning.

Jeg ved ikke om du kender noget til bodypump - hvis ikke kan det kun anbefales. Det rammer plet i de store muskelgrupper og består ikke af en masse aerobic-agtig koordinering, som jeg ellers havde frygtet.

Den almindelige styrketræning består af følgende øvelser:

Ca. 20 min. opvarmning på kondicykel (90-100 rpm)

3 x 10 benspark

3 x 10 læg øvelser

4 x 10 squad

3 x 10 rygrulninger

4 x 10 maverulning

4 x 10 tricepsøvelser

4 x 10 bicepsøvelser

4 x 10 baglårskick

4 x 10 benspark (både forud og bagud)

Alle øvelser gennemføres med stigende vægt.

Programmet er udarbejdet af Jakob fra Formtop.dk

Beklager at jeg ikke kan sætte en masse fancy forklaringer på. Jeg er meget grøn inden for styrketræning, så har ikke helt lært dem endnu :tongue:

/Jannie

Link to comment
Share on other sites

Så er endnu en uge ved at være slut. Weekenden fløj som altid afsted.... Heldigvis blev der plads til en god portion træning, og dagen i dag var ingen undtagelse.

Det var egentligt min plan at starte dagen op med en cykeltur på ca. 45 km, men da mit vækkeur ringede kl. 8,15, var det i takt til regndråbernes pisken mod vinduet. Jeg stod op, kiggede ud og konstaterede at forholdene var håbløse.

Lidt sløvt, ja - I know, men jeg skulle jo trods alt deltage i Vejle Ådalløbet senere på dagen, så lidt træning ville det blive til uanset hvad. Dagens cykeltur tager jeg så i morgen i stedet for, for der lover DMI trods alt lidt bedre vejr.

Kl. 13 i dag gik turen så fra Bredballe til Vejle C, hvor løbet skulle skydes i gang kl. 14. Egentlig var det meningen at jeg skulle deltage på 5 km distancen, men som følge af den manglende cykeltur, virkede benene friske og jeg tog derfor 10 km distancen.

Planen var at lunte afsted, da jeg trods alt ikke havde fået løbet siden Berlin Marathon d. 26/9. Og nok er kondien stadigvæk i top, men de muskler man bruger til løb, er noget anderledes end dem man bruger til cykling. Løb er bare SÅ meget mere hårdt ved kroppen, selvfølgelig primært pga. de mange stød der ryger op gennem kroppen.

Da startskuddet lød, vidste jeg dog straks at jeg ikke kunne lunte den hjem. Der skulle altså mere tempo på.....

Turen forløb da også ok. Benene var lidt småtunge og mit ene knæ drillede lidt efter ca. 6 km, men jeg kom igennem og er overordnet set godt tilfreds med udbyttet.

Søndagens resultat blev flg:

10 km. løb - 50 min og 2 sek

Samlede udbytte for uge 42 er små 9 timers træning, som primært er foregået indendørs.

Nu sidder jeg i sofaen og kigger tilbage på en uge med masser af lækker træning. Formen bliver stille og roligt bedre på alle fronter, og det ekstra kilo der røg på efter marathon er barberet af igen. Kan formkurven forsætte sin udvikling indtil nytår, vil jeg uden tvivl stå godt rustet frem mod de mange måneders hård træning frem mod La Marmotte, og det vil give mig en dejlig form for tryghed.

Ugen har også budt på et nyt bekendtskab, nemlig MOL :tongue: . Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle hoppe med på logbog-bølgen, men "here I am". Og ikke nok med det.... Noget siger mig tilmed, at denne logbog og dette fora vil bidrage med en masse positivt, hvilket er en stor bonus og ualmindeligt fedt!

Det er søndag aften, og vi er snart på vej ind i en ny uge. Og hvad skal denne uge så bringe?

Svaret er: En masse træning

Jeg SKAL på landevejen 3 gange - no mercy uanset vejr!

Derudover står der både én gang styrketræning samt én gang pump på programmet.

Sidst men ikke mindst har jeg 5 undervisningstimer i spinning forude. Normalt kører jeg kun 3 faste ugentlige timer, men i næste bliver der lige klemt et par ekstra timer ind. Dejligt :bigsmile:

Den kommende uge kommer dog til at rumme andet end træning. Min kæreste har nemlig inviteret mig på et gourmet ophold i Kerteminde, hvor vi skal spise en 7 retters menu på Restaurant Rudolf Mathis. Vi kører fra Vejle lørdag lige over middag og er hjemme igen søndag middag. Et kort ophold, men et dejligt break fra hverdagen, hvilket jeg glæder mig rigtig meget til.

Forsat god søndag til jer alle. Den gamle kone her er træt, så hun lukker ned og kravler snart under dynen :innocent:

/Jannie

Link to comment
Share on other sites

Gammel kone????????? :blink:

Lyder da alligevel til at du fik noget ud af søndagen, og ambitiøs kommende uge med 3 gange på landevejen. Den skal nok blive ond, så det er bare med at få det gjort så man kan hylde sig selv som værende "mega sej!" :superman:

Og så er det på tide at der snart kommer lidt grej-flash! Har du tænkt dig at køre på en Wilier hele vinteren igennem, eller har du en vinterracer klar?

Faldt i øvrigt lige over et indlæg på Feltet.dk omkring iPhones som cykelcomputer. Og her kan du finde holdere: iPhone holder til cykel.

Link to comment
Share on other sites

Måske ikke gammel i ordets bogstavlige forstand..... :innocent:

Jeg vil meget gerne uploade et par billeder. Problemet er bare at jeg ikke kan finde ud af det.

Kan du give et par tips?

Pt. har jeg kun min Wilier. Men jeg er ikke meget for tanken om, at skulle benytte den vinteren over i al slags vejr. Derfor er jeg pt. på udkig efter en billig vinterracer, som jeg kan kaste skærme på.

Indtil da bruger jeg den anden og giver den lidt ekstra gas med rengøringen.

Tak for linket til feltet. Jeg har faktisk selv fulgt lidt med i den tråd, men synes stadig ikke rigtigt at de alternativer der findes er helt gode nok.

En solid holder med beskyttelsescover til Iphonen, rager jo ca. 5 cm op fra frempinden, hvilket i mine øjne ser noget klodset ud.

Jeg overvejer forsat alternative løsninger til både min FR405 samt Iphone, men jeg afventer lige nogle anmeldelser af den nye Edge :bigsmile:

/Jannie

Link to comment
Share on other sites

Opret en profil på Photobucket.com hvor du så kan uploade dine billeder. Så går du ind og finder linket til filen, og smider ind her :smile:

Lyder fornuftigt med en vintercykel. Jeg er selv hoppet på MTB bølgen da jeg har kørt 3+ timers landevejstræning i minusgrader, og det er altså bare koldt! Så hellere ind i skoven hvor det ikke blæser, og hvor intensiteten kan være højere. Derudover lurer jeg på at købe en Tacx Fortius hjemmetræner til computeren, netop også for at træne bjergkørsel :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Opret en profil på Photobucket.com hvor du så kan uploade dine billeder. Så går du ind og finder linket til filen, og smider ind her

Jeg får da en "Klik for at vedhæfte filer"-knap, når jeg poster et svar. Når jeg klikker på den, kan jeg bare vælge et billede og uploade det direkte herinde. Det vil som regel være hurtigere end at gå over Photobucket eller Imageshack o.lign.

post-25601-027798500 1288004451_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Pt. har jeg kun min Wilier. Men jeg er ikke meget for tanken om, at skulle benytte den vinteren over i al slags vejr. Derfor er jeg pt. på udkig efter en billig vinterracer, som jeg kan kaste skærme på.

Indtil da bruger jeg den anden og giver den lidt ekstra gas med rengøringen.

Det er da synd for den lækre racer at blive brugt vinteren igennem. På DBA og CykelGalleri mv. kan man ofte finde billige "racercykler", der kan bruges vinteren igennem, uden at man bliver ruineret.

Du skal også tage højde for i dit træningsprogram, at der kommer dage, måske uger (eller måneder som sidste vinter crazy.gif), hvor det simpelthen er for koldt til at køre på landevejen. Selv med de bedste handsker/sko/trøjer på, bliver man simpelthen underafkølet og får slet ikke det optimale ud af træningen. Kroppen har – populært sagt – mere end travlt med bare at holde varmen.

MTB i skoven er en mulighed, som Kermit foreslår. Hvis ikke der ligger for meget sne, kan det være et fint alternativ (selv om jeg selv slet ikke har god nok teknik til for alvor at få pulsen op som på landevejen). En anden mulighed er naturligvis spinning, som du allerede bruger. Hvis vejret bliver helt umuligt, kan man skrue op for spinning i en periode for at holde dampen oppe.

Endelig burde du måske overveje at fortsætte med at løbe en lille smule. Jeg ved godt, at det er nogle helt andre muskler, man bruger, men det sparer tid, presser kredsløbet og er godt at have i baghånden, når vinteren sætter ind og gør vejene glatte og farlige. Med din baggrund kan du jo roligt vente med at tonse mange kilometer til februar/marts.

Hep! 4thumbup.gif

Edited by Cykologen
Link to comment
Share on other sites

Arghh... De billeder driller mig.

Det nærmeste jeg er kommet, er følgende links:

http://i1116.photobucket.com/albums/k575/elkjaermark/DSCF0684.jpg

http://s1116.photobucket.com/albums/k575/elkjaermark/?action=view&current=DSCF0686.jpg

http://i1116.photobucket.com/albums/k575/elkjaermark/DSCF0691.jpg

http://i1116.photobucket.com/albums/k575/elkjaermark/DSCF0721.jpg

Jeg håber, at I kan se billederne via linkene. Måske jeg med tiden får lært at uploade dem direkte....

Pt. bliver jeg afvist når jeg forsøger. Jeg får en meddelse om at billederne er for store, men hvordan pokker kan jeg gøre dem mindre?

Link to comment
Share on other sites

Og nu lidt om dagens træning, for lidt blev det til selvom vejret var skod ringe.

Cyklen stod for tur og i kraft af en solid vestenvind, blev det en tur ud igennem Ådalen med vendepunkt ved Vonge og så ellers bare retur igen.

Det lyder måske lidt små kedeligt, men det er en tur i dejlige omgivelser, så det betyder ikke så meget at køre samme vej ud og hjem.

Bakker er der også lidt af, men jeg tog dem med lav puls i dag.

Mandagens træning endte således:

41 km - 27,1 km/t i gns.

Gns. puls: 70%

Alt i alt ganske tilfredsstillende :smile:

Dagens optur var uden tvivl at jeg modtog to par nye cykelsko i dag. Det ene par er et par vinterstøvler, som jeg spottede på tilbud hos Bikebuster. Det andet par, er et par Shimano WR80, som jeg købte via en engelsk online store. Super fede sko med carbon sål, og så passer de perfekt til min smalle fod.

Jeg glæder mig til at teste dem til morgenspinning i morgen kl. 6,15.

Udover 2 par sko, erhvervede jeg mig også en kæderenser samt et sæt vinterdæk. Vinterdækkene var jeg meget i tvivl om, men et besøg hos Børge Madsen Cykler, overbeviste mig om at det skulle være et nyt sæt dæk fremfor indlæg.

Som Rasmus forklarede, er det noget bøvl at stå med indlæggende på landevejen, hvis man er uheldig at punktere trods indlæggene.

Jeg valgte derfor et sæt Swalbe Durano plus, som bliver monteret en af dagene og derefter testet. Det bliver nok lidt antiklimaks, men hvad pokker, når både blæsten og vejret driller, betyder lidt ekstra rullemodstand ikke alverdens.

I morgen skal jeg som nævnt køre morgenspinning kl. 6,15 - så er den dag ligesom skudt i gang. Hvis vejret, som lovet, bliver godt, tror jeg at jeg hopper på landevejen endnu engang. Men lad os nu se....

Vedr. vintercykel-problemstillingen, så er jeg kommet nærmere en ok løsning. Min bror har en ganske ok Trek mountainbike stående i garagen. Han bruger den aldrig, så den har jeg fået lov til at låne vinteren over. Viser det sig så, at mountainbike kørsel er et godt alternativ for mig, kan jeg kaste lidt mønter efter en. Hvis ikke, har jeg ikke tabt noget :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hjalp lige lidt med billederne :bigsmile: Super lækker cykel, og du får lige lidt bonus ros for ikke at gå ned på udstyret når det gælder tøj. Det Castelli kluns ser super lækkert ud, og det spiller bare max!

Og lyder som en god træningstur du havde, selvom vejret absolut ikke var spændende i dag.

Link to comment
Share on other sites

Tak for roserne og endnu større tak for hjælpen med billederne :bigsmile:

DI2 kører super godt. Det skifter hurtigt, præcist, gnidningsløst og ikke mindst lydløst. Tidligere har jeg aldrig været vild med at skifte gear i en stående accelleration, men nu gør jeg det uden bekymringer. Det funger bare!

Derudover passer skiftegrebene bare super godt til mine hænder, så alt spiller i mine øjne max :4thumbup:

Jep, Castelli outfittet er ikke helt tosset :cool:.

Castelli tøj befinder sig, IMO, fuldt ud på højde med fx. Assos. Faktisk er jeg nok mest til Castelli. Deres puder er ikke så overdimensioneret som Assos, men yder stadigvæk det som de skal. Deres design er også ganske lækkert, og så har de en dejlig bred dameserie, som de færeste andre mærker kan præstere.

Faktisk har min bedre halvdel og jeg netop fået designet noget firma-teamtøj fra Castelli, som vi nu går og venter spændt på.

Vi har bestilt tøjet i deres topmodel, som kaldes Aero Free. Eftersigende skulle det være samme model som Cervelo Testteam benytter. Vi havde nogle sæt hjemme, for at prøve størrelserne, og det var virkeligt lækkert! Desværre er leveringstiden lidt lang, så jeg må vente nogle uger endnu.

Lidt træning er det i øvrigt allerede blevet til i dag:

Tirsdag morgen:

45 min spinning

Gns. puls: 81%

Uh ha, hvor var benene stive. Mon det ikke er søndagens løbetur der stadig spøger lidt?

Selve timen bestod af opvarmning og derefter 3 blokke. To af blokkene havde fokus på styrke og udholdenhed, mens den sidste blok var en seriøs omgang intervaller, med henblik på at nærme sig max. Jeg nåede ikke over 91% i dag, men det var sørme hårdt nok alligevel.....

Mine nye Shimano sko blev testet under dagens time. Det var lidt en underlig fornemmelse at køre i dem, da jeg aldrig tidligere har kørt med carbon sål, og jeg skal da lige hilse og sige at det gør en forskel. Fuck hvor er de stive....

Egentlig burde skoene kun bruges på landevejen, men eftersom jeg ikke sveder helt ned i skoende under spinning, overvejer jeg lidt at bruge dem indendørs vinteren over.

Vejret her i Vejle er blændende. Koldt, men solrigt. Det betyder endnu en tur på landevej efter job i dag :4thumbup:

Rapport fra denne tur følger senere.

/Jannie

Link to comment
Share on other sites

Jep, det er mit nickname. Min hund hedder Homer :w00t:

http://i1116.photobucket.com/albums/k575/elkjaermark/IMG_0247.jpg

Lidt om dagens træning....

Tirsdag eftermiddag:

44,89 km - 26,9 km/t

Vejret viste sig, som lovet, fra sin nådige side i dag, så jeg skyndte mig hjem fra job for at nå en tur på jernhesten.

Min plan var at køre 45 km med 2 intervaller à hver 10 min, og den holdte jeg mig til.

Turen gik syd om Vejle via Koldingvej (bakke) og så ellers ud mod Klatrup, Smidstrup og Tiufkær, inden turen atter gik igennem Klatrup på vejen retur mod Vejle.

Det første interval kørte jeg efter 14 km. Intervallerne skulle køres med en puls i zone 3, dvs. 73-80% af max, altså en god gang udholdenheds/syregrænsetræning. Min puls lå nærmest konstant klistret op af 80% og det kørte egentlig meget godt.

Så 5 minutters pause inden det sidste interval skulle gennemføres. Derfra rullede jeg hjem med forholdsvis lav puls, og ben der stadig var fyldt op med energi. Sikke en herlig fornemmelse :superman:

For ca. 1 måned siden fik jeg skiftet styr og frempind på min cykel. Både reach og drop på det gamle setup var lige i overkanten til mig, så min position var ikke helt komfortabel. Efter at have skiftet til det nuværende 3T ergonova styr m. matchende frempind, oplever jeg en helt anden fornemmelse på cyklen. Aldrig tidligere har jeg siddet så meget nede i bukningen.

Begge intervaller i dag blev faktisk kørt dernede, og det er jeg ualmindeligt godt tilfreds med. Jeg føler pludselig, at jeg har mange flere variationsmuligheder på cyklen, og nu sidder jeg godt uanset hvor jeg har hænderne.

Det er virkelig utroligt hvor stor en forskel nogle få millimeter kan gøre :blink:

Dagen i morgen byder på styrketræning efterfulgt af en enkelt spinningtime. Spinningtimen er en forsætter time, så der skal gives gas. Men hey, hvem går af vejen af lidt høj puls :cool:

Link to comment
Share on other sites

Når nu du har en forkærlighed til styr med lave drop - er jeg selv, så bør du ofre 2000,- på et fit hos Nicolai Norrid. Han er Retül fitter, og det betyder at han kan gøre wonders med din position på cyklen. Det gør sindssygt meget mht. kontrol over cyklen, og kan overføre flere kræfter til pedalerne. Jeg har selv gjort det for et års tid siden, og det gjorde alle mine andre investeringer til skamme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk overvejet en bikefitting, men jeg må indrømme at mit styrskifte har skubbet det lidt i baggrunden, da det har gjort en kæmpe forskel.

Men hvorfor er det mere aktuelt for en der kører med lavt drop og reach?

Mit engagement med Formtop er stadigvæk forholdsvis nyt. Jeg er pt. i 2. uge af mit første 12 ugers forløb. Det er dog efterhånden noget tid siden, at jeg tog kontakt til Jakob, så vi har korresponderet en del frem og tilbage.

Forløbet startede op med en masse spørgsmål fra Jakob´s side. Spørgsmål som skulle kaste lys over min form, motivation, tidligere træningsmængde, nuværende træningsmængde, vægt, styrker, svagheder osv.

Ved denne lejlighed, meldte jeg ud at ca. 3 spinningtimer pr. uge er en fast bestanddel af min hverdag, hvilket ikke blevet taget op som værrende et problem.

Det skal så også lige nævnes, at jeg regner med at droppe spinningen fra omkring 1/4 2011, og da det jo er der træningsmængden stiger markant, passer det egentlig meget godt.

Mht. styrketræning, så er det noget jeg er startet op på i forbindelse med programopstart, og 2 gange styrketræning pr. uge er nu en fast bestanddel mit program.

Øvelserne samt antal reps udfører jeg efter anvisning fra Jakob.

Træningsprogrammet "dikterer" derudover hvor langt jeg skal cykle, ved hvilken intensitet samt i hvilket landskab (læs: bakket eller fladt). Derudover er der indlagt dage med intervaller, som rummer både udholdenheds samt VO2 max træning.

Træningsprogrammet virker gennemtænkt og målrettet. Intervallernes længde stiger over nogle uger, for derefter at falde igen - selvfølgelig af hensyn til restitution.

Men som sagt, så er det hele forholdsvis nyt endnu og jeg har ingen fornemmelse af hvordan min form vil udvikle sig. Det vil selvfølgelig også være alt for tidligt at begynde at evaluere på, især også taget i betragtning af, at mit nuværende program mest af alt har til mål at vedligeholde konditionen samt styrke musklerne.

Det næste 12 ugers program, som begynder d. 1/1 2011 bliver straks mere spændende at stifte bekendskab med :tongue:

Er programmet så pengene værd, eller kunne jeg have klaret mig lige så godt uden?

Godt spørgsmål, som jeg nok ikke får besvaret.... Egentlig har jeg efterhånden fået opbygget en god almen træningsviden, så jeg kunne sikkert have lavet et udemærket program på egen hånd.

Men da jeg er kontrolfreak til fingerspidserne, er det guld værd for mig at vide, at programmet er 100% og ikke bare 90% i orden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share