Begynder - fullbody, eller?


Malene123
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt ny på det her punkt, så bær over med mig og mit måske dumme spørgsmål.

Jeg har længe kørt en del spinning, men nu også fået lagt et program.

Mit spørgsål er om det er ok:

Mandag: spinning om aftenen (fullbody program??? )

Tirsdag: mit fullbody pogram og en times spinning bagefter

Onsdag: times spinning og bagefter mit fullbody pogram

Torsdag morgen: spinning

Fredag aften: fullbody pogram

hvordan ville i lægge det ? Jeg har ikke mulighed for spinning i weekenderne, men kan sagtens styrketræne. men ville i anbefale det?

Link to comment
Share on other sites

Full body 3 gange om ugen er rigtig godt. Som nybegynder får du ikke noget ud af splitprogrammer. Jeg vil anbefale, at du altid laver styrketræning inden spinning, når de to ting falder på samme dag.. Hvis du har brugt en masse energi og tømt musklerne for glykogen til en spinningtime, bliver din styrketræning mindre udbytterig. Kan du lægge spinning og styrketræning på hver deres dage, vil det være at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Full body 3 gange om ugen er rigtig godt. Som nybegynder får du ikke noget ud af splitprogrammer. Jeg vil anbefale, at du altid laver styrketræning inden spinning, når de to ting falder på samme dag.. Hvis du har brugt en masse energi og tømt musklerne for glykogen til en spinningtime, bliver din styrketræning mindre udbytterig. Kan du lægge spinning og styrketræning på hver deres dage, vil det være at foretrække.

Så skal jeg vel også helst lægge det, så det er ikke er tre dage i træk ?

Link to comment
Share on other sites

Sidder med en tanke der muligvis ikke er relevant, men here goes. Du skriver du er nybegynder og har så lagt ud med træning 5 gange om ugen. Hvis du er nybegynder i forhold til at træne, så vil jeg mene de fleste vil løbe død i ovenstående træningsmængde. Jeg ville som min. indlægge en dag uden nogen form for træning (og helst 2). Der er ikke noget galt med træningsmængden i forhold til kroppen, men bedste resultat vil komme ved at have en konstant træning i 1-2 år istedet for 2 mdr med fuld gas.

Link to comment
Share on other sites

Hej Malene

Du bør drosle ned på spinningen hvis du ønsker at få resultater af styrketræningen. Der sker intet ved at du "kun" spinner 2 gange pr. uge. Jeg synes du bør overveje et 2-split styrketræningsprogram - back to basic.

Det tager 1 times tid pr gang og det vil derfor være velegnet når du skal holde motivationen oppe og presse dig selv gennem hele programmet. Et fullbody kan være en lang fornøjelse og det kan være svært for en nybegynder at holde dampen oppe så du også får noget ud af de sidste øvelser i programmet.

Spinning vil "modarbejde" din mulighed for at få 100 % ud af din styrketræning idet styrketræning kræver et overskud af energi (kcal) i forhold til det at udvikle muskelmasse. Endvidere skal du også være frisk til at presse dig maksimalt i styrketræningen og det kan du ikke med 3-5 gange spinning pr uge. Periodiserer i stedet din træning så dit fokus de 3 næste mdr er rettet mod udvikling af færdigheder i styrkeøvelserne og muskelmasse. Du kan så til marts/april holde din styrketræning ved lige og øge spinningen en smule.

Som kvinde er du i forvejen udfordret på evnen til at udvikle muskelmassen. Så giv den gas = tung træning og minimal cardiotræning.

2 x 20 min spinning og 4 x 60 min styrketræning vil være rigeligt til at opnår super resultater.

Lad være med at sætte dig mellem 2 stole ved at spinne 3-5 gange og styrketræne 2-4 gange. Det giver hverken æ eller bæ.

Du kan finde back to basic program via Google.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel an på hvad man gerne vil.

Hvis man nu både gerne vil være i bedre form end gennemsnittet og også være lidt stærkere, uden at ville kun det ene, så kan man altså sagtens blande posen og både dyrke spinning og styrketræning.

Nej, det er ikke optimalt for nogle af de to elementer, men SÅ sølle bliver resultatet heller ikke.

En spinningtime varer også kun 55 minutter med tid til opvarmning, afrulning og lidt hurtig udstrækning - det er ikke just en marathon.

Link to comment
Share on other sites

Overraskende at cykelmafien dukkede op.

Spinning to gange om ugen er rigeligt. Alternativet er at træne mere uden at få bedre resultater = at spilde tiden.

Gregers du ved jo reelt ikke noget om det - du cykler som en besat og laver lidt hygge-fitness ved siden af. Al respekt for at det gør dig glad, men der er ingen grund til at give folk dårlig information.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er totalt nybegynder hvad angår styrketræning, derfor fik jeg en til at lægge et grogram til mig i centeret. Derfor er det primært maskiner og ikke med løse vægte, jeg ved ikke om det betyder noget. Jeg er ikke ude i at skulle stille op i noget bikini fitness, men blot at styrke min krop og blive lidt strammere i det :shades: Så det er jo nok i brund og grund "hygge fitness" som du så fint formulere det Fame Boy

Link to comment
Share on other sites

Spinning gør ikke andet end at forbrænde kcal.

Styrketræningen strammer dig op.

Du er bagud på point fra naturens side - hvorfor gøre det endnu sværere for dig selv?

Du behøver slet ikke spinning - det tjener intet formål ifht det rent æstetiske.

Edited by Fame Boy
Link to comment
Share on other sites

Spinning gør ikke andet end at forbrænde kcal.

Styrketræningen strammer dig op.

Du er bagud på point fra naturens side - hvorfor gøre det endnu sværere for dig selv?

Du behøver slet ikke spinning - det tjener intet formål ifht det rent æstetiske.

Man får en bedre udholdenhed og øget vo2max/kondition. Og motion hver dag er sundt ;-)

Malene, træn seks dage om ugen skiftevis styrke og spinning og så går det nok. Vil du spind mere end tre timer, så skal det være på spinningsdagene. Som Fame skriver modvirker spinningen (og anden cardio) til dels muskelopbygningen.

Det er i øvrigt bedre at træne med frie vægte frem for maskinerne, hvis at man kan få instruktion/hjælp til øvelserne.

Link to comment
Share on other sites

De fordele der er ved kardiovaskulær træning kan i høj grades hentes med lidt løb/roning/andet 10 minutter som opvarmning og ved at begrænse pauserne i styrkedelen.

Spinning er ikke så smart fordi man er låst til 60 minutter - de 60 minutter er bedre brugt spredt over 3-4 dage.

Igen - jeg forholder mig til den specifikke person der vil strammes op og godt i gang med styrketræning.

Det er indiskutabelt at de mål bedst opnås ved at skære spinning fra. Bedre resultater=øget motivation=bedre start.

Sæt spinning på hold et halvt års tid og fokuser på styrketræning med basisøvelser. Find eventuelt en træner.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan let blive enige om, at hvis man går (tæt på) all in på styrketræning, så er dine råd lige i skabet.

At hente de 60 minutter som opvarmning over hele ugen, ved jeg nu ikke helt med.

Skal pulsen derop hvor de kloge påstår det er sundt, vil jeg gerne være varm først og ikke bare koldstarte for fuld skrald.

I vægttræningssammenhæng er 1 times spinning næppe fedt, men der ER jo mennesker som ikke har helt så ensidigt et mål som dig FB, men gerne vil være lidt alsidige. I den sammenhæng er en spinningtime ikke ret lang.

Træner man tungt med få reps, troede jeg i øvrigt man havde behov for længere pauser.

Den opblødende løsning med at sætte spinning på hold i en periode, overvejede jeg selv at skrive, så det synes jeg er en fantastisk fin ide :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Vi kan let blive enige om, at hvis man går (tæt på) all in på styrketræning, så er dine råd lige i skabet.

At hente de 60 minutter som opvarmning over hele ugen, ved jeg nu ikke helt med.

Skal pulsen derop hvor de kloge påstår det er sundt, vil jeg gerne være varm først og ikke bare koldstarte for fuld skrald.

I vægttræningssammenhæng er 1 times spinning næppe fedt, men der ER jo mennesker som ikke har helt så ensidigt et mål som dig FB, men gerne vil være lidt alsidige. I den sammenhæng er en spinningtime ikke ret lang.

Træner man tungt med få reps, troede jeg i øvrigt man havde behov for længere pauser.

Den opblødende løsning med at sætte spinning på hold i en periode, overvejede jeg selv at skrive, så det synes jeg er en fantastisk fin ide :tongue:

1. Mit mål er ikke ensidigt på nogen måde og det har ingen relevans for emnet. Jeg beskriver en bedre tilgang til Malenes problem.

2. I modsætning til dig, der åbenlyst får ondt nogle steder når snakken falder på cykler, er min agenda intet andet end at give et godt råd. I forhold til Malenes mål - ikke i forhold til mine eller til hvad jeg forestiller mig hun synes er sjovt. I forhold til hvad hun har skrevet.

3. Jeg har aldrig nævnt høj intensitet og få gentagelser. Min egen træning ligger primært mellem 5 og 10 gentagelser og med pauser på 60 sekunder. Noget i den retning ville være godt til Malenes behov.

Spinning er et mærkeligt fænomen der er blevet utrolig populært - især blandt tykke mennesker. Hvorfor man ikke snørrer skoene og går/løber en tur i naturen er mig en gåde. Det er desuden langt bedre træning (undtaget er voldsomt overvægtige mennesker).

Link to comment
Share on other sites

>SNIP

Spinning er et mærkeligt fænomen der er blevet utrolig populært - især blandt tykke mennesker. Hvorfor man ikke snørrer skoene og går/løber en tur i naturen er mig en gåde. Det er desuden langt bedre træning (undtaget er voldsomt overvægtige mennesker).

Hmm måske fordi det er muligt at arbejde med en højere intensitet og i lang tid uden at smadre fødder, knæ, hofte og ryg og er nemmere at motivere sig til på mørke, kolde og våde vinter aftener. Bare et bud.

Det sagt foretrækker jeg også løbeturen men forstår godt hvis folk vælger anderledes, måske af ovennævnte årsager.

Edited by Søren Michael
Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker bare at jeg også har brug for en del cardio = kalorieforbrænding, fordi jeg netop også har nogle jeg gerne vil af med ..

Kilo smider man i køkkenet.

Hvis ens vægttabsstrategi er sat op omkring kardio der skal forbrænde kalorier spiser man sandsynligvis ikke særlig godt. Man er desuden dømt til at fejle.

Link to comment
Share on other sites

Malene

Din krop skal have tid til at restituere efter et træningspas. Hård træning kræver lang tid, let træning kræver kort tid.

Afhængig af mængde og intensitet vil dine spinningtimer hæmme effekten af din styrketræning som Fameboy mf også skriver. I bedste fald går udviklingen langsommere end den kunne i værste fald nedbryder du din krop.

Det er helt op til dig hvad du prioriterer højest. God kondition/kredsløbstræning eller forbedret muskelstyrke/styrketræning eller en mellemting. Tænk også på hvad du kan lide at lave. Det er bedre at lave noget der er supotimalt end at have det perfekte program man bare aldrig kommer afsted til.

Det er også et fint råd at skære ned på spinningen og evt sløjfe den helt en periode men det er op til dig.

Husk bare på at hvis du ikke ser den ønskede effekt er der en grund til det.

Mht maskiner vs frie vægte er det den generelle holdning at frie vægte er at foretrække da de indkluderer en del stabiliserende muskler som ikke trænes i maskinerne. Basis øvelser der involverer flere muskelgrupper over flere led er til en start at foretrække over isolerende øvelser der kun træner en muskel.

Link to comment
Share on other sites

Fb, Malene har slet ikke indviet os i, om hun prioriterer styrketræning helt ensidigt. At man gerne vil i gang, er ikke det samme som at have lyst til smække døren til alt andet bag sig. Ikke nødvendigvis, i hvert fald.

At du igen skyder mig i skoen at jeg er cykelmafia-tænkende synes jeg faktisk er ret uretfærdigt. Jovist er min målsætning en HELT anden end din, men dels synes de fleste i cykelklubben af jeg er ret sær, netop fordi jeg ikke er specielt dedikeret om cyklingen. Og samtidigt holder jeg mig en størrelse som de færreste af dem i FW (hvilket jeg godt er klar over er noget useriøst lort i MOLS optik) i egen alder er oppe i og heller ikke ville blive dwarfet totalt i dagsfortråden, trods jeg kunne være far til mange herinde.

Der er ingen tvivl om at du har en stor viden på mange træningsmæssige områder men du er ikke god til at lave det skinne igennem, at folk gerne "må" have andre tilgange end din, skråstreg hvad der ville været helt optimalt i en meget given situation, når du er så harsk i dine formuleringer.

At jeg bruger mere tid på cykling end vægttræning skyldes alene, at jeg ikke har noget synderligt talent i den retning og er nødt til at kyle en del timer i projektet, hvis jeg ikke skal ligge i den tunge ende til træning. Underholdsværdien til træning er langt højere blandt frivægte end blandt cykler.

Link to comment
Share on other sites

At du igen skyder mig i skoen at jeg er cykelmafia-tænkende synes jeg faktisk er ret uretfærdigt.

Det er under en måned siden at du hævdede at cykling kunne opbygge styrke, hvis gearingen var hård nok.

Der er ingen tvivl om at du har en stor viden på mange træningsmæssige områder men du er ikke god til at lave det skinne igennem, at folk gerne "må" have andre tilgange end din, skråstreg hvad der ville været helt optimalt i en meget given situation, når du er så harsk i dine formuleringer.

Jeg har været ret diplomatisk faktisk. Spinning er 100% spild af tid og kan erstattes med tusind andre ting, der ville give meget mere mening. Tusind.

Som tidligere nævnt tager jeg udgangspunkt i hvad Malene skriver og ikke andet. Jeg har flere gange skrevet at jeg ville skær ned på spinningen, men på intet tidspunkt (før nu) været 100% ærlig omkring det. Spinning er lort og det er spild af tid for Malene.

Der er kun et scenarie hvor det giver mening - hvis det er det eneste man kan motivere sig til. En spinningtime er 500-800kcal forbrændt og meget lidt andet. Det er ret nemt at spise lidt mindre.

At jeg bruger mere tid på cykling end vægttræning skyldes alene, at jeg ikke har noget synderligt talent i den retning og er nødt til at kyle en del timer i projektet, hvis jeg ikke skal ligge i den tunge ende til træning. Underholdsværdien til træning er langt højere blandt frivægte end blandt cykler.

Ok? Jeg ved ikke hvorfor du skal blandes ind i det, men du kunne jo bare lade være med at cykle?

Jeg har efterhånden set ret mange eksempler på kvinder der gerne vil lave tusind forskellige ting hele tiden og ikke kommer nogen vegne. Når de så træder lidt tilbage, og får lidt mere struktur på, får de virkelig gode resultater.

Fitnesscentrenes hold er fulde af dem - kvinder der træner 3-6 gange om ugen, og aldrig opnår de resultater, de fortjener. Det er sgu synd. De bliver vildledt af folk som dig der siger at de snildt kan spinne 4 timer om ugen oveni deres styrketræning.

Det kan de selvfølgelig godt, men hvorfor skulle de? Hvorfor bruge 8-10 timer om ugen, når man kan opnå det samme (eller mere) på 4-6?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share