Tomat Ketchup


The Tiger
 Share

Recommended Posts

Et spørgsmål til kosteksperterne på MOL :D

Jajaja... Jeg ved det. Det er måske et mærkeligt spørgsmål, men jeg har tit tænkt på at spørge, så nu gør jeg det altså. :lol:

Er ketchup sundt? Jeg har nemlig en tendens til altid at overdække meget af mit mad med ketchup. Jeg har nok også altid haft den ide, at det vel er meget sundt, da tomater er sunde...(Men hvor meget tomat er der lige i ketchup!?!) Grøntsager kan man jo nærmest ikke få nok af...

Er dette forkert?

Nu snakker jeg ikke udfra, at man evt. skulle tabe sig og derfor burde undgå for mange kalorier...

Men ketchup må jo have en del af den samme sundhed som tomater, hvorfor det måske er godt/sundt at spise meget af det?? :bblush:

:bblush:

PS. Er det komplexekulhydrater?

Link to comment
Share on other sites

det er da et godt spg. :)

på min ketchup står der, at den består af ca. 50% tomatpuré og derudover er der glukose, sukker og en række andre ingredienser i.

Tomatpuré:

består selvf. af tomater, som formentligt er kogt godt og grundigt, hvilket forringer deres ernæringsmæssige værdi en del. Det er altså langt fra så godt som friske tomater.

Glukose+sukker:

Udgør den største del af kulhydraterne i ketchup - altså ca. 25% af indholdet.

De er blandt de mest "simple" kulhydrater der findes.

De er også en del kulhydrater fra tomaterne, disse er komplekse, men udgør formentligt en mindre del af kulhydraterne i ketchup.

Så det bedste du kan gøre, er at skifte ketchup'en ud med tomater, hvilket dog sikkert er umuligt at få dig til :D

Man kan ikke som sådan sige, at det er hverken sundt eller usundt.

Men hvis det fx. får dig til at spise flere andre sunde madvarer, er det jo helt fint.

Jeg har selv spist meget ketchup tidligere - prøv en overgang at skære mængden ned til en brøkdel - jeg er overbevist om, at du vil opdage, at du vil blive vant til mindre mængder - og maden kan faktisk smages lige pludselig :D

Link to comment
Share on other sites

Men vær opmærksom på at der er relativt stor forskel på kethup. De tomatbaserede kethupper (ala Heinz) er bedre den de mosbasrede (mener faktisk de er baserede på moste æbler) kethupper.

Jeg har også altid haft en tendens til at sovse ligegyldige :D middage ind i kethup - men det er som erstatning remoulade (jeg elsker remoulade :( :bblush: ). Har langsomt sænket mit kethupforbrug, og som Claus B siger, så kan man pludselig smage maden - hvilket dog ikke altid er en fordel :blink: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Desdemonia>

Jeg foretrækker i hvertfald ketchup frem for fx. mayonaise  ;)
Ja, der kan vi godt blive enige, hehe... :)

Tina>

Undersøgelsen viser desuden at ketchup indeholder masser af kræftforebyggende stoffer.

Se - det er jeg faktisk glad for at høre... Så jeg tror ikke jeg dropper det helt :tongue:

Claus B>

og hvis en tiger ikke skulle være mand nok til at skære ned på ketchupforbruget - hvem skulle så? :D  

hehehe.. ;) Det må jeg jo også give dig ret i :) :D

Tak for alle de gode svar.. Godt jeg endelig fik taget mig sammen til at spørge. :wave:

Link to comment
Share on other sites

Her er taget noget fra en artikel på getbig:

10.Tomater - selv om de indeholder få vitaminer, er de supersunde. Deres plus: Det røde farvestof lycopin. Det gør kroppen immun over for kræftceller. Tip: Kroppen udnytter saft eller ketchup bedre end de rå frugter.

Så ud fra det, må man konkludere at ketchup er godt, men man skal bare vide at det indeholder en del sukker.

Link to comment
Share on other sites

Tina> Hvad mener du med sundere? For hvis du vil have den gode virkning af lycopin, så er ketchup altså bedre, fordi der er en højere koncentration af stoffet. Og udover lycopin er der vel ikke noget specielt sundt ved tomater...

Tiger>Hvorfor snakker du om honning? Der er altså ikke særligt meget frugt eller grønt over honning, og slet ingen tomater i :huh: Men det er da en god kilde til hurtige kulhydrater efter træning...

Link to comment
Share on other sites

Diners->

Tiger>Hvorfor snakker du om honning? Der er altså ikke særligt meget frugt eller grønt over honning, og slet ingen tomater i  Men det er da en god kilde til hurtige kulhydrater efter træning...

OK, det var bare fordi, at jeg lige havde fået det til morgenmad :lol: :lol: :lol:

Men faktisk tror jeg nu sagtens, at honning muligvis godt kan have lidt at denne samme effekt, da honning jo indeholder bl.a. nektar. (NB. Dette har jeg ikke noget dokumentation for!)

Men jeg ville stadig gerne vide, om i hvert fald (jordbær)-syltetøj også hører med til alt det frugt og grøntsager man skal spise - da jeg får langt fra det man skal have at spise af frugt og grønt... Jeg mener, når nu ketchup gør, mon så ikke også syltetøj gør? ;)

Har Arne Astrup også udtalt sig om dette :rolleyes: ?

Link to comment
Share on other sites

... og nu vi er igang, så burde Rynkeby saftevand også tælle med, da det indeholder saften fra diverse frugter og bær - uden tilsætning af konserveringsmidler.... Så ud fra dette med frugt burde det være sundere end rent vand!

Tip: Kroppen udnytter saft eller ketchup bedre end de rå frugter.

Ergo, Rynkeby tæller også med - tror jeg! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej alle!

Mums ketchup! Mmmmm :drool:

Er der næsten noget denne herlige substans ikke kan ædes med?

Men anyways, ville bare sige at man lige bør kigge på deklerationen, da det ikke er alt ketchup der er lige godt. Har hørt om en test hvor at hovedbestanddelen i den ketchup bestod af sennepskerner 46%.

Ik Optimalt, når jeg vil har ketchup, så vil jeg have KETCHUP!

Mvh Ethan Hunt

Link to comment
Share on other sites

Dines>

Jeg vil altid mene at friske grøntsager og frugt for den sags skyld er langt sundere. Så snart man koger dem, vil man koge en masse vitaminer ud og hvis de ikke indeholder specielt mange, vil der ingen være tilbage når man har kogt dem.

Du skriver selv fra en artikel fra get big, at de er supersunde, hvilket man ikke lige frem siger om ketchup da det indeholder konserveringsmiddel og sukker.

Desdemonia spurgte hvorfor kroppen udnyttede ketchup og saft bedre end rå, det vil jeg også gerne vide???

Link to comment
Share on other sites

Honning er efter min mening stærkt undervurderet.

Honning indeholder blandt andet følgende vitaminer: B6, thiamin, riboflavin, pantothen syre såvel som de nødvendige mineraler, calcium, kobber, jern, magnesium, mangan, fosfor, potassium, sodium og zink,

I tillæg til dette er der fundet flere forskellige aminosyrer og antioxidanter i honning.

Der ud over er det antiseptisk (bakteriedræbende). Et gammelt husråd beskriver honning hver dag for at holde forkølelse væk, samt brugen af honning på mindre sår.

En teske honning indeholder 60 Cal.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Tina> Fik du svar på dit spørgsmål via de links Claus kom med?

Den primære ting der er sundt ved tomater er lycopen, og dette har kroppen lettere ved at optage når tomater koges, og samtidig er ketchup lavet ud fra koncentrerede tomater, så der bliver koncentrationen af lycopen endnu højere.

Tomatpure er nok den bedste løsning, for der slipper man for sukkeret i ketchuppen, men det smager heller ikke lige så godt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share