Lænde skade / Behandling i Odense?


CluelessWorkout
 Share

Recommended Posts

Hej!!

Står i den situation at jeg har en gammel skade som blev behandlet da jeg boede i Ringsted, dog uden større held, så vil for god ordens skyld beskrive hvordan den opstod / føltes, og se om nogen her inde måske har en anden vinkel til hvad det kunne være, samt ikke skrive hvad teori de andre kom med for ikke at farve folk.

Skaden opstod for ~8 mdr siden ved at jeg efter en pause på ca 1 år fra træningen, havde været i gang i kun 1 uge, kørte et dødløft sæt på 3x8x100. Det første sæt er der intet at mærke i, i det andet sæt begynder jeg at føle en 'nivende' fornemmelse i lænden lidt imod højre side, hvor jeg så pga det ikke er en egentlig smerte, vælger at køre det 3 sæt, her går det så galt. Det skifter fra en nivende fornemmelse til direkte smerte efter 3 (4) rep cant remember.

Dette medfølger at jeg i 2 uger må rulle ud af sengen, og er stort set så immobil som jeg nogensinde har været før, jeg har dog i hele perioden på 8 mdr sagtens kunne lave alm ting dog under mild smerte, som så ''toner'' ned når jeg får det varmet MEGET op (vi taler 2-3t arbejde, før at smerten næsten er helt væk). Denne kommer dog igen x2 når jeg så stopper med at arbejde og bliver kold igen...

Nu er jeg så kommet igang med at styrketræne igen, og havde besluttet mig for at starte helt fra bunden med 60kg dødløft, og samme squat for så meget langsomt at bygge op indtil skaden var helt væk. Mit problem er dog at jeg har fået den der nivende fornemmelse tilbage, den er der også når jeg køre bænkpress (kun under optimal opspænd, under manglende opspænd er den ikke til stede i bænkpress).

Hvad kan det være? Hvordan får jeg det væk?

Jeg har so faar i denne omgang af træningen holdt mig fra at ligge vægt på lænden, og så kørt lidt lænd i den der gøgler maskine ting, hvor man egentlig bare bukker sig med face ned til gulvet. Men er bare ret trist ikke at kunne køre squat eller dødløft :/ så vil virkelig gerne have nogen råd til hvad det evt kunne være, samt måske en ide om hvem i Odense (hvis nogen kender nogen) der har stor forstand på det, som måske kan hjælpe, en fys, eller hvad der nu skal til.

Bonus info, det føles værre hvis jeg 'rotere' til min venstre side. samt hvis jeg krummer til venstre.
Ligeledes så at sige ''det er nok din teknik'' kan desværre ikke hjælpe mig, da jeg ikke har tekniske problemer med nogen af løftene (okay vi alle kan altid blive lidt bedre) men har trænet i vægtløftsklub med nogle meget seriøse mennesker, hvor jeg blev tævet igennem timelange træninger hvor eneste fokus var teknik, og løft uden vægt indtil teknikken sad i skabet. Grunden til at skaden opstod er formegentlig fordi jeg var en idiot, og tro at man kunne gå efter lang pause, og hoppe ind i en halv tung dødløft, uden nogen opbygning til det..

Håber meget i kan være behjælpelige med noget :) spørg endelig hvis der mangler noget information.

Link to comment
Share on other sites

Går ud fra at du var forbi lægen efter at have måtte rulle ud af sengen i 2 uger? Hvad sagde han?

Umiddelbart lyder det jo meget som en diskusprolaps. Så jeg ville personligt foreslå dig at gå meget konservativt frem mht. styrketræning, og faktisk helt undlade det indtil du har været et smut forbi lægen.

Derudover har diskusprolapser jo en tendens til at komme igen, så vejen frem bagefter - afhængig af skadestype, sværhedsgrad, osv. - er selvfølgelig at træne meget stille og roligt med lav vægt og undgå øvelser der giver smerter, indtil du kan mærke din ryg/lænd har det bedre. Og du skal _selvfølgelig_ ikke bare forsætte med træning hvis du igen får de samme symptomer. Der er ikke meget macho over at ligge i sengen med en ny prolaps :)

Derudover kan jeg anbefale Mckenzie-øvelser (hvis det altså viser sig at være en prolaps), især den hvor du ligger på maven og støtter på albuer.

Held og lykke med det :)

Link to comment
Share on other sites

Lægen sendte mig direkte til en fys, og mente ikke selv at kunne gøre noget. Da hun ikke kunne mærke noget unormalt

Det sagt så besøgte jeg hende først 3-4 uger efter skaden var sket, da jeg antog det var et hold i ryggen som gjorde det, og ville ikke spilde deres tid med noget så trivielt.

Men som beskrevet oven over så gik jeg netop langsomt til værks, og derfor intet 'macho' over min approch. Da 60kg dødløft ikke gik, skiftede jeg over til BW lænde øvelse, og det var så hvad jeg kunne lave smertefrit, og efter dette gik det fint med 40kg front squat uden smerter, men der udover fik jeg ikke noget godt ud af bare marginalt at belaste lænden.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er lidt useriøst at vente 3-4 uger med at opsøge en fys da de helt klart kunne havde hjulpet! Det sagt, så synes jeg at du skal tage kontakt til en fysioterapeut som ved hvordan man arbejder med styrketræning og forstå bevægelserne bagved det og derved giver dig noget konkret rådgivning end "ret op på teknikken". Det kan være at du har et mobilitet problem nederst i lænden eller en gammel fibersprængning som er blevet til arvæv. Jeg vil klart anbefale at besøge Zendigi fysioterapi i Svendborg. Han arbejder som fysioterapeut med bl.a. stærkmandskonkurrence og styrkeløftere, så tror helt klart han kan hjælpe dig.

Edited by SportsFys
Link to comment
Share on other sites

Skulle du komme forbi Ringsted igen, så skriver du bare. Jeg bor 20 min. derfra og kan højst sandsynligt hjælpe dig.

Jeg hjælper aldrig over nettet, da jeg ikke mener, at folk skal udtale sig om noget som helst, uden at have set personen. Det kan der komme en masse jammerligt gætværk ud af.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg har ikke specielt ondt i knæet, når jeg bare går og jeg kan faktisk også fint løbe, så længe underlaget er fladt og der ikke er for meget ned ad bakke - men dagen efter har jeg hamrende ondt, hvilket også var det, der bragte mig til læge i første omgang...efter at jeg har haft tiltagende smerter/problemer gennem vel 1½ års tid. Alle vrid er dog onde og samme stilling i ret lang tid er også noget hø. Jeg har - selvfølgelig - fået at vide, at jeg ikke må løbe yderligere før operationen, for ikke at forværre skaden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share