3,5,8 eller 10 gentagelser..?


tppj84
 Share

Recommended Posts

Hejsa derude.

Har hørt at man kan dele op efter, hvormange gentagelser man tager. Fx. 16 er udholdenhed, 10 er muskelvækst og 3 er styrke.. Så går mit spørgsmål på; hvorfor er der så nogle programmer, som fx. tager 5 gentagelser i bryst, og 10 i biceps...? Er det fordi det af æstetiske årsager er kønnere med store biceps, og en ikke så stor brystkasse...?

Venlig hilsen

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hejsa derude.

Har hørt at man kan dele op efter, hvormange gentagelser man tager. Fx. 16 er udholdenhed, 10 er muskelvækst og 3 er styrke.. Så går mit spørgsmål på; hvorfor er der så nogle programmer, som fx. tager 5 gentagelser i bryst, og 10 i biceps...? Er det fordi det af æstetiske årsager er kønnere med store biceps, og en ikke så stor brystkasse...?

Venlig hilsen

Thomas

Det er ikke så sort og hvidt som du stiller det op der :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu ærgerligt, at dit center ikke er velsignet med ligeså vidende trænere, som mit. Så kunne du have gjort dig den erfaring, at 8 gentagelser er masse, alt over 8 er kun udholdenhed og alt under kun styrke. Kroppen differentierer altså simpelthen træningen lige ved 8 gentagelser :)

Wtf? :blink:

Håber at dit indlæg var ironisk.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Antallet af Reps er ikke så afgørende.

De 2 parametre man kan manipulere med er:

Tid

Spænding

lidt forsimplet kan man sige:

Tid x Spænding = Hypertrofi

Arbejder man med en meget tung vægt i kort tid, vil tiden under spænding ikke være stor nok til at tilstrækkelige muskelvækst

Omvendt kan tiden også bliver for stor så vægten og dermed spændingen over musklen ikke bliver tilstrækkelig stor.

Derfor anbefaler man de fleste der ønsker muskelvækst at arbejder indenfor ca. 5-15reps i reprange.

Men som allerede skrevet og 'joket' lidt med så kan man ikke sætte det helt så simpelt op, da der ER mange måder at gøre det på.

Eksempelvis densiteten i træningen, hvor man eks. kan kører 10sæt x 3 reps indenfor et det samme tidsrum som man ville lave 3sæt x 10reps men hvor man i det første eksempel kan arbejde med tungere vægte.

:smile:

Så går mit spørgsmål på; hvorfor er der så nogle programmer, som fx. tager 5 gentagelser i bryst, og 10 i biceps...? Er det fordi det af æstetiske årsager er kønnere med store biceps, og en ikke så stor brystkasse...?

Nej, de fleste der træner seriøst ønsker en stor brystkasse. Det har ikke noget at gøre med at 10 reps giver mere masse end 5reps.

Ofte vil man bare kører lavere gentagelser i de store multiledsøvelser istedet for mindre muskelgrupper som biceps. Der er eksempelvis forskel på hvor lang tid det tager af udfører en gentagelse i de forskellige øvelser (Læs overstående), og derudover er fibersammensætningen i en muskel som Brystet og en muskel som biceps anderledes.

Edited by Onkel Troels
Link to comment
Share on other sites

Så længe du bliver øm i musklerne efter endt træning bliver du stærkere på den ene eller anden måde.

Bliver du øm efter 6 rep øger du styrke.

Bliver du øm efter 30 rep øger du udholdenhed.

Du kan så veksle lidt....

? :blink:

Doms er ikke et succeskriterie

Link to comment
Share on other sites

Så længe du bliver øm i musklerne efter endt træning bliver du stærkere på den ene eller anden måde.

Bliver du øm efter 6 rep øger du styrke.

Bliver du øm efter 30 rep øger du udholdenhed.

Du kan så veksle lidt....

Og hvis man bliver øm bagi af det indlæg, hvilken fremgang kan man så forvente? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var dig ville jeg veksle lidt mellem både tung/let træning. Mange periodiserer deres træning - sådan så de en periode f.eks. 4 uger kører tung og efterfølgende måske let og medium belastning. Men, som andre også skriver er der mange andre elementer indblandet. Personligt kan jeg godt li´at veksle som ovennævnt. Hvis jeg absolut skulle vælge ville jeg nok tage 10 rep. da. det er en god blandning af begge verdener - umiddelbart er det også mellem 8-12 rep. jeg for det meste træner - men veksler som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvad så 8 sæt med 3 gentagelser, over samme tid som det tager at lave 3 sæt med 8 gentagelser. :laugh: og ved 8x3 kan det også lade sig gøre at putte flere kg på stangen, derved er det mere effektivt at lave 8x3?

Hvorfor ikke 24 singles med kort ventetid så? lol

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu ærgerligt, at dit center ikke er velsignet med ligeså vidende trænere, som mit. Så kunne du have gjort dig den erfaring, at 8 gentagelser er masse, alt over 8 er kun udholdenhed og alt under kun styrke. Kroppen differentierer altså simpelthen træningen lige ved 8 gentagelser :)

Det vidste jeg faktisk ikke. Jeg vil til at køre med 8 gentagelser istedet for de 10 jeg kører nu :smile:

God lir Lyn. Hehe.

Link to comment
Share on other sites

Hvad så 8 sæt med 3 gentagelser, over samme tid som det tager at lave 3 sæt med 8 gentagelser. :laugh: og ved 8x3 kan det også lade sig gøre at putte flere kg på stangen, derved er det mere effektivt at lave 8x3?

TJ har en artiklen om dette på getbig, og et program der er struktureret ud fra det princip. Jeg starter på det i aften, så regner med at føre log over hvordan det udvikler sig. Du er da velkommen til at kigge med. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er altså også muligt at gennemkneppe principperne for meget og tillade enkeltfaktorer al al for stor værdi... min overbevisning er at det handler om at lave så meget arbejde over tid som muligt... om det så er

5sætx10reps eller

10sætx5reps det betyder ikke det store

Det vigtige er at vekse lidt imellem de forskellige repranges også længe man holder sig imellem 3 til 10-15reps så går man sgu ikke helt galt i byen... jo flere sæt du kan lave med en given vægt jo bedre... det er sgu ikke et problem at blive stor på 3 reps så længe man laver sæt nok... jeg personligt foretrækker 3-6reps og laver så bare mange flere sæt... gerne 20 eller flere og det har da givet udemærket masse det sidste stykke tid

Når jeg så mener jeg trænger til at køre lidt lettere så kan jeg godt finde på at køre 10'ere også droppe intensiten betydeligt men samtidig beholde en fornuftig tonnage

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share