Hvor meget mister man ved pause fra træning ?


ibroken
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige startet på nyt arbejde her for 2 uger siden, og det har gjort, jeg har lavet lidt om på min træning.

Problemet er, at nu har jeg holdt pause fra træning i 5 dage, og er nysgerrig/bekymret over, hvor meget det kan påvirke ens styrke og muskelmasse ?

Jeg har haft svært ved at få nok søvn pga. den nye vagtplan, og det er grunden til, jeg har holdt mig væk fra fitnessdk i næsten en uge nu. Jeg har hørt det er slemt at tage op og træne, når man kun har fået 2-3 timers søvn.

Jeg starter på proteinpulver igen i slutningen af måneden, så regner jeg med at få mere energi til træning.

Så vil egentlig bare vide, hvor meget det påvirker en ?

Og gerne nogle råd, hvis det er :)

Tak på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige startet på nyt arbejde her for 2 uger siden, og det har gjort, jeg har lavet lidt om på min træning.

Problemet er, at nu har jeg holdt pause fra træning i 5 dage, og er nysgerrig/bekymret over, hvor meget det kan påvirke ens styrke og muskelmasse ?

Jeg har haft svært ved at få nok søvn pga. den nye vagtplan, og det er grunden til, jeg har holdt mig væk fra fitnessdk i næsten en uge nu. Jeg har hørt det er slemt at tage op og træne, når man kun har fået 2-3 timers søvn.

Jeg starter på proteinpulver igen i slutningen af måneden, så regner jeg med at få mere energi til træning.

Så vil egentlig bare vide, hvor meget det påvirker en ?

Og gerne nogle råd, hvis det er :)

Tak på forhånd.

Det er meget individuelt. Nogle kan holde en måneds pause uden at tabe væsentligt, andre kun 14 dage. En uge er næppe nok til at tabe muskelmasse, men du kan muligvis have tabt lidt styrke. Kroppen er konstrueret sådan at du taber styrke før masse.

Hvis du vil være større og stærkere er det vigtigt du får din søvn, så prøv at få så meget som muligt.... Du kan godt træne selv om du kun har sovet 2 timer, det er bare ikke optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige startet på nyt arbejde her for 2 uger siden, og det har gjort, jeg har lavet lidt om på min træning.

Problemet er, at nu har jeg holdt pause fra træning i 5 dage, og er nysgerrig/bekymret over, hvor meget det kan påvirke ens styrke og muskelmasse ?

Jeg har haft svært ved at få nok søvn pga. den nye vagtplan, og det er grunden til, jeg har holdt mig væk fra fitnessdk i næsten en uge nu. Jeg har hørt det er slemt at tage op og træne, når man kun har fået 2-3 timers søvn.

Jeg starter på proteinpulver igen i slutningen af måneden, så regner jeg med at få mere energi til træning.

Så vil egentlig bare vide, hvor meget det påvirker en ?

Og gerne nogle råd, hvis det er :)

Tak på forhånd.

En pause på fem dage betyder intet for din styrke og da slet ikke for din muskelmasse. Hvis der eventuelt er en effekt, så er den positiv, idet den giver kroppen en pause, som den åbenbart ikke får normalt, hvis en "pause" på fem dage er meget unormalt for dig.

Link to comment
Share on other sites

Svaret på dit spørgsmål er nok at læse den artikel som BLACKICE henviser til.

Dog har jeg lige en ting som jeg vil påpege. Du skriver følgende i til spørgsmål:

Jeg har hørt det er slemt at tage op og træne, når man kun har fået 2-3 timers søvn.

Jeg starter på proteinpulver igen i slutningen af måneden, så regner jeg med at få mere energi til træning.

Det er fornuftigt at være veludhvilet inden et træningspas, da du ellers vil have en begrænsende faktor da hovedet er træt og din krop formentlig ikke har nået at genopbygge sig selv før du begynder at belaste den igen. Pausen er mindst ligeså vigtig som selve træningspasset.

Derudover lyder det meget som om du opfatter proteinpulver som værende den hellige-gral til at du får mere energi til træning. Protein-pulver er IKKE hovedkilden til energi til kroppen. Det er derimod kulhydrater og fedt.. Protein bruges først og fremmest af kroppen til at genopbygge muskler, væv osv. Kun når kroppen er i energiunderskud og direkte mangel, forbruger kroppen af ens protein, som enten er fra ens protein-pool(depoter) eller direkte fra nedbrydning af musklerne, som giver aminosyrer, som så kan omdannes og forbrændes.

Ved at du indtager proteinpulver, så skaber du bedre forudsætninger for at du kan opbygge muskelmasse efter endt træning, hvis du vel og mærket sørger for at indtage nok kulhydrater og fedt, som dækker dit normale ligevægtsindtag.

Håber du kan bruge det.

Michael

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke komme ind på artiklen vedr. Atrofi - linket virker ikke.

Men nu har jeg holdt 6 dage pause, og skal op og træne i morgen. Siden jeg ikke kan læse artiklen, kan I så fortælle mig ud fra den artikel, om det er skidt for muskelmasse eller styrke ?

Jeg overvejer at styrketræning et par dage i træk med start fra i morgen af, også kører lidt mere intensivt end jeg plejer, hvis jeg nu har mistet noget styrke. Mit program ligger på den måde, at jeg træner 2 dage i træk (2 dags split-program) også holder en dag pause. Derefter kører jeg 2 dage i træk igen osv osv. Men hver tredje uge kommer der 3 dage, hvor jeg ikke kan træne pga. lukkevagter på arbejde.

Hvis jeg nu kører lidt mere intensivt end mit nuværende, kan det gavne mig hurtigere ved at opnå min orindelig styrke, skulle den nu være formindsket lidt ?

Den her pause skyldes kun pga. en lidt ændret vagtplan de sidste par dage grundet sygemeldinger på arbejde, hvilket krævede at jeg blev et par timer ekstra.

Mht. proteinpulver, så ja, forstår godt , hvad du mener. Men har bare altid haft det sådan, at pulveret hjalp med både fordøjelse og energi, hvis man nu ikke havde fået nok at spise før træning eller sovet nok. En portion lige efter arbejde kan give mig en del energi til at træne optimalt, uden jeg behøver at tage hjem og spise noget sundt - det er på den måde hurtigere og nemmere for mig.

Siger tak for svarene indtil videre. Nu skal jeg satme begynde at træne igen i morgen :D

Edited by ibroken
Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du med at linket ikke virker? Der er da ikke indsat et link?

http://www.motion-online.dk/styrketraening...rtigt_gaar_det/

Artiklen virker i øvrigt glimrende.

6 dages pause er typisk ikke et problem. Men det afhænger af flere ting. Har du spist ordentligt i de 6 dage eller ej? For hypertrofien har det næppe betydning, men for styrken kan det have betydning. Det afhænger lidt af hvad kroppen er vandt til.

Uanset hvad, er det marginaler, og ikke noget du efter min mening skal lave om på den næstes uges træning for. Du kan ikke indhente det ved feks at træne to dage i træk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share