Protien og kulhydrater efter træning


Nielsen
 Share

Recommended Posts

Hej hej

Når jeg er færdig med træning, så plejer jeg altid at fyre en ½ liter matilde cacaoskummetmælk ne. Det giver mig ialt 17½ gr protein og 50 gr kulhydrat.

Men spørgsmålet er om det er nok??

Mht. til kulhydraterne, så går jeg udfra, at de 50 gr er nok, men hvad med proteinen??

Link to comment
Share on other sites

Cirka 40 gr. protein og 100 gr kulhydrat er et godt sted at starte.... sådan gør jeg selv :)

Hovedsagen er at kroppen får tilstrækkelig med energi og protein efter endt træningspas, og her skulle den overstående blandning nok være tilstrækkeligt.

Du kan evt. drikke 1 liter cacaoskummetmælk i stedet for, hvis du ellers kan overkomme dette.

Link to comment
Share on other sites

Om det er nok er jo et svært spørgsmål at svare på idet du ikke skriver hvor meget du vejer og hvor høj din fedtprocent er.

Hvis du bare har en nogenlunde normal fedtprocent 8-15 %, så vil jeg anbefale dig at indtage:

(40% af BW) gram protein.

(75% af BW) gram kulhydrater.

Det her er jo ca tal, der er jo mange faktorer der spiller ind f.eks. om du er enten ecto, meso eller endo - morph type.

Link to comment
Share on other sites

--> MichaelEbeltoft

Jeg vejer 69 kg, men jeg kender ikke min fedtprocent. Er der en måde jeg kan beregne den?

Men i følge dine anbefalinger på 40% af BW protein og 75% af BW kulhydrater, så passer det rimeligt godt

Protein: 69*40/100 = 27,6 gr

Kulhydrat: 69*75/100 = 51,75 gr

Fra 500 mL Cacaomælk får jeg: 17,5 gr protein, dvs. ca. 10 gram fra det jeg "skulle" have. Men med hensyn til Kulhydraterne, så passer det jo megt godt. jeg skal have 51,75 gr, og jeg får 50gr.

--> xax

Jeg har sådan set også lyst til at drikke en hel liter efter træning, men det bliver nok for dyrt i længden!

Jeg har forresten tænkt på, at gå ned og snakke med den lokale brugs, om det ikke kunne lade sig gøre at få dem noget billigere hvis jeg nu købte en hel del af dem.

Link to comment
Share on other sites

Endnu en gang vil jeg stille dette regnestykke op:

1 kg proteinpulver med 84% protein kan fås for 200 kr

Altså 840 gr rent protein, og kiloprisen for protein bliver så: 238 kr

1 liter kakaomælk med 34 gr protein kan fås for 5 kr(hvis man kigger sig om!). kiloprisen for protein bliver så: 147 kr , eller 176.50 kr hvis man giver 6 kr pr. liter.

Konklusionen er at kakaomælk er billigere og at man også får kulhydrater med i prisen, hvilket kun gør det endnu mere fordelagtigt at drikke kakaomælk. Regnestykket for proteinpulveret  inkluderede nemlig ikke kulhydrater...

Så kan man argumentere for at proteinkvaliteten er bedre når man bruger proteinpulver, men retfærdiggører denne kvalitetsforskel også prisforskellen??:rolleyes2:

(Redigeret af xax ved 6:56 pm på Okt. 21, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man sammenligner med rigtigt proteindrik, så kan jeg nok se, at det er LANGT billigere end cacaomælk. Måske er det bare mig der er lidt fedtet???

Jeg tror jeg vil til at drikke 1 liter cacaomælk efter træning. Og som du siger XAX, så kan man finde det meget billigt hvis man kigger sig lidt omkring.

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Hej

Der har en gang været en undersøgelse i Amerika  om protein indtagelse,

Det viste sig at man kun hunde optage ca. 21 gr. Protein pr. gang.

Jeg ved ikke om der er kommet nogen nye undersøgelser der sige noget andet.

hilsen Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Gider du godt lave en henvisning til den undersøgelse Jørgen. For hvis det er rigtigt at du har set en sådan undersøgelse, så er det ikke mindre end mirakuløst. Alle de protein eksperter jeg har læst artikler af, siger at den famøse protein grænse er opstået ud af den blå luft. Der findes simpelt hen ingen undersøgelser som har konstateret en grænse for hvor meget protein et menneske kan optage pr. måltid. Så hvis du har set en sådan undersøgelse, så lav endelig kilde henvisninger. Og det tæller selvfølgelig ikke at du har læst en artikel hvor nogen siger at en sådan undersøgelse eksistere, for det har bodybuilder bladene forsøgt at bilde os ind i årevis.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Helt klart. Kroppen er ikke ubegrænset i sin evne til at omsætte protein. Hvis den var dette, så ville det være umådeligt lettere at bygge muskelmasse (ihvertilfælde ud fra proteinsyntese begrænsningen). Jeg tror bare ikke på at grænsen ligger ved 20-30 gram.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Hej igen

Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst det, det er mange år side, jeg skal

nok komme tilbage når jeg har fundet det.

Hvis man nu siger at det er rigtig at man kun kan optage ca. 20-30 gr. Protein pr. gang

Hvorfor skal man så tage mere, hvis det bar bliver udskilt eller bliver omdannet til fedt. ?

Det er vel ikke det der er mening med det.

Hvorfor skal rigtige bodybuilder spise flere gange om dagen. ?

Hvis man har en person der skal have 120 gr. Protein pr. dag, hvorfor er det så ikke rigtig at

man deler det over hele dage. F.eks  20 gr. protein over 6 måltider.  ?

Jeg kunne også godt tænker at spørge jeg om i har nogen erfaring men Kreatin. ?

Hilsen Jørgen

Text

Link to comment
Share on other sites

Jorgen> Normalt siger man at en der træner, skal have ca. 2-2.5g protein ialt (inkl. kosten) om dagen. Derfor er det ikke unormalt at man indtager 180g (og nogle meget mere) om dagen. Hvis vi antager at man kun at optage 20g pr. gang (og hvor meget er "en gang", er det i timen eller hvad??) så skal man have 9 måltider om dagen, hvor man får proteiner.........hvis man spiser mindre vil dette, ifølge din påstand) være spildt. Jeg håber fan`me ikke at du har ret, for jeg spiser 5 gange om dagen.........(jeg tror hellerik at det passer på mennesker).

  mht. Kreatin, er der en genneral holdning til at det giver lidt ekstra. Personligt føler jeg ikke at det har virket på mig, men ham jeg træner med (når jeg ikke træner alene) er meget glad for det!!  Så mit råd til dig må være, køb det, og prøv det. Det koster ikke ret meget, og der er en god chance for at det giver lidt ekstra........og skulle du ikke mærke nogen forskel, er det jo ikke så slemt, da det ikke koster så meget...... :)

Link to comment
Share on other sites

Der er grænser for hvor meget protein man kan optage. Normalt udtrykker man det i en optagelseshastighed, f.eks. x antal gram pr. time. Jeg kan ikke på stående fod huske de eksakte referencer eller værdier, men jeg er ret sikker på at max-optagelsen er mindre end 30 gram pr. time.

En cacaoskummetmælk er derfor god, fordi man umiddelbart kommer tæt på at være max-forsynet til de næste 30-60 minutter, både med hensyn til protein og kulhydrat og væske. Man er naturligvis ikke home-free for resten af aftenen, men man kan klæde om og komme hjem med god samvittighed. Hvis man alligevel har planlagt at spise mere lidt senere, får man ikke mere ud af at drikke en hel liter frem for en halv.

Link to comment
Share on other sites

Hej Morten,

Jeg vil blive meget glad hvis du kunne finde noget undersøgelses materiale, som viser at max optagelses hastigheden ligger på omkring 30 gram. Efter hvad jeg har hørt, så skulle der ikke findes en egentlig undersøgelse som fastslår nogen grænseværdi, så jeg vil være overordentligt interesseret i henvisninger, når du får tid til at grave dem frem. Der er jo ingen grund til at mane noget til jorden, hvis det faktisk viser sig at være sandt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Hej

Ang. Protien, Kulhydrater og fedt

Har i læst bogen "Find din zone" af Dr. Barry Sears og

Bill Lawren oversat af Borgen forlag.

Desværre er der nogen små fejl ved oversættelsen,

i må henvende jeg til forlaget, og høre nærmer.

hilsen Jørgen

Link to comment
Share on other sites

-->Thomas

Jeg har flere gange læst dig afvise hårdnakket at man kunne tilnærme sig en generel formel for max. protein optagelse i tyndtarmen.

Jeg vil dog umiddelbart ikke mene at det ville være umuligt at gennemføre en sådan undersøgelse, da der ikke er den store forskel i proteinanalyse- og diffusions hastighed fra individ til individ.

Undersøger man derfor fx 10 personers (i relativ samme alder) optagelsesevne af et næringsstof, fx en type walle-protein, ser jeg ikke umuligheden i at opstille en generel formel for optagelseshastighed som Morten nævner.

Selvfølgelig vil der være individuelle småforskelle, såsom vi ser det i andre generelle formler som fx BMI, eller max. puls formen, men disse vil være til at overse og i hvert fald give et bedre billede over optagelsen en denne der fremstilles på dette forum.

Som jeg ser det er der kun ganske få variabler på optagelseshastigheden, nemlig:

<b>

- Mavesækken / tolfingertarmens prioritering af næringsstoffet (om fordøjelsessytemet bearbejder anden næring eller står fuldt til rådighed)

- Proteinets amin-struktur

-Kvantiteten af analytiske enzymer (i dette tilfælde peptiatiske enzymer)

-Enzymernes forhold (temperatur, pH osv.)

- Kroppens ressourcefordeling i forhold til fordøjelsessytemet (mht. til fordeling af blod o.a.f.)

- Tyndtarmens evne til at diffundere aminosyrer

</b>

Hvoraf man ved en generel formel vil kunne udlukke alle faktorer bortset fra enzymernes kvantitet/forhold samt tyndtarmens diffusionsevne, hvilket efter hvad jeg husker, ikke varierer ret meget fra person til person.

Altså vil man efter min tankegang kunne bestemme tallet rimeligt præcis.

Jeg har desværre ikke opstøvet nogle aktuelle undersøgelser der påviser max. optagelsesevne, da internettet er ret kaotisk at søge på, hvis man skal bevare kildekritik, men noget tyder på at sådanne undersøgelser er blevet foretaget/publiceret da jeg har hørt flere nævne løse referencer til sådanne, heriblandt Morten.

Altså min pointe, jeg har ikke nogle aktuelle undersøgelser, men jeg mener, (og det er ud fra mit lommefilosofiske synspunkt) ikke der skulle være noget i vejen for at gennemføre en sådan undersøgelse som du så gerne vil have en reference til.

Link to comment
Share on other sites

Jens>  jeg vil lige pointere en ting. Du siger,

Jeg har flere gange læst dig afvise hårdnakket at man kunne tilnærme sig en generel formel for max. protein optagelse i tyndtarmen

men jeg har aldrig påstået at man ikke kan finde en generel formel, som kan estimere hvad et gennemsnitsmenneske kan optage af protein. Jeg siger bare at det er problematisk at slynge et tal som 20 gram ud, hvis man ikke kan henvise til en kilde. Tallet er blevet brugt talrige gang i bodybuilding blade, men når forfatterne er blevet gået på klingen, hvad angår kilder, så har de ikke kunnet diske op med dem. Det er derfor af flere pålidelige kilder blevet antydet, at en sådan undersøgelse ikke eksistere. Dermed siger jeg ikke, at det ikke kan lade sig gøre. Som du selv nævner, så kan jeg ikke se nogen grundt til at man ikke kan. Jeg vil bare gerne have en kildehenvisning på at kroppen kun kan optage 20 gram, før jeg vil begynde at anbefale dette.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Hej

Hvis der er nogen der er interesser i at måle deres BMI (Mænd)

kan jeg sende den til jer.

Det er en Excel 97 fil, med en formel som Dr. Barry Sears bruger

bla. i bogen ”Find din Zone”

Hilsen

Jørgen Bodholdt

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Hej xax

Hvorfor kan bodybuilder ikke bruge BMI ?

Ved denne formel tages der efter ens mager kropsmasse og ikke den

samlede vægt.

Jeg kunne forstille mig hvis man bruger en alm. BMI udregning af ens

samlede vægt/højde, og hvis man så er en lille smule overvægtig ville man

måske få for meget protein. ?

Ved den alm. BMI

Min højde 167 cm.

Vægt 80 Kg.

BMI = 28,7

Det kan jeg ikke bruge til noget (jeg kan evt, have en stor øl mave) ikke…

Hvis man kan bruge Dr. Barry Sears teori ?

I mit tilfælde  (denne formel er for mænd, formel for kvinder udregnes på en anden måde)

Mit taljemål = 90,0 cm.

Håndleds mål = 17,5 cm.

Min vægt = 80 kg.

( ca. )

Total fedtmasse i % =  19,2 %,  

Samplede fedtmasse i kg. =  15,2 kg.,

Mager kropsmasse i kg.= 63,8 kg.

Hvis jeg så vælger aktivitetsfaktor 2,2 g. Protein pr. mager kropsmasse.

Så vil det siger at jeg skal have ca.115 g. Protein pr. dag. Kulhydrater = 162 g. Fedt = 27 g.

( I stedet for 2,2 g. protein pr. kg kropsvægt = 176 g. protein )

Jeg ved ikke hvad der er rigtig, men man kunne måske få for meget protein ?

Hilsen Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share