Vægttab hos elite-motionister


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Jeg har gjort en masse iagtagelser blandt meget veltrænede motionister, og fælles for de fleste er at de opnår et steady-state hvor vægten stagnere selvom der stadig kan tabes kilo. Langt de fleste kommer ind i en cyklus hvor de underspiser for at smide flere kg i håb om at opnå en bedre kamp-vægt frem imod forskellige konkurrencer. Men resultaterne udebliver og kropsvægten holdes.

I de her tilfælde er det ikke længere et spørgsmål om at underspise (indtage mindre end ligevægts-indtaget) og samtidig træne hårdt. Der er intet resultat, og det ender ofte i endnu værre "dieting".

Er der nogen der har nogle gode forslag til hvordan meget veltrænede personer med fordel kan smide fedt/vægt - vel og mærke personer der ofte dyrker 8-10timers konditionstræning uden at tabe sig?

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Er der tale om tri-motionister?

Kan det være et spørgsmål om, at de rent faktisk ikke har særlig meget muskelmasse, så de egentlig burde styrketræne?

Kan godt være, men ser bare en kost tendens hvor folk spiser rigtigt, men holder vægten. styrketræning kan måske være løsningen for nogen?

Mig selv inklusiv, har svært ved at smide de 3-4kg fedt jeg har for meget...

Link to comment
Share on other sites

Elitemotionist er måske nok at stramme den.

Men synes da alligevel at jeg rammer ret godt ind i problemstillingen. Helst uden at være alt for selvfed at høre på, så er jeg vist næppe undermuskuløs i cykelsammenhæng, så med mindre det er elite-elementet der gør forskellen, så tror jeg ikke at det er det.

Link to comment
Share on other sites

@Gregers: Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår din post korrekt.

Mener du, at du - bortset fra elite-prædikatet - passer på målgruppen?

Det synes jeg da overhovedet ikke du gør. Du styrketræner og har en god del muskelmasse, du kan tabe dig, når du fokuserer på kosten, men har ikke altid helt styr på den.

Jeg synes måske nærmere, du bekræfter min "teori", nemlig at det er lettere at tabe sig, hvis man har en vis mængde muskelmasse og ikke udelukkende dyrker konditionstræning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort en masse iagtagelser blandt meget veltrænede motionister, og fælles for de fleste er at de opnår et steady-state hvor vægten stagnere selvom der stadig kan tabes kilo. Langt de fleste kommer ind i en cyklus hvor de underspiser for at smide flere kg i håb om at opnå en bedre kamp-vægt frem imod forskellige konkurrencer. Men resultaterne udebliver og kropsvægten holdes.

I de her tilfælde er det ikke længere et spørgsmål om at underspise (indtage mindre end ligevægts-indtaget) og samtidig træne hårdt. Der er intet resultat, og det ender ofte i endnu værre "dieting".

Er der nogen der har nogle gode forslag til hvordan meget veltrænede personer med fordel kan smide fedt/vægt - vel og mærke personer der ofte dyrker 8-10timers konditionstræning uden at tabe sig?

/Motta

Har du hørt om "diminishing returns"? Har man tabt sig kræver yderligere vægttab mere osv. For mange ender det i en uholdbar udvikling i længden. Snakkede med en fyr til helsemessen for et par uger siden. Han var ca 125kg og 185cm. Så vidt jeg kunne vurdere var hans fedtfrie masse næppe over 70kg. Han havde fået en gastic bypass og levede på ca 2000kcal om dagen. Dette havde reduceret vægten fra ca 185 ned til de nuværende 125. Han motionerede med styrketræning og gang, stort set dagligt og var rimelig vægtstabil. Dette illustrerer pointen meget godt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

En diæt stagnerer ofte fordi folk konsekvent underernærer sig selv, med det resultat at metabolismen lyn hurtigt adapterer til det nye lave indtag af energi.

Meget ofte er svaret at opregulere indtaget af kcal, ved alt lige fra ét måltid til adskillige dage, for derefter at vende tilbage til et lavere indtag af energi.

Ydermere begår mange den fejl at de fra første dag på deres slankekur sænker energiindtaget så voldsomt, at de efter ganske kort tid ikke har flere muligheder for at progrediere yderligere ind i vægttabsprocessen.

Personligt (med min nuværende fedtprocent) stagnere mit vægttab typisk efter 3-4 dage på et lavt indtag af kulhydrater (80-120). Øger jeg herefter mit kcal indtag med omkring 1000 kcal om dagen, over 1-3 dage, og efterfølgende sænker indtaget af kcal igen, smider jeg atter igen vægt.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er en super tråd den her. Har selv haft samme tanker. Om jeg er supermotionist er måske overdrevet, men selvom jeg tænker over min kost, har trænet 4-6 gange om ugen i sommerperioden med cykeltræningen, så har jeg mere eller mindre ligget stabilt på samme vægt. Styrketræningsaspektet kan give mening, men specielt det med at sænke sine kcal gradvist, og tillade kontrollerede "udsving" i kcal giver egentlig god mening.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er en super tråd den her. Har selv haft samme tanker. Om jeg er supermotionist er måske overdrevet, men selvom jeg tænker over min kost, har trænet 4-6 gange om ugen i sommerperioden med cykeltræningen, så har jeg mere eller mindre ligget stabilt på samme vægt. Styrketræningsaspektet kan give mening, men specielt det med at sænke sine kcal gradvist, og tillade kontrollerede "udsving" i kcal giver egentlig god mening.

Ikke nok med sidstnævnte, så kræver mange af de biologiske adaptioner i vores organisme et overskud af energi, hvorfor et langsigtet og konsekvent lavt kcal indtag ikke blot er bremsende for et vægttab, men også for almindelig fremgang i træningsøjesmed.

Link to comment
Share on other sites

Godt emne. Har haft de samme tanker. Træner en del hen over ugen, men selv om jeg samtidig skruer ned for kalorieindtaget, så ligger vægten bare klippefast. Ville egentlig gerne smide et par kilo mere, men kan ikke rigtig gennemskue, hvordan det skulle kunne lade sig gøre.

Jeg læser så Davids indlæg sådan, at man godt kan gå i kalorieunderskud nogle dage, men at man derefter bør sætte det op igen for lige at holde stofskiftet i gang på et højt niveau. Derefter kan man så skrue ned for det igen, hvis jeg forstår det korrekt. Det lyder da interessant …

Er der så noget specielt omkring sammensætningen af kosten, man bør være opmærksom på i den forbindelse?

Link to comment
Share on other sites

et par forslag kunne være:

- prioritere kulhydrat indtag under og og efter træningen

- carb cyklusser

- langt større differenciering af kosten med henblik på at optimere interval dage og udnytte dage hvor kulhydrat lagerne ikke nødvendigvis behøves at være i top.

herudover det selvfølgelig et generelt problem at hvis man dyrker stor mængder konditionstræning for det mest vil tabe muskelmasse af en betydelig art og at man sjældent ved igang sætning af styrketræning taber sig.

Link to comment
Share on other sites

Lidt påfalende at det primært er cardiotosser der har bidt på tråden - nu vi i forvejen høvler flest kalorier af.

Nu mener MarianneBB :4flex:TM ikke at jeg falder ind under tråden. Det er måske også lidt rigtigt :4whistling:

Jeg må så i stedet konstatere at nogle af natur er nogle skinny fætre men andre af os skal lide ret store afsavn for at holde spækket fra døren.

Davids ord om at kontinuerligt kalorieunderskud er hæmmende for træningen, kan jeg nikke meget genkendende til. Det er nok stærkt medvirkede til at mine utallige skrumpeforsøg er gået i vasken. Instinktivt kan man jo mærke når kroppen klynker og der er jeg ikke god til at holde ved - mentalt går jeg sq lidt i panik.

Ideen som Rune også er inde på med at køre det i korte cyklusser, virker rigtig spændende og den vil jeg bestemt tage til mig.

Runes tanker om at samle carbs omkring træning synes jeg umiddelbart fungerer fornuftigt i forhold til at holde kulhydratindtaget nede på døgnbasis uden at gå kold til træning.

Link to comment
Share on other sites

For en 'elite-motionist' som dig, kan det måske godt gøre en forskel med en ugentlig kæmpebrandert på Zefside? Sådan en 5-10 gode cocktails har en ikke ubetydelig mængde kalorier. Plus øget appetit og nedsat fedtforbrænding dagen efter (eller er det sidste en myte?).

Er du klar over hvor mange kalorier man forbrænder når man danser med Spøer på nakken?

Link to comment
Share on other sites

den primær fordel ved at indtag kulhydrat omkring træningen er:

- Gunstig fordele på præstationen.

- øget insulin sensitvitet efter træning

Et eksempel kunne være:

et mindre måltid med kulhydrat 1-1½ time før træning

Glucosamin drik under træning med mineral i. Man kan lave relativ nem blanding af tsk tip salt blandet med ½ l vand + 4% kulhydrat (f.eks. sukker) Den drik øger optagelse af væske i forhold til rent vand.

et mindre måltid lige træning, meget gerne indholde kulhydrat og protein

et større måltid 1 time efter træning, meget gerne indholdene kulhydrat og protein

På lav carb dag,

Dropper man f.eks. eller mindsker kulhydrater indtaget til aftensmad (dårlig ide før en høj intensitets dag) og indtager en protein rig morgenmad

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Eksempel:

Høj intensitet (AT og Interval træning (80-100% af Vo2max) High Carb

let intensitet medium carb

Høj intensitet High carb

Let intensitet medium carb

Høj intesitet high carb

let intensitet low

let intensitet medium

de fleste elite udøver jeg kender der løber langt er dog mere end tynde (og svage) nok uden noget på side benene... så jeg stiller mig i tvivl omkring hvor problemet ligger..

Link to comment
Share on other sites

Er du klar over hvor mange kalorier man forbrænder når man danser med Spøer på nakken?

Ha, det er sandt. Det er god nok træning. ELITEmotionisten ville approve, afslutte med en halv drink, score i ædru tilstand, få god nattesøvn ved siden af lækker islandsk pige og være på toppen dagen efter.

EliteMOTIONISTEN derimod, han drikker tre marmeladeglas bagefter, indtager yderligere 3000 kalorier i kyllingespyd og franske hotdogs fra 7/11 under sit blackout, sover for lidt, træner med nedsat kraft dagen efter og ser sig nødsaget til at oprette tråd på mol om, hvordan man kan tabe sig. Sådan ca.

Link to comment
Share on other sites

Personligt (med min nuværende fedtprocent) stagnere mit vægttab typisk efter 3-4 dage på et lavt indtag af kulhydrater (80-120). Øger jeg herefter mit kcal indtag med omkring 1000 kcal om dagen, over 1-3 dage, og efterfølgende sænker indtaget af kcal igen, smider jeg atter igen vægt.

Det var sgu ikke møj'. Hvordan er din performance i de dage? Nogen mærkbar forskel eller?

EDIT: Derudover er jeg meget enig med RuneB.

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share