Elendig kondition, astma?


CloudHands
 Share

Recommended Posts

Hej forum...

Jeg synes at jeg har oplevet noget lidt mærkeligt og tænkte om der var nogen af jer der havde nogle idéer og bud på om der er noget galt med mig og i givet fald hvad det kunne være.

Jeg har aldrig anset mig selv for at være et menneske der var til konditionstræning. Da jeg i folkeskolen lavede gymnastik og den slags var jeg altid en af de dårligste. Jeg fik konstateret anstrengelsesudløst astma i 11-12års alderen og tog bricanyl og spirocort indtil at jeg blev 18. Da jeg blev 18 bestemte jeg mig for ikke at ville tage min medicin længere. Jeg syntes ikke at den gjorde nogen forskel og jeg gad ikke at være afhængig af noget på den måde.

Jeg har siden da ikke haft nogen gener af ikke at tage min medicin. Jeg har for alt hvad jeg vidste ikke betragtet mig selv som en med astma. Når ret skal være ret, så har jeg heller ikke siden folkeskolen lavet dagens gode gerning, fordi jeg havde den her oplevelse af at være den dårligste, hvilket jo også er med til at begrænse de tilfælde hvor jeg ville kunne komme ud for at være påvirket af astmaen.

Men for et år siden tænkte jeg at jeg ville udfordre mig selv og begynde at løbe. Til at starte med var det rigtigt hårdt. Jeg kunne knap løbe en kilometer uden, at være ved at falde om af udmattelse. Men efterhånden kunne jeg løbe længere og længere med færre og færre gener. Jeg har aldrig løbet særligt hurtigt, når jeg f.eks. har løbet mine bedste pas har jeg klaret 10 kilometer på ca. 75 minutter. Jeg har hele tiden løbet alene og haft musik på min MP3, så jeg har været ret lukket inde om mig selv og min præstation. Jeg har været glad for det jeg har gjort og den oplevelse af sundhed og velvære det gav mig at løbe.

Så kort efter jul fik jeg mig en løbepartner, som startede ud med slet ikke at være i form (efter hendes eget udsagn...) og det gik op for mig at hun til enhver tid kunne løbe fra mig og gennemføre før mig, hvis hun ville. Ikke bare marginalt, men sådan: Øh er du en taber eller hva'? -agtigt ;) Derudover havde jeg også en snak med min fætter som lige er blevet 16 og jeg var temmelig stor i slaget, da jeg sagde, at jeg da nok skulle kunne løbe fra sådan en vårhare, men det viste sig, at han løb den samme distance som jeg, bare dobbelt så hurtigt.

Så gik jeg hjem og regnede på det, hvilket jeg ikke rigtigt havde gjort før (for jeg følte jo at jeg gjorde små men faste fremskridt i mit eget løberi, uden at skulle stræbe eller konkurrere med andre end mig selv) og fandt ud af at min kondi er helt og aldeles reerlig! :crazy:

Jeg tog så her til morgen en Cooper løbetest og tastede mine tal (2153m, 90kg, 30år) ind i udregneren her på Motion-Online og fik et kondital på 36,8. Jesus Christ on crutches hvor blev jeg nedslået af det resultat. Jeg troede s'gu at det stod bedre til.

Nåh men nu er jeg så her, hvor jeg overvejer om der er noget galt med mig eller den måde jeg træner på og det er så her I kommer ind i billedet (og min læge, men der er lige et par dage til at jeg kan komme til der).

Fakta er:

- Mit kondital stinker!

- Min hvilepuls har siden jeg var teenager ligget ret højt, hvilket pt. er mellem 80 og 90 (uanset hvordan jeg har trænet)

- Jeg har haft astma

- Jeg kan løbe 10 kilometer uden de store problemer, såfremt tempoet altså ligger mellem 8 og 9 km/t

- Jeg ved ikke om det er psykisk nu da tanken om at det måske er min astma der aldrig er gået væk, men jeg synes at kulden og det fugtige vejr har gjort det markant sværere for mig at få vejret når jeg løber, hvilket jo kunne tyde på astma.

Hvad tænker I? - Har jeg astma? Er der noget galt med mit hjerte? Presser jeg ikke mig selv hårdt nok til træning? Kan konditallet vitterligt være så lavt, når man kan løbe 10 kilometer? Skulle jeg måske bare helt have ladet være med at sammenligne mig med andre og fortsat i lykkelig uvidenhed ? ;) - Nogen bud?

På forhånd tak for jeres tid

Mvh Martin :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin

Det er jo super du er kommet igang med at træne - for alt form for træning er bedre end ingenting. Jeg tør da slet ikke tænke på hvor dit kondital var før du fik begyndt. Jeg tror ikke, at du kan tillægge din astma den dårlige kondi - uden dog at have helt styr på denne del.

Nu er det jo sådan med træning, at den eneste måde, som du får en forbedret kondition på er ved at presse pulsen - og det har intet med længden af den distance som tilbagelægges - men derimod hvordan den tilbagelægges.

Det lyder til for mig, at du slet ikke får presset dig hårdt nok - og får pulsen helt op og ringe. Det kan i begyndelsen (specielt hvis man aldrig tidligere har dyrket konditionstræning) godt føles meget ubehagelig at få pulsen op og du vil uden tvivl begynde at hyperventilere, når pulsen når op i det røde felt.

Min anbefaling til din træning vil være, at du istedet for dine lange løbe turer også skal tage nogle noget kortere turer (2x kort interval og 1x lang) hvor du istedet lave intervalløb. Skiftevis spurter du alt hvad du har lært og så over i rolig tempo - og meget gerne op og ned af bakker. Så skal konditionen nok begynde at komme på plads.

Du vil også kunne få rigtig god gavn af at anskaffe dig et pulsur - og begynde at træne målrettet efter at få din puls op i max. hver gang du løber - eller ihvertfalt over de 85% af din max puls (hvor det først rigtig er konditionsforbedrende).

Jeg er sikker på at hvis du søger her på siden - så vil du kunne finde mange gode intervalprogammer som du kan prøve at starte op med.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas

Tusind tak for dit svar.

Det kunne godt lyde, som om at jeg simpelthen ikke har presset mig selv nok. Jeg tænker, at jeg måske har "hvilet på laurbærrene" da jeg først begyndte at kunne løbe lidt længere.

Nu vil jeg prøve at intervaltræne og se om det gør en forskel.

Mvh Martin :D

Link to comment
Share on other sites

Nu skal det jo ikke lyde som om at jeg er utaknemmelig hvad angår Maxpuls udmærkede svar til mig, men i skrivende stund har der været 215 inde og kikke forbi tråden her og jeg tænkte om der er andre der kan og vil bidrage med deres synsvinkel på tingene?

Har iøvrigt været til lægen og han fandt at min hvilepuls var ret høj (ca. 85) og bliver derfor sendt til en EKG-undersøgelse, selvom at han ikke umiddelbart kunne høre eller mærke noget forkert ved min puls, andet end at den var ret høj. Yderligere da jeg tidligere har haft astma bliver jeg sendt til en lungefunktionstest.

Så må vi se hvad de finder ud af. Lægen mente at hvis jeg i følge undersøgelserne havde nedsat lungefunktion pga. f.eks. astma, så ville jeg få gavn af f.eks. et præperat som Bricanyl i min træning.

Er i øvrigt begyndt at intervaltræne som Maxpuls anbefalede og så må vi se hvad det bringer med sig af forbedringer.

Tak interessen :D

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin.

Din hvilepuls er ikke normal, i bedste fald let forhøjet.

Jeg har selv oplevet noget som kunne minde om din situation.

Jeg trænede og trænede. Alligevel var min ydeevne lav, sammenlignet med andre med samme træningsmængde.

Det viser sig så at min hvilepuls er unormalt lav og min hjerte rytme arytmisk. Altså jeg har en fejl på hjertet.

Nu har jeg en pacemaker, i en alder af 38.

Under min indlæggelse så jeg flere med forhøjet hviletal, ældre mennesker - men alligevel, det er værd at få undersøgt til bunds.

Kontakt din læge, og bed om at få lavet et EKG diagram. Det vil afsløre om din rytme er normal

Link to comment
Share on other sites

Hej Pauly

Tak for dit indspark... Min læge har som tidligere skrevet bestilt et EKG til mig, som jeg skal have taget her om en lille måneds tid og så må vi se hvad det siger. Jeg håber da ikke at det står så galt til at jeg skal have pacemaker, men det er da klart at hvis det er det der skal til, så må det jo bare være sådan.

Hvordan klarer du dig motionsmæssigt med en pacemaker? Er der noget du ikke kan lave? Har du fået en bedre kondi efter operationen?

Håber det bedste for dig og endnu en gang tak for dit indspark.

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin

Er det korrekt forstået at du selv valgte at stoppe med AL inhalationsmedicin?

Hvis dette er korrekt så er det (uden at skræmme dig) noget af det dummeste man kan gøre når man har astma og har haft det siden barnsben. Astma forsvinder sjældent sådan lige af sig selv og du kan risikere at opleve en pludselig og mærkant forværring uden af den blå luft - selv flere år efter stop!

kan forstå at din læge også har anbefalet dig at starte op igen på inhalationsmedicin og jeg håber du følger rådet indetil din status er afklaret så du ikke udsætter dig selv for unødvendig risici :smile:

Vil foreslå dig at få din egen læge til at henvise dig til et lungeambulatorium på nærmeste sygehus for videre udredning mht. om du har astma eller ej. Når det så kommer til EKG'et, så finder jeg det rimeligt uansvarligt at din egen læge ikke har fået foretaget det med det sammen?? Det kan de jo normalt gøre i praksis eller henvise til nærmeste sygehus samme dag...

En så høj hvilepuls som du beskriver kan have flere årsager, herunder kan høj puls indikere en risiko for underliggende hjertesygdom som kan forværres hvis du også har forhøjet blodtryk (du fik vel også taget dette hos lægen), hvis du ryger eller har højt kolesterol.

Det kan også være udtryk for sygdom i skjoldbruskkirtlen og du bør derfor også have taget blodprøver for at tjekke om dette kunne være grunden...

Alt i alt... så ville jeg bede egen læge om henvisning til nærmeste hospital for videre udredning :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Norah

Tak for advarslen og rådene...

Ja det var mig selv der stoppede med medicinen uden råd eller kontrol fra læger (dumt...? Ja, men gjort er gjort. Er bare glad for at jeg nu er opmærksom på det og kan gøre noget ved det. Må se fremad). Nej min læge har ikke anbefalet mig at starte op med medicinen igen, men han har sendt mig til en lungefunktions test og regner med derefter, at kunne give en vurdering af hvorvidt jeg stadig har astma... Subsidiært om jeg skal starte op med medicin igen. Mit blodtryk er helt normalt og har vist altid været det. Hvad angår det at han ville sende mig til et EKG, så var det på baggrund af min høje hvilepuls. Han lyttede også til mit hjerte og fandt, for alt hvad min læges ører er værd, ikke noget alarmerende ad den vej. Forestiller mig at der er en god grund til at han ikke mente at det hastede mere end det... Men måske jeg skal være mere skeptisk?

Jeg har for mindre end et år siden fået foretaget en lang række blodprøver i forbindelse med noget andet jeg fejler og alle mine værdier lå indenfor normalområdet. Jeg ryger ikke og har aldrig gjort det.

Jeg melder tilbage så snart jeg ved noget mere præcist. Indtil da er I selvfølgelig stadigvæk allesammen mere end velkomne til at sende mig beroligende og betryggende forslag til hvad der kan være årsagen til mit fantastisk lave kondital ;)

Tak endnu en gang :)

Mvh Martin

p.s. hvad er den medicinske betegnelse for det du mener at der kunne være galt med min skjoldbruskkirtel?

Link to comment
Share on other sites

Din læge kan ikke nødvendigvis høre noget unormalt, det kunne min ikke.

På spørsmålet om jeg havde hjertebanken, svarede jeg at jeg kunne mærke mit hjerte slå. Det reagerede hun ikke på, først senere - adskillige år senere , pga familiære årsager, tog hun mig alvorlig.

Jeg vidste ikke jeg havde hjertebanken, for sådan har det altid været. Min hvilepuls viste sig at ligge på 38, hvilket er væsentligt unger normalen som er mellem 60 og 70.

Så det er ikke uden risiko at undlade at lytte til sig selv ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Pauly

Mit problem er ikke en lav hvilepuls, men en tilsyneladende forhøjet en af slagsen. Som allerede anført så ligger min hvilepuls almindeligvis på omkring 80-90. Hvis jeg står op, tager tøj på og går ud af døren på arbejde eller sådan noget, så ligger min puls snildt omkring 90-100.

Og nej jeg er opmærksom på at min læge ikke nødvendigvis kan høre noget forkert. Min tanke var bare at der også må være grænser for hvor lidt en læge skal reagere på. Han kan jo ikke med nogen rimelighed sende mig fra Herodes til Pilatus og tilbage igen uden et eller andet objektivt at basere det på. Det koster jo altsammen penge. Klart at jeg selvfølgelig bliver dyrere for systemet, hvis der først går noget rigtigt galt, men når der umiddelbart ikke er meget andet at reagere på end en pulsmåling og mit vidneudsagn, så synes jeg at det er ok. Vi kan jo ikke alle rende rundt og være en case i House M.D.

Nu må vi se hvad testene siger om en lille måneds tid. Hvad angår det der med at lytte til sig selv, så tror jeg desværre for mit vedkommende, at hvis jeg gør noget, så er det at lytte for meget til mig selv ;)

Hvordan har din træning ellers været siden, at du fik pacemaker? Kan det lade sig gøre?

Iøvrigt tak for din fortsatte deltagelse :)

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin.

Jeg er godt klar over din hvilepuls er for høj og ikke som min var, for lav.

Min pointe var også at jeg havde set en del (ældre) mennesker på hjerteafdelingen, med en høj hvilepuls som din.

Jeg tror da heller ikke du skal have pacemaker, sandsynligheden er nok meget lille, det var bare for at anskueliggøre risikoen ved at ignorere et problem.

MHT min pacemaker, kan jeg sige dig mit liv er markant forandret til den gode side :-)

Det har været helt fantastisk, jeg er sluppet af med min svimmelhed, mine kolde fingre og arme, mit stakåndethed. Og jeg bliver slet ikke udmattet i samme grad som før.

Jeg er ikke blevet en jernmand at den grund ;-) Men jeg holder nu af at løbe, det er ikke så satans hårdt mere, mere naturligt flydende løb og vejrtrækning.

Jeg har haft dimsen i 2år nu, og det har været rigtig godt .

Link to comment
Share on other sites

Hej Pauly

Tak for forklaringen. Beklager misforståelsen omkring det med den høje og lave puls. Nu forstår jeg din pointe :)

Rigtigt dejligt at høre, at du har glæde af pacemakeren. Teknikken er nu en spændende ting. Tænker bare på f.eks. det indslag i nyhederne i morges, hvor man kan sætte en art pacemaker til hjernen, som forhindre en i at overspise. Nåh det var vist et sidespor...

Endnu en gang tak.

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej igen

Ville bare lige opdatere omkring min situation... Jeg var til lægen og fik taget EKG og en dobbeltsidet lungefunktionstest. Begge var normale, om end lungetesten viste at jeg lå lavt indenfor normalområdet, lige på kanten til det dårlige.

Jeg er glad for at der intet er i vejen med mit hjerte og tilsyneladende ikke noget alvorligt med mine lunger :D

Nu vil jeg gå på med træning med krum hals og se om min dårlige kondi simpelthen bare skyldes, at jeg er for mageligt anlagt ;)

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Jeg har kun et forslag, og det er at løbe efter et program. Der findes mange programmer, som du også kan finde her på siden, men det jeg bruger, er at jeg løber 3 gange om ugen, og hver anden uge, øger jeg distancen med en halv km. Det køre rigtig fint for mig.

Fedt du er kommet igang med at træne. Kunne stå rigtig slemt til hvis du ikke var begyndt, kan jeg forestille mig. Hvis du virkeligt vil komme i form, kunne det være en ide at finde en anden slags træning/mosition. Det kunne være sport, styrketræning, spinning osv.

/Seirup

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak for de seneste svar til min lille tråd her :)

@Seirup - Jeg har overvejet at supplere min løbetræning med sandsæktræning sådan som det er beskrevet i artiklen her på MOL "Stærk som en stilladsarbejder".

Jeg har to, snart tre børn og jeg går både i skole og arbejder fuld tid, så jeg tager den løbetræning jeg kan nå. Ville gerne kunne skemalægge min træning, f.eks. som du 3 gange om ugen, men min hverdag tillader sjældent den slags rigiditet. Det er min erfaring, at sætter jeg mig den slags mål, så bliver jeg bar skuffet og demotiveret når min hverdag vil noget andet. Så hellere løbe lige når energien og tiden er til det.

Når det er sagt, så løber jeg ca. 3 gange om ugen alligevel, det er bare slet ikke plan- eller skemalagt. Derudover tænker jeg ikke at jeg partout skal løbe meget længere end jeg allerede kan. Det er mere farten der gerne skulle op, så det føles ikke rigtigt at skulle lægge noget til f.eks. hver anden uge som dig. De 10 kilometer jeg kunne løbe da jeg var på mit "højeste" (som nu nok nærmere er 7 pga. hverdag ;)) er nok for mig, hvis bare jeg kan snige mig ned under en time og gerne endnu mindre i gennemførselstid.

Men dejligt at det kører for dig med den fremgangsmåde. Er der noget særligt du træner op til? Hvad har du som mål og hvor langt er du i processen nu?

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin.

Fedt at høre det går godt med din træning :-)

Bruger du loeberute.dk ? Ellers kan jeg anbefale det, man bliver helt bidt at at følge med i grafen.

Jeg fik for en måneds tid siden skruet op for min pacemaker, det har hjulpet på syregrænsen.

Jeg er nu på 6min/km og løber ca. hver 2-3 dag. På forskellige ruter fra 3.4-6km

Hvordan ser det ud for dig?

Hilsen Allan

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin.

Fedt at høre det går godt med din træning :-)

Bruger du loeberute.dk ? Ellers kan jeg anbefale det, man bliver helt bidt at at følge med i grafen.

Jeg fik for en måneds tid siden skruet op for min pacemaker, det har hjulpet på syregrænsen.

Jeg er nu på 6min/km og løber ca. hver 2-3 dag. På forskellige ruter fra 3.4-6km

Hvordan ser det ud for dig?

Hilsen Allan

Hej Allan :)

Jeg løb en Coopertest i forgårs og nu her til aften. Forleden var det 2 km rent jeg fik kæmpet mig op på og nu i dag var det 2,11 km, så det går da fremad, ikke mindst med at presse mig selv lidt mere end jeg ellers plejer. Jeg ved godt at disse tal er lidt lavere end dem jeg skrev i mit oprindelige indlæg, men jeg har holdt en mindre pause fra træningen grundet bl.a. at jeg ventede på prøveresultaterne, så derfor er jeg blevet lidt dårligere (hvis det da ellers var muligt).

Ja jeg bruger loeberute.dk. Oprettede en gang en profil der, helt i starten da jeg løb, men glemte login og kode. Så holdt jeg en pause fra at bruge det, men ville senere bruge siden til at finde ud af hvor hurtigt jeg løb, og det gjorde jeg så bare uden at oprette en profil. Men det lyder da på din anbefaling som om at det var værd at gå i gang med med en reel profil, så man måske kan se sin udvikling i tal osv. :)

Som antydet tidligere løber jeg ca. 3 gange om ugen for tiden og jeg løber mellem 4 og 7 km per gang, hvilket plejer at tage mellem 25 og 55 minutter. Jeg er glad selvom jeg synes at det er rigtigt hårdt.

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Og hey venner jeg fandt lige ud af at mit kondital nu er på 41,3 sådan ca. i følge MOLs ruteopmåler. Coopertesten viser dog at mit kondital er 39,9, hvilket jo er en smule dårligere (under middel siger den)... Det er dog stadig bedre end da jeg først testede mit kondital og det kunne jo tyde på noget fremskridt.

Jeg løber faktisk også en del hurtigere end jeg selv troede at jeg gjorde nu hvor jeg presser mig selv noget mere. På de seneste to af mine ture har jeg løbet med en gennemsnitshastighed på lige omkring 10km/t :)

Up up and away! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej CloudHands,

jeg har ligesom dig også haft astma som barn og har i lang tid ikke følt at min træning battede det store. Men så begyndte jeg at løbe efter dette program hvor distance og løbehastighed er inkluderet og så gik det fremad. Jeg løber efter programmet og løber et interval indimellem.

cheers :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share