Køb af ny cykel


Sortiarius
 Share

Recommended Posts

Efter jeg-ved-ikke-hvilken-gang at være kommet noget der ligner en halv time for sent med cykelolie smurt langt op af armene (noget der for øvrigt ikke imponerer patienter) fik jeg igår nok af min et års gamle SU-discount cykel købt ved www.dincykelhandler.dk

Cyklens og min 1-års historie sammen har været et langt lidelsesforløb hvor den ene defekt har taget over efter den anden. Kæden falder konstant af, baghjulet synes at punktere statistisk usandsynligt ofte, stellet vejer et halvt ton, bremseklodserne slides helt i bund på under en måned og cykelegerne synes nærmest at bøje den vej vinden nu blæser, kranken er noget billig bras så pedalarmene skal strammes hver uge... og ja jeg kunne fortsætte i det uendelige.

Så nu er det efter allerede 1 år blevet tid til en ny cykel, og denne gang gider jeg ikke købe en sparecykel for et have råd til lidt ekstra øl til fredagsbarerne, omvendt er jeg heller ikke nogen cykelentusiast, cykler kun fordi det er nødvendigt (cykling er ej nogen nydelse for mig :smile:) og det bliver kun til 5, max 10km om dagen. Har overhovedet ikke forstand på cykler men har lidt ideer til hvad den nye cykel skal kunne:

- Den skal være let at vedligholde, og samtidig kunne holde til lidt vold, specielt til cykelturen de sene aftentimer i weekenden (dvs. helst ikke nogen sårbar racercykel, omvendt heller ikke nødvendigvis nogen cross-terrain-mountainbike da cyklen normalt kun bruges til cykling downtown århus)

- Den skal have indvendige gear

- Stellet må gerne være relativt let

- cykelegerne og fælgerne må gerne være ret robuste

- der skal være rulle/skivebremser (eller hvad det nu hedder) foran (slut med de elendige bremseklodser :smile:)

- vil helst have mulighed for at kunne bremse ved at træde tilbage men det er ikke noget krav

Umiddelbart betænker jeg mig at kaste 4-6000kr efter cyklen men ved ikke hvor meget (eller hvor lidt) af ovenstående man kan få for de penge

Ville derfor lige høre herinde om der var nogen der kendte til nogle cykler der opfyldte ovenstående - eller eventuelt bare mere generelt kunne anbefale visse cykelmærker, eller cykelforhandlere i Århus

på forhånd tak for hjælpen

sort.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg har været superglad for mine Felt cykler - synes at man får meget cykel for pengerne! Jeg har dog kun erfaring af deres mountainbike modeller, men ved at de laver racers, citybikes og andet også... Man kan købe direkte fra deres hjemmeside og få den tilsendt fra Tyskland. Sidst jeg tjekkede, var de stadig væk så meget billigere i Tyskland, at det kunne betale sig at købe over nettet og få den tilsendt.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Må jeg foreslå batavus, som nogle der laver godt håndværk? den der hedder lightning har vist det du søger, bortset fra at pedalerne kan køre begge veje, men der er rulle bremse for og bag og 7 indvendige gear. dækket er et normalt tyndt dæk altså ikke mtb

Af hvad jeg har hørt af er kvaliteten på Centurion og kildemose tilsyneladende dalet ved skift til anden leverandør. Gode cykel butikker som Byman i Kbh, anbefaler så vidt jeg ved batavus i den prisklasse.

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Hvad med at tage rundt i århus med alle dine kriterier ?... Find 3-4 cykler (en ved hver forhanlder) der passer dig godt, og så brug dem til at presse de andre et har hundrede i pris ? :)..

Rule number one.. gå altid til en fagmand :).

Regner jeg også med at gøre men er bare lidt paranoid med sælgere generelt - kan bedre lide at få erfaringer fra folk der ikke har noget ud af bare at sælge mig den dyreste cykel :smile:

Diverse mærker:

Avenue

MBK (Concept)

Nishiki (Touring Master)

Centurion

Kildemoes (Logic)

Fri Cykler på Thorvaldsensgade har vist lidt af det meste.

Ya, det var også centurion og MBK jeg oprindeligt havde kigget på - var faktisk også Fri cykler i thorvaldsensgade jeg havde tænkt mig at smutte ned til :smile:

Jeg har været superglad for mine Felt cykler - synes at man får meget cykel for pengerne! Jeg har dog kun erfaring af deres mountainbike modeller, men ved at de laver racers, citybikes og andet også... Man kan købe direkte fra deres hjemmeside og få den tilsendt fra Tyskland. Sidst jeg tjekkede, var de stadig væk så meget billigere i Tyskland, at det kunne betale sig at købe over nettet og få den tilsendt.

De ser umiddelbart meget lækre ud, priserne virker dog lidt i overkanten, og er også lidt nervøs ved at købe cykler online efter min relativt dårlige erfaring med www.dincykelhandler.dk :smile:

Må jeg foreslå batavus, som nogle der laver godt håndværk? den der hedder lightning har vist det du søger, bortset fra at pedalerne kan køre begge veje, men der er rulle bremse for og bag og 7 indvendige gear. dækket er et normalt tyndt dæk altså ikke mtb

Af hvad jeg har hørt af er kvaliteten på Centurion og kildemose tilsyneladende dalet ved skift til anden leverandør. Gode cykel butikker som Byman i Kbh, anbefaler så vidt jeg ved batavus i den prisklasse.

Synes faktisk den ligtning model ser rigtig lækker ud - og den er jo også relativ billig - så hvis du siger det er bedre kvalitet end fx centurion, så tror jeg da jeg vil overveje en sådan ganske seriøst

tusind tak for alle jeres svar!

Link to comment
Share on other sites

Med små bavatus stjerner i øjnene gik jeg idag ned til hhv. Rask Cykler (på nørregade) og Fri Cykler (på thorvaldsensgade)... det viste sig dog hurtigt at ingen af disse solgte bavatuscykler længere trods bavatus selv reklamerer med dem som forhandler af deres cykler - begge forretninger argumenterede for at bavatus i lang tid havde været svært at sælge, og at de generelt var tungere end andre typiske mærker som Centurion, Kildemoes, MBK og Von Backhaus.

Min interesse samlede sig i stedet om to mærker, en cykel fra Kildemoes og så en 2034 sportsmodel fra Von Backhaus (http://www.vonbackhaus.com/#/kollektion/maend/2034-sports/82009/) - var ude at prøve begge cykler og der virkede til at være minimal forskel på de to - det samme gjaldt prisen - så det endte med jeg valgte Von Backhaus'en hos Rask cykler da jeg synes denne var mest behagelig at sidde/køre på - fik samtidig en god deal med i prisen.

Imidlertid har jeg som altid været lidt uheldig, den udgave jeg fik af cyklen virker anderledes at køre på end testeksemplaret, først og fremmest "bumber" cyklen hver gang den når et vist punkt på bagdækket - umiddelbart kan jeg ikke se noget dækslør eller bøjede eger så ved ikke lige hvorfor - samtidig er der et eller andet der knirker vildt og voldsomt selv ved det mindste ujævne underlag som fx brosten, noget der ikke var på testmodellen - da jeg opdagede dette havde butikken desværre lukket så regner med at rulle derned i morgen og høre hvad det er for noget - men bortset fra det er jeg umiddelbart meget tilfreds med mit køb :smile:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige købt en Avenue Airdragon hos Fri Cykler i Nørregade. Jeg fik dem til at sælge mig den til 5100, excl. udstyr (fik bagagebærer, halvskærme, lås * 2, og støttefod for 700 kr) så hvis du presser dem er det altså muligt at få en fee' cykel til billige penge. Har tidligere haft en cykel af samme mærke og model i 4 år (den blev så stjålet for en måned siden) og der har ALDRIG været problemet med den. Kort sagt holder den altså hele vejen :smile:

Link: Avenue Airdragon fra Fri cykler

EDIT: Læste sgu ikke sidste indlæg ordenligt om at du havde købt en! :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

:laugh: altså bortset fra at du ikke har nogen cykel idet den spritnye cykel du havde var noget håndværksmæssigt bras :laugh:

I told you...

hehe :smile: ... men det er vel de færreste cykler der laves i hånden, og når sådanne maskiner spænder fælger til sker der vel uværgeligt fejl engang imellem? - mit sorte uheld er helt bestemt en faktor der skal regnes ind i det regnestykke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share