Armstræk og armhævninger


gedden
 Share

Recommended Posts

hej alle dette er min første post. :4trumpet:

mit spørgsmål går på om det er ok at lave armstrækninger den ene dag og armhævninger den næste?

jeg laver 5 sæt om dagen( 5 sæt stræk, den ene dag og 5 sæt hævninger den næste) og tager alle sæt til jeg ikke kan mere, jeg venter mindst 30 minuter mellem hver sæt for at kunne tage så mange som muligt i sættet (hvilket i øjeblikket er ca 30 stræk på pushupbar, og 15-20 hævninger).

er det ok at træne hverdag sådan eller skal jeg holde nogle dage fri ind imellem?

Er også i tvivl om den lange pause jeg holder imellem sættene, om det måske er bedre at holde en kortere pause på måske 2-3 minuter mellem sættene selvom det betyder jeg ikke kan tage ligeså mange..?

jeg er 33 år 185 cm og 76 kg

jeg håber der er nogle som kan hjælpe mig :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Nu gætter jeg på det er din eneste form for træning, hvis det er det så vil jeg ikke vurdere at du træner for meget.

Kan du kører øvelserne forskudt som du gør?

Det er der ikke noget galt i forhold til overbelastning eller lign. Jeg ville dog nok samle dem i samme træningspas og så holde en dag fri.

Lange pauser:

30min. pause er meget lang tid. Hvis du ønsker at få større muskler så ville jeg gå ned på 1min. pause og så presse så mange ud som muligt. Hvis du ønsker at blive god til at lave mange gentagelser så er lange pauser nok ok.

Træne hverdag:

Du kan sagtens træne hver dag bare du ikke træner de samme muskler hver dag.

Endelig vil jeg klart anbefale dig at skifte retning og kigge på et kropsvægt program. Kig fx her:

http://maxer.dk/videoer/traeningsprogram-kropsvaegt-oevelser

Med mindre du har nogle specifikke mål mht. armstrækkere og hævninger så vil du få meget mere ud af at følge et kropsvægt program.

Link to comment
Share on other sites

mange tak for svaret :rolleyes:

jeg har lige et spørgsmål mere: jeg læste på "aktiv træning" at man kan vokse ligeså meget ved at træne med relativ lav vægt og mange gentagelser som ved træning med høj vægt og få gentagelser. det første skulle øge din udholdenhed det sidste din styrke, men man skulle vokse ligemeget af begge dele.

kan det være rigtigt?

Link to comment
Share on other sites

Det ville jeg ikke mene. Jeg har ikke læst nogen steder at det vil give store muskler at køre fx. 30 gentagelser. Normalt siger man for at øge muskelmasse så bør man arbejde med en belastning omkring 6-12 gentagelser. Dermed ikke sagt at man ikke kan få større muskler ved at køre 1-5 gentagelser eller 12-20 gentagelser, men som udgangspunkt er det et godt sted at starte.

Link to comment
Share on other sites

Nu fandt jeg lige artiklen du har læst:

http://aktivtraening.dk/traening/styrketraening/lette-haandvaegte-giver-store-muskler

Det er ganske interessant, men hvis du kigger på træning på længere sigt end 3 uger så vil gruppen der træner med tunge vægte kunne øge den vægt de træner med og derved tvinge kroppen til at håndtere endnu tungere vægte. Derved vil jeg mene at man over et år vil kunne se tydelig forskel på en gruppe der liggger 8-12 gentagelser i forhold til en gruppe på 25-35 gentagelser.

Link to comment
Share on other sites

Der er en grund til at udholdenhedsatleter ikke har store muskler. Kroppensmål er altid at tilpasse den udfordring den bliver stillet over for. Det simple eksempel er at henvise til marathonløbere, de burde jo have lige så store lår som sprintere hvis det blot handlede om at udføre en øvelse tilpas længe.

Mange gentagelser = udholdenhed hvilket i længden ikke giver store muskler. Men når det så er sagt så afhænger det også af ens mål. Hvis man ønsker at ligne en marathonløber så skal man selvfølgelig ikke træne som en sprinter.

Link to comment
Share on other sites

Har nu mødt en del og hørt om flere der voksede ganske pænt på 20+rep/set. Så vil foreslå at ser hvad der sker i dit tilfælde. Kan forestille mig at din udførelse er noget sjusket på armhævninger, da du ellers ville være ganske stor allerede! Tænker at du nok ikke går helt ned til strakte arme og ikke undlader at bruge moment på vejen op!

Link to comment
Share on other sites

tak for alle jeres gode svar.

jeg har aldrig rigtigt styrke trænet, det har altid været cardio hvis jeg skulle gøre noget "ekstra" men er virkelig blevet bidt

af det her, specielt efter jeg ka se så gode resultater. har nu udvidet mit hjemme arsenal med håndvægte og en rygsæk til stræk og hævninger.

har lige et spørgsmål mere:ved godt man skal vente 48 timer før man træner samme muskel igen men, må man gerne træne en muskel f.eks biceps godt igennem om formiddagen og så træne den igen om aftenen? eller vil den allerede om aftenen være et sted hvor den vil have bedre af hvile?

Edited by gedden
Link to comment
Share on other sites

tak for alle jeres gode svar.

jeg har aldrig rigtigt styrke trænet, det har altid været cardio hvis jeg skulle gøre noget "ekstra" men er virkelig blevet bidt

af det her, specielt efter jeg ka se så gode resultater. har nu udvidet mit hjemme arsenal med håndvægte og en rygsæk til stræk og hævninger.

har lige et spørgsmål mere:ved godt man skal vente 48 timer før man træner samme muskel igen men, må man gerne træne en muskel f.eks biceps godt igennem om formiddagen og så træne den igen om aftenen? eller vil den allerede om aftenen være et sted hvor den vil have bedre af hvile?

Som udgangspunkt bør du ikke træne den samme muskelgruppe med så korte pauser, men der kan være undtagelser. For eksempel hvis du kører meget submaksimal intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share