Nystartet


Søren Kristensen
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er lige gået igang med at prøve at tabe mig. Jeg startede lige efter påske. Jeg er 31 år, da jeg gik igang med at tabe mig vejede jeg 92kg nu vejer jeg 89 kg. Jeg er 182 cm høj, normal til kraftig bygget.

Jeg har et rimeligt aktivt job som landmand hvor jeg går i snit ca 12 km pr dag på arbejdet og derudover får jeg nok pulsen op ca 2 gange om ugen.

Måden jeg er begyndt at tabe mig på er ved at mærke efter i maven om jeg er sulten. Og ikke følge hvad mine øjn og mund fortæller mig. Det har resulteret i at jeg til hverdag dagligt indtager mellem 1200 og 1500 kalorier. Hver morgen spiser jeg en vitaminpille der skulle dække det meste af det daglige behov samt kapsler med fiskeolie da jeg ikke spiser fisk. Jeg forsøger at spise meget af salat, grønsager og frugt, men udover det spiser jeg det jeg normalt spiser blot mindre portioner. I weekenden spiser jeg stor set "som jeg plejer" altså uden at tænke ret meget over slankekur.

Jeg syntes jeg har tabt mig ret hurtigt og vil derfor gerne vide om der er nogen der selv har tabt sig hurtigt og evt har oplevet problemer? Og kan jeg regne med at vægttabet fortsætter. Jeg ønsker at komme ned på ca 80 til 82 kg.

Søren

Link to comment
Share on other sites

Hej Søren,

Det lyder fornuftigt med mindre portioner og flere grøntsager. Frugt er fint i tilpassede mængder, men i en slankekur ville jeg droppe det helt pga. det store indhold af frugtsukker. Nu skriver du ikke noget om pasta/ris osv, men fødevare i den kategori ville jeg også forsøge at undgå.

Jeg tror ikke du skal være bekymret for at opleve problemer med dit vægttab - jeg kan ihvertfald ikke se hvad der skulle forårsage det.

Om dit vægttab fortsætter afhænger selvfølgelig af om du fortsætter som du er i gang. Men generelt kan man sige at jo "dårligere" et udgangspunkt du har, jo mere sker der. Derfor vil du formenligt efter de første 8-10 kg. opleve at der går længere og længere tid før du taber det samme antal kg som på de første 2 uger.

Held og lykke med det :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen.

Nu har jeg være igang i et par uger og har levet som jeg beskriver øverst.

Jeg tabte mig 4-5 kg i løbet af ugen og tog så ca 3 på i weekenden den 1. weekend. I løbet af sidste uge kom jeg igen tilbage på 87 kg. Denne weekend har jeg holdt lidt mere igen med mad, slik og kage uden helt at holde mig fra det og har nu kun taget ca 1 kg på (88 kg).

Min plan for denne uge er 1200 til 1500 kal pr dag og måske prøve et par faste dage (24 timer) helt uden mad og kun vand og kaffe. Så må jeg se hvor det bringer mig hen.

Jeg er endnu ikke overbevist om helt at holde mig fra visse fødevare da det vil være en større omvæltning af min men også familiens madvaner. Derfor forsøger jeg mig fortsat med at begrænse mængden af mad og forsøge at spise mere salat, frugt og grønt.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Jeg har en lille opdate fra min fastedag i går.

Jeg holdte faste i 22-23 timer hvor jeg kun drak vand og kaffe. Det gik helt fint, jeg var selvfølgelig sulten men kunne styre det. Det forgår godt nok meget i hovedet når man skal faste eller bare spise mindre.

Status er at jeg her til morgen vejede 86,5 kg og har tabt godt 1 kg siden tirsdag morgen. Og har nu tabt mig 5.5 kg i alt.

Jeg tager nok en fastedag igen i morgen. Så vi jeg se om det rykker 1 kg mere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Søren!

De kraftige vægtudsving du oplevede i starten af din vægttabsperiode, skyldes at du har tabt væske, hvorfor man hurtigt kan tage det på igen.

Det er meget normalt, at folk de taber sig meget hurtigt i starten af en vægtperiode, og så falder vægttabet til normalt niveau efter nogle uger.

Ang. kosten så forsøg at indtag mange måltider med små rum, så du hele tiden har har energi til at udføre dit daglige arbejde. Helt konkret vil det være en fordel for dig, at indtage flere kulhydrater i starten af dagen og så senere hen spise mest proteinrigt.

Det kunne f.eks. være havregryn til morgenmad og rugbrød hen af middagen og så holde dig fra ris, pasta, brød og kartofler om aftenen.

Hvis du en aften ikke kan holde dg fra lidt kulhydrater, så er et godt tip at koge nogle brune ris, og så skær kyllingeinderfilet ud i små strimler i en wok sammen med en masse frysegrøntsager.. Bland så risen i og evt. krydr med noget woksauce af en art.

Jeg spiser 40 gram ris og for mig er der i alt knap 600 kalorier i det måltid og det mætter vanvittigt godt.

Bevares, der er kulhydrater i brune ris men de er også SPÆKKET med proteiner.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endnu en lille update.

Jeg ramte "muren" omkring de 82 kg og det har taget lang tid at komme længere ned, men har den sidste månede holdt mig på mellem 80 og 81 kg. I min frustration over ikke at gå ned i vægt købte jeg en billig fedttang og har brugt den et par gange med ca 1 uges mellemrum. Første måling sagde 23% fedt og den seneste siger 22% så håber det går den rigtige vej. Jeg syntes at jeg er begyndt at se en 2-pack. Kan det passe? Jeg render stadig rundt med en del fedt på maven.

Jeg har den sidste månedes tid lavet "8 count pushup" i 6 minutter ca 3 gange om ugen og også pullups og chinups ( mit max er 5) samt alm pushups et par gange om dagen. Jeg vil se hvor langt jeg kan komme med dette simple træningsprogram da jeg ikke har tid og råd til at gå i træningscenter.

Ang min faste er jeg gået over til ca 19 timers faste og 5 timer til at spise i. Det passer mig meget godt med arbejde og familie.

Det var alt for nu.

Link to comment
Share on other sites

Hej Nicolai_1990.

Tak for dit indput.

Jeg er ikke klar til at lægge min kost om som du beskriver. Det passer bedst hvis jeg bare tilpasser mængden af min normale kost. Når jeg spiser forsøger jeg at lave en fordeling der hedder 1/2 tallerken salat, 1/4 kartofler, ris, pasta og 1/4 kød. Til snack/ mellem måltid er jeg begyndt med græsk youghurt med æbler, banan, rosin og mandler og en skefuld honning. Det er rigtigt lækkert!

Måske jeg går mere og mere over til de kostråd du beskriver men når det kommer til min kost er det små ændringer jeg skal lave ellers bliver det for træls.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share