Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet


Svedbaronen
 Share

Recommended Posts

Lyder godt med træningen. Og god ide med Harzen. Jeg kører selv normalt på CLX 60, men tør 100% ikke køre LM på dem. Selvom de bremser fint i regn, er 3,5 nedkørsler for meget for mine carbonevner:) OG så vejer de et par hundrede gram mere end fx r-sys slr eller shimano C24. Det vil især du, med sub 7-ambitioner, kunne bruge :-)

Link to comment
Share on other sites

Lyder godt med træningen. Og god ide med Harzen. Jeg kører selv normalt på CLX 60, men tør 100% ikke køre LM på dem. Selvom de bremser fint i regn, er 3,5 nedkørsler for meget for mine carbonevner:) OG så vejer de et par hundrede gram mere end fx r-sys slr eller shimano C24. Det vil især du, med sub 7-ambitioner, kunne bruge :-)

Ja, jeg ved det, og skal snarligt have fundet en løsning. Her dog altid mit alternativ med et American Classic-hjulsæt, som jeg kørte på sidste år. De vejer dog 110 gram mere end CLX'erne, altså 1440 gram, men har ikke tjekket, om det kan bære en 11 speed krans.

Men har også fået tilbudt et andet sæt, som jeg evt. kan anvende. Men personligt er jeg nok ikke så meget for at køre på CLX'erne, men omvendt, så kan jeg jo køre en stille tur med stop ned ad både Alpe d'Huez med stop (om morgenen, inden starten) samt bagsiden af Glandon, også med stop, da tiden er stoppet. Galibier er ikke nødvendigt, da turen ned har så store sving, så man ikke bremser det store.

Ja, træningen kører faktisk OK. Jeg har døjet med en del sløjhed, snot i hornet, og har ikke været 100% kørende, men har fået passet træningen og det er det vigtigste :-)

Link to comment
Share on other sites

Kort recap på træningen den seneste uge.

Onsdag den 6/5 // Cykling (restitution)

Kørsel til og fra arbejde. Relativt stille og roligt.

I alt
Distance: 50 km

Tid: 1:44

Gns-fart: 28,8 km/t
Max-puls: 157
Gns-puls: 135

Højdemetre: 135
Kalorier: 1.027


Torsdag den 7/5 // Let styrke

Let styrketræning op imod Grejsdalsløbet om søndagen.

Søndag den 10/5 // Grejsdalsløbet

Kort historie. Kroppen var bare død fra næsten start. Det regnede fra da vi kørte ud og hele dagen blæste det som en storm. En time efter start var kroppen kold og jeg kunne knapt mærke min fødder. Jeg sad med i førergruppen af 20 personer i et mindre stykke tid, men kunne ikke finde et ordentligt pulsleje, der konstant hamrede i vejret samtidig med, at jeg døjede med syrede ben. Faldt tilbage til den næste førergruppe af også ca. 20 personer og sad der i ca. 1,5 times tid.
Efter 80 km hoppede jeg fra og kørte tilbage til Vejle. Det var fedt at sidde med i førergruppen, bl.a. med Bo Hamburger, men negativt at 220 km blev til lidt over 90 km. Det må blive en anden gang.
Efter turen i Vejle kørte jeg tilbage til København og tog en time på en motionscykel for at bløde benene lidt op.

I alt
Distance: 92,5 km

Tid: 4:00 (inkl. tiden på motionscykel)

Gns-fart: 30,6 km/t (34 km/t de første 80 km, inkl. 1.000 højdemetre)
Max-puls: 177
Gns-puls: 158

Højdemetre: 1.010
Kalorier: 1.981 + 446

Mandag den 11/5 // Styrke

Styrke med godt pres på.

Tirdag den 12/5 // Cykling

Vejret var røv, så det blev til træning med FTP-intervaller på en spinningscykel.

I alt
Tid: 1:26

Max-puls: 181
Gns-puls: 141

Kalorier: 958

Onsdag den 14/5 // Cykling (restitution)

Restitutionstur der bare indeholdte alt det, den ikke skulle. Mega modvind, regn, kulde og punktering. Fedt.

I alt
Distance: 62 km

Tid: 2:13

Gns-fart: 27,8 km/t
Max-puls: 156
Gns-puls: 134

Højdemetre: 343
Kalorier: 1.138


I morgen bliver det lidt core træning og så hedder det en tur til Hartzen med familien, hvor jeg vil forsøge at få kørt en 7 timer i alt.

Link to comment
Share on other sites

Go' tur til Harzen. Mange fra OCC er også i Harzen, så du møder sikkert mange af de "flotte" trøjer;-)

Har du i øvrigt fået den ærgerlige nyhed, at ruten i årets La Marmotte er langt om pga tunnelarbejde der ikke kan nå at blive færdig:(

Den nye rute er vidst ikke offentliggjort endnu...

Link to comment
Share on other sites

Go' tur til Harzen. Mange fra OCC er også i Harzen, så du møder sikkert mange af de "flotte" trøjer;-)

Har du i øvrigt fået den ærgerlige nyhed, at ruten i årets La Marmotte er langt om pga tunnelarbejde der ikke kan nå at blive færdig:(

Den nye rute er vidst ikke offentliggjort endnu...

Ja, jeg har overhalet en del OCC'ere ;-) Ej, jeg har set en masse, som er kørt i modsat retning i dag. Og overhalet en masse fra Næstved. Der er hunredvis af danskere hernede. Tror næsten kun er der er danskere hernede. Det er helt vildt faktisk.

Mhp. La Marmotte, så vidste jeg sgu ikke, at ruten var ændret. Men har da lige læst det - og kan næsten læse mig til, at den kommer til at afdække 173,7 km inklusiv godt 5.000 højdemetre, så det er jo næsten det samme :-) Det går nok :-) Men tak for meget relevant info :-)

Link to comment
Share on other sites

Fredag den 15/5 // Cykling i Harzen

Afsted med familien i Harzen. Det er grundlæggende en hyggetur, men fik da fin lejlighed til at køre en del km i dag, og endda i godt vejr.
Her er fyldt med danskere hernede. Det er faktisk helt vildt. Ligeledes fyldt med tyskere på motorcykler, mountainbikes og til fods. Op ad Brocken i dag, var det næsten ikke til at komme til, så mange mennesker var der. Men en fed tur.

I alt

Distance: 91,3 km

Tid: 3:41

Gns-fart: 24,0 km/t (havde mine forældre med på nogle af stykkerne, og det gav en meget langsomt fart)
Max-puls: 183
Gns-puls: 150

Højdemetre: 1.850
Kalorier: 2.672

post-6142-0-55114000-1431720241_thumb.jp

post-6142-0-98681700-1431720250_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Lørdag den 16/5 // Cykling i Harzen

En lidt længere tur i Harzen. På ca. 20-25 km havde jeg mine forældre med, hvorfor det tog sig lidt længere tid. Jeg brugte dog tiden til at køre lidt frem og tilbage og holde gang i benene. Grundlæggende var denne tur en mængdetræningstur, specielt med tanke på den foregående dags høje pulszoner over flere omgange. Derfor var målet at ramme nogenlunde samme antal højdemetre som dagen før (ca. 1.800) og så sidde på sadlen i min 4 timer. Det holdte fint.

Dagen i dag, var blot afbrudt af en enkelt pause i form af frokost i Sankt Andreasberg. Herefter blev vejret også en anelse broget og lidt regn begyndte at falde. På dette tidspunkt havde jeg allerede ramt de 70 km, og med 34 km hjem fordelt over 3 gode stigninger, føltes det som en meget god plan, hvorfor jeg kørte hjemover.

I alt

Distance: 104 km

Tid: 4:06

Gns-fart: 25,3 km/t (havde mine forældre med på nogle af stykkerne, og det gav en meget langsomt fart)
Max-puls: 163
Gns-puls: 138

Højdemetre: 1.868
Kalorier: 2.449

post-6142-0-74530100-1431951015_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Søndag den 17/5 // Cykling i Harzen

Sidste dag i Harzen. Egentlig ville jeg gerne have kørt lidt længere, men idet at det var en familietur og dette havde prioritet, blev programmet lidt anerledes, men stadig et fint alternativ - specielt med tanke for, at jeg havde knapt 200 km + 3.700 højdemetre i benene fra de to forrige dage.

I stedet for en 2-timers tur, blev det til en enkelt time på geden, hvor de første 20 min gik op. Derefter hed det primært nedkørsel på en af de fedeste nedkørsler, jeg nogensinde har kørt i området. Noteret til næste gang jeg tager derned - sublim træning til La Marmotte; 15 km nedad, blot med enkelte stop, hvor det går ligeud. Fedt! Så skal den bare opleves i den anden retning :-)

Jeg mødtes med mine forældre udenfor Bad Harzburg, hvor vi nød 2 timer i et lækkert spa-område. Fedt at afløse turen med sauna, dampbad, kold og varmvandsbade. Herefter fik vi en frokost og så drog vi hjem.

I alt

Distance: 28,4 km

Tid: 0:57

Gns-fart: 29,8 km/t
Max-puls: 170
Gns-puls: 149

Højdemetre: 396
Kalorier: 710

post-6142-0-21324600-1431952002_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Det er et dejligt terræn at cykle i. Havde raceren med for et par år siden og fik nogle virkelig fede ture. Bakkerne er lige tilpas udfordrende, uden at man behøver at køre sig helt i kælderen. Fra Clausthal-Z. er der også en viiiirkelig lang nedkørsel til Osterode, som jeg husker det.

Link to comment
Share on other sites

Harzen i alt

I alt blev turen faktisk over al forventning. Jeg havde ikke troet, at jeg kunne få så megen tid i sadlen idet der var tale om en familietur, men faktisk passede det meget fint. I alt blev det til;

Distance: 223,7 km

Tid: 8:43

Højdemetre: 4.116

Kalorier: 5.533

I den kommende uge skal der køres en del km, og der stiles efter, at komme en tur til Hallandsåsen, tirsdag.

Link to comment
Share on other sites

Det er et dejligt terræn at cykle i. Havde raceren med for et par år siden og fik nogle virkelig fede ture. Bakkerne er lige tilpas udfordrende, uden at man behøver at køre sig helt i kælderen. Fra Clausthal-Z. er der også en viiiirkelig lang nedkørsel til Osterode, som jeg husker det.

Ja, det er et mega lækkert terræn. Virkelig!

Ja, jeg kørte altid den første del af denne, idet stedet hvor vi boede lå på vejen. Men næste gang - forhåbentligt inden La Marmotte - vil jeg forsøge at køre hele vejen ned :-) Tak for input!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder lige og ser på den pris du gav for din Venge - den er jo helt vanvittig, når du har fået det CLX 60 hjulsæt med. Jeg er nemlig selv i gang med at se på racer :-)

Ja, det er helt vildt. Jeg havde selv en kammerat med derude for nogle uger siden for at se på en lignende cykel, og de kunne slet ikke komme frem til at samme pris. Så enten har de snydt sig selv ved forkert udregning, eller så må de have drukket af natpotten da de solgte den :D

Link to comment
Share on other sites

OPDATERING

Det har stået lidt stille med opdateringerne denne uge. Jeg har haft sygt meget arbejde, og må også sige, at jeg har arbejdet meget med motivationen. Har været træt, og har bare haft lyst til at spise. Dette bevirkede, at jeg tirsdag til lørdag bare har spist igennem og ikke har tænkt så meget på træningen, heller ej udført den. Det lyder måske helt "på månen" for nogen, men for mig, så er det bare bedre at få ud af systemet og så finde nyt og forøget fokus derefter. Det betyder selvfølgelig at man ikke får fulgt træningsprogrammet til punkt og prikke, samt at vægten stiger, men det tager jeg nu stille og roligt. Der vil altid være bump på vejen og jeg skal nok ramme vægten omkring de 72 kg inden La Marmotte.

Anyways, here goes;

Mandag tog jeg en fridag grundet tre intensive dage i Harzen. Det var dejligt og tiltrængt.

Tirsdag den 19/5 // Cykling i Hallandsåsen

Et par kammerater og jeg drog til Hallandsåsen efter arbejde for at køre nogle stigninger. Nu var jeg lige kommet hjem fra Harzen, så det var egentlig ikke fordi at jeg savnede stigningerne, og benene var stadig noget præget. Men jeg tog med, og det var nu egentlig meget fint.

Jeg var dog noget flad, og kørte mig kun ud på en ud af relativt mange stigninger. Resten tog jeg bare "stille og roligt" hvis man kan definere Hallandsåsens mange +10%-stigninger for dette.

I alt

Distance: 69,4 km

Tid: 2:50

Gns-fart: 24,5 km/t
Max-puls: 174
Gns-puls: 143

Højdemetre: 1.292
Kalorier: 1.611

Onsdag den 20/5 // Restitutionstur

Stille og rolig tur ud på Amager for at rulle benene af efter de mange hårde dage. Damn jeg måtte arbejde med hovedet for bare at gide at køre denne aften.


I alt

Distance: 46,2 km

Tid: 1:38

Gns-fart: 28,1 km/t
Max-puls: 136
Gns-puls: 123

Højdemetre: 46
Kalorier: 728

Herefter gik motivationen bare helt fra de næste dage og hold kæft hvor åd jeg meget crap. Dejligt :thumb_down:

Lørdag den 23/5 // VO2-max-intervaller

Blev klaret indendøre i FitnessDK inden et bryllupsarrangement. Godt pump i benene;

  • Opvarmning
  • 6 sæt af 3 min interval af 105% FTP afbrudt af 2 min rul.
  • 10 min afrul

Damn det var godt. Fik pulsen godt op, og som steg for hvert eneste interval. Husker ikke rigtig watt-tal, og midt i selve sessionen gik måleren også ud, men træningen føltes dog at være rigtigt. Kunne ikke presse meget mere ud af kroppen.

I alt

Tid: 1:00

Max-puls: 179
Gns-puls: 149

Kalorier: 694

Søndag den 24/5 // Volumentur, der blev til megen volumen

Nå, så begyndte jeg endelig at fange motivationen igen. Programmet sagde en 3-timers tur, men idet at jeg havde misset et 2-timers træningspas fra torsdagen, herunder lidt styrke+core-træning, så valgte jeg at "uppe" mig.

Jeg kørte ved en 10-tiden fra Vesterbro og op over Strandvejen til Helsingør. Godt vejr, en smule modvind, men ikke at det gjorde noget, og det var bare dejligt at være ude. Ved Snekkersten mødte jeg et karneval af unge mennesker, hvor jeg simpelthen måtte stoppe op. Hele vejen var fyldt at stive folk. Jeg spurgte et par piger hvad der skete, og de sagde at der var øl-løb. Egentligt havde jeg mere lyst til at stille cyklen og deltage, men kom dog hurtigt på bedre tanker. Jeg vendte rundt og fandt en omvej rundt om Snekkersten og kom hurtigt ned mod Helsingør. På den anden side af Helsingør kørte jeg mod Rågeleje. I Hornbæk måtte jeg dog stoppe med en punktering. Mit fordæk havde fået en større flæns, og jeg tror simpelthen at dækket var blevet snittet op af en knust flaske på vejen. Luften sivede tilmed stille og roligt ud. Havde kun en slange med, så nu måtte jeg krydse fingre for, at det ikke ville ske igen. Fra Hornbæk og videre fik jeg direkte vind i snotten. Dejligt med mere modvind.
Kørte videre mod Rågeleje, hvor der ventede en frokost hos noget familie, som har et sommerhus deroppe. Ankom, spiste og slappede en smule af, og så kørte jeg tilbage af samme vej.
På vej tilbage havde jeg håbet på lidt medvind, men mine forhåbninger blev kun indfriet de første 15-20 km. Det kørte ellers fint med godt 40 km/t. Herefter drejede vinden 180 grader og så måtte benene på arbejde efter godt 100 km i banken. Ved Helsingør og ned ad Strandvejen var modvinden mere moderat, og klart til at arbejde med. Ved Vedbæk overhalede jeg en gut, som med det samme lagde sig på hjul. Der lå han frem til Skodsborg, hvor vi ramte et rødt lyskryds. Da vi stod og ventede sagde han, at der var godt med tryk på. Jeg smilede som tak, og sagde at vi jo skulle køre igennem. Op ad bakken ved Skodsborg ville han så gerne tage føringen, men lige inden toppen måtte jeg overhale og igen tage føringen - det gik simpelthen for langsomt. Han var dog ikke at finde på den anden side af bakken, og jeg fortsatte videre.
Grundlæggende gik det faktisk fint, og jeg nuppede hjemturen på 81,5 km med ca. 33,5 km/t i snit. Ret stolt faktisk, specielt med betragtning af modvind og et interval fra 81,5 -163 km distance..

I alt

Distance: 163 km

Tid: 5:12

Gns-fart: 31,3 km/t - og glemte at slukke uget både under karneval og de første 3-4 min af punkteringen.
Max-puls: 170
Gns-puls: 144

Højdemetre: 506
Kalorier: 3.349

Overraskende god solo-tur. Følte mig selvfølgelig træt da jeg kom hjem, men ikke udkørt. Det er tilfredsstillende, specielt med 163 km i banken - har faktisk aldrig kørt så langt alene.

post-6142-0-18599700-1432501595_thumb.jp

post-6142-0-16577600-1432503221_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Mandag den 25/5 // Styrke, let

Længe siden, at jeg havde kørt styrke. Men inden at jeg påbegyndte dette, tog jeg 30 min på motionscyklen for at bløde benene en smule op efter gårsdagens lange tur.

Styrke;

  1. Opvarmning: 30 min på motionscykel: 90 RPM
  2. Benpres, 1 ben: Opvarmning - 6*30 kg – 6*40 kg – 6*50 kg – 6*60 kg – 6*70 kg
  3. Læg i benpresmaskine: 6*80 kg - 6*90 kg - 6*100 kg - 6*110 kg - 6*110 kg
  4. Benspark: 6*50 kg – 6*60 kg – 6*65 kg – 6*70
  5. Mave: 4 sæt af 15 gentagelser (ny øvelse for hvert sæt)
  6. Bencurl: 6*40 kg - 6*45 kg – 6*50 kg – 6*55 kg
  7. Rygrulninger: 2 sæt af 10 reps
  8. Chins: 2 sæt af 6 reps

Strækøvelser + shake.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

2 uger siden din seneste update. Hvordan står det til med træningen her godt tre uger før afrejse til La Marmotte?

Hehe, ja, sorry!!

Det kører nogenlunde. Fik en samlet 18. plads i dagens Sjælsø Rundt. 128 km med et snit på 38,5, og masser af power i stængerne trods Distortion både onsdag og torsdag (mine sidste gå-i-byen-dage).

Der kommer snarligt en større update :-)

Link to comment
Share on other sites

OPDATERING

Igen har det stået stille med opdateringerne, men træning og arbejde har endnu engang tærret heftigt på tiden. Men som lovet, så kommer der hermed en gennemgang for de seneste ugers træning. Den bliver dog lidt kort – dog med undtagelse af Sjælsø Rundt referatet.

Mandag den 25/5 // Rul + styrke

30 min rul for at løsne benene op efter søndagens lange tur. Derefter core-træning.

Tirsdag den 26/5 // Restitutionstræning

Egentlig skulle det have været af 90 min, men i stedet blev det til 60 min på motionscyklen. Stille og roligt.

Onsdag den 27/5 // FTP-AT intervaller

2 timer og 17 min i sadlen blev sikret via kørsel til- og fra arbejde. På vej hjem forsøgte jeg at køre 2*10 min intervaller, men benene var sgu pænt udkørt. Mit næringsindtag i løbet af dagen havde været enorm minimalt grundet royalt besøg på arbejde, hvorfor kantinen var lukket og der blot blev udleveret en kedelig sandwich. Jeg var bare færdig, helt færdig.

Fredag den 29/5 // Medium-lang tur

Dagens tur blev brugt som et transportstykke ifm. en familietur fra Nyborg til Gl. Avernæs, på Fyn. En tur på +70 km. Ruten var flot, hvis det da ikke var for hjernedød modvind og regn. Dejligt.
Fik rykket 76,1 km med et snit på 28,5 km/t. Tid: 2:36 og godt 1.300 kalorier forbrændt.

Søndag den 31/5 // Medium-lang tur

Tilbage fra Gl. Avernæs via den sydlige del af fyn. Fed tur. En del vind i ryggen og sol i skærmen. 87 km med et snit på 33 km/t. Tid: 2:38 og små 1.500 kalorier forbrændt. Dejligt at kunne give den lidt gas, specielt efter en weekend med enorme mængder mad.

Mandag den 1/6 // Sygdom

Havde det helt af H til i kroppen, så kort core-træning blev aflyst. Mega hovedpine om eftermiddagen der blot udviklede sig i den forkerte retning.

Tirsdag den 2/6 // Sygdom

..en restituionstur blev byttet ud med en decideret sygedag i sengen.

Onsdag den 3/6 // Restitutionstræning

Skubbede tirsdagens træning til onsdag. Havde fået det langt bedre i kroppen. I alt 1:30 på cyklen, til og fra arbejde. Stille og roligt. God vind i ryggen på vej hjem, hvilket var fedt :-)

47 km med et samlet snit på 31 km/t. 1.027 kalorier + 1 punktering ifm. morgenregn.

Torsdag den 3/6 // Restitutionstræning

Egentlig skulle jeg have kørt interval-træning i dag, men grundet tirdagens sygdom valgte jeg er lytte til kroppen og tage den med ro og blot køre til- og fra arbejde. 47 km med et samlet snit på 31,3 km/t. Tid: 1:31. 1.017 kalorier forbrændt.

Lørdag den 6/6 // Pre-race run + core

Kort og rolig tur indeholdende lidt antritstræning af en varighed af 5 sek. Var i sommerhus med noget familie hvilket var tiltrængt. Min fætter og jeg kørte rundt i området i og omkring Rågeleje og Tisvilde. Sygt med vind hvilket gjorde mig en anelse urolig ift. løbet. Mine ben var tilmed noget tunge, men druk fra onsdag og torsdag ifm. Distortion gjorde nok sit indtryk i kroppen. Det er i øvrigt de sidste dage med alkohol inden La Marmotte. Ikke at jeg har drukket særlig meget alkohol i løbet af foråret – ja nok noget nær det mindste niveau i mange år.
Tid: 1:17. 37 km med et snit på 28,7 km/t. 653 kalorier forbrændt.

I weekenden indtog jeg sygt mange kalorier for blot at holde sygdom væk, herunder for at carbe op imod løbet.

Inden cykelturen havde jeg gjort cyklen race-klar og havde kørt core-træning.

Søndag den 7/6 // Sjælsø Rundt

Stod røvtidligt op for at spise morgenmad, klæde om og komme fra sommerhus i Rågeleje og ned til Hørsholm. Starten gik 07.00 i Master Class, og jeg ville gerne tidligt op for at sikre, at kroppen ville blive klar. Morgenmad blev indtaget, toiletbesøg blev klaret og dagen forinden havde jeg pakket bilen, så jeg hurtigt kunne komme afsted. Ved ankomst til Hørsholm skulle jeg mødes med en kammerat, som havde hentet mit nummer i Copenhagen Bicycle Store. Vi kunne selvfølgelig ikke finde hinanden, så fire minutter inden start måtte jeg løbe over til skranken med numre, for at få et nyt udleveret + linket mit navn op til dette. Ved starten møder jeg så min kammerat, som havde det tidligere nummer. Anyways, jeg nåede det, og det var det vigtige.
Starten gik og de første 7 km gik i eskorte med ca. 30 km/t – hvis da ikke langsommere. Jeg nåede lige at tisse af ved 5 km inden at bilen for enden af feltet hentede mig. Jeg fik roligt kørt mig op, og da løbslederen gav feltet frit løb, sad jeg nogenlunde i midten af feltet.
Det gik relativt hurtigt i starten og jeg forsøgte at avancere hurtigt op i feltet for at komme med på et større potentielt udbrud. I starten var der voldsomt mange sving på små veje, så det hele var lidt ”tight”. Jeg mistede også min kammerat, men vi var indforstået med, at dette kunne komme til at ske, og at det ville være helt OK. Efter ca. 20 km var det lidt mere roligt, og vi lå måske en 75-100 ryttere spredt ud over en fin linje. Der blev arbejdet med en del modvind hvilket skabte lidt huller der måtte lukkes her og der. På et tidspunkt sidder jeg i en lidt mindre gruppe med ca. 150 meter op til en decideret førergruppe af måske 20 mand. Stille og roligt får vi arbejdet os derop, og omkring Frederiksværk er gruppen nok helt samlet og vi tæller måske 45 mand. Det er også her, at jeg træffer den beslutning, at jeg simpelthen skal sidde med oppe foran for at sikre mig, at jeg kommer med og ikke ender med at sidde og lukke huller med ekploderende ben til følge. Det skulle vise sig at være en ret så fornuftig beslutning. Jeg får udpeget et par ret stabile ryttere, der bl.a. også har en chip siddende på forgaflen (licensryttere), og vælger at lægge mig tæt på disse. Dertil sidder jeg konstant og vurderer vinden, for at sikre mig, at jeg ikke anvender unødvendig energi på at sidde forkert i feltet.
Ved 100. km begynder jeg at tage deciderede føringer – jeg husker en fed følelse i kroppen ved at trække feltet igennem en stor rundkørsel hvor der biler blev holdt tilbage af en del politi. Ved 115. km hvor vi ca. rammer Nivå vælger jeg, at lægge mig en anelse tilbage, og har nok en 15 ryttere foran mig. Jeg aner ikke hvor stort feltet er på dette tidspunkt, men jeg vil tro, at vi nok er omkring 35-40 stk. Vi ligger og jagter nogle udbrydere som bl.a. kan ses i horisonten. Jeg kan senere konstatere, at 9 ryttere er gået i udbrud – nogen er længere væk end andre.
Da vi ankommer til Vedbæk skal vi svinge til højre over ind over Folehaven. Her tænker jeg bare ”yes” – det er en vej jeg har kørt så meget, og lidt bakker slår mig på ingen måde ud. Det kan kun være min fordel. Jeg skærer et super fint sving og sidder rigtig fint ved indgangen til Folehaven. Vi kører op igennem skoven og de små stigninger tager jeg roligt mens jeg rolig overhaler lidt ryttere. Ved den sidste stigning trykker jeg så lidt mere til og arbejder mig op til måske de 10 forreste. Nu skal vi bare køre den sidste nedkørsel og så skære et hårdt højresving. Dette går også helt fint hvorefter spurten åbnes. Jeg bliver desværre lukket en anelse inde og kan ikke rigtig finde en åbning. Jeg har masser af power i benene, men har bare ikke muligheden for at åbne helt op. Under de sidste meter af spurten rammer personen til venstre for mig barrieren og der kommer en høj klang lyd fra hans lækre Zipp404 forhjul. Han slingrer helt vildt, men jeg når at korrigere em del til højre, og ender med at krydse mållinjen i midten af vejen.

Jeg kommer ind. Kører over og henter min mobil og får liveresultaterne relativt hurtigt. Det blev til en samlet 18. plads med en tid på 3:19. Bliver nummer 9 i spurten, men med en følelse af, at jeg måske kunne have været blevet nummer 4-5 stykker. En tid og placering, som jeg er ganske tilfreds med. Jeg havde i hvert fald ikke regnet med dette. Specielt ikke taget i betragtning af, at jeg under de første 50 km følte, at mine ben var ved at eksplodere af at lukke huller mod- og sidevind. For ikke at glemme væsentlige alkoholsmængder fra både onsdag og torsdag.

Efterfølgende løbet trillede jeg en lille tur på 40 min for at løsne benene en smule.

I alt

Sjælsø Rundt: 128 km + 20 km afrul = 148 km

Placering: 18

Tid: 3:19 + 0:40

Gns.-fart: 38,5 km/t

Gns.-puls: 151

Max-puls: 179

Kalorier: 2.106 + 448

Så alt i alt en postiv oplevelse der hjælper på mentaliteten op imod La Marmotte, men som også giver bid på tanden til kommende licensløb. Jeg ved selvfølgelig godt, at dette er et motionsløb, men der var alt andet lige en del licensryttere med i feltet. Hele løbet blev også vundet af en A-rytter, og 2. pladsen gik til en B-rytter fra FBL.

Et billede fra slutspurten. Det er mig med de røde ærmer.

post-6142-0-14444400-1433765895_thumb.jp

Edited by Svedbaronen
Link to comment
Share on other sites

Flot kørt, og lækkert med lidt race rapport herinde på MOL. Det er der sgu ikke meget af for tiden :laugh:

Hvis du skal køre løbet igen næste år, og ruten er den samme, så tag et råd fra en der har kørt race i Folehaven ret mange gange. Du skal sidde med når de første åbner på den sidste bakke, men ikke selv åbne. Bare bliv på hjul til de nærmer sig toppen af bakken. Kort før eller lige hvor den flader ud skal man køre kontra. Bakken er tilpas lang til at dem der giver den fuld æde fra bunden af har syre stående ud af øjnene når de er ved at nærme sig toppen, og det reelle hug skal således først komme på det flade stykke. Her kan man som oftest slå et kæmpe hul.

Kommer man afsted i en gruppe gælder det om at ramme nedkørslen som den første. Hvorfor? Fordi den første der kommer igennem det sidste sving SKAL vinde spurten. Spurten er så kort, og det er tæt på umuligt at komme forbi.

Link to comment
Share on other sites

Flot kørt, og lækkert med lidt race rapport herinde på MOL. Det er der sgu ikke meget af for tiden :laugh:

Hvis du skal køre løbet igen næste år, og ruten er den samme, så tag et råd fra en der har kørt race i Folehaven ret mange gange. Du skal sidde med når de første åbner på den sidste bakke, men ikke selv åbne. Bare bliv på hjul til de nærmer sig toppen af bakken. Kort før eller lige hvor den flader ud skal man køre kontra. Bakken er tilpas lang til at dem der giver den fuld æde fra bunden af har syre stående ud af øjnene når de er ved at nærme sig toppen, og det reelle hug skal således først komme på det flade stykke. Her kan man som oftest slå et kæmpe hul.

Kommer man afsted i en gruppe gælder det om at ramme nedkørslen som den første. Hvorfor? Fordi den første der kommer igennem det sidste sving SKAL vinde spurten. Spurten er så kort, og det er tæt på umuligt at komme forbi.

Tak, Kermit! Det betyder sgu meget at få af vide fra en B-rytter :-)

Ja, jeg skulle have slået hurtigere til. Jeg havde fin med power i stængerne da vi nåede toppen. I det sidste sving blev jeg lukket en smule inde ude i venstre side og kunne ikke finde et hul. Men nuvel, det er lært til næste gang.

X 2 :1356:

Tusind, tusind tak :D

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag den 9/6 - Restitutionstur
Afsted med en kollega, der også skal køre La Marmotte. Programmet sagde 1:30 i zone 1, med lidt indlagte antrit af 5 sek. for at fremme restitutionen.
Batterierne var sgu noget flade i starten, men en flot tur i det Nordsjællandske gjorde det lidt nemmere.

I alt

Tid: 1:37

Distance: 47,2 km

Gns.-fart: 29,0 km/t

Højdemetre: 362

Gns.-puls: 127

Max-puls: 165

Kalorier: 783


Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share